eBoi
Jak załatwić sprawę?
INFORMACJA o wynikach kontroli prawidłowości obrotu wyrobami alkoholowymi i tytoniowymi w roku 2018.
Realizując wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynikające z programu kontroli DIH-702-32(1)/17/AgŁ z dnia 22.12.2017 r. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie skontrolował w okresie od 01 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. prawidłowość obrotu wyrobami alkoholowymi i/lub tytoniowymi na terenie województwa zachodniopomorskiego łącznie
20 przedsiębiorców w 21 kontrolach w tym 1 przedsiębiorcę z programu DIH-702-17 (1)/18/JK.
Kontrolą objęto:
- 7 przedsiębiorców prowadzących działalność w placówkach detalicznych,
- 5 przedsiębiorców prowadzących działalność w placówkach gastronomicznych w tym 1 przedsiębiorca z programu DIH-702-17(1)/18/JK,
- 8 przedsiębiorców prowadzących działalność w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi, w tym 5 przedsiębiorców w 6 placówkach prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi.
Typując przedsiębiorców do kontroli uwzględniono własne rozeznania, zgłoszenie od konsumenta
za pośrednictwem Krajowej Administracji Skarbowej oraz realizowano je łącznie z innym programem kontroli.
Ogółem stwierdzono nieprawidłowości u 3 przedsiębiorców w tym: u 1 przedsiębiorcy prowadzącego działalność w placówce detalicznej, u 1 przedsiębiorcy prowadzącego usługi gastronomiczne
oraz u 1 przedsiębiorcy prowadzącego hurtowy obrót napojami alkoholowymi tj.:
- Hurtownia napojów alkoholowych,
- Restauracja w Niechorzu,
- Sklep spożywczo-przemysłowy w Koszalinie.
Poszczególne zagadnienia kontroli przedstawiały się następująco:
A. Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018r., poz. 2137 z późn. zm.)
Przestrzeganie postanowień ww. ustawy sprawdzono u 19 przedsiębiorców w 20 kontrolach, przy czym kontrole przeprowadzono w oparciu o zagadnienia z programów kontroli DIH-702-32(1)/17/AgŁ oraz DIH-702-17(1)/18/JK.
Kontrolą objęto:
- 6 przedsiębiorców prowadzących działalność w placówkach detalicznych;
- 5 przedsiębiorców prowadzących działalność w placówkach gastronomicznych w tym 1 przedsiębiorca z programu DIH-702-17(1)/18/JK;
- 8 przedsiębiorców w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi, w tym 5 przedsiębiorców w 6 placówkach prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi.
W wyniku przeprowadzonych kontroli nieprawidłowości stwierdzono u 3 ww. przedsiębiorców tj.:
- w restauracji w Niechorzu,
- w hurtowni napojów alkoholowych,
- w sklepie spożywczo-przemysłowym w Koszalinie.
A. 1. Wyniki kontroli przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne i punkty gastronomiczne
Podczas prowadzonych kontroli szczególnie zwracano uwagę na przestrzeganie przepisów w zakresie:
a) posiadania ważnych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz czy w ofercie znajdują
się wyłącznie napoje alkoholowe wymienione w zezwoleniach.
Zagadnienie to zbadano u 16 przedsiębiorców w 17 kontrolach (6 w sklepach detalicznych,
5 w punktach gastronomicznych w tym 1 przedsiębiorca z programu DIH-702-17(1)/18/JK
w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących detaliczny obrót napojami alkoholowymi, gdzie stwierdzono nieprawidłowość u 1 przedsiębiorcy w punkcie gastronomicznym tj.:
- w restauracji w Niechorzu (ww.), gdzie stwierdzono oferowanie do sprzedaży 40L (KEGA) piwa na kwotę 320 zł bez wymaganego zezwolenia na sprzedaż ww. napoju alkoholowego.
Kontrolę przeprowadzono w związku z otrzymanym zgłoszeniem od konsumenta za pośrednictwem Krajowej Administracji Skarbowej. W toku przeprowadzonej kontroli wykazano, że ww. przedsiębiorca sprzedał napój alkoholowy tj.: piwo, nie posiadając zezwoleń na sprzedaż detaliczną ww. napoju alkoholowego. Z uwagi na powyższe stwierdzono naruszenie art. 18 ust. 1 i ust. 3 pkt 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ww., w związku z art. 18 ust. 7 pkt. 1 tej ustawy.
W toku kontroli okazano fakturę zakupu przedmiotowego alkoholu z hurtowni napojów alkoholowych.
Skierowano zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do Prokuratury Rejonowej w Gryficach.
W dniu 03.01.2019 r. Prokuratura Rejonowa w Gryficach poinformowała tut. Inspektorat
o skierowaniu aktu oskarżenia wraz z wnioskiem prokuratora złożonym na podstawie art. 335 § 2 kpk przeciwko przedsiębiorcy. Skierowano wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych uchybień. Przedsiębiorca udzielił odpowiedzi, że usunął wszelkie nieprawidłowości wykazane w toku kontroli.
b) wniesienia w ustawowych terminach opłaty za korzystanie z zezwoleń.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). W powyższym zakresie nie stwierdzono nieprawidłowości.
c) ustalenia, czy znajdujące się w sprzedaży napoje alkoholowe zostały zakupione u przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych.
Zagadnienie to zbadano u 13 przedsiębiorców w 14 kontrolach (4 w sklepach detalicznych,
4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
d) ustalenia, czy działalność w zakresie objętym zezwoleniem wykonywana jest tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i tylko w miejscu wymienionym w zezwoleniu.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
e) czy przedsiębiorcy zgłosili organowi zezwalającemu zmiany stanu faktycznego i prawnego w stosunku do danych zawartych w zezwoleniach, w terminie 14 dni od ich powstania.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
f) sprzedaży napojów alkoholowych wyłącznie w godzinach określonych w zezwoleniu.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców w hurtowniach prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). W okazanych przez przedsiębiorców zezwoleniach na sprzedaż napojów alkoholowych nie było określonych godzin ich sprzedaży. Obrót napojami alkoholowymi odbywał się w godzinach otwarcia kontrolowanych placówek.
g) czy znajdujące się w sprzedaży napoje alkoholowe są odpowiednio oznaczone znakami skarbowymi akcyzy.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punkcie gastronomicznym oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
h) uwidocznienia w miejscu sprzedaży wywieszki informującej o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi), gdzie stwierdzono nieprawidłowość u 1 przedsiębiorcy prowadzącego działalność w placówce detalicznej tj.:
- w sklepie spożywczo-przemysłowym w Koszalinie.
W toku przeprowadzonej kontroli u przedsiębiorcy stwierdzono, że w miejscu sprzedaży napojów alkoholowych nie uwidoczniono informacji o szkodliwości spożywania alkoholu, co stanowiło naruszenie przepisów art. 13 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ww. i skutkuje odpowiedzialnością z art. 45 pkt 2 przytoczonej ustawy.
Wobec osoby odpowiedzialnej zastosowano postępowanie mandatowe. W związku z powyższym w trakcie kontroli na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1930 z późn. zm.) wydano ustne żądanie dotyczące niezwłocznego usunięcia stwierdzonego uchybienia. Żądanie wykonano, przedsiębiorca uwidocznił w miejscu sprzedaży informację o szkodliwości spożywania alkoholu.
i) wydzielenia stoiska ze sprzedażą napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni powyżej 200 m2. Nie badano zagadnienia w powyższym zakresie.
j) sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, nieletnim, na kredyt lub pod zastaw.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). W trakcie przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, nieletnim, na kredyt lub pod zastaw.
k) przestrzegania zakazu konsumpcji napojów alkoholowych w punktach sprzedaży
Zagadnienie to zbadano u 11 przedsiębiorców w 12 kontrolach (6 w sklepach detalicznych,
w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono
l) przestrzegania zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w miejscach wymienionych w ww. ustawie, w szczególności na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych, domów studenckich, w obiektach komunikacji publicznej. Nie badano zagadnienia w powyższym zakresie.
m) przestrzegania sprzedaży napojów alkoholowych w miejscach określonych przez gminy, gdzie istnieje stały lub czasowy zakaz ich sprzedaży.
Kontrolowane placówki usytuowane były w miejscach, dla których gminy nie określiły zakazu sprzedaży napojów alkoholowych.
n) braku w miejscach sprzedaży niedozwolonej reklamy lub promocji napojów alkoholowych.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi).W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono
o) przestrzegania zakazu sprzedaży napojów alkoholowych przez przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną przez Internet.
Zagadnienie to zbadano u 15 przedsiębiorców w 16 kontrolach (6 w sklepach detalicznych, 4 w punktach gastronomicznych oraz w 6 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót napojami alkoholowymi). Kontrolowani przedsiębiorcy nie prowadzili sprzedaży internetowej.
Wykorzystanie ustaleń:
- Skierowano 1 zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do Prokuratury Rejonowej w Gryficach.
- Skierowano 1 wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych uchybień.
- Nałożono mandat karny kredytowany na przedsiębiorcę w wysokości 150 zł za popełnione wykroczenie określone w art. 45 pkt 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ww.
- Wydano 1 żądanie organizacyjno-porządkowe na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o Inspekcji Handlowej ww., dotyczące niezwłocznego usunięcia stwierdzonego uchybienia. Żądanie wykonano w toku kontroli.
Szczegóły wyników kontroli przestrzegania postanowień ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przedstawiono w zestawieniu liczbowym stanowiącym Tabelę 1.
A.2. Wyniki kontroli przedsiębiorców prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi
Podczas kontroli prowadzonych u 8 przedsiębiorców w 9 placówkach szczególnie zwracano uwagę
na przestrzeganie przepisów w zakresie:
a) posiadania ważnych zezwoleń na prowadzenie na terenie kraju hurtowego obrotu napojami alkoholowymi a w przypadku sprzedaży detalicznej tych napojów sprawdzono jej legalność.
Skontrolowano 8 przedsiębiorców w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi. W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
b) sprzedaży napojów alkoholowych wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na obrót hurtowy lub detaliczny napojami alkoholowymi.
Skontrolowano 8 przedsiębiorców w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi. W powyższym zakresie nieprawidłowości stwierdzono u 1 przedsiębiorcy tj.:
- w hurtowni napojów alkoholowych ww., gdzie stwierdzono sprzedaż hurtową piwa przedsiębiorcy nie posiadającemu zezwolenia na detaliczny obrót napojami alkoholowymi tj.: Restauracja w Niechorzu.
Powyższe narusza art. 94 pkt 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ww.
Kontrolę przeprowadzono w związku z ustaleniami stwierdzonymi podczas kontroli w restauracji. W konsekwencji podjętych działań tut. Inspektorat otrzymał Decyzję, gdzie Marszałek Województwa Wielkopolskiego wobec przedsiębiorcy umorzył postępowanie administracyjne wszczęte z urzędu na prowadzenie w kraju obrotu hurtowego napojami alkoholowymi. Przedsiębiorca udzielił odpowiedział na wystąpienie pokontrolne, że usunął wszelkie nieprawidłowości wykazane w toku kontroli.
c) ustalenia, czy znajdujące się w sprzedaży napoje alkoholowe są odpowiednio oznaczone znakami skarbowymi akcyzy.
Skontrolowano 8 przedsiębiorców w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi. W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
d) ustalenia, czy przedsiębiorcy posiadają w sprzedaży napoje alkoholowe pochodzące od producentów oraz przedsiębiorców posiadających zezwolenia na hurtowy obrót takimi napojami.
Skontrolowano 8 przedsiębiorców w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi. Przeprowadzone kontrole w tym zakresie wykazały nabywanie napojów alkoholowych wyłącznie od producentów lub przedsiębiorców posiadających zezwolenia na hurtowy obrót takimi napojami.
e) wykonywania działalności określonej w zezwoleniu osobiście lub przez zatrudnionych przez siebie pracowników.
Skontrolowano 8 przedsiębiorców w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi. W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
f) ustalenia, czy przedsiębiorcy użytkują magazyn(y) będące ich własnością lub przez nich wynajmowane lub dzierżawione.
Skontrolowano 8 przedsiębiorców w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi. Magazyny użytkowane przez kontrolowanych przedsiębiorców stanowiły ich własność lub były przez nich dzierżawione.
g) ustalenia, czy przedsiębiorcy zgłosili organowi zezwalającemu inne zmiany stanu faktycznego
i prawnego w ciągu 14 dni od ich powstania.
Skontrolowano 8 przedsiębiorców w 9 placówkach prowadzących hurtowy obrót napojami alkoholowymi.W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
Wykorzystanie ustaleń:
- Skierowano 1 zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do Prokuratury Rejonowej w Kamieniu Pomorskim. Postanowieniem z dnia 30.11.2018r. Prokuratura Rejonowa w Kamieniu Pomorskim odmówiła wszczęcia dochodzenia, uznając iż stwierdzony w toku kontroli IH czyn nie stanowi przestępstwa, a jedynie wykroczenie (Prokuratura zakwalifikowała czyn jako mniejszej wagi). W związku z powyższym Prokuratura sprawę przekazała do Policji celem skierowania wniosku o ukaranie. W dniu 18.01.2019r. Komisariat Policji w Kamieniu Pomorskim akta sprawy zwrócił tut. Organowi celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i skierowania wniosku o ukaranie do Sądu.
- Skierowano 1 informację do Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
- Skierowano 1 wystąpienie pokontrolne do kontrowanego przedsiębiorcy z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych uchybień.
Szczegóły wyników kontroli przestrzegania postanowień ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przedstawiono w zestawieniu liczbowym stanowiącym Tabelę 1.
B. Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. 2018r. poz. 1446 z późn. zm.)
W powyższym zakresie przesłano informację nr WKŻ.833.1.2019 wraz z tabelą nr 2 przedstawiającą wyniki kontroli przestrzegania postanowień ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia przedstawiono w zestawieniu liczbowym w dniu 04.01.2019 r.
C. Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 06 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018r., poz. 1114 ze zm.) oraz rozporządzenia ministra finansów z dnia 23 grudnia 2015r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. 2018 r., poz. 428 ze zm.)
Zagadnienie to badano w trakcie 18 kontroli u 17 przedsiębiorców (w 7 placówkach detalicznych, 4 placówkach gastronomicznych oraz w 7 hurtowniach u 5 przedsiębiorców prowadzących również detaliczny obrót. Nieprawidłowości nie stwierdzono.
W toku tych kontroli sprawdzono ogółem 138 partii o wartości 5229zł, w tym 110 partii napojów alkoholowych o wartości 4842zł oraz 28 partii wyrobów tytoniowych (papierosów) o wartości 387zł.
Kontrolą objęto:
- 7 przedsiębiorców prowadzących placówki detaliczne, obejmując badaniem:
- 43 partie napojów alkoholowych wartości 1531zł,
- 26 partii wyrobów tytoniowych wartości 357zł,
- 4 przedsiębiorców prowadzący zakłady gastronomiczne, obejmując badaniem:
- 19 partii napojów alkoholowych wartości 2203,00 zł,
- 6 przedsiębiorców prowadzących hurtownie w tym 1 przedsiębiorca prowadzący 2 hurtownie, obejmując badaniem:
- 48 partii napojów alkoholowych wartości 1108,00 zł,
- 2 partie wyrobów tytoniowych wartości 30,00 zł.
Podczas prowadzonych kontroli szczególnie zwracano uwagę na przestrzeganie przepisów w zakresie:
- naklejania w sposób prawidłowy i trwały, uniemożliwiający otwarcie opakowań jednostkowych bez ich uszkodzenia; W powyższym zakresie nieprawidłowości nie odnotowano.
- ustalenia, czy banderole nie są zniszczone ani uszkodzone; Wyroby alkoholowe i tytoniowe objęte sprawdzeniem posiadały niezniszczone i nieuszkodzone banderole.
- ustalenia, czy znajdujące się w sprzedaży wyroby alkoholowe i tytoniowe są oznaczone banderolami nie wykazującymi cech zafałszowania.Skontrolowane partie wyrobów alkoholowych i wyrobów tytoniowych oferowanych do sprzedaży były oznaczone banderolami nie wykazującymi cech zafałszowania.
- ustalenia, czy przedsiębiorcy, którzy sprzedają papierosy lub tytoń do palenia po cenach wyższych od cen detalicznych wydrukowanych na opakowaniach jednostkowych (w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług) odprowadzili należny podatek akcyzowy (art. 8 ust. 5 i art. 99 ust. 9 ww. ustawy); Nie badano zagadnienia w powyższym zakresie.
- ustalenia, czy banderole są właściwe dla poszczególnych wyrobów i posiadają odpowiednie nominały, zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia. W powyższym zakresie nie stwierdzono nieprawidłowości.
Szczegóły wyników kontroli dotyczących przestrzegania postanowień przepisów ustawy o podatku akcyzowym ww. przedstawiono w zestawieniu liczbowym - Tabeli nr 3.
Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 26-02-2019 09:37 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 26-02-2019 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 26-02-2019 09:37 |