eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli źródeł światła LED pod kątem zagrożeń fotobiologicznych.
Realizując program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził w I kwartale 2015 roku 5 kontroli u przedsiębiorców (producent, importer, hurtownie) w Szczecinie i Koszalinie.
Sprawdzeniem objęto wprowadzony do obrotu sprzęt elektryczny - lampy samostatecznikowe LED pod kątem:
- zasadniczych i innych wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr 155, poz. 1089),
- innych wymagań podanych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 8 maja 2013r. w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2013 r., poz. 547).
Sprawdzeniem objęto wprowadzone do obrotu 14 partii lamp samostatecznikowych LED z wyraźnie widocznymi diodami LED zwanymi również „czipami”, pochodzące z Chin, wytypowane do kontroli zgodnie z wytycznymi przedstawionymi w programie kontroli w tym:
- 3 partie lamp wprowadzonych do obrotu pod własną marką kontrolowanego importera ze Szczecina,
- 2 partie lamp producenta z Warszawy (stwierdzonych w hurtowni w Szczecinie),
- 5 partii lamp producenta ze Szczecina (1 partia stwierdzona w hurtowni w Szczecinie, 4 partie u producenta),
- 2 partie lamp producenta z Sopotu, (znajdujące się w sprzedaży u przedsiębiorcy w Koszalinie)
- 2 partie lamp wyprodukowane w Chinach dla przedsiębiorcy w Siechnicach (znajdujące się w sprzedaży u przedsiębiorcy w Koszalinie).
W wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego u wcześniejszych ogniw łańcucha dystrybucji tych lamp, udokumentowanego otrzymanymi kopiami faktur zakupu i dokumentów celnych ustalono, że wszystkie 14 partii lamp LED zostało wprowadzonych do obrotu po dniu 07.06.2015 roku, tj. dacie opublikowania normy zharmonizowanej PN-EN 62560:2013-06 Lampy samostatecznikowe LED do ogólnych celów oświetleniowych na napięcie ? 50 -- Wymagania bezpieczeństwa, w tym 9 partii lamp wprowadzono do obrotu po 24 maja 2013 roku - dacie wejścia w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 maja 2013 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2013r., poz. 547).
Spośród zbadanych 14 partii lamp:
- zakwestionowano wszystkie 14 partii wyrobów z uwagi na naruszenie wymagań określonych w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego,
- zakwestionowano 5 partii lamp z powodu nie przestrzegania przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 maja 2013r. w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Wszystkie kontrole zostały zakończone. Natomiast nie zostało zakończone postępowanie pokontrolne w stosunku do producentów kwestionowanych 6 partii lamp.
Ustalenia kontroli w odniesieniu do poszczególnych punktów programu przedstawiają się następująco:
1. Oznakowanie CE
Badaniem w tym zakresie objęto 14 partii lamp samostatecznikowych LED, kwestionując 5 partii.
Nieprawidłowości w tym zakresie dotyczyły:
- 5 partii lamp producenta ze Szczecina, tj.:
- 72 LED AMSLIGHT SMD3528, 3,9W, GU10,
- 12 LED AMSLIGHT 12SMD, 1,8W, GU11,
- 36 LED AMSLIGHT LB35, 1,8W, E14,
- 36 LED AMSLIGHT LB36, 1,8W, E14,
stwierdzonych w sprzedaży u tego producenta,
- E27-7,5W, WW, AC 85-265V, stwierdzonej w sprzedaży w hurtowni w Szczecinie.
Elementy znaku CE 5 partii wyrobów były niezgodne ze wzorem określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego, gdyż były mniejsze niż 5 mm, a ponadto w oznakowaniu CE lampy 36 LED, LB36, 1,8W, E14, kształt litery E nie był wpisany w okrąg.
Powyższe stanowi naruszenie § 11 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr 155, poz. 1089),
W trakcie kontroli kontrolowani przedsiębiorcy wycofali ze sprzedaży zakwestionowane lampy. Do producenta – kontrolowanego przedsiębiorcy w Szczecinie skierowano pismo mające na celu podjęcie dobrowolnych działań naprawczych zmierzających do usunięcia stwierdzonych niezgodności. W odpowiedzi producent poinformował, że podjął w tym kierunku działania w odniesieniu do wszystkich wprowadzonych do obrotu lamp.
Pozostałe 9 partii lamp oznaczonych było zgodnie z § 11 rozporządzenia MG z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego, bezpośrednio na wyrobach, w sposób czytelny i trwały oznakowaniem CE, zgodnym ze wzorem określonym w załączniku rozporządzenia.
Sprawdzone 5 partii lamp LED wprowadzonych do obrotu po 24 maja 2013 roku, podlegające przepisom rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 maja 2013 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, posiadały w sposób widoczny, czytelny i trwały prawidłowe oznakowanie CE, zgodnie z § 7 tego rozporządzenia.
2. Deklaracja zgodności WE
Sprawdzono deklaracje zgodności 14 partii lamp LED, przy czym deklaracje zgodności 5 partii wyrobów wystawione przez producentów były nieprawidłowo sporządzone. I tak 3 deklaracje zgodności (dotyczące 3 partii lamp) były wystawione niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21.08.2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr 155, poz. 1089), a w 2 deklaracjach zgodności dotyczących 2 partii lamp LED nie przywołano dyrektywy RoHS II.
Zakwestionowano następujące deklaracje zgodności:
?nr 3/2009 z dnia 02.01.2009 roku dotyczącą 5 partii lamp, w której producent ze Szczecina deklarując zgodność wyrobów między innymi z dyrektywą LVD 2006/95/WE nie podał opisu identyfikującego sprzęt elektryczny - objętych kontrolą lamp. W opisie w sposób ogólny podano oznaczenie wyrobu „żarówki LED”, nie podając np. typu, modelu. Ponadto w deklaracji nie odniesiono się do normy zharmonizowanej z dyrektywą LVD 2006/95/WE, PN-EN 62560:2013-06 Lampy samostatecznikowe LED do ogólnych celów oświetleniowych na napięcie >50V – Wymagania bezpieczeństwa.
Powyższe jest niezgodne z przepisem § 10 ust. 2 pkt 2) i 3) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
W trakcie kontroli kontrolowani przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż ww. wyrobów wycofali ze sprzedaży zakwestionowane lampy. Do producenta w Szczecinie skierowano pismo mające na celu podjęcie dobrowolnych działań naprawczych zmierzających do usunięcia stwierdzonej niezgodności. W odpowiedzi producent nadesłał prawidłowo sporządzoną deklarację zgodności.
? nr 69/2014 z dnia 28.03.2014r. sporządzoną przez producenta z Sopotu, w której:
- nie zamieszczono dwóch ostatnich cyfr roku oznaczających rok, w którym umieszczono znak CE na sprzęcie elektrycznym – naruszenie § 10 ust. 2 punkt 4) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21.08.2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego,
- nie przywołano normy PN-EN 62560:2013-06 Lampy samostatecznikowe LED do ogólnych celów oświetleniowych na napięcie ? 50-- Wymagania bezpieczeństwa (podano zgodność wyrobu z normami PN-EN 62031:2010/A1:2013-06E Moduły LED do ogólnych celów oświetleniowych – Wymagania bezpieczeństwa, PN-EN 62471:2010P Bezpieczeństwo fotobiologiczne lamp i systemów lampowych),
- podano niewłaściwą nazwę dyrektywy LVD – zamiast wyrazu „wyposażenia” winno być „ sprzętu”,
- podano niewłaściwą datę sporządzenia dyrektywy Rady (WE) 2011/65/UE, tj. 3 stycznia 2013 roku, zamiast 8 czerwca 2011 roku.
Ponadto w deklaracji przywołano dwie normy na oprawy oświetleniowe: PN-EN 60598-1:2011P Oprawy oświetleniowe. Część 1: Wymagania ogólne i badania oraz PN-IEC 598-2:1994 Oprawy oświetleniowe – Wymagania szczegółowe – Oprawy oświetleniowe stałe ogólnego przeznaczenia, które nie dotyczą lamp LED objętych sprawdzeniem.
? nr 53/2013 z dnia 12.11.2013 roku, sporządzoną przez producenta z Sopotu, w której:
- nie zamieszczono dwóch ostatnich cyfr roku oznaczających rok, w którym umieszczono znak CE na sprzęcie elektrycznym – naruszenie § 10 ust. 2 punkt 4) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21.08.2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego,
- nie przywołano żadnych norm zharmonizowanych dotyczących lamp LED w zakresie LVD – naruszenie § 10 ust. 2 punkt 4) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21.08.2007r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego,
- podano niewłaściwa nazwę dyrektywy LVD – zamiast wyrazu „wyposażenia” winno być „sprzętu”,
- podano niewłaściwą datę sporządzenia dyrektywy Rady (WE) 2011/65/UE, tj. 3 stycznia 2013 roku, zamiast 8 czerwca 2011 roku.
Ponadto w deklaracji przywołano dwie normy na oprawy oświetleniowe: PN-EN 60598-1:2011P Oprawy oświetleniowe. Część 1: Wymagania ogólne i badania oraz PN-IEC 598-2:1994 Oprawy oświetleniowe – Wymagania szczegółowe – Oprawy oświetleniowe stałe ogólnego przeznaczenia, które nie dotyczą lamp LED objętych sprawdzeniem.
? nr 134511 z dnia 04.11.2013 roku, sporządzoną przez producenta z Siechnic, dotyczącą energooszczędnych lamp LED, w której:
- nie podano zgodności z dyrektywą RoHS Rady (WE) 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 roku w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – obowiązującej od 20.07.2011 roku - naruszenie § 6 ust. 3 punkt 4) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 08 maja 2013 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
- nie przywołano normy PN-EN 62471:2010 Bezpieczeństwo fotobiologiczne lamp i systemów lampowych.
? nr 130234-EN z dnia 09.01.2013 roku, wystawioną przez producenta z Siechnic, w której:
- nie podano zgodności z dyrektywą RoHS Rady (WE) 2011/65/UE z 8 czerwca 2011 roku w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - naruszenie § 6 ust. 3 punkt 4) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 08 maja 2013 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
- przytoczono nieaktualną normę EN 62560:2001, zamiast PN-EN 62560:2013-06 Lampy samostatecznikowe LED do ogólnych celów oświetleniowych na napięcie ? 50 -- Wymagania bezpieczeństwa.
W związku z powyższymi ustaleniami, do producentów lamp LED skierowano pisma informujące o możliwości podjęcia dobrowolnych działań naprawczych. Sprawy są w toku.
Pozostałe sprawdzone deklaracje sporządzone zostały zgodnie z:
- § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego,
- § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 maja 2013 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
3. Informacja o producencie
- Na 14 partii objętych kontrolą lamp, zakwestionowano 4 partie lamp, z uwagi na to, że nie zamieszczono bezpośrednio na sprzęcie, pomimo wystarczającej ilości miejsca nazwy producenta lub znaku towarowego, co jest niezgodne z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
Powyższe stwierdzono u 2 przedsiębiorców, tj.:
- u importera w Szczecinie,
- w hurtowni w Szczecinie.
Kontrolowani przedsiębiorcy w trakcie kontroli wycofali ze sprzedaży zakwestionowane wyroby.
Pozostałe wyroby posiadały oznaczenia umożliwiające identyfikację producenta (nazwę producenta bądź znak towarowy), zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
- W zakresie przestrzegania § 8 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 maja 2013 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym sprawdzeniem objęto 9 partii wyrobów, nieprawidłowości stwierdzono w odniesieniu do 3 partii lamp. Dotyczyło to lamp stwierdzonych u importera w Szczecinie, na których nie umieszczono nazwy typu, numeru partii lub serii lub innej informacji umożliwiającej identyfikacje SEE oraz adresu kontaktowego producenta lub importera, co jest niezgodne z § 8 ww. rozporządzenia.
Pozostałe 6 partii skontrolowanych wyrobów oznakowane były zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 08 maja 2013 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
W związku z nieprawidłowościami opisanymi w pkt a) i b) do importera oraz do producenta skierowano pisma mające na celu podjęcie działań naprawczych zmierzających do usunięcia stwierdzonej niezgodności.
W odpowiedzi importer poinformował, że zakwestionowane lampy zostały oznaczone zgodnie z obowiązującymi przepisami, a producent poinformował, że podjął działania zmierzające do wycofania lamp z obrotu.
Do właściwych prokuratur rejonowych zostały skierowane zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, określonego w art. 45 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku o systemie oceny zgodności przez importera oraz o podejrzeniu popełnienia przestępstw określonych w art. 45 i 46 ww. ustawy przez producenta.
4. Informacje warunkujące bezpieczne użytkowanie
Sprawdzeniem w powyższym zakresie objęto 14 partii lamp, z czego zakwestionowano wszystkie partie sprzętu z uwagi na niepełne informacje warunkujące bezpieczne użytkowanie. Sprawdzenia dokonano w odniesieniu do przepisu § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21.08.2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego, z uwzględnieniem zapisów normy PN-EN 62560:2013-06 Lampy samostatecznikowe LED do ogólnych celów oświetleniowych na napięcie >50V Wymagania bezpieczeństwa, pkt 5.1, pkt 5.2.
Nieprawidłowości w tym zakresie stwierdzono u 5 przedsiębiorców i dotyczyły one:
? braku informacji warunkujących bezpieczne użytkowanie sprzętu u importera w Szczecinie – w odniesieniu do 3 partii lamp.
W wyniku przeprowadzonych badań organoleptycznych stwierdzono, że ww. lampy nie spełniały zasadniczych wymagań określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego, ze względu na to, że bezpośrednio na lampach nie naniesiono podstawowych informacji, których znajomość i przestrzeganie są warunkiem bezpieczeństwa podczas ich użytkowania tj. nie podano znamionowego napięcia zasilającego lub zakresu napięcia (oznaczonego „V” lub „wolt”), mocy znamionowej (oznaczoną „W” lub „wat”), częstotliwości znamionowej (oznaczoną w „hz”). Ponadto na lampach lub ich opakowaniu nie podano prądu znamionowego zasilania (oznaczonego „A” lub „amper”) oraz informacji: „W przypadku lamp o masie znacznie większej niż tych, które są zamieniane, należy zwrócić uwagę na fakt, że zwiększenie masy może zmniejszyć stabilność mechaniczną niektórych opraw oświetleniowych i oprawek, może pogorszyć pewność zestyku oraz zamocowania lampy” oraz informacji o specjalnych warunkach lub ograniczeniach, które powinny być przestrzegane podczas pracy lampy.
Kontrolowany przedsiębiorca wycofał ze sprzedaży zakwestionowane wyroby. Ponadto do kontrolowanego jako importera skierowano pismo informujące o możliwości podjęcia działań naprawczych zmierzających do usunięcia niezgodności. W odpowiedzi przedsiębiorca poinformował, że zakwestionowane lampy zostały oznaczone zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Do właściwej prokuratury rejonowej zostało skierowane zawiadomienie przeciwko importerowi w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa określonego w art. 45 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku o systemie oceny zgodności.
? niepełnych informacji warunkujących bezpieczeństwo użytkowania sprzętu w odniesieniu do 11 partii lamp LED:
- w hurtowni w Szczecinie - 3 partie lamp, w tym:
- 2 partie lamp producenta z Warszawy.
W wyniku przeprowadzonych oględzin stwierdzono, że objęte kontrolą lampy nie spełniają zasadniczych wymagań określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego z uwagi na to, że na lampach lub ich opakowaniach nie podano prądu znamionowego zasilania (oznaczonego „A” lub „amper”), informacji: „W przypadku lamp o masie znacznie większej niż tych, które są zamieniane, należy zwrócić uwagę na fakt, że zwiększenie masy może zmniejszyć stabilność mechaniczną niektórych opraw oświetleniowych i oprawek, może pogorszyć pewność zestyku oraz zamocowania lampy” oraz informacji o specjalnych warunkach lub ograniczeniach, które powinny być przestrzegane podczas pracy lampy,
- partia lamp producenta ze Szczecina.
W wyniku przeprowadzonych oględzin stwierdzono, że objęta kontrolą lampa nie spełnia zasadniczych wymagań określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego z uwagi na to, że bezpośrednio na lampie nie naniesiono podstawowych informacji, których znajomość i przestrzeganie są warunkiem bezpieczeństwa podczas ich użytkowania tj. nie podano częstotliwości znamionowej wyrażonej w hercach. Ponadto na lampach lub ich opakowaniu nie podano prądu znamionowego zasilania (oznaczonego „A” lub „amper”) oraz informacji: „W przypadku lamp o masie znacznie większej niż tych, które są zamieniane, należy zwrócić uwagę na fakt, że zwiększenie masy może zmniejszyć stabilność mechaniczną niektórych opraw oświetleniowych i oprawek, może pogorszyć pewność zestyku oraz zamocowania lampy” oraz informacji o specjalnych warunkach lub ograniczeniach, które powinny być przestrzegane podczas pracy lampy.
Kontrolowany przedsiębiorca wycofał ze sprzedaży zakwestionowane wyroby.
Ponadto do producentów skierowano pisma informujące o możliwości podjęcia dobrowolnych działań naprawczych zmierzających do usunięcia stwierdzonej niezgodności. W odpowiedzi producent ze Szczecina poinformował, że podjął działania zmierzające do wycofania lamp z obrotu.
Drugi z producentów w odpowiedzi zwrócił się z prośbą o pomoc w interpretacji stwierdzonych niezgodności. W związku z powyższym do ww. producenta skierowano ponowne pismo. Do dnia sporządzenia informacji odpowiedzi nie otrzymaliśmy.
Do właściwych prokuratur rejonowych zostały skierowane zawiadomienia przeciwko producentom jw. w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstw określonych w art. 45 i 46 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku o systemie oceny zgodności.
- u przedsiębiorcy w Szczecinie - 4 partie lamp oznaczonych danymi tego producenta.
W wyniku przeprowadzenia oględzin stwierdzono, że objęte kontrolą lampy nie spełniają zasadniczych wymagań określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego z uwagi na to, że bezpośrednio na lampach nie naniesiono podstawowych informacji, których znajomość i przestrzeganie są warunkiem bezpieczeństwa podczas ich użytkowania tj. nie podano częstotliwości znamionowej w hercach. Ponadto na lampach lub ich opakowaniu nie podano prądu znamionowego zasilania (oznaczonego „A” lub „amper”), informacji: „W przypadku lamp o masie znacznie większej niż tych, które są zamieniane, należy zwrócić uwagę na fakt, że zwiększenie masy może zmniejszyć stabilność mechaniczną niektórych opraw oświetleniowych i oprawek, może pogorszyć pewność zestyku oraz zamocowania lampy” oraz informacji o specjalnych warunkach lub ograniczeniach, które powinny być przestrzegane podczas pracy lampy.
Dodatkowo lampy 2 partie nie oznaczono mocą znamionową, której wartość powinna być podana w watach.
Kontrolowany przedsiębiorca wycofał ze sprzedaży zakwestionowane wyroby. Ponadto skierowano do kontrolowanego jako producenta pismo mające na celu podjęcie dobrowolnych działań naprawczych zmierzających do usunięcia stwierdzonej niezgodności. W odpowiedzi poinformował, że podjął działania w kierunku usunięcia niezgodności.
Do właściwej Prokuratury Rejonowej zostało skierowane zawiadomienie przeciwko producentowi w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstw określonych w art. 45 i 46 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. o systemie oceny zgodności.
- u przedsiębiorcy w Koszalinie - 2 partie lamp LED, wyprodukowane przez przedsiębiorcę w Sopocie:
Oznakowanie zamieszczone bezpośrednio na obudowie 1 partii lamp nie zawierało znamionowego napięcia zasilania i częstotliwości znamionowej, co jest niezgodne z punktem 5.1 b), d) normy PN-EN 62560:2013-06 Lampy samostatecznikowe LED do ogólnych celów oświetleniowych na napięcie ? 50-- Wymagania bezpieczeństwa. Powyższe nie spełnia wymagań określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21.08.2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
Na lampach lub na opakowaniach bezpośrednich obu ww. partii lamp nie podano: prądu znamionowego zasilania (oznaczonego „A” lub „amper”) oraz informacji: „W przypadku lamp o masie znacznie większej niż tych, które są zamieniane, należy zwrócić uwagę na fakt, że zwiększenie masy może zmniejszyć stabilność mechaniczną niektórych opraw oświetleniowych i oprawek, może pogorszyć pewność zestyku oraz zamocowania lampy”.
Jest to naruszenie pkt. 5.2 b), c) rozdziału 5 Znakowanie, normy PN-EN 62560:2013-06 Lampy samostatecznikowe LED do ogólnych celów oświetleniowych na napięcie ? 50 –- Wymagania bezpieczeństwa, oraz niespełnienie wymagań § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 21.08.2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
Do producenta w Sopocie skierowano pismo o podjęcie działań naprawczych w celu usunięcia niezgodności. Sprawa jest w toku.
- u przedsiębiorcy w Koszalinie – 2 partii lamp, wyprodukowanych przez firmę w Siechnicach:
Na lampach lub na opakowaniach bezpośrednich obu partii lamp nie podano: prądu znamionowego zasilania (oznaczonego „A” lub „amper”) oraz informacji: „W przypadku lamp o masie znacznie większej niż tych, które są zamieniane, należy zwrócić uwagę na fakt, że zwiększenie masy może zmniejszyć stabilność mechaniczną niektórych opraw oświetleniowych i oprawek, może pogorszyć pewność zestyku oraz zamocowania lampy”.
Jest to naruszenie pkt. 5.2 b), c) rozdziału 5 Znakowanie, normy PN-EN 62560:2013-06 Lampy samostatecznikowe LED do ogólnych celów oświetleniowych na napięcie ? 50 –- Wymagania bezpieczeństwa, oraz niespełnienie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 21.08.2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
W związku z powyższymi ustaleniami do producenta skierowano pismo informujące o możliwości podjęcia dobrowolnych działań naprawczych. Sprawa jest w toku.
Informacje zamieszczone na lampach, opakowaniach bezpośrednich lamp, na opakowaniach zbiorczych wszystkich 14 partii lamp objętych kontrolą, nie zawierały informacji dotyczącej ochrony oczu – według wymagań Raportu Technicznego Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej (IEC) IEC/TR 62471-2 – punkt 5.2 e) rozdziału 5 Znakowanie normy PN-EN 62560:2013-06.
5. Badania laboratoryjne
W trakcie kontroli u producenta w Szczecinie pobrano próbkę lamp 72 LED SMD3528, 3,9W, GU10 do badań laboratoryjnych. Próbkę przekazano do Biura Badawczego ds. Jakości (BBJ) Stowarzyszenia Elektryków Polskich – w Warszawie, w zakresie zagrożeń fotobiologicznych powodowanych przez źródła światła.
W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że lampy samostatecznikowe jw. w zakresie przeprowadzonych badań spełniają wymagania Grupy wolnej od ryzyka (RG0-exempt) zgodnie z normą PN-EN 62471:2008 „Bezpieczeństwo fotobiologiczne lamp i systemów lampowych”, a tym samym spełniają zasadnicze wymagania określone w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21.08.2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego.
6. Wykorzystanie ustaleń kontroli
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
- przesłania 6 pism do przedsiębiorców informujących o możliwości podjęcia dobrowolnych działań naprawczych zmierzających do usunięcia stwierdzonych niezgodności.,
- skierowania 3 zawiadomień do właściwych prokuratur rejonowych o podejrzeniu popełnienia przestępstw przez importera określonego w art. 45 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. o systemie oceny zgodności i producentów określonych w art. 45 i 46 ustawy z dnia 30.08.2002r. o systemie oceny zgodności.
Ponadto zostaną jeszcze przesłane zawiadomienia do prokuratur o podejrzeniu dokonania przestępstw przez 2 producentów, określonych w art. 45 i 46 ustawy z dnia 30.08.2002r. o systemie oceny zgodności.
Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie Tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Wilkosz | 04-05-2015 13:11 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 04-05-2015 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 04-05-2015 13:11 |