eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja dotycząca programu kontroli jakości paliw stałych w 2025 r. (III kwartał 2025 r.)
W nawiązaniu do pisma z dnia 20 grudnia 2024 r., przekazującego program kontroli jw. informuję, iż w III kwartale 2025 r. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził łącznie 13 kontroli:
- 12 kontroli jakości paliw stałych (11 zleconych przez prezesa UOKiK oraz 1 ponowna kontrola związana z doręczeniem wyników badań laboratoryjnych),
- 1 kontrola dotycząca świadectw jakości i oświadczeń o kraju pochodzenia węgla (1 kontrola własna).
Podczas 11 kontroli jakości paliw stałych, zleconych przez UOKiK, sprawdzano również świadectwa jakości paliw stałych oraz weryfikowano kraj pochodzenia węgla.
Podczas 11 kontroli jakości paliw stałych, zleconych przez UOKiK, sprawdzano również świadectwa jakości paliw stałych oraz weryfikowano kraj pochodzenia węgla.
1. Kontrolą w zakresie jakości paliw stałych objęto przedsiębiorców m.in. w: Szczecinie, Stargardzie, Łobzie, Szczecinku, Białogardzie, Kołobrzegu, Koszalinie.
Ponadto przeprowadzono 1 kontrolę własną dotyczącą świadectw jakości paliw stałych oraz oświadczeń o pochodzeniu węgla u przedsiębiorcy w Wałczu.
2. W toku 11 przeprowadzonych kontroli do badań laboratoryjnych pobrano próbki 11 sortymentów węgla kamiennego.
W 1 przypadku badania wykazały, iż paliwo stałe spełniało wymagania jakościowe deklarowane w świadectwie jakości paliw stałych, wystawionym przez przedsiębiorcę, lecz nie spełniało wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu Ministra Przemysłu oraz Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 listopada 2024 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1618). Dotyczyło to przedsiębiorcy w Szczecinku.
Podczas kontroli do badań laboratoryjnych pobrano węgiel orzech. Badania wykazały, że ww. paliwo:
- nie spełnia wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych jw., ze względu na zawyżenie parametru „zawartość podziarna”, który w badanej próbce wyniósł 32,0% (odchylenie ≤10,00 + 0,5),
- spełnia wymagania określone w wystawionym przez przedsiębiorcę świadectwie jakości.
Wyniki badań próbki kontrolnej przedmiotowego paliwa wykazały, że:
- nie spełnia wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych jw., ze względu na zawyżenie parametru „zawartość podziarna”, który w badanej próbce wyniósł 27,7% (odchylenie ≤10,00 + 0,5),
- spełnia wymagania określone w wystawionym przez przedsiębiorcę świadectwie jakości.
W związku z powyższym, w dniu 24.07.2025 r. przeprowadzono ponowną kontrolę, w trakcie której przedsiębiorcy przekazano protokoły z badań laboratoryjnych ww. paliwa stałego oraz ustalono, że w sklepie nie było nowej dostawy węgla orzech. Ustalono, że w okresie pomiędzy kontrolami przedsiębiorca nie dokonał sprzedaży ww. węgla kamiennego. W związku z tym wydano decyzję zarządzającą wycofanie 12260 kg paliwa stałego z obrotu. Przedsiębiorca pismem poinformował o zwrocie zakwestionowanego węgla do dostawcy.
Wobec przedsiębiorcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji administracyjnej na podstawie art. 24 ust. 1a ww. ustawy zobowiązującej do zwrotu kosztów stanowiących równowartość przeprowadzonych badań i kosztów poboru próbek. Do prokuratury zostanie skierowane zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa określonego w art. 34a ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw jw.
Ponadto do WIIH w Poznaniu przekazano informację dotyczącą dostawcy przedmiotowego węgla pobranego do badań laboratoryjnych.
W pozostałych 10 przypadkach wyniki badań wykazały, iż paliwo stałe spełniało wymagania jakościowe określone w ww. rozporządzeniu Ministra Przemysłu oraz Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych oraz spełniało wymagania jakościowe zawarte w wystawionych przez przedsiębiorców świadectwach jakości paliw stałych.
3. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, w związku z kontrolami przeprowadzonymi w III kwartale 2025 r. nie wszczynał postępowań administracyjnych oraz nie wydawał żadnych decyzji administracyjnych dot. niewykonania obowiązków,
o których mowa w art. 35a pkt 9 lit. b ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r., poz. 1209 ze zm.) oraz nie wydawał decyzji administracyjnych na podstawie art. 24 ust. 1a ww. ustawy.
Nie odnotowano przypadków, w których odstąpiono od wymierzenia kary pieniężnej.
Ponadto Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w III kwartale 2025 r. wszczął:
- 1 postępowanie administracyjne dot. niewykonania obowiązku, o którym mowa w art. 35a pkt 9 lit. b ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw dot. kontroli przeprowadzonej w II kwartale 2024 r.
oraz wydał:
- 4 decyzje administracyjne dotyczące zwrotu kosztów przeprowadzonych badań dla przedsiębiorców kontrolowanych w I i II kwartale 2024 r.:
- w Wałczu, w kwocie 3.471,00 zł,
- w Choszcznie, w kwocie 3.382,00 zł,
- w Stargardzie, w kwocie 3.492,00 zł,
- w Goleniowie, w kwocie 3.444,00 zł;
- 3 decyzje administracyjne nakładające kary pieniężne dot. niewykonania obowiązku, o którym mowa w art. 35a pkt 9 lit. b ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw dot. kontroli przeprowadzonych w I, II i III kwartale 2024 r.:
- w Choszcznie, w kwocie 10.000,00 zł,
- w Stargardzie, w kwocie 10.000,00 zł,
- w Goleniowie, w kwocie 10.000,00 zł
- 1 decyzję administracyjną nakładającą karę pieniężną dot. niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 35a pkt 9 lit. a i c ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw dot. kontroli przeprowadzonej
w I kwartale 2025 r.:- w Gryficach, w kwocie 10.000,00 zł.
W związku z kontrolą przeprowadzoną w II kwartale 2024 r. u przedsiębiorcy w Złocieńcu do Prokuratury Rejonowej w Drawsku Pomorskim skierowano zawiadomienie celem wszczęcia postępowania przeciwko ww. przedsiębiorcy w związku z wprowadzeniem do obrotu paliwa stałego (węgiel orzech), które nie spełniało wymagań jakościowych.
4. Podczas każdej kontroli jakości paliw stałych zleconej przez Prezesa UOKiK (11 kontroli) oraz 1 kontroli własnej sprawdzano świadectwa jakości paliw stałych.
W wyniku przedmiotowych kontroli:
- stwierdzono, że 11 przedsiębiorców wystawiało i przekazywało świadectwa jakości, które nie spełniały wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2022 r. w sprawie wzoru świadectwa jakości paliw stałych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2843), wymagań zawartych w art. 6d ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, bądź zawierały błędne zapisy parametrów węgla przewidzianych w ww. rozporządzeniu Ministra Przemysłu oraz Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 listopada 2024 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych,
- ww. przedsiębiorców pouczono o obowiązku wystawiania świadectw jakości paliw stałych zgodnych ze wzorem określonym w ww. rozporządzeniu z uwzględnieniem zaleceń dot. sposobu zapisu parametrów jakościowych w tych świadectwach wskazanych na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/aktywa panstwowe/najczestsze-pytania-iodpowiedzi.
3 kontrolowanych przedsiębiorców usunęło nieprawidłowości podczas kontroli natomiast do 1 przedsiębiorcy skierowano wystąpienie pokontrolne z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Przedsiębiorca poinformował pisemnie o ich usunięciu.
Do pozostałych przedsiębiorców zostaną skierowane wystąpienia pokontrolne.
Nie stwierdzono przypadków nie wystawiania świadectw jakości paliw stałych i nie przekazywania ich odbiorcom. Wszyscy kontrolowani przedsiębiorcy przestrzegali zakazu wprowadzania do obrotu paliw stałych, określonych w art. 7 ust. 7a pkt 1, 3, 4 i 5 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw stałych.
4. Niezależnie od powyższego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego sprawdzono, czy kontrolowany przedsiębiorca sporządza oświadczenia o pochodzeniu węgla, przekazuje nabywcy oraz przechowuje kopie wydanych oświadczeń. Zagadnienie to, sprawdzono w trakcie 12 kontroli (11 kontroli zleconych i 1 kontrola własna). Nieprawidłowości nie stwierdzono.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
| Akcja | Osoba | Data |
|---|---|---|
| Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 14-11-2025 14:56 |
| Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 14-11-2025 |
| Ostatnia aktualizacja: | Beata Dynowska | 14-11-2025 16:00 |

