Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja dotycząca programu kontroli jakości paliw stałych w 2025 r. (II kwartał 2025 r.)

W nawiązaniu do pisma z dnia 20 grudnia 2024 r., przekazującego program kontroli jw. informuję, iż w II kwartale 2025 r. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził łącznie 5 kontroli:

  • 3 kontrole jakości paliw stałych (3 zlecone przez prezesa UOKiK),
  • 2 kontrole dotyczące świadectw jakości i oświadczeń o kraju pochodzenia węgla  (2 kontrole własne).

Podczas 3 kontroli jakości paliw stałych zleconych przez UOKiK sprawdzono również świadectwa jakości paliw stałych oraz weryfikowano kraj pochodzenia węgla.

Kontrolą w zakresie jakości paliw stałych objęto 3 przedsiębiorców w Świnoujściu, Białogardzie i Nowogardzie.

Ponadto przeprowadzono 2 kontrole własne dot. świadectw jakości paliw stałych oraz oświadczeń o pochodzeniu węgla dot. w: Gryficach i Myśliborzu.  

W toku 3 kontroli zleconych do badań laboratoryjnych pobrano próbki 3  sortymentów węgla kamiennego.

W 1 przypadku badania wykazały, iż paliwo stałe nie spełniało wymagań jakościowych
deklarowanych w świadectwie jakości paliw stałych wystawionym przez przedsiębiorcę
oraz spełniało wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu Ministra Przemysłu oraz Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 listopada 2024 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1618). Dotyczyło to niżej wymienionego przedsiębiorcy:

a) w dniu 12.06.2025 r. przeprowadzono kontrolę przedsiębiorcy w Świnoujściu. Podczas kontroli do badań laboratoryjnych pobrano węgiel Groszek. Badania wykazały, że ww. paliwo:

- spełnia wymagania jakościowe określone w  rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych jw.,

- nie spełnia wymagań określonych w wystawionym przez przedsiębiorcę świadectwie jakości ze względu na zaniżony parametr „wartość opałowa”, który w badanej próbce wyniósł 22,89 MJ/kg (odchylenie ≥ 24,00 - 1).

Wyniki badań próbki kontrolnej przedmiotowego paliwa wykazały, że:

- spełnia wymagania jakościowe określone w ww. rozporządzeniu,

- nie spełnia wymagań określonych w wystawionym przez przedsiębiorcę świadectwie jakości ze względu na zaniżony parametr „wartość opałowa”, który w badanej próbce wyniósł 22,93MJ/kg (odchylenie ≥ 24,00 - 1).

Wobec przedsiębiorcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 35a pkt 9 lit. b ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r., poz. 1209 ze zm.) oraz postępowanie zmierzające do wydania decyzji administracyjnej na podstawie art. 24 ust. 1a ww. ustawy zobowiązującej do zwrotu kosztów stanowiących równowartość przeprowadzonych badań i kosztów poboru próbek.

W pozostałych 2 przypadkach wyniki badań wykazały, iż paliwo stałe spełniało wymagania jakościowe określone w ww. rozporządzeniu Ministra Przemysłu oraz Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych oraz spełniało wymagania jakościowe zawarte w wystawionych przez przedsiębiorców świadectwach jakości paliw stałych.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, w związku z kontrolami przeprowadzonymi w II kwartale 2025 do tej pory nie wszczynał postępowań administracyjnych oraz nie wydawał żadnych decyzji administracyjnych dotyczących  niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 35a pkt 9 lit. b ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r., poz. 1209 ze zm.) oraz nie wydawał decyzji administracyjnych na podstawie art. 24 ust. 1a ww. ustawy.

Podczas każdej kontroli jakości paliw stałych zleconej przez Prezesa UOKiK (3 kontrole) oraz kontroli własnych (2 kontrole) sprawdzono świadectwa jakości paliw stałych.

W wyniku przedmiotowych kontroli stwierdzono, że 4 przedsiębiorców wystawiało i przekazywało świadectwa jakości, które nie spełniały wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2022 r. w sprawie wzoru świadectwa jakości paliw stałych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2843), wymagań zawartych w art. 6d ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, bądź zawierały błędne zapisy parametrów węgla przewidzianych  w ww. rozporządzeniu Ministra Przemysłu oraz Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 4 listopada 2024 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych,

Ww. przedsiębiorców pouczono o obowiązku wystawiania świadectw jakości paliw stałych zgodnych ze wzorem określonym w ww. rozporządzeniu z uwzględnieniem zaleceń dot. sposobu zapisu parametrów jakościowych w tych świadectwach wskazanych na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/aktywa panstwowe/najczestsze-pytania-iodpowiedzi.
Do 1 przedsiębiorcy skierowano wystąpienie pokontrolne z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Do dnia sporządzenia informacji nie uzyskano  odpowiedzi. W pozostałych przypadkach stwierdzone nieprawidłowości zostały usunięte podczas kontroli.

  • nie stwierdzono przypadków nie wystawiania świadectw jakości paliw stałych i nie przekazywania ich odbiorcom,
  • wszyscy kontrolowani przedsiębiorcy przestrzegali zakazu wprowadzania do obrotu paliw stałych, określonych w art. 7 ust. 7a pkt 1, 3, 4 i 5 ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw stałych,
  • nie odnotowano przypadków, w których odstąpiono od wymierzenia kary pieniężnej.

Niezależnie od powyższego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego sprawdzono, czy kontrolowany przedsiębiorca sporządza oświadczenia o pochodzeniu węgla, przekazuje    nabywcy oraz przechowuje kopie wydanych oświadczeń. Zagadnienie to, sprawdzono w trakcie 5 kontroli (3 kontrole zlecone i 2 kontrole własne).

Stwierdzono, że przedsiębiorca w Nowogardzie wystawiała i przekazywał oświadczenia o pochodzeniu węgla, które nie spełniały wymagań określonych w ww. ustawie. Kontrolowany usunął stwierdzone nieprawidłowości podczas kontroli.

W pozostałych przypadkach nieprawidłowości w tym przedmiocie nie stwierdzono.

Beata Manios- rzecznik

Inspekcji Handlowej w Szczecinie

Tel. 91 4225239 wew. 46

                                             

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Beata Dynowska 25-08-2025 14:55
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Beata Dynowska 25-08-2025
Ostatnia aktualizacja: Beata Dynowska 25-08-2025 14:58