eBoi
Jak załatwić sprawę?
Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej niniejszym przedkłada sprawozdanie z działań podjętych przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegaturę w Koszalinie w ramach akcji ?Bezpieczne Wakacje 2016?. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, że w okresie od czerwca do września 2016r. w ramach w/w akcji przeprowadzono 105 kontroli (planowano 91).
Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej niniejszym przedkłada sprawozdanie z działań podjętych przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegaturę w Koszalinie w ramach akcji „Bezpieczne Wakacje 2016”.
Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, że w okresie od czerwca do września 2016r. w ramach w/w akcji przeprowadzono 105 kontroli (planowano 91).
Ustalenia kontroli przedstawiają się następująco:
II. Bezpieczeństwo na drogach oraz w środkach komunikacji publicznej, kolejowej, autobusowej
Bezpieczeństwo na drogach samochodowych.
- kontrola jakości paliw w pasie nadmorskim.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie wraz z Delegaturą w Koszalinie w okresie sprawozdawczym przeprowadził 32 kontrole jakości paliw.
Do badań laboratoryjnych pobrano 34 próbki paliw tj.: 14 próbek oleju napędowego, 8 próbek benzyny bezołowiowej, 12 próbek gazu LPG.
Jakość paliw (oleju napędowego oraz gazu skroplonego LPG) zakwestionowano u dwóch przedsiębiorców.
Gaz skroplony LPG nie spełniał wymagań rozporządzenia Ministra Energii z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG) (Dz. U. z 2016 r., poz. 540) ze względu na zawyżoną całkowitą zawartość siarki. (Badanie porównawcze próbki kontrolnej potwierdziło pierwotny wynik badań).
Z kolei badanie oleju napędowego wykazało, że produkt nie spełnia wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz.U. z 2015 r., poz. 1680) ze względu na zaniżoną temperaturę zapłonu. Przedsiębiorca złożył wniosek o badanie próbki kontrolnej. Aktualnie sprawa jest w toku.
W związku z ustaleniami kontroli, w przypadku gazu skroplonego (LPG) Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zarządził decyzją wycofanie z obrotu gazu skroplonego LPG w ilości 2.522 litrów. Ponadto o niezgodnościach zostali powiadomieni Urząd Regulacji Energetyki w Warszawie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, Izba Celna w Szczecinie, Urząd Celny w Koszalinie, Urząd Kontroli Skarbowej Oddział Zamiejscowy w Koszalinie, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Szczecinie Delegatura w Koszalinie.
- kontrola stacji paliw pod kątem legalności i rzetelności działania
W okresie sprawozdawczym w 2016r. przeprowadzono 8 kontroli u przedsiębiorców zajmujących się obrotem paliwami na ogólnodostępnych stacjach paliw, których przedmiotem było sprawdzenie legalności i rzetelności prowadzonej działalności gospodarczej.
Podczas przeprowadzonych kontroli u 2 przedsiębiorców stwierdzono nieprawidłowości, polegające na:
- niedopełnieniu obowiązku uwidocznienia cen jednostkowych dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości,
- braku uwidocznienia dla użytkowników produktów w opakowaniach informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie: dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych, właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi, znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach
- stosowaniu odmierzacza do gazu skroplonego (LPG) bez ważnego dowodu prawnej kontroli metrologicznej.
W związku z powyższym:
- wszczęte zostaną 2 postępowania administracyjne celem nałożenia na przedsiębiorcę kar pieniężnych,
- skierowano wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy z wnioskiem o usuniecie stwierdzonych uchybień,
- nałożono mandat karny kredytowany w wysokości 200,00 złotych.
- kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie przewozu osób (taxi)
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie w okresie sprawozdawczym przeprowadził 4 kontrole przedsiębiorców (niezrzeszonych w korporacjach).
W każdej kontroli inspektorzy występując w roli konsumentów (klientów) dokonali zakupu kontrolnego usługi przewozowej na określonych wcześniej trasach, rozpoczynając przejazdy z dworców kolejowych w Szczecinie (Szczecin Główny i Szczecin Dąbie).
Podczas kontroli stwierdzono, że 2 przedsiębiorców świadczących usługi przewozu spod Dworca Głównego w Szczecinie pobrało opłaty niezgodnie z uchwałą nr XX/356/04 Rady Miasta Szczecin z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie ustalenia cen urzędowych za przewozy taksówkami na obszarze Miasta Szczecina.
Pierwszy z nich doliczył do kosztów przejazdu dodatkową nienależną opłatę, drugi włączył na taksometrze III taryfę zamiast obowiązującej taryfy I. Ponadto jeden z przedsiębiorców na wydawanych klientom paragonach fiskalnych nie zawarł wszystkich niezbędnych, wymaganych przepisami informacji.
W związku z ustaleniami kontroli:
- skierowano 2 wnioski o ukaranie do właściwych sądów rejonowych,
- przesłano informację do właściwego urzędu skarbowego oraz do Urzędu Miasta w Szczecinie.
II. Bezpieczeństwo w miejscach wypoczynku.
1. Bezpieczna kwatera: ośrodki wypoczynkowe, pola namiotowe, campingi, obozy, przystanie żeglarskie, mariny, inne obiekty użyteczności publicznej.
- kontrole legalności i rzetelności działania przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie w okresie czerwiec – sierpień 2016r. przeprowadził w powyższym zakresie 9 kontroli przedsiębiorców.
Nieprawidłowości stwierdzono u 7 skontrolowanych przedsiębiorców. Polegały one na:
- braku wpisu do ewidencji innych obiektów, w którym świadczone są usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (5 przedsiębiorców),
- używaniu zastrzeżonych w art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 223, poz. 2268 ze zm.) nazw rodzajowych (hotel, pensjonat) lub stosowaniu kategorii nie posiadając stosownej decyzji Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego (7 przedsiębiorców),
- niedokonaniu zmian we wpisie do CEIDG (1 przedsiębiorca),
- nieokazania dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań przeciwpożarowych, sanitarnych oraz budowlanych (3 przedsiębiorców).
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
- ukarania 6 skontrolowanych przedsiębiorców mandatami o łącznej wysokości 2500,00 zł za popełnienie wykroczeń określonych w art. 601§2, 60¹§4 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2015r., poz. 1094 ze zm.),
- przesłania do przedsiębiorców wystąpień pokontrolnych,
- przesłania informacji do Urzędu Marszałkowskiego, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Komendanta Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
- wobec jednego przedsiębiorcy skierowany zostanie wniosek o ukaranie do Sądu,
- wydania decyzji zarządzającej niezwłoczne usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
2. Bezpieczna woda, plaża:
- kontrola przedsiębiorców prowadzących smażalnie ryb usytuowanych w miejscowościach turystycznych
W tym obszarze kontrolą objęto 6 przedsiębiorców, podczas których sprawdzano m.in. następujące zagadnienia:
- rzetelność usługi, poprzez dokonanie zakupu kontrolnego,
- jakość gotowych potraw poprzez ocenę organoleptyczną na miejscu,
- aktualność terminów przydatności do spożycia i dat minimalnej trwałości artykułów żywnościowych służących do przygotowywania potraw oraz wyrobów kulinarnych oferowanych do sprzedaży,
- prawidłowość oznakowania gotowych wyrobów kulinarnych,
- warunki i sposób przechowywania artykułów spożywczych służących do przygotowywania potraw oraz gotowych wyrobów kulinarnych,
- stan sanitarno-porządkowy,
- identyfikowalność towarów,
- identyfikację kontrolowanych przedsiębiorców w oparciu o wpisy do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej,
- prawidłowość uwidaczniania cen,
- stosowanie przyrządów pomiarowych,
- przechowywanie i udostępnianie na żądanie kontroli książeczek zdrowia, wydawanych osobom bezpośrednio stykającym się z żywnością, do celów sanitarno-epidemiologicznych,
- oznakowanie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywością.
Stwierdzone u skontrolowanych przedsiębiorców nieprawidłowości dotyczyły:
- braku uwidocznienia w cenniku ilości potrawy (1 przedsiębiorca);
- zawyżenia należności przy zakupie kontrolnym (1 przedsiębiorca);
- braku wykazu składników, w tym informacji o alergenach oraz brak określenia: „składniki” poprzedzającego wykaz składników przy potrawach oferowanych konsumentom (3 przedsiębiorców),
- niezgodnych z zaleceniem producenta warunków przechowywania środków spożywczych (1 przedsiębiorca).
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały/dadzą podstawę do:
- skierowania 4 wystąpień pokontrolnych do przedsiębiorców;
- skierowanie 1 wniosku do Sądu Rejonowego;
- skierowania 1 pisma do Urzędu Skarbowego;
- skierowania 1 informacji do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego;
- wszczęcia 3 postępowań administracyjnych w związku z wprowadzeniem do obrotu gotowych potraw nieodpowiadających wymaganiom jakościowym.
- kontrola przedsiębiorców prowadzących wypożyczalnie sprzętu rekreacyjnego
W ramach tego obszaru przeprowadzono 6 kontroli, którymi objęto przedsiębiorców świadczących usługi wypożyczania sprzętu rekreacyjnego na kąpieliskach oraz na torze kartingowym.
W czasie kontroli zwracano uwagę na stan techniczny wypożyczanego sprzętu, sposób wydawania sprzętu klientom (czy wydawano kamizelki asekuracyjne wypływającym osobom, kaski i ochraniacze dla użytkowników gokartów itd.), czy uwidocznione były cenniki oraz regulaminy korzystania z wypożyczalni, a także czy przestrzegano tych regulaminów.
Nieprawidłowości stwierdzono u jednego przedsiębiorcy, prowadzącego wypożyczanie gokartów, polegające na udostępnianiu sprzętu, który posiadał ślady widocznych uszkodzeń mechanicznych, tj. pęknięcia, rozwarstwienia, zniekształcenia na odbojnikach gumowych oraz pękniecie na siedzisku. W toku kontroli stwierdzone nieprawidłowości zostały przez przedsiębiorcę usunięte.
3. Bezpieczny wypoczynek, zabawa
- kontrola zgodności zabawek z zasadniczymi i innymi wymaganiami
W tym obszarze kontrolą objęto 6 przedsiębiorców, podczas których skontrolowano 54 partie wyrobów, z czego 31 zakwestionowano.
Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły w szczególności:
- niezasadnego umieszczenia informacji o konieczności nadzoru osoby dorosłej,
- niezasadnego umieszczenia ostrzeżenia „0-3”,
- braku informacji określającej ryzyko związane z ograniczeniem wiekowym oraz braku przed ostrzeżeniem słowa „Ostrzeżenie” lub „Ostrzeżenia”,
- dołączenia do zabawek instrukcji wymaganej ze względów bezpieczeństwa wyłącznie w obcej wersji językowej,
- braku nazwy i adresu producenta, importera,
- braku na zabawce informacji umożliwiających identyfikację SEE,
- obecności małych elementów w zabawkach przeznaczonych dla dzieci do 3 lat.
W ramach tego tematu do badań laboratoryjnych w Specjalistycznym Laboratorium Badania Zabawek w Lublinie na spełnianie zasadniczych i innych wymagań pobrano 9 próbek zabawek, natomiast do Specjalistycznego Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej w Łodzi pobrano 2 próbki na zawartość ftalanów. W trakcie badań laboratoryjnych zakwestionowano dwie partie zabawek piłka jo-jo ze względu na przekroczony dopuszczalny stosunek masy do współczynnika sprężystości k piłki światło jo-jo (ryzyko uduszenia użytkownika-dziecka), jedną partię zabawki pchanka oraz dwie partie zabawki pistolet na strzałki m.in. ze względu na odłączanie się małych części, które całkowicie mieszczą się w cylindrze do badania małych części (ryzyko uduszenia lub udławienia) oraz braku wymaganych ostrzeżeń (np. Nie strzelać w pomieszczeniach zamkniętych ani w pobliżu oczu lub uszu.)
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami do wprowadzających do obrotu wystosowano pisma dotyczące podjęcia dobrowolnych działań naprawczych, a w przypadku zakwestionowanych zabawek piłka światło jo-jo oraz pistoletów na strzałki akta sprawy przekazane zostaną do Prezesa UOKIK celem wszczęcia postępowań administracyjnych wobec wprowadzających wyroby do obrotu.
- kontrola zgodności okularów przeciwsłonecznych z zasadniczymi i innymi wymaganiami
We wskazanym zakresie przeprowadzono 8 kontroli przedsiębiorców, sprawdzeniem obejmując 36 partii okularów, z czego zakwestionowano 26 partii.
Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły braku w instrukcjach informacji m.in. w zakresie:
- ostrzeżenia o treści: „Nieodpowiednie do jazdy o zmierzchu lub nocą” lub „Nieodpowiednie do jazdy nocą lub w warunkach niskiego natężenia światła” w postaci symbolu i/lub w formie pisemnej,
- nazwy i adresu producenta,
- opisu kategorii filtra w formie symbolu i/lub opisu,
- ograniczeń używania, tj.: nie do bezpośredniej obserwacji słońca; nie do ochrony przed sztucznymi źródłami światła, np. solaria,
- instrukcji konserwacji i czyszczenia oraz informacji, iż w razie nieodpowiedniego czyszczenia produktów może dojść do zniszczenia okularów,
- wyjaśnienia znaków identyfikacyjnych przedstawionych w tabeli w formie piktogramów odnoszących się bezpośrednio do bezpieczeństwa użytkownika,
Niezależnie od powyższego trzy partie okularów pobrano do badań laboratoryjnych. Obecnie oczekujemy na wyniki badań.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami do wprowadzających do obrotu wystosowane zostaną pisma dotyczące podjęcia dobrowolnych działań naprawczych.
- kontrola przedsiębiorców prowadzących tzw. stołówki (miejsca żywienia zbiorowego) na koloniach, obozach, sanatoriach
Kontrolą w ramach tego obszaru objęto 8 przedsiębiorców, u których kontrolą objęto następujące zagadnienia:
- jakość potraw poprzez ocenę organoleptyczną na miejscu,
- aktualność terminów przydatności do spożycia i dat minimalnej trwałości artykułów żywnościowych służących do przygotowywania potraw oraz wyrobów kulinarnych oferowanych do sprzedaży,
- prawidłowość oznakowania gotowych wyrobów kulinarnych,
- warunki i sposób przechowywania artykułów spożywczych służących do przygotowywania potraw,
- stan sanitarno-porządkowy,
- identyfikowalność towarów,
- identyfikację kontrolowanych przedsiębiorców w oparciu o wpisy do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej,
- oznakowanie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywością,
- przechowywanie i udostępnianie na żądanie kontroli książeczki zdrowia, wydawanych osobom bezpośrednio stykającym się z żywnością, do celów sanitarno-epidemiologicznych,
Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości dotyczyły:
- braku wykazu składników, w tym informacji o alergenach oraz brak określenia: „składniki” poprzedzającego wykaz składników przy potrawach oferowanych konsumentom (3 przedsiębiorców),
- brak dokonania w terminie 7 dni zmian danych objętych wpisem w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej oraz miejsca (3 przedsiębiorców);
- oferowania do sprzedaży towarów przeterminowanych (3 przedsiębiorców).
Materiały z przeprowadzonej kontroli dały podstawę do:
- ukarania 6 osób mandatem karnym kredytowanym na kwotę 1050,00 zł,
- skierowania 3 informacji do właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,
- skierowania 2 wystąpień pokontrolnych do przedsiębiorców,
- wszczęcia trzech postępowań administracyjnych, zmierzających do nałożenia kary pieniężnej w związku z wprowadzeniem do obrotu gotowych potraw nieodpowiadających wymaganiom jakości handlowej.
- kontrola jakości handlowej lodów bez opakowań
W ramach tego obszaru przeprowadzono 4 kontrole, podczas których sprawdzono m.in. następujące zagadnienia:
- rzetelność usługi, poprzez dokonanie zakupu kontrolnego,
- jakość lodów poprzez ocenę organoleptyczną na miejscu,
- aktualność dat minimalnej trwałości lodów oraz terminów przydatności do spożycia innych artykułów żywnościowych oferowanych do sprzedaży i służących do przygotowywania lodów,
- prawidłowość oznakowania lodów „na porcje” do konsumpcji na miejscu i na wynos,
- warunki i sposób przechowywania artykułów spożywczych służących do przygotowywania potraw,
- identyfikowalność towarów,
- identyfikację kontrolowanych przedsiębiorców w oparciu o wpisy do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej,
- prawidłowość uwidaczniania cen,
- stosowanie przyrządów pomiarowych,
- przechowywanie i udostępnianie na żądanie kontroli książeczek zdrowia, wydawanych osobom bezpośrednio stykającym się z żywnością, do celów sanitarno-epidemiologicznych,
Stwierdzone u skontrolowanych przedsiębiorców nieprawidłowości dotyczyły:
- braku uwidocznienia wykazu składników, w tym informacji o występujących w składzie alergenach (4 przedsiębiorców),
- braku podania pełnych danych producenta lodów (na paragonie).
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
- skierowania informacji do właściwego Urzędu Skarbowego,
- skierowania 2 wystąpień pokontrolnych do przedsiębiorców,
- wszczęcia 4 postępowań administracyjnych w związku z wprowadzeniem do obrotu lodów, niespełniających wymagań jakościowych.
III Bezpieczeństwo w miejscach zamieszkania
1. Bezpieczeństwo w mieście, na wsi oraz osiedlu
- kontrola zgodności urządzeń wypornościowych do nauki pływania z ogólnymi wymaganiami bezpieczeństwa
W zakresie bezpieczeństwa urządzeń wypornościowych do nauki pływania przeprowadzono 5 kontroli, obejmując sprawdzeniem 11 partii produktów z czego zakwestionowano 1 partię (deska do nauki pływania) z uwagi na:
- brak ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie „Ostrzeżenie! Nie chroni przed utonięciem. Używać tylko pod stałym nadzorem”,
- brak informacji dołączonych przez producenta warunkujących bezpieczne użytkowanie m.in.: jak używać i trzymać pomoc pływacką, sposobu przechowywania i utrzymania w dobrym stanie oraz ustalenia, czy urządzenie jest odpowiednie dla danego użytkownika
W wyniku przeprowadzonej oceny organoleptycznej stwierdzono, że brak powyższych informacji i ostrzeżeń może doprowadzić do niewłaściwego użytkowania ww. urządzeń wypornościowych, co może spowodować wypadek i stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ich użytkowników (podtopienie, utonięcie).
W związku z powyższymi ustaleniami w odniesieniu do zakwestionowanego produktu akta sprawy przekazano Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wszczęcia stosownego postępowania przeciwko wprowadzającemu do obrotu.
- kontrola zgodności sprzętu sportowo-rekreacyjnego z ogólnymi wymaganiami bezpieczeństwa
W ramach tego tematu przeprowadzono 4 kontrole przedsiębiorców. W powyższym zakresie kontrolą objęto 18 partii produktów (9 partii łyżworolek, 4 partie hulajnóg, po 2 partie rolek i deskorolek oraz 1 partię wrotek).
Spośród wyrobów objętych kontrolą 2 partie łyżworolek zakwestionowano z uwagi na to, że:
- instrukcja użytkowania nie zawierała ostrzeżenia zalecającego, aby użytkownik zawsze zakładał elementy odblaskowe,
- do sprzętu nie dołączono jednoznacznej uwagi stwierdzającej, że stałe utrzymanie sprzętu w dobrym stanie zwiększa bezpieczeństwo sprzętu, co obejmuje: uwagę dotyczącą różnych właściwości rozmaitych konstrukcji łożysk i ich utrzymania w dobrym stanie oraz informację o wymianie kółek i urządzenia hamującego.
Po ujawnieniu nieprawidłowości przedsiębiorca wycofał łyżworolki ze sprzedaży i dokonał ich zwrotu do dostawcy. Ponadto do dostawców powyższych produktów skierowano pisma z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do usunięcia nieprawidłowości w stosunku do wszystkich produktów wprowadzonych na rynek.
- kontrola prawidłowości funkcjonowania placówek gastronomicznych działających w zajazdach, motelach i hotelach
W ramach tego obszaru przeprowadzono 3 kontrole, podczas których sprawdzono m.in. następujące zagadnienia:
- rzetelność usługi, poprzez dokonanie zakupu kontrolnego,
- jakość potraw poprzez ocenę organoleptyczną na miejscu,
- aktualność dat minimalnej trwałości oraz terminów przydatności do spożycia artykułów żywnościowych służących do przygotowywania potraw oraz wyrobów kulinarnych,
- prawidłowość oznakowania środków spożywczych,
- warunki i sposób przechowywania artykułów spożywczych,
- stan sanitarno-porządkowy,
- identyfikowalność towarów,
- identyfikację kontrolowanych przedsiębiorców w oparciu o wpisy do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej oraz do Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego,
- przechowywanie i udostępnianie na żądanie kontroli książeczek zdrowia, wydawanych osobom bezpośrednio stykającym się z żywnością, do celów sanitarno-epidemiologicznych,
Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości dotyczyły:
- braku wykazu składników, oraz określenia: „składniki” poprzedzającego wykaz składników przy potrawach oferowanych konsumentom (1 przedsiębiorca),
W ramach tego tematu u 1 przedsiębiorcy do badań laboratoryjnych pobrano 3 próbki gotowych wyrobów kulinarnych i kawy. Badania laboratoryjne zostały wykonane w Laboratorium Kontrolno- Analitycznym w Poznaniu. W wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych u przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w Restauracji zakwestionowano 1 próbkę z uwagi na niższą zawartość składnika jednorodnego (mięsa) w stosunku do deklaracji w cenniku.
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały/dadzą podstawę do:
- skierowania wystąpienia pokontrolnego do przedsiębiorcy,
- wszczęcia postępowania administracyjnego, zmierzającego do wymierzenia kary pieniężnej w związku z nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej,
- wszczęcia postępowania administracyjnego w zakresie obciążenia przedsiębiorcy kosztami badań laboratoryjnych.
V. Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z "Dniami w diecezjach" przed obchodami Światowych Dni Młodzieży w Krakowie w dniach 26-31 lipca 2016r.:
19-24 lipca 2016r. Zapewnienie bezpieczeństwa pielgrzymów przebywających na terenie województwa zachodniopomorskiego:
kontrola przestrzegania przepisów o uwidacznianiu cen, aktualności dat ważności w sklepach i placówkach gastronomicznych na dworcach i stacjach kolejowych, dworcach autobusowych oraz na stacjach paliw i przy głównych szlakach komunikacyjnych
W ramach tego obszaru przeprowadzono 2 kontrole, podczas których sprawdzono m.in. następujące zagadnienia:
- rzetelność usługi, poprzez dokonanie zakupu kontrolnego,
- aktualność dat minimalnej trwałości oraz terminów przydatności do spożycia artykułów żywnościowych oferowanych do sprzedaży, prawidłowość oznakowania środków spożywczych,
- warunki i sposób przechowywania artykułów spożywczych,
- stan sanitarno-porządkowy,
- identyfikację kontrolowanych przedsiębiorców w oparciu o wpisy do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej,
- identyfikowalność towarów,
- przechowywanie i udostępnianie na żądanie kontroli książeczek zdrowia, wydawanych osobom bezpośrednio stykającym się z żywnością, do celów sanitarno-epidemiologicznych,
- prawidłowość uwidaczniania cen,
- przestrzeganie postanowień ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości dotyczyły braku uwidocznienia cen jednostkowych.
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
- skierowania wystąpienia pokontrolnego do przedsiębiorcy,
- wszczęcia dwóch postępowań administracyjnych, zmierzających do na nałożenia kar pieniężnych w związku z nieprawidłowościami w zakresie uwidaczniania cen.
- Informacja Rzecznika Prasowego Inspekcji Handlowej
W związku z akcją „Bezpieczne wakacje” w miesiącach czerwiec- sierpień 2016r. udzielonych zostało 5 informacji do mediów. Były to informacje dla rozgłośni radiowych. Media interesowały się tym zagadnieniem od początku akcji - zapytania dotyczyły planów kontroli oraz wyników kontroli w roku ubiegłym.
Część wywiadów dotyczyła ogólnych wyników kontroli na dany moment, w tym nałożonych kar, pobieranych próbek, pozostałe natomiast skupiały się na konkretnym zagadnieniu, np. kontroli hoteli, zabawek, punktów gastronomicznych.
Jednocześnie na bazie tych wyników, dziennikarze oczekiwali porad w określonym zakresie np. właściwego wyboru miejsca wypoczynku, wyboru zabawki adekwatnej do wieku dziecka.
Media już zasygnalizowały zainteresowanie wynikami podsumowującymi całą akcje „Bezpieczne wakacje”.
PODSUMOWANIE
Reasumując, w okresie sprawozdawczym w wyniku działań i ustaleń Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie:
- osoby odpowiedzialne za popełnione wykroczenia stypizowane m.in. w następujących przepisach:
- art. 60`§2, art. 60`§4 pkt 2 i 3 Kodeksu Wykroczeń,
- art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy prawo o miarach,
- art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
ukarane zostały łącznie 13 mandatami karnymi na łączną kwotę 3750,00 złotych.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:
- wystosowano informacje do innych organów, tj.:
- Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- Urzędu Marszałkowskiego,
- Urzędu Miasta Szczecin,
- Urzędu Miar,
- Powiatowych Inspektorów Sanitarnych,
- Komendanta Państwowej Straży Pożarnej,
- Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
- Urzędów Skarbowych,
- Urzędu Celnego w Koszalinie,
- Urzędu Kontroli Skarbowej Oddział Zamiejscowy w Koszalinie,
- Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
- wystosowano pisma do importerów produktów kwestionowanych celem podjęcia dobrowolnych działań naprawczych,
- skierowano łącznie 4 wnioski o ukaranie do Sądu,
- skierowano wystąpienia pokontrolne do kontrolowanych oraz producentów;
- wszczętych zostanie 15 postępowań administracyjnych zmierzających do nałożenia kar pieniężnych w związku z wprowadzeniem do obrotu środków spożywczych niespełniających wymagań jakościowych oraz niedopełnienie obowiązków dotyczących uwidaczniania cen i informacji dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych, jak również 1 w zakresie obciążenia przedsiębiorcy kosztami badań laboratoryjnych,
- w toku kontroli wydane zostały 2 decyzje administracyjne zarządzająca niezwłoczne usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości oraz wycofanie towarów z obrotu.
Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Paweł Pacała | 14-09-2016 13:59 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 14-09-2016 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 14-09-2016 13:59 |