eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości przekazywania przez przedsiębiorców informacji o cenach towarów i usług
Realizując program kontroli UOKiK w zakresie kontroli prawidłowości przekazywania przez przedsiębiorców informacji o cenach towarów i usług, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegatura w Koszalinie przeprowadzili w 2025 r. łącznie 77 kontroli, w tym w:
- 36 placówkach należących do sieci handlowych; nieprawidłowości stwierdzono w 15 podmiotach,
- 37 placówkach detalicznych, z czego nieprawidłowości odnotowano w 19,
- 4 stacjach benzynowych, nieprawidłowości odnotowano w 1.
Nieprawidłowości odnotowano w stosunku do 35 podmiotów.
Przedsiębiorców do kontroli wytypowano na podstawie własnego rozeznania oraz uwzględniając zgłoszenia konsumentów. Kontrolą objęto placówki oferujące do sprzedaży artykułu żywnościowe i nieżywnościowe, jak również stacje benzynowe.
Badaniem objęto łącznie 8809 produktów, z czego zakwestionowano 855. Zbadano:
- 8630 towary nieobjęte obniżką, z czego zakwestionowano 795 produktów,
- 179 towarów oferowanych po obniżonych cenach, kwestionując 60.
Cenniki sprawdzono u 4 przedsiębiorców na stacjach benzynowych oferujących mi.in usługi gastronomiczne, kwestionując cennik u 1 przedsiębiorcy.
Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się następująco.
-
Sprawdzenie wymagań art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
Zagadnienie to zbadano u wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców.
Nieprawidłowości w zakresie art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług odnotowano u 35 przedsiębiorców.
Najczęstsze nieprawidłowości dotyczyły:
- braku cen,
- braku cen jednostkowych,
- niewłaściwego wyliczenia ceny jednostkowej,
- podawania cen jednostkowych produktów, w szczególności podobnych, wyeksponowanych obok siebie, w przeliczeniu na różne jednostki.
Przykłady nieprawidłowości:
- u 1 przedsiębiorcy – stwierdzono, że przy towarach brak było ceny i ceny jednostkowej, ponadto przy towarach oferowanych do sprzedaży według masy lub objętości nie uwidoczniono ich cen jednostkowych. Stwierdzono także, że ceny jednostkowe były nieprawidłowo wyliczone,
- 2 przedsiębiorców - stosowało praktyki polegające na podawaniu cen jednostkowych produktów w szczególności podobnych, wyeksponowanych obok siebie, w przeliczeniu na różne jednostki (np. 1 kg i 100 g).
-
Sprawdzenie wymagań art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
Kontroli w tym zakresie poddano 20 przedsiębiorców, badając 179 produktów oferowanych do sprzedaży po obniżonej cenie.
Nieprawidłowości stwierdzono u 11 przedsiębiorców, kwestionując łącznie 60 produktów oferowanych do sprzedaży po obniżonych cenach.
Nieprawidłowości dotyczyły braku treści informacji o najniższej cenie towarów, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki bądź wskazania niewłaściwego sformułowania informacji o najniższej cenie z 30 dni, błędnego wskazania najniższej ceny towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Przykłady nieprawidłowości:
- u 1 przedsiębiorcy - przy wszystkich sprawdzonych produktach oferowanych po obniżonej cenie stwierdzono nieprawidłowości, tj. nie podano treści informacji o najniższej cenie towarów, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki bądź podano niepełną treść informacji o najniższej cenie towarów, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki,
- u 1 przedsiębiorcy - na wywieszkach przy produktach oferowanych do sprzedaży po obniżonej cenie podano niepełną informację o treści "Najniższa cena z ostatnich 30 dni:".
Ponadto, u 1 przedsiębiorcy przy towarach oferowanych do sprzedaży krócej niż 30 dni - przedsiębiorca na wywieszce podawał informację o najniższej cenie z ostatnich 30 dni zamiast informacji o najniższej cenie tego towaru, która zgodnie z art. 4 ust. 3 ww. ustawy obowiązywała w okresie od dnia rozpoczęcia oferowania tego towaru do sprzedaży do dnia wprowadzenia obniżki.
-
Ocena sposobu prezentowania ceny oraz informacji o najniższej cenie towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki
Kontroli w tym zakresie poddano 20 przedsiębiorców oferujących produkty po obniżonych cenach.
Sposób prezentowania wartości cenowej oraz treści informacji o najniższej cenie towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki różnił się
w zależności od kontrolowanego przedsiębiorcy. Do prezentacji obniżek towarów przedsiębiorcy stosowali różne formy zwrócenia uwagi klientów na aktualną promocję, i tak np.:
- obniżka cen została zakomunikowana poprzez uwidocznienie w oknie wystawowym
oraz wewnątrz sklepu czerwonych plakatów z napisem „SALE” i symbolem „%”; ponadto uwidoczniono czerwone plakaty z informacją: „SALE do – 40 % zniżki od ceny regularnej”, - na witrynie sklepowej oraz nad regałami z odzieżą, którą ta wyprzedaż obejmowała umieszczono informację „Wyprzedaż -50%”. Natomiast na etykietach przy odzieży umieszczono naklejki z obniżonymi cenami w kolorze kontrastowym (żółtym),
- na skrzynce, w której były umieszczone wszystkie towary oferowane po obniżonej cenie uwidoczniono: informację: PROMOCJA -20 %,
- poprzez umieszczenie przy odzieży oferowanej do sprzedaży po cenie obniżonej etykiet w kolorze czerwonym /pomarańczowym, na których uwidoczniono m.in. przekreślone ceny ze wskazaniem procentu obniżki.
-
Prawidłowość podania ceny towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki
Kontroli w tym zakresie poddano 20 przedsiębiorców oferujących produkty po obniżonych cenach.
W celu uzyskania dokumentów dotyczących kształtowania się cen w okresie 30 dni od dnia wprowadzenia obniżki niektórym przedsiębiorcom wydano żądania dotyczące ich przedłożenia. W przypadku pozostałych kontrolowanych niezbędne dane pozyskano
w trakcie prowadzonych kontroli bez konieczności wydawania żądania.
Na podstawie przedłożonych dokumentów i wyjaśnień ustalono najniższe ceny w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Na podstawie weryfikacji tych danych
z informacjami umieszczonymi na wywieszkach przy towarach nieprawidłowości stwierdzono u 3 przedsiębiorców.
Przykłady nieprawidłowości:
U 3 przedsiębiorców – na podstawie analizy otrzymanych informacji ustalono, że wartości liczbowe cen wskazanych jako: „Najniższa cena z 30 dni przed obniżką” nie odpowiadały faktycznym najniższym cenom z 30 dni przed wprowadzeniem obniżek towarów. Dotyczyło to trzech produktów (1 przedsiębiorca) oraz po dwa produkty u 2 przedsiębiorców.
-
Prawidłowość wyliczenia ceny po obniżce
Zagadnie to zbadano u 10 przedsiębiorców, którzy podawali dodatkowo procentowe wielkości obniżki.
Ustalono, że 2 przedsiębiorców prezentowało ceny obniżone wyliczone przy zastosowaniu wielkości procentowej obniżki w stosunku do tzw. cen regularnych, a nie od najniższych cen z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżek.
-
Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych inspektorzy IH występując w charakterze klientów dokonali zakupu kontrolnego w 77 podmiotach. Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.
U 73 przedsiębiorców dokonano porównania cen zakodowanych w kasie fiskalnej/czytniku z cenami uwidocznionymi w miejscu sprzedaży detalicznej. Nie stwierdzono nieprawidłowości.
PODSUMOWANIE:
Materiały z przeprowadzonych kontroli stanowiły podstawę do:
- wydania 1 decyzji z art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, na kwotę 1.700,00 zł,
- wydania 1 decyzji na podstawie art. 189 § 1 KPA,
- skierowania 12 wystąpień pokontrolnych do kontrolowanych przedsiębiorców,
- podjęcia 19 działań naprawczych w trakcie trwania kontroli.
Kontrolą objęto m.in. przedsiębiorców, u których rozeznanie przeprowadzono w Black Friday w 2024 r. Akcja ta miała przede wszystkim charakter edukacyjny, a kontrole w bieżącym roku pozwoliły na weryfikację ubiegłorocznych ustaleń. Część przedsiębiorców właściwie wykorzystała przekazaną wiedzę.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 25-08-2025 12:43 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 25-08-2025 |
Ostatnia aktualizacja: | Beata Dynowska | 25-08-2025 13:02 |