eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli wprowadzonego do obrotu sprzętu elektrycznego (przedłużacze i listwy zasilające) pod kątem spełniania zasadniczych wymagań
INFORMACJA
o wynikach kontroli wprowadzonego do obrotu sprzętu elektrycznego (przedłużacze i listwy zasilające) pod kątem spełniania zasadniczych wymagań.
Realizując wytyczne Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej oraz program kontroli
nr BK/NR-040-4/07/MM z marca 2007 r. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
w Szczecinie wraz z Delegaturą w Koszalinie przeprowadził kontrole u dziewięciu przedsiębiorców w Szczecinie, Koszalinie, Stargardzie Szczecińskim, Szczecinku.
Kontrole przeprowadzono w 6 hurtowniach, 1 hipermarkecie oraz 2 sklepach detalicznych. Wszystkie kontrole zostały zakończone.
Kontrolą objęto wprowadzony do obrotu sprzęt elektryczny (przedłużacze) pod kątem sprawdzenia spełniania zasadniczych wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia
15 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr 259, poz. 2172), transponującym treść dyrektywy Unii Europejskiej 73/23/EWG.
U 2 przedsiębiorców pobrano do badań laboratoryjnych przedłużacze i aktualnie oczekujemy na wyniki badań laboratoryjnych.
W II kwartale 2007r. tutejszy inspektorat nie wydawał na wniosek Urzędów Celnych opinii dotyczących przedłużaczy i listew zasilających objętych programem.
W trakcie przeprowadzonych kontroli sprawdzeniem objęto ogółem 50 partii przedłużaczy wartości 14.205,29zł. w tym:
- 38 partii wartości 12.428,29 zł, produktów krajowych,
- 5 partii wartości 775,10 zł, produktów z innych krajów Unii Europejskiej,
- 7 partii wartości 1.002,40 zł, produktów importowanych,
wprowadzonych do obrotu po 1 maja 2004 r.
Ustalenia kontroli w odniesieniu do poszczególnych punktów programu przedstawiają się następująco:
1. Oznakowanie sprzętu znakiem zgodności CE.
Wszystkie wyroby objęte kontrolą (50 partii przedłużaczy wartości 14.205,29zł.) oznaczone były znakiem zgodności CE w sposób bezpośredni. Oznakowanie CE było widoczne, czytelne
i trwałe, zgodne ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Gospodarki
z dnia 15 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
2. Prawidłowość wystawiania deklaracji zgodności.
Zagadnienie to zbadano w oparciu o przepisy § 10 rozporządzenia MG z dnia 15.12.2005r.
w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
W trakcie przeprowadzonych kontroli sprawdzeniem objęto ogółem 50 partii przedłużaczy wartości 14.205,29zł. w tym:
- 38 partii wartości 12.428,29 zł, produktów krajowych,
- 5 partii wartości 775,10 zł, produktów z innych krajów Unii Europejskiej,
- 7 partii wartości 1.002,40 zł, produktów importowanych.
Od producentów, importerów i odbiorców dostaw wewnątrzwspólnotowych (pierwszych dystrybutorów) otrzymano kopie deklaracji zgodności. Wszystkie przesłane deklaracje zgodności potwierdzały spełnianie przez wyroby, na które były wystawione zasadniczych wymagań zawartych w dyrektywie Unii Europejskiej; niskonapięciowej - 73/23/EEC przetransportowanej do naszego prawa przepisem cytowanego wyżej rozporządzenia.
W tym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
3. Zgodność wyrobów z zasadniczymi wymaganiami.
W odniesieniu do 50 partii badanego sprzętu nieprawidłowości nie stwierdzono. Zgodnie
z wymaganiami przepisu § 5 rozporządzenia, Ministra Gospodarki z dnia 15.12.2005 r.
w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego do badanych wyrobów były dołączone instrukcje obsługi opracowane w języku polskim, w których zamieszczono informacje których znajomość i przestrzeganie są warunkiem bezpieczeństwa podczas użytkowania sprzętu elektrycznego. Podano również informacje o zagrożeniach w przypadku niewłaściwego obchodzenia się ze sprzętem. Bezpośrednio na sprzęcie zamieszczano nazwę producenta lub znak towarowy.
W Hipermarkecie w Szczecinie stwierdzono w sprzedaży 4 partie przedłużaczy tj.:
- przedłużacz 5-krotny z bolcem dł. 5m,
- przedłużacz 4x2P+2 dł. 3m,
- przedłużacz 3 gniazdowy z bolcem z wyłącznikiem dł. 3m,
- przedłużacz 3x2P+Z dł. 1,5m,
oznaczonych nazwą i adresem przedsiębiorcy z siedzibą w Warszawie.
Z otrzymanych kopii deklaracji zgodności wynikało, że producentem tych wyrobów, są dla:
- przedłużacza 5-krotnego z bolcem dł. - ze znakiem firmowym i typem EPS,
- przedłużaczy 4x2P+2 dł. 3m, 3 gniazdowego z bolcem z wyłącznikiem dł. 3m
i 3x2P+Z dł. 1,5m - ze znakami firmowymi „ben electronic”.
W związku z deklaracją firmy, że jest dystrybutorem przedmiotowych wyrobów skierowano pismo do firmy, w którym wskazano, że przedsiębiorca, który wprowadza do obrotu pod swoją marką wyroby wytworzone przez innego przedsiębiorcę, przyjmuje na siebie obowiązki producenta w zakresie oceny zgodności i powinien dysponować dokumentacją taką, jak osoba zobowiązana do wystawiania i przechowywania dokumentów, co wynika z przepisu art. 5, pkt 20 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087).
Co do oznaczeń przedmiotowych wyrobów nie wniesiono uwag, gdyż oprócz oznaczeń firmowych (na opakowaniu), na listwach (plastykowych gniazdach przedłużaczy) w sposób trwały umieszczono oznaczenia z nazwami ww. producentów i typów listew.
4. Badania laboratoryjne.
Spośród objętych kontrolą 50 partii przedłużaczy wartości 14.205,29zł. w tym:
- 38 partii wartości 12.428,29 zł, produktów krajowych,
- 5 partii wartości 775,10 zł, produktów z innych krajów Unii Europejskiej,
- 7 partii wartości 1002,40 zł, produktów importowanych,
do badań laboratoryjnych pobrano 2 sztuki przedłużaczy z 2 partii wartości 436,57 zł. tj.:
5. Przestrzeganie przepisów ustawy o języku polskim.
W zakresie przestrzegania przepisów art. 7 i 7a ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim zbadano całość objętego kontrolą sprzętu tj. 50 partii przedłużaczy wartości 14.205,29 zł. z czego zakwestionowano 2 partie przedłużaczy , wyprodukowanych w Chinach,
a wprowadzonych do obrotu przez upoważnionego przedstawiciela
w Czechach.
Na przedłużaczach umieszczono wyłącznie w obcej wersji językowej informację dla konsumenta o treści: „ne zasahujte do zapojeni” i „ne zasahujte do zapojenia”, co
w tłumaczeniu - według upoważnionego przedstawiciela - znaczyło „nie ingerować
w konstrukcję”.
Przedmiotowy zapis, jak wynikało z wyjaśnień nie ma istotnego znaczenia dla konsumentów z uwagi na to, iż przedłużacz skonstruowano jako wyrób nierozbieralny. Tym niemniej dystrybutor w Polsce podjął działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości.
W odniesieniu do pozostałych partii przedłużaczy nie stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie.
6. Przestrzeganie przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Przedsiębiorcy umieszczali w kontrolowanych placówkach informację o punktach zbierania zużytego sprzętu oraz informację o nieodpłatnym przyjmowaniu zużytego sprzętu, co było zgodne z przepisem art. 41 pkt 2 oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495).
Co do informacji dotyczących zakazu umieszczania sprzętu łącznie z innymi odpadami wraz z wyjaśnieniem oznaczeń znaczenia symbolu wskazującego na selektywne zbieranie sprzętu elektrycznego i elektronicznego i oznaczenia takim symbolem (art. 41 pkt 3 ww. ustawy) uwag nie wniesiono.
7. Oględziny wyrobów.
W toku kontroli przeprowadzono oględziny wszystkich objętych kontrolą 50 partii przedłużaczy wartości 14.205,29 zł.
Oględzin dokonano pod kątem widocznych wad technicznych, trwałości zamocowań przewodów elektrycznych i obudów, trwałych uszkodzeń mogących stwarzać zagrożenie.
W tym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
Z przeprowadzonych oględzin każdorazowo sporządzano protokóły oględzin.
8. Podsumowanie i wnioski.
Przeprowadzone kontrole wykazały, że wytwarzany sprzęt jest dobry i bezpieczny. Nie stwierdzono niezgodności wyrobów z zasadniczymi lub innymi wymaganiami.
Może to świadczyć o pewnej poprawie w stosunku do poprzednich kontroli przeprowadzanych w zakresie spełniania zasadniczych wymagań przez tego typu wyroby.
Przeprowadzenie badań organoleptycznych w trakcie kontroli często jest ograniczone ze względu na nierozbieralne konstrukcje. Zaznaczyć przy tym należy, że wiele nieprawidłowości możliwych jest do wykrycia wyłącznie w toku badań laboratoryjnych.
Biorąc powyższe pod uwagę dalsze kontrole w tym zakresie powinny uwzględniać badania laboratoryjne.
WYKORZYSTANIE USTALEŃ
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do skierowania wystąpienia pokontrolnego do firmy oraz pisma do dystrybutora mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
Informacja zostanie uzupełniona po otrzymaniu wyników badań laboratoryjnych.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Mariola Cieśla | 02-08-2007 11:16 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Wiesław Pucek | 02-08-2007 |
Ostatnia aktualizacja: | Mariola Cieśla | 02-08-2007 11:17 |