eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństa prawidłowości oznakowania i jakości wyrobów włókienniczych
INFORMACJA O WYNIKACH KONTROLI BEZPIECZEŃSTWA,
PRAWIDŁOWOŚCI OZNAKOWANIA I JAKOŚCI
WYROBÓW WŁÓKIENNICZYCH
Realizując wytyczne Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej oraz program kontroli
nr BK/ANU-40-4/07/MK z marca 2007 r., Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
w Szczecinie wraz z Delegaturą w Koszalinie przeprowadził w podanym wyżej zakresie 5 kontroli u przedsiębiorców w Szczecinie, Koszalinie.
W toku kontroli sprawdzeniem objęto ogółem 35 partii ( 446,97 mb) wyrobów metrażowych z tkanin i dzianin ( przeznaczonych na odzież) wartości 11.064,24 zł, z czego zakwestionowano 15 partii ( 145,87 mb ) wartości 3.218,46 zł, w tym:
-
14 partii (142,72 mb) wartości 3.105,06 zł, z uwagi na nieprawidłowe oznakowania,
-
1 partie (3,15 mb) wartości 113,40 zł, z uwagi na fakt, że ustalony laboratoryjnie
rzeczywisty procentowy skład surowcowy nie odpowiadał składowi zadeklarowanemu przez importera.
-
Bezpieczeństwo wyrobów włókienniczych.
Celem sprawdzenia kontrolowanych produktów pod kątem spełnienia wymagań bezpieczeństwa, dotyczących dopuszczalnej zawartości wolnego lub uwalniającego się formaldehydu i amin, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa
i znakowania produktów włókienniczych (Dz.U. nr 81, poz.743 z późn. zm.), pobrano 10 próbek (6,75 mb) wyrobów metrażowych wartości 172,04 zł, z 10 partii (169,07 mb) o łącznej wartości 4.281,43 zł, które przesłano do Specjalistycznego Laboratorium Kontrolno Analitycznego Produktów Włókienniczych w Łodzi, tj.:
-
do Pracowni Analizy Instrumentalnej przekazano 4 próbki (2,60 mb) wartości 63,02 zł, pobrane z 4 partii (57,67 mb) wyrobów metrażowych wartości 1.376,72 zł, tj:
-
na badania w zakresie zawartości amin oraz formaldehydu:
-
jedną próbkę (0,50 mb), wartości 9,90 zł, z partii 12 mb, wartości 237,60 zł sztruksu bordowego, szerokość 1,50 m, skład surowcowy 97 % bawełna, 3 % lycra, importowanego;
-
jedną próbkę ( 1,20 mb) wartości 31,20 zł, z partii 26,00 mb, wartości 676,00 zł dzianiny sukienkowej, szerokość 1,50/1,55 m, skład surowcowy 92% bawełna, 8% elastan, wyprodukowanej we Włoszech, wprowadzonej do obrotu na terytorium RP,
-
na badania w zakresie zawartości formaldehydu:
-
jedną próbkę (0,50 mb), wartości 16,00 zł, z partii 10 mb, wartości 320,00 zł bordera brązowego haftowanego, szerokość 1,50 m, skład surowcowy 100 % bawełna, importowanego;
-
jedną próbkę (0,40 mb) wartości 5,92 zł, z partii 9,67 mb, wartości 143,12 zł tkaniny sukienkowej, szerokość 1,45 m, skład surowcowy 97% bawełna, 3% elastan, pochodzenie Unia Europejska, wprowadzonej do obrotu na terytorium RP (brak adresu).
-
do Pracowni Produktów Włókienniczych przekazano 6 próbek (4,15 mb), wartości
109,02 zł, pobranych z 6 partii (111,40 mb) wyrobów metrażowych wartości 2.904,71 zł, tj.:
-
jedną próbkę (0,50 mb) wartości 18,00 zł, z partii 30,00 mb, wartości 1.080,00 zł tkaniny ubraniowej, szerokość 1,52 m, skład surowcowy wełna 85 %, poliester 15 %,
-
jedną próbkę (0,50 mb) wartości 12,90 zł, z partii 12,90 mb, wartości 220,33 zł, tkaniny wykończonej ubraniowej, szerokość 1,40 m, skład surowcowy poliester 7 %, bawełna 79 %, wiskoza 12 %, len 2 %,
-
jedną próbkę (0,35 mb) wartości 12,60 zł, z partii 3,15 mb, wartości 113,40 zł, tkaniny ubraniowej wiskoza z bawełną, szerokość 1,40m, skład surowcowy wiskoza 50 %, bawełna 50 %, importowanej,
-
jedną próbkę (1,20 mb) wartości 31,20 zł, z partii 21,50 mb, wartości 559,00 zł, dzianiny sukienkowej, szerokość 1,40/1,45 m, skład surowcowy 94% poliester, 6% elastan, wyprodukowanej we Włoszech, wprowadzonej do obrotu na terytorium RP,
-
jedną próbkę (1,20 mb) wartości 27,60 zł, z partii 31,50 mb, wartości 724,50 zł, tkaniny sukienkowej, szerokość 1,40/1,45 m, skład surowcowy 100% bawełna, wyprodukowanej we Włoszech, wprowadzonej do obrotu na terytorium,
-
jedna próbkę (0,40 mb) wartości 6,72 zł, z partii 12,35 mb, wartości 207,48 zł tkaniny odzieżowej (sukienkowa), szerokość 1,40 m, skład surowcowy 60% bawełna, 40% len, pochodzenie Unia Europejska, wprowadzający na terytorium RP (brak adresu),
W wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych nie stwierdzono w wyrobach przekroczonego dopuszczalnego poziomu formaldehydu czy amin.
-
Prawidłowość oznakowania
Sprawdzono zgodność oznakowania badanych wyrobów z wymaganiami określonymi
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa
i znakowania produktów włókienniczych (Dz.U. nr 81, poz. 743 z późn. zm.), ustawy z dnia 2 lipca 2004 r, o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), oraz wymagań określonych w ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.U.
nr 90, poz. 999 z późn. zm.).
Kontrolą objęto ogółem 35 partii ( 446,97 mb ) wyrobów metrażowych, wartości 11.064,24 zł.
W wyniku sprawdzania oznakowania zakwestionowano 14 partii (142,72 mb) wyrobów metrażowych, wartości 3.105,06 zł, tj.:
-
jedną partię (9,00 mb) wartości 205,20 zł, ubraniówki zimowej - wełna, szerokość 1,50 m, importowanej, oferowanej do sprzedaży w Szczecinie, z uwagi na brak podania sposobu konserwacji, składu surowcowego, firmy przedsiębiorcy i jego adresu,
-
jedną partię (10,00 mb) wartości 198,00 zł, dzianiny sweterkowej jersej, szerokość 1,70 m, importowanej, oferowanej do sprzedaży w Szczecinie, z uwagi na brak podania sposobu konserwacji, składu surowcowego, firmy przedsiębiorcy i jego adresu,
-
jedną partię (10,50 mb) wartości 155,40 zł, ubraniówki kostiumowej bawełna z lycrą, szerokość 1,48 m, importowanej, oferowanej do sprzedaży w Szczecinie, z uwagi na brak podania sposobu konserwacji, składu surowcowego, firmy przedsiębiorcy i jego adresu,
-
jedną partię (14,00 mb) wartości 417,20 zł, bawełny koszulowej, szerokość 1,35 m, importowanej, oferowanej do sprzedaży w Szczecinie, z uwagi na brak podania sposobu konserwacji, składu surowcowego, firmy przedsiębiorcy i jego adresu,
-
jedną partię (12,00 mb) wartości 237,60 zł, sztruksu bordowego, szerokość 1,50 m, importowanego, oferowanego do sprzedaży w Szczecinie.z uwagi na brak podania sposobu konserwacji, składu surowcowego, firmy przedsiębiorcy i jego adresu,
-
jedną partię (10,00 mb) wartości 320,00 zł, bordera brązowego haftowanego, szerokość 1,40 m, importowanego, oferowanego do sprzedaży w Szczecinie, z uwagi na brak podania sposobu konserwacji, składu surowcowego, firmy przedsiębiorcy i jego adresu,
-
jedną partię (12,35 mb) wartości 207,48 zł, tkaniny odzieżowej (sukienkowa), szerokość 1,40 m, wprowadzonej do obrotu, oferowanej do sprzedaży w sklepie z artykułami przemysłowymi w Koszalinie, z uwagi na brak podania adresu przedsiębiorcy,
-
jedną partię (9,67 mb) wartości 143,12 zł, tkaniny odzieżowej (sukienkowa), szerokość 1,45 m, wprowadzonej do obrotu, oferowanej do sprzedaży w Koszalinie, z uwagi na brak podania adresu przedsiębiorcy,
-
jedną partię (5,00 mb) wartości 124,00 zł, tkaniny ubraniowej, szerokość 1,45 m, wprowadzonej do obrotu, oferowanej do sprzedaży w Koszalinie, z uwagi na brak podania adresu przedsiębiorcy,
-
jedną partię (9,50 mb) wartości 188,10 zł, tkaniny sukienkowej, szerokość 1,45 m, , wprowadzonej do obrotu, oferowanej do sprzedaży w Koszalinie, z uwagi na brak podania adresu przedsiębiorcy,
-
jedną partię (9,70 mb) wartości 221,16 zł, tkaniny odzieżowej (sukienkowa), szerokość 145/150 cm, wprowadzonej do obrotu, oferowanej do sprzedaży w Koszalinie, z uwagi na brak podania adresu przedsiębiorcy,
-
jedną partię (8,50 mb) wartości 210,80 zł, tkaniny sukienkowej, szerokość 1,45 m, wprowadzonej do obrotu, oferowanej do sprzedaży w Szczecinie, z uwagi na brak podania adresu przedsiębiorcy,
-
jedną partię (12 mb) wartości 237,60 zł, tkaniny sukienkowej, szerokość 1,45 m, wprowadzonej do obrotu , oferowanej do sprzedaży w Szczecinie, z uwagi na brak podania adresu przedsiębiorcy,
-
jedna partię (10,50 mb) wartości 239,40 zł, tkaniny sukienkowej, szerokość 1,45 m, wprowadzonej do obrotu, oferowanej do sprzedaży w Koszalinie, z uwagi na brak podania adresu przedsiębiorcy.
Przedmiotowe wyroby metrażowe oznaczono zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Wobec ww. przedsiębiorców odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia zastosowano postępowanie mandatowe.
-
Jakość wyrobów metrażowych
Posiłkując się nieobligatoryjnymi Polskimi Normami oraz w odniesieniu do charakterystyki jakościowej towaru deklarowanej przez producentów na etykietach jednostkowych, dokonano oceny organoleptycznej w toku kontroli 25 partii (276,40 mb) wyrobów metrażowych, wartości 6.782,81 zł.
Przeprowadzając badania organoleptyczne, dokonano przemierzenia wszystkich ww. partii. W wyniku przemierzania nieprawidłowości nie stwierdzono.
Przeprowadzona ocena organoleptyczna nie wykazała wad jakościowych badanych wyrobów.
Niezależnie od przeprowadzonych w toku kontroli badań organoleptycznych, w celu sprawdzenia składu surowcowego oraz wielkości, do badań laboratoryjnych pobrano 6 próbek wyrobów metrażowych (opisanych w pkt. 1 - 2) a-f informacji), w wyniku których zakwestionowało 1 próbkę wyrobów metrażowych tj.:
-
próbkę (0,35 mb) tkaniny ubraniowej, szerokość 1,40 m, o deklarowanym składzie surowcowym: bawełna - 50%, wiskoza - 50 % importowanej, z uwagi na to, że faktyczny, ustalony laboratoryjnie procentowy skład surowcowy: wiskoza - 94,7 %, len - 5,3 %.
Po otrzymaniu wyników z badań laboratoryjnych (o których mowa wyżej) przekazano je kontrolowanemu przedsiębiorcy. W obrocie handlowym nie stwierdzono już tkaniny pobranej do badań. Tkaninę, która pochodziła z próbki kontrolnej i rozjemczej przedsiębiorca wycofał z obrotu handlowego i przeznaczył na własny użytek.
4. Legalność prowadzonej działalności gospodarczej
Nieprawidłowości w aspekcie zgodności zakresu wykonywanej działalności z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej stwierdzono u dwóch przedsiębiorców objętych kontrolą.
Ustalono, iż przedsiębiorcy nie dopełnili obowiązku zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej zmian danych objętych wpisem w części dotyczącej przedmiotu działalności gospodarczej - nie podali 52.41.Z sprzedaż detaliczna wyrobów włókienniczych.
Przedsiębiorcy przedstawili nowy wpis do ewidencji, w którym wskazali przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej jw.
Wobec ww. przedsiębiorców odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia zastosowano postępowanie mandatowe.
W zakresie oznakowania placówek nieprawidłowości nie stwierdzono.
5. Rzetelność prowadzonej działalności gospodarczej
Przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894 z późn. zm.) sprawdzono u wszystkich 5 kontrolowanych przedsiębiorców.
W badanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
6. Inne ustalenia kontroli
W trakcie przeprowadzanych kontroli, zgodnie z zagadnieniami wskazanymi w piśmie
UOKiK z dnia 27.03.1998 r. nr DDK-062-32/314/98, zwrócono uwagę na działania przedsiębiorców mogące posiadać znamiona czynów nieuczciwej konkurencji, określonych zwłaszcza w art. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz.U. z 2003 r., nr 153, poz. 1503).
W wyniku przeprowadzonych czynności stwierdzono, że w sklepie z tkaninami w Szczecinie wszystkie wyroby metrażowe oferowane do sprzedaży oznaczone były wywieszkami, na których jako przedsiębiorcę wskazano importera ze Szczecina. W celu potwierdzenia zgodności oznaczenia wyrobów metrażowych informacjami uwidocznionymi dla klientów, kontroli poddano 7 partii wyrobów włókienniczych stwierdzając, że:
-
importerem 3 partii tkanin jest firma z Cieszyna,
-
skład surowcowy 4 partii tkanin podany na etykiecie był rozbieżny ze składem deklarowanym przez dostawców ww. Tkanin, co ustalono na podstawie charakterystyk jakościowych.
Oznaczeniem wprowadzającym konsumenta w błąd oznaczono także tkaninę ubraniową pobraną do badań laboratoryjnych u ww. przedsiębiorcy. Deklarowany przez niego skład był niezgodny ze składem faktycznym (ustalonym przez laboratorium) - pkt. 3 niniejszej informacji.
Kontrolowany przedsiębiorca dobrowolnie zastosował się do zaleceń pokontrolnych i w celu zaprzestania działań noszących znamiona czynów nieuczciwej konkurencji oznakował wyroby metrażowe zgodnie ze stanem faktycznym.
Podsumowanie
Analizując wyniki kontroli należy stwierdzić, że w podmiotach prowadzących sprzedaż tkanin i dzianin metrażowych (przeznaczonych na odzież), występują nieprawidłowości podobne do tych, jakie stwierdzono w latach ubiegłych. Spośród badanych 35 partii zakwestionowano łącznie 15 partii, co stanowi 42,86 %, w tym:
-
12 partii wyrobów produkcji krajowej i żadnej nie zakwestionowano,
-
8 partii wyrobów z obrotu wewnątrzunijnego i zakwestionowano 4 partie, co stanowi 50 %,
-
15 partii wyrobów z importu i zakwestionowano 11 partii, co stanowi 73,33 %
Przedsiębiorcy dobrowolnie wycofali towar z obrotu i oznaczali zgodnie z obowiązującymi przepisami. Nieprawidłowości w oznakowaniu wynikają tego, że przedsiębiorcy nie kupują całych bel tylko jej część, a oznaczenie pozostaje na beli.
Przeprowadzona ocena organoleptyczna nie wykazała wad jakościowych badanych wyrobów. Nieprawidłowości nie stwierdzono także w wyniku przemierzenia.
W trakcie przeprowadzonej kontroli u przedsiębiorcy w Szczecinie zwrócono uwagę na działania mogące posiadać znamiona czynów nieuczciwej konkurencji. Kontrolowany dobrowolnie zastosował się do zaleceń pokontrolnych i w celu zaprzestania działań noszących znamiona czynów nieuczciwej konkurencji oznakował wyroby metrażowe zgodnie ze stanem faktycznym. Fakt wskazywania przy wszystkich wyrobach oferowanych do sprzedaży siebie jako importera i uwidaczniania składu surowcowego niezgodnego z faktycznym, kontrolowany tłumaczył reorganizacją w firmie, wieloletnim zaleganiem tkanin i dzianin na magazynach, a także chęcią ukrycia przed konkurencją prawdziwych producentów i importerów.
Mając na uwadze stwierdzone nieprawidłowości zasadnym byłoby kontynuowanie kontroli w tym zakresie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na towary pochodzące z importu i obrotu wewnątrzunijnego.
WYKORZYSTANIE USTALEŃ
Materiały z kontroli dały podstawę do:
-
ukarania 3 osób mandatami karnymi na kwotę 650,00 zł, za popełnienie wykroczeń określonych w art. 136 § 2 kw. i art. 60'§ 2kw.,
-
wycofania przez przedsiębiorcę z obrotu handlowego 14 partii wyrobów konfekcyjnych do czasu prawidłowego ich oznaczenia,
-
poprawy oznaczeń handlowych 14 partii wyrobów konfekcyjnych stanowiących ofertę handlową u kontrolowanych przedsiębiorców,
-
skierowanie dwóch wystąpień pokontrolnych, zgodnie z przepisem art. 33 ust. 1 ustawy
o Inspekcji Handlowej, -
skierowanie jedenastu wystąpień pokontrolnych, zgodnie z przepisem art. 34 ust. 1 ustawy
o Inspekcji Handlowej.
2
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Mariola Cieśla | 02-08-2007 10:39 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Wiesław Pucek | 02-08-2007 |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Wilkosz | 16-10-2009 14:02 |