eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli jakości paliw ciekłych w II kwartale 2013
W II kw. 2013r. w okresie kwiecień - czerwiec 2013r. na terenie województwa zachodniopomorskiego nieprawidłowości w obrocie paliwami ciekłymi stwierdzono u 4 przedsiębiorców: w Sławnie, Mirosławcu, Goleniowie, Szczecinie.
Łącznie przeprowadzono 42 kontrole.
Ustalenia z ww. przeprowadzonych kontroli:
W dniu 26 marca 2013r. przeprowadzono kontrolę w zakresie jakości paliw u przedsiębiorcy w Mirosławcu. W toku czynności kontrolnych do badań laboratoryjnych pobrano próbkę i próbkę kontrolną oleju napędowego. Badanie laboratoryjne próbki oleju napędowego wykazało, że paliwo nie spełnia wymagań ze względu na zawyżoną zawartość siarki, która wyniosła 27,4 mg/kg przy wymaganiu jakościowym max. 10 mg/kg i tolerancji ≤ 10,0 +1,3 mg/kg.
Przedsiębiorca złożył wniosek o badanie próbki kontrolnej. Badania laboratoryjne przedmiotowej próbki oleju napędowego wykazały, że paliwo nie spełnia wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 221, poz. 1441 ze zm.) z uwagi na zawyżoną zawartość siarki, która w przedmiotowym paliwie wyniosła 24,2 mg/kg przy wymaganiu jakościowym max. 10 mg/kg i tolerancji ≤ 10 + 1,3 (mg/kg).
W dniu 9 kwietnia 2013r. stwierdzono, że do partii paliwa, z którego w dniu 26 marca 2013r. pobrano ww. próbki oleju napędowego dolano nową partię paliwa. W związku z tym pobrano próbkę po tzw. dolewce. Badania laboratoryjne próbki ww. oleju napędowego wykazały, że przedmiotowe paliwo nie spełnia wymagań jakościowych ze względu na zawyżoną zawartość siarki, która wyniosła 19,1 mg/kg przy wymaganiu jakościowym max. 10 mg/kg i tolerancji ≤ 10,0 +1,3 mg/kg. W dniu 18.04.2013r. wydano decyzję wycofującą z obrotu handlowego 1992 litry oleju napędowego.
Na podstawie przedłożonych dokumentów ustalono, że kwestionowane paliwo zostało sprzedane przez przedsiębiorcę w Pile. W dniu 12 kwietnia 2013r. podjęto próby pobrania do badań laboratoryjnych oleju napędowego ze zbiornika u ww. dostawcy w bazie magazynowej w Wałczu. Z uwagi na brak miejsca, z którego można by pobrać próbki paliwa zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami pobierania (zbiorniki zabezpieczone były przed zewnętrznym dostępem), próbki nie pobrano. Na podstawie okazanych dokumentów ustalono, że dostawcą dla tego przedsiębiorcy przedmiotowego oleju napędowy był przedsiębiorca w Gdańsku. Powyższa informacje przekazano do WIIH Gdańsk.
W dniu 20 maja 2013r. przeprowadzono kontrolę u przedsiębiorcy na stacji paliw w Sławnie, gdzie do badań laboratoryjnych pobrano próbkę oleju napędowego. W wyniku przeprowadzonych badańustalono, że olej napędowy nie spełnia wymagań z uwagi na zawyżoną zawartość wody, tj. 394 mg/kg przy dopuszczalnej maksymalnej wartości 200 mg/kg oraz zaniżoną odporność na utlenianie tj. <0,5 h przy dopuszczalnej wartości min. 20 h.
W dniu 03 czerwca 2013r. w związku z tzw. dolewką ponownie pobrano próbki oleju napędowego. Wyniki badań oleju napędowego pobranego po dolewce wykazały, że olej napędowy spełnia wymagania jakościowe określone w przepisach. Dostawcą kwestionowanego oleju napędowego była firma z Postomina.
Kontrolę jakości u ww. dostawcy przeprowadzono w dniu 03 czerwca 2013r. podczas której pobrano do badań laboratoryjnych próbkę oleju napędowego. W wyniku przeprowadzonych badańnie stwierdzono nieprawidłowości. W czasie kontroli ustalono, że paliwo dostarczone na stację paliw w Sławnie zostało nabyte od przedsiębiorcy w Warszawie i dostarczone bezpośrednio na stację w Sławnie. W związku z powyższym skierowano pismo do WIIH w Warszawie z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli u dostawcy.
W dniu 21 maja 2013r. przeprowadzono kontrolę u przedsiębiorcy na stacji paliw w Goleniowie.
W toku czynności kontrolnych pobrano do badań laboratoryjnych próbkę i próbkę kontrolną benzyny bezołowiowej 95. Badanie laboratoryjne próbki benzyny bezołowiowej 95 wykazało, że paliwo nie spełnia wymagań jakościowych ze względu na;
- zaniżoną zawartość badawczej liczby oktanowej RON, która wynosiła 93,7 przy wymaganiach jakościowych min. 95, tolerancji ≥95-0,4,
- zaniżoną zawartość motorowej liczby oktanowej MON, która wynosiła 83,7 przy wymaganiach jakościowych min. 85, tolerancji ≥85-0,5,
- zawyżoną temperaturę końca destylacji, która wynosiła 302,8oC, przy wymaganiach jakościowych max. 210oC, tolerancja 210+4,0.
W dniu 03 czerwca 2013r. stwierdzono, że do partii paliwa, z której w dniu 21 maja 2013r. pobrano ww. próbki benzyny bezołowiowej 95 dolano nowe partie paliw i w związku z tym w dniu 03 czerwca 2013r. pobrano próbkę po tzw. dolewce. Otrzymane wyniki badań laboratoryjnych próbki wykazały, że przedmiotowe paliwo nie spełnia wymagań jakościowych z uwagi na zawyżoną temperaturę końca destylacji, która wynosiła 276,8oC, przy wymaganiach jakościowych max. 210oC, tolerancja 210+4,0.
Na podstawie przedłożonych dokumentów ustalono, że kwestionowane paliwo pochodziło z kilku źródeł i zostało dostarczone przez:
- przedsiębiorcę z Krakowa, magazynującego paliwo w Szczecinie,
- przedsiębiorcę z Piły, magazynującego paliwo Szczecinie,
- przedsiębiorca z Wyrzysk, miejsce magazynowania w Szczecinie.
Kontrolowany przedsiębiorca wyjaśnił, że w dniu 24 kwietnia 2013r. po dostawie z dnia 22 kwietnia 2013 zaczęli na stację zgłaszać się klienci wskazujący na złą jakość paliwa. Ustalił, że podczas transportu w cysternie samochodowej uszkodzony był zawór przelewowy pomiędzy komorami oleju napędowego i benzyny bezołowiowej 95, w wyniku czego benzyna bezołowiowa 95 zmieszała się z olejem napędowym. Mając na uwadze wyjaśnienia złożone przez przedsiębiorcę wskazujące powód nieprawidłowej jakości przedmiotowej benzyny bezołowiowej, uznano za bezprzedmiotowe przeprowadzenie kontroli u ww. przedsiębiorców (dostawców).
W dniu 17 czerwca 2013r. przeprowadzono kontrolę paliw u przedsiębiorcy na stacji paliw w Szczecinie. W toku czynności kontrolnych pobrano do badań laboratoryjnych próbkę i próbkę kontrolną oleju napędowego.Wynik badania laboratoryjnego oleju napędowego wykazał, że przedmiotowe paliwo nie spełnia wymagań jakościowych z uwagi na;
- zawyżoną zawartość siarki, która wynosiła 13 mg/kg przy wymaganiach jakościowych max. 10 mg/kg, tolerancji ≤10+1,3,
- zaniżoną temperaturę zapłonu, która wynosiła 44,5oC, przy wymaganiach jakościowych min. 55oC, tolerancja ≥55-2,1,
- zawyżoną zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych, które wyniosły 7,5 %(V/V) przy wymaganiach jakościowych max. 7 %(V/V), tolerancji ≤7+0,3.
Na wniosek przedsiębiorcy przeprowadzono badania próbki kontrolnej które wykazało, że paliwo nie spełnia wymagań jakościowych z uwagi na
- zawyżoną zawartość siarki, która wynosiła 16,2 mg/kg przy wymaganiach jakościowych max. 10 mg/kg, tolerancji ≤10+1,3,
- zaniżoną temperaturę zapłonu, która wynosiła 40,0oC, przy wymaganiach jakościowych min. 55oC, tolerancja ≥55-2,1,
- zawyżoną zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych, które wyniosły 7,5 % (V/V) przy wymaganiach jakościowych max. 7 %(V/V), tolerancji ≤7+0,3.
W dniu 24 czerwca 2013r. stwierdzono, że do partii paliwa, z której w dniu 17 czerwca 2013r. pobrano ww. próbki oleju napędowego dolano nowe partie paliw. Zatem w dniu 24 czerwca 2013 r. pobrano próbkę po dolewce.
Otrzymany wynik badania laboratoryjnego próbki oleju napędowego pobranego w dniu 24.06.2013 r. wykazał, że przedmiotowe paliwo nie spełnia wymagań jakościowych z uwagi na zawyżoną zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych, które wyniosły 7,5 %(V/V) przy wymaganiach jakościowych max. 7 %(V/V), tolerancji ≤7+0,3.
Z uwagi na przekroczenie tylko jednego parametru, nie mające istotnego wpływu na środowisko i interes konsumenta uznano, iż przekroczenie zawartości estrów metylowych kwasów tłuszczowych o 0,2 %(V/V) przy zastosowaniu tolerancji 0,3 %(V/V) jest nieznaczne.
Przedsiębiorca wycofał przedmiotowe paliwo z obrotu handlowego celem poprawy jego jakości, i w dniu 09.07.2013r. przesłał świadectwo z badań, świadczące o tym, że paliwo to spełnia już wymagania jakościowe
Podczas kontroli ustalono, że kwestionowane paliwo pochodziło z Niemiec.
Beata Manios- rzecznik w Inspekcji Handlowej w Szczecinie tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Wilkosz | 26-07-2013 09:59 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 26-07-2013 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 26-07-2013 09:59 |