Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

DECYZJA nr ZNP.8361.64.2015

Koszalin, 22 maja 2015 r.

Zachodniopomorski Wojewódzki
Inspektor Inspekcji Handlowej

ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin

Pan
Łukasz Duszyński

Firma przedsiębiorcy:
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo
Usługowe „Cegiełka” Łukasz Duszyński
Niwka 19B
78-550 Czaplinek
Wykonujący działalność gospodarczą przy:
ul. Zielona 1
78-449 Borne Sulinowo

 

DECYZJA nr ZNP.8361.64.2015
nakładająca karę pieniężną

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2013, poz. 267 ze zm.), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na przedsiębiorcę Łukasza Duszyńskiego wykonującego działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „Cegiełka” Łukasz Duszyński karę pieniężną w wysokości 350 zł (słownie: trzysta pięćdziesiąt złotych) z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 w związku z art. 25 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915) w związku z naruszeniem § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. z 2015 r., poz. 568) z uwagi na to, iż przy towarach oferowanych do sprzedaży na wywieszkach lub w innej formie dostępnej dla kupującego nie uwidoczniono cen jednostkowych.

 

Uzasadnienie

 

W dniach 24 i 26 marca 2015 r. na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy z dnia 15 grudnia o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 148 ze zm.), zgodnie z upoważnieniem nr ZNP/U-101/2015 inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrolę u  przedsiębiorcy Łukasza Duszyńskiego, wykonującego działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe „Cegiełka” Łukasz Duszyński, zwanego dalej również „stroną”, w sklepie z artykułami przemysłowymi „Hurtownia Budowlana Cegiełka” w Bornem Sulinowie przy ul. Zielonej 1.

 

W toku kontroli, zgodnie z zakresem przedmiotowym określonym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli dokonano sprawdzenia prawidłowości uwidocznienia cen pod kątem przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915), dalej „ustawy”, oraz wymogów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (aktualnie Dz. U. z 2015 r., poz. 568), zwanego dalej również „rozporządzeniem”.

 

Podczas przeprowadzonej kontroli ustalono, że w sklepie należącym do strony, który jest miejscem sprzedaży detalicznej, na 98 partii towarów objętych sprawdzeniem w przypadku 78 partii towarów nie uwidoczniono ich cen jednostkowych na wywieszkach lub w innej formie dostępnej dla kupującego. Dotyczyło to następujących towarów:

  1. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F570 kość słoniowa połysk

  2. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F565 żółty połysk

  3. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F510 zielony miętowy połysk

  4. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F585 popielaty połysk

  5. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F590 czerwony połysk

  6. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F515 seledynowy połysk

  7. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F595 wiśniowy połysk

  8. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F550 pomarańczowy połysk

  9. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F105 czarny mat

  10. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F555 orzech jasny połysk

  11. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F520 czarny połysk

  12. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F560 orzech średni połysk

  13. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F540 brązowy czekoladowy połysk

  14. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F566 szary jasny połysk

  15. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F575 kremowy połysk

  16. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F530 niebieski ciemny połysk

  17. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F525 niebieski połysk

  18. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 800ml F500 biały połysk

  19. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F565 żółty połysk

  20. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F560 orzech średni połysk

  21. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F535 brązowy połysk

  22. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F595 wiśniowy połysk

  23. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F555 orzech jasny połysk

  24. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F500 biały połysk

  25. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F585 popielaty połysk

  26. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F570 kość słoniowa połysk

  27. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F510 zielony miętowy połysk

  28. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F575 kremowy połysk

  29. Emalia olejno-ftalowa do drewna i metalu Śnieżka Supermal 200ml F545 mahoń połysk

  30. Farba matowa akrylowa do ścian i sufitów Śnieżka Eko 10l biała

  31. Farba matowa akrylowa do ścian i sufitów Śnieżka Eko 5l biała

  32. Farba matowa akrylowa do ścian i sufitów Śnieżka Eko 3l biała

  33. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 108 wiosenna łąka

  34. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 149 wspomnienie lata

  35. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 160 górska łąka

  36. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 121 pachnący cynamon

  37. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 151 kwiat pustyni

  38. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 154 powiew wiosny

  39. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 130 wiosenny liść

  40. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 131 zielona herbata

  41. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 104 łan pszenicy

  42. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 161 słoneczne wzgórze

  43. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 129 upalna sawanna

  44. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 150 herbaciana róża

  45. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 173 majowa konwalia

  46. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 159 muśnięcie wiatru

  47. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 158 skaliste wybrzeże

  48. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 157 pejzaż zimowy

  49. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 156 stalowe magnolie

  50. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 102 piaszczysta plaża

  51. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 101 posrebrzane żyto

  52. Farba matowa lateksowa do wewnątrz Śnieżka Barwy Natury 2,5l 122 zachodzące słońce

  53. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l biała śmietana

  54. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l burza piaskowa

  55. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l szary platynowy

  56. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l klasyczny alabaster

  57. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l cappuccino

  58. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l kwiat wiśni

  59. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l jesienna mgła

  60. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l ciepłe kakao

  61. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l kawowa pralinka

  62. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l zielone wzgórze

  63. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l kwitnąca magnolia

  64. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l gorzka czekolada

  65. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l gorący piasek

  66. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l szlachetna glinka

  67. Farba lateksowa do malowania wewnątrz budynków Dekoral 2,5l latte macchiato

  68. Uszczelniacz kominkowy TYTAN czarny 310ml

  69. Uszczelniacz dekarski TYTAN kauczukowy 310ml

  70. Uszczelniacz dekarski TYTAN czarny 310ml

  71. Klej do styropianu TYTAN 310ml

  72. Klej do glazury TYTAN 310ml

  73. Klej montażowy TYTAN sbs 310ml

  74. Klej ekologiczny TYTAN 310ml

  75. Silikon uniwersalny do wewnątrz i na zewnątrz TYTAN 310ml

  76. Silikon sanitarny TYTAN 310ml bezbarwny

  77. Silikon sanitarny TYTAN 310ml biały

  78. Akryl do fasad TYTAN 310ml.

 

W związku z powyższym stwierdzono w toku kontroli, że stan faktyczny polegający na braku uwidocznienia cen jednostkowych towarów stanowi naruszenie obowiązków określonych w art. 4 ust. 1 w związku z art. 25 ustawy.

 

Jak ustalono w toku kontroli brak uwidocznienia cen jednostkowych dotyczył około 80% całego asortymentu towarów będących przedmiotem oferty handlowej, co do których istnieje wymóg uwidocznienia ceny jednostkowej.

 

Mając na względzie dokonane ustalenia oraz uwzględniając brzmienie przepisu art. 6 ust. 1 ustawy, w świetle którego jedynie naruszenie obowiązków informacyjnych dotyczących cen, wymienionych w przepisie art. 4 tej ustawy daje podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, pismem z dnia 23 kwietnia 2015 r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił stronę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 w związku z art. 25 ustawy w związku z naruszeniem § 8 ust. 1 rozporządzenia (brak cen jednostkowych na wywieszce lub w innej formie dostępnej dla kupującego).

Jednocześnie w ww. piśmie organ poinformował stronę o przysługującym jej prawie do wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów. Strona skorzystała ze swojego uprawnienia w ten sposób, iż w dniu 30.04.2015 r., złożyła wyjaśnienia na piśmie z dnia 27.04.2015 r. W wyjaśnieniu strona podniosła, że uzupełniła i uwidoczniła brakujące ceny zgodnie z przepisami, a brak cen wytłumaczyła rozbudową sklepu i związanym z tym przestawianiem regałów i przekładaniem towarów, a także nienależytą wiedzą w zakresie uwidaczniania cen wynikającą z krótkiego stażu strony jako przedsiębiorcy. W piśmie strona zwróciła się z prośbą o „łagodną karę” motywując prośbę ciężką sytuacją finansową wykonywanej działalności.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej poddał powyższe wyjaśnienia analizie pod kątem przydatności dla celów niniejszego postępowania i stwierdził, iż argumentacja w nich zawarta nie wpływa w żaden sposób na zmianę oceny stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli oraz jego kwalifikacji prawnej i w takim zakresie nie zasługuje na uwzględnienie. Okoliczności leżące u podstaw stwierdzonych w sklepie strony nieprawidłowości polegających na braku uwidocznienia cen jednostkowych towarów nie stanowią ustawowych przesłanek, które organ winien wziąć pod uwagę przy ocenie niniejszej sprawy. Ustawa nie przewiduje możliwości badania ich przez organ w toku postępowania, ani też badania istnienia lub nieistnienia oraz stopnia winy strony. Cechą sankcji administracyjnej, a taką jest kara pieniężna będąca przedmiotem niniejszego postepowania - o czym szerzej poniżej - jest to, iż samo stwierdzenie naruszenia określonych obowiązków powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej na podmiot, który dopuścił się takiego naruszenia bez wykazywania przy tym i badania przyczyn takiego naruszenia, oczywiście przy uwzględnieniu właściwych kryteriów wymiaru takiej kary. Organ stwierdził także, iż strona nie jest wbrew swoim twierdzeniom początkującym przedsiębiorcą, gdyż działalność gospodarczą wykonuje od 23 maja 2011 roku, a więc przez cztery lata, co jest okresem na tyle długim, by móc przyjąć, iż przedsiębiorca nie jest początkujący i po takim czasie winien znać przepisy dotyczące wykonywanej przez niego działalności gospodarczej. Organ wziął natomiast pod uwagę fakt usunięcia nieprawidłowości przez stronę oraz - przy ustalaniu wysokości kary - oświadczenie strony złożone w toku postępowania o wysokości jego obrotów i przychodu.

 

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ustalił i stwierdził:

 

W świetle art. 4 ust. 1 zd. 1 ustawy o informowaniu o cenach w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. W myśl art. 4 ust. 2 tej ustawy minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, określi, w drodze rozporządzenia:

1)   sposób uwidaczniania cen towarów i usług, w tym cen jednostkowych towarów (usług),

2)   wykaz towarów, w przypadku których nie jest wymagane uwidocznienie ceny jednostkowej towarów (usług)

- mając na uwadze potrzebę zapewnienia dostępności informacji o cenie, a także uwzględniając przypadki, gdy uwidocznienie ceny jednostkowej towaru (usługi) nie byłoby przydatne ze względu na rodzaj lub przeznaczenie towaru (usługi).

 

Zgodnie z art. 25 ustawy dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r., poz. 385) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2015 r.

W związku z brakiem przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ww. art. 4 ust. 2 ustawy, obowiązującym aktem prawnym pozostaje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (aktualnie Dz. U. z 2015 r., poz. 568).

W myśl § 8 ust. 1 rozporządzenia, przy towarze na wywieszce lub w innej formie dostępnej dla kupującego uwidacznia się cenę jednostkową.

Ceną jednostkową towaru, w świetle art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest cena ustalona za jednostkę określonego towaru, którego ilość lub liczba jest wyrażona w jednostkach miar w rozumieniu przepisów o miarach.

 

Ustawa w art. 6 ust. 1 stanowi, że jeżeli przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 4, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w drodze decyzji, karę pieniężną do wysokości 20.000 zł.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 3 tej ustawy, przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej uwzględnia się stopień naruszenia obowiązków oraz dotychczasową działalność przedsiębiorcy, a także wielkość jego obrotów i przychodu.

 

Mając na względzie powyższe, w toku prowadzonego postępowania administracyjnego zmierzającego do nałożenia kary pieniężnej Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę, zgodnie z przepisem art. 6 ust. 3 ustawy o informowaniu o cenach, wszystkie przewidziane w nim kryteria wymiaru kary. Uwzględnił dodatkowo przesłanki określone w art. 8 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (Dz.U.UE.L.1998.80.27, Dz.U.UE-sp.15-4-32), w myśl którego nałożone kary pieniężne powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

 

Dokonując zatem oceny stopnia naruszenia obowiązków przedsiębiorcy stwierdzono, że przedsiębiorca nie uwidaczniając cen jednostkowych towarów w jakiejkolwiek formie dostępnej dla kupującego naruszył bardzo poważnie obowiązek określony w art. 4 ust. 1 ustawy. Cena jednostkowa jest bowiem podstawowym kryterium obiektywnej informacji o wartości towaru wyrażonej w jednostkach pieniężnych, szczególnie w kontekście porównania jej z takimi wartościami innych towarów - podobnych, o odmiennych cechach co do marki, producenta, ilości, wzornictwa, itp. Brak zatem uwidocznienia cen jednostkowych przy towarach uniemożliwia kupującym porównanie cen towarów z cenami towarów podobnych o innej masie, objętości czy długości, a przez to utrudnia kupującym dokonanie optymalnego i właściwego dla nich wyboru towaru, naruszając ich interesy ekonomiczne oraz prawo do rzetelnej informacji o cenie. Same uwidocznione przy towarach ceny, bez uwidocznienia cen jednostkowych tych towarów, nie zapewniają jednoznacznej oraz niebudzącej wątpliwości informacji o wysokości tych cen. Przy ocenie przedmiotowej przesłanki uwzględniono okoliczność, że stwierdzony brak cen jednostkowych dotyczył przeważającej większości asortymentu towarów oferowanych do sprzedaży (około 80%), których dotyczy obowiązek uwidocznienia ich ceny jednostkowej.

 

Przy ocenie dotychczasowej działalności przedsiębiorcy organ wziął pod uwagę, że przedsiębiorca nie był wcześniej - od dnia 25.10.2014 r. to jest od dnia wejścia w życie ustawy - objęty kontrolą organu. Uwzględniono również fakt usunięcia przez stronę stwierdzonych nieprawidłowości - według oświadczenia strony z dnia 27.04.2015 r.. Z drugiej strony Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uwzględnił jednak okoliczność, iż przedsiębiorca stosunkowo długo wykonuje działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej towarów, tj. od 23.05.2011 r. i powinien wykazać się znajomością podstawowych przepisów dotyczących tej działalności.

 

Biorąc pod uwagę trzeci czynnik wpływający na wymiar kary pieniężnej, tj. wielkość obrotów i przychodu przedsiębiorcy, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej na podstawie informacji strony o wielkości obrotów i przychodu udzielonej organowi w toku postępowania stwierdził, że w świetle ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (aktualnie Dz. U. z 2015 r., poz. 584), strona należy do kategorii tzw. „mikroprzedsiębiorców”, w związku z czym wzięto pod uwagę okoliczność, że jej udział w obrocie rynkowym jest najmniejszy spośród wszystkich innych kategorii przedsiębiorców, o których mowa w ww. ustawie.

 

Mając na uwadze ustalenia kontroli i dokonaną ocenę wyżej opisanych kryteriów, a także uwzględniając fakt, że górna granica wymiaru kary w przypadku naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 4 ustawy wynosi 20000 zł, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał, że w sprawie uzasadnione jest nałożenie na przedsiębiorcę na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach kary pieniężnej w wysokości 350 zł (słownie: trzysta pięćdziesiąt złotych).

 

Wskazać w tym miejscu należy, że cechą charakterystyczną sankcji administracyjnej, a taką właśnie jest kara pieniężna nakładana na podstawie przepisów ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, jest jej automatyczne stosowanie wobec podmiotu ponoszącego przypisaną mu obiektywną odpowiedzialność za naruszenie ciążących na nim obowiązków. Samo zaś stwierdzenie - udowodnienie faktu braku właściwej informacji w zakresie m.in. ceny jednostkowej towaru, jest wystarczającą przesłanką do nałożenia kary pieniężnej. Nie ma przy tym znaczenia czy niedopełnienie obowiązku uwidocznienia cen w określony sposób nastąpiło z winy (umyślnej czy nieumyślnej) danego podmiotu, czy też nie. Dodatkowo wskazać należy, że ustawa nie przewiduje możliwości badania przez organ Inspekcji Handlowej istnienia winy, bądź jej braku po stronie podmiotu, u którego ujawniono nieprawidłowości. Zatem samo stwierdzenie w wyniku kontroli, że określony podmiot nie zrealizował ciążącego na nim obowiązku ustawowego powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej, która jest karą administracyjną.

 

Przy ustalaniu wysokości kary uwzględniono wymagania art. 8 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (Dz.U.UE.L.1998.80.27, Dz.U.UE-sp.15-4-32), w myśl którego nałożone kary pieniężne powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Zważywszy na stwierdzone naruszenia, wymierzona kwota kary spełnia te wymagania.

 

W myśl art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.) organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, natomiast § 2 tego artykułu stanowi, że decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. W związku z powyższym organ orzekł jak w sentencji.

 

 

 

Pouczenia:

  1. Informacja o sposobie uiszczenia kary pieniężnej:

Na podstawie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy o informowaniu o cenach karę pieniężną stanowiącą dochód budżetu państwa przedsiębiorca powinien wpłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, nr 02101015990028572231000000 Bank: NBP Oddział Szczecin w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna. Kara niezapłacona w terminie staje się zaległością podatkową w rozumieniu art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613), od której naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.

 

W przypadku wniesienia odwołania od niniejszej decyzji nie należy uiszczać kary pieniężnej do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez organ odwoławczy.

 

  1. Pouczenie o sposobie i trybie wniesienia odwołania:

Na podstawie art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji, które zgodnie z art. 129 § 1 i 2 Kpa wnosi się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

Z up. Zachodniopomorskiego
Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej
Andrzej Kuśpiel
Dyrektor Delegatury

 

Otrzymują:

  1. Pan
    Łukasz Duszyński
    Niwka 19B
    78-550 Czaplinek

  2. aa.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 06-07-2015 10:36
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 06-07-2015
Ostatnia aktualizacja: Paweł Pacała 06-07-2015 10:38