eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli produktów biobójczych i wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych oferowanych w placówkach hurtowych i detalicznych
Realizując wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz program kontroli z dnia 01.02.2024 roku Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie z delegaturą w Koszalinie przeprowadził w podanym wyżej zakresie 4 kontrole u 4 przedsiębiorców.
Kontrolą objęto 3 przedsiębiorców prowadzących placówki detaliczne oraz 1 przedsiębiorcę prowadzącego sieć sklepów detalicznych w Szczecinie, Koszalinie, Kołobrzegu i Pyrzycach.
Kontroli poddano 9 partii oferowanych do sprzedaży, przeznaczonych dla konsumentów produktów biobójczych, w tym 6 partii sklasyfikowanych jako mieszaniny niebezpieczne. Ponadto kontrolą objęto 3 partie oferowanych do sprzedaży wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych. Nieprawidłowości stwierdzono przy 3 partiach wyrobów.
W odniesieniu do poszczególnych punktów programu, ustalenia kontroli przedstawiają się następująco:
1. Prawidłowość wprowadzania do obrotu i oznakowania wyrobów.
W powyższym zakresie sprawdzeniem objęto 9 partii produktów biobójczych. Sprawdzenia dokonano w oparciu o przepisy:
- ustawy z dnia 9 października 2015 r., o produktach biobójczych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2231 ze zm.),
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r., w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz. U. UE L z 2012 r., nr 167, s. 1, ze zm.),
- ustawa z dnia 25 lutego 2011 r., o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. z 2019 r., poz. 1225),
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L z 31.12.2008 r., nr 353, str. 1, ze zm.) (zwanego rozporządzeniem CLP).
W wyniku sprawdzenia oznakowania stwierdzono, że oznakowania 9 opakowań produktów biobójczych były zgodne z wymaganiami zawartymi w art. 6 ust. 2 oraz art. 31-33 ww. ustawy o produktach biobójczych. 6 partii produktów biobójczych objętych kontrolą została sklasyfikowana i oznakowana według przepisów ww. rozporządzenia WE nr 1272/2008. W wyniku sprawdzenia oznakowania opakowań 6 partii produktów biobójczych (mieszanin chemicznych stwarzających zagrożenie), w oparciu o obowiązujące przepisy ww. rozporządzenia nr 1272/2008 stwierdzono, że oznakowania opakowań produktów biobójczych (mieszanin chemicznych stwarzających zagrożenie) objętych kontrolą były oznakowane zgodnie z przepisami tytułu III art. 17 tego rozporządzenia.
Sprawdzając przestrzeganie przepisów art. 35 ww. rozporządzenia 1272/2008 odnośnie spełniania wymagań dotyczących opakowań zawierających produkty biobójcze (mieszanin stwarzających zagrożenie) ustalono, że:
a) opakowania tych produktów biobójczych nie miały kształtu ani nie były zaprojektowane w sposób, który stwarza prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi dzieci, wzbudzania ich ciekawości lub wprowadzenia w błąd konsumentów, nie wyglądały ani nie były zaprojektowane w sposób podobny do opakowań środków spożywczych, pasz dla zwierząt, produktów leczniczych lub kosmetycznych, co mogłoby wprowadzić w błąd konsumentów.
b) sprawdzone 6 partii produktów biobójczych (mieszanin chemicznych stwarzających zagrożenie) nie podlegały przepisom art. 35 ust. 2, ww. rozporządzenia nr 1272/2008 w zakresie zaopatrzenia opakowania w zamknięcie utrudniające otwarcie przez dzieci.
c) sprawdzone produkty biobójcze (mieszanin chemicznych stwarzających zagrożenie) nie podlegały przepisom art. 35 ust. 2, ww. rozporządzenia w zakresie zaopatrzenia opakowań w wyczuwalne dotykiem ostrzeżenie o niebezpieczeństwie.
W świetle przestrzegania przepisu art. 69 ust. 2 lit. b i lit. o ww. rozporządzenia UE Nr 528/2012 stwierdzono, że z informacji podanych w oznaczeniach produktów nie wynikało, iż zawierają nanomateriały i mikroorganizmy.
2. Wyroby poddane działaniu produktów biobójczych.
Sprawdzeniem objęto 3 partie wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych (impregnowanych wyrobów z drewna) w zakresie przestrzegania przepisu art. 58 ww. (UE) Nr 528/2012.
W powyższym zakresie zakwestionowano oznakowania 3 partii ww. wyrobów oferowanych do sprzedaży przez przedsiębiorcę w Szczecinie. Były to niżej wymienione produkty:
- płot 90x180 (6 szt.),
- płot 120x180 (12 szt.),
- płot 180x120 912 szt.).
Wyroby te nie były zaopatrzone w etykietę informującą o tym, że drewno jest m.in. impregnowane (poddane działaniu produktów biobójczych) wraz z informacją o zastosowaniu substancji czynnych i środków ostrożności w celu ochrony ludzi, zwierząt i środowiska, o której mowa w art. 58 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym etykieta winna zawierać informacje m.in. o tym, że drewno zostało „impregnowane” produktem biobójczym wraz z wymienieniem substancji czynnych.
Zostanie skierowany wniosek do sądu.
Kontrolowany przedsiębiorca wycofał ze sprzedaży zakwestionowane wyroby w celu poprawienia oznakowania.
Kontrolowany przedsiębiorca w porozumieniu z producentem-dostawcą wyrobów zaopatrzył zakwestionowane wyroby w etykiety zgodnie z art. 58 ww. (UE) Nr 528/2012.
3. Przestrzeganie okresów trwałości – przydatności do użycia
W powyższym zakresie kontrolą objęto wszystkie badane partie ww. produktów. Ustalono, że posiadały one aktualne, nieprzekroczone daty ważności.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 14-11-2024 09:49 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 14-11-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 14-11-2024 09:49 |