Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja (raport roczny) o wynikach kontroli jakości paliw ciekłych przeprowadzonych w 2023 r. w podmiotach, w których stwierdzono paliwa ciekłe niewłaściwej jakości

W wyniku przeprowadzonych kontroli jakości paliw ciekłych w 2023 r. w dwóch przypadkach  stwierdzono niewłaściwą jakość paliwa.

Informacje na temat działań kontrolnych i pokontrolnych u ww. przedsiębiorców przedstawiają się następująco:

1.    Pierwszy przedsiębiorca

W toku kontroli jakości paliw ciekłych przeprowadzonej w dniu 23.05.2023 r., u przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą na zakładowej stacji w Szczecinie, pobrano do badań laboratoryjnych 4 litry próbki i 4 litry próbki kontrolnej oleju napędowego z partii 12.138,5 litrów z odmierzacza paliw ciekłych podłączonego do zbiornika o pojemności całkowitej 20.000 litrów (rzeczywista pojemność zbiornika 21.600 litrów – zbiornik nr 4).
Na przedmiotowej stacji zakładowej prowadzono obrót olejem napędowym dla zespołu urządzeń należących do przedsiębiorcy, służących do zaopatrywania w paliwa w szczególności pojazdów, a także wybranych flot, przez niego używanych.


Po zakończeniu czynności kontrolnych przedmiotowe próbki paliw zostały przekazane do akredytowanego Laboratorium Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z siedzibą w Bydgoszczy, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości paliwa i jego cech charakterystycznych.
W wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych udokumentowanych w protokole z badań z dnia 31.05.2023 r., stwierdzono, że przedmiotowe paliwo, tj. olej napędowy po uwzględnieniu postanowień normy PN-EN ISO 4259-2:2018-01/A1:2020-03 w zakresie badanych parametrów nie spełnia wymagań jakościowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1680) w zakresie parametru „stabilność oksydacyjna”, który wynosił <4,0h przy wymaganiach jakościowych min. 20h (tolerancja ≥20,0-2,5).
Jeden egzemplarz protokołu z badań doręczono przedsiębiorcy w toku kontroli przeprowadzonej w dniu 05.06.2023 r.

W związku z powyższym zgodnie z art. 22 ust. 5 i ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2023 r., poz. 846 ze zm.), kontrolowanego przedsiębiorcę pouczono o tym, że Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej przeprowadza, na pisemny wniosek kontrolowanego przedsiębiorcy badania próbki kontrolnej w akredytowanym laboratorium, a  wniosek ten składa się w terminie 7 dni licząc od dnia doręczenia kontrolowanemu protokołu zawierającego wyniki badań próbek.

Ponadto w dniu 05.06.2023 r. ustalono, że w okresie od  23.05.2023 r. do dnia 05.06.2023 r. na stację zakładową dostarczono jedną nową partie paliwa, tj. partię oleju napędowego w ilości 26.858 litrów (objętość w temp. 15oC).

W związku z powyższym, iż do ww. zbiornika, z którego w dniu 23.05.2023 r. pobrano ww. próbkę oleju napędowego do badań laboratoryjnych dolano nową partię paliwa, zachodziło uzasadnione podejrzenie, że jakość przedmiotowego paliwa w tym zbiorniku może nie odpowiadać wymaganiom określonym  w ww. rozporządzeniu. Stąd w dniu 05.06.2023 r. do badań laboratoryjnych pobrano ponownie 4 litry próbki i 4 litry próbki kontrolnej oleju napędowego z partii 14.633 litrów z odmierzacza paliw ciekłych podłączonego do zbiornika o pojemności 20.000 litrów (rzeczywista poj. zbiornika 21.600 litrów – zbiornik nr 4).

Jednocześnie na podstawie art. 26 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 3 ww. ustawy o Inspekcji Handlowej, art. 15 ww. ustawy  o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz art. 123 § 1 ww. ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej postanowieniem, za protokołem zabezpieczenia towarów, dokonał zabezpieczenia oleju napędowego w ilości 14.621  litrów w celu ustalenia jego rzeczywistej jakości.

Po zakończeniu czynności kontrolnych przedmiotowe próbki paliw zostały przekazane do akredytowanego laboratorium Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości paliwa i jego cech charakterystycznych.

Otrzymany wynik badania laboratoryjnego próbki oleju napędowego pobranego w dniu 05.06.2023 r. (po tzw. „dolewce”), udokumentowanego w protokole z badań z dnia 13.06.2023 r., wykazał, że przedmiotowe paliwo po uwzględnieniu postanowień normy pkt. 6.3.2 normy PN-EN ISO 4259-2:2018-01/A1:2020-03 w zakresie badanych parametrów nie spełnia wymagań jakościowych ujętych w ww. rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych w zakresie parametru „stabilność oksydacyjna”, który to parametr wynosił 5,1h przy wymaganiach jakościowych min. 20h (tolerancja ≥ 20,0-2,5h).

W dniu 15.06.2023 r. przedsiębiorcy doręczono ww. protokół z badań, a także pouczono o prawie do złożenia wniosku o badanie próbki kontrolnej oleju napędowego pobranego (po tzw. „dolewce”) w dniu 05.06.2023 r. w ustawowym terminie 7 dni licząc od dnia doręczenia protokołu zawierającego wyniki badań próbki.

Przedsiębiorca pouczony o możliwości zbadania pierwszej próbki kontrolnej oleju napędowego pobranego do badan laboratoryjnych w dniu 23.05.2023 r., a także pouczony możliwości zbadania próbki kontrolnej oleju napędowego pobranego w dniu 05.06.2023 r.
(po tzw. „dolewce”) nie skorzystał z przysługujących mu uprawnień i w ustawowym terminie 7 dni nie złożył wniosku o przebadanie przedmiotowych próbek kontrolnych.

Mając na uwadze powyższe, tj. gromadzenie na stacji zakładowej paliwa niespełniającego wymagań jakościowych w dniu 23.06.2023 r. działając w interesie gospodarczym państwa decyzją Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, zarządzono wycofanie z obrotu partii oleju napędowego w ilości 14.621 litrów.

W związku z wydaniem decyzji zarządzającej wycofanie z obrotu partii oleju napędowego Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wydał postanowienie o uchyleniu zabezpieczenia partii paliwa dokonanego w dniu 05.06.2023 r. z uwagi na jego wyłączenie z obrotu.

Na podstawie okazanych dowodów dostaw i świadectw jakości ustalono źródło pochodzenia paliwa.

W dniu 27.06.2023 r. przeprowadzono kontrolę ww. terminalu paliw. Z uwagi na to, iż w Terminalu Paliw znajdował się skład podatkowy i magazynowane paliwa ciekłych oraz ich rozchód odbywał się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, nie zrealizowano zagadnienia kontroli jakości paliw, tj. nie pobrano próbek oleju napędowego do badań laboratoryjnych.

W dniu 08.08.2023 r., Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w zakresie uchylenia w trybie art. 154 k.p.a. decyzji zarządzającej wycofanie z obrotu partii oleju napędowego jw. W dniu 24.08.2023 r., po ponownej analizie stanu faktycznego oraz treści decyzji z dnia 23.06.2023 r., wydana została decyzja o uchyleniu w całości decyzji zarządzającej wycofanie z obrotu partii oleju napędowego wydanej jw.

Ponadto w dniu 29.08.2023 r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił przedsiębiorcę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w zakresie zarządzenia, zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1706 ze zm.), tj. usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości polegających na gromadzeniu na ww. stacji zakładowej oleju napędowego nie spełniającego wymagań jakościowych w zakresie parametru „stabilność oksydacyjna”, z uwagi na naruszenie art. 7 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.
W trakcie postępowania w dniu 06.09.2023 r., przedsiębiorca wniósł do sprawy dokumentację techniczną stacji oraz dokumentację jakościową gromadzonego na stacji paliwa. Jednocześnie kontrolowany przedsiębiorca podniósł, iż w jego ocenie ww. dokumenty potwierdzają spełnienie wymogów jakościowych parametru stabilność oksydacyjna paliwa zgromadzonego w przedmiotowym zbiorniku nr 4 zakładowej stacji paliw.
Organ oceniając złożone przez stronę postępowania dowody w sprawie, a także wyrażone w nim stwierdzenia, co do spełnienia wymogów jakościowych parametru stabilność oksydacyjna, w dniu 21.09.2023 r. wydał postanowienie przeprowadzenia dowodu z paliwa ciekłego znajdującego się w zbiorniku nr 4 przedmiotowej stacji. Celem postępowania było wykazanie faktu: jakości paliwa ciekłego, spełnienia norm przez paliwo ciekle, wypełnienia obowiązków nałożonych przez ustawodawcę na przedsiębiorcę w zakresie składowania/magazynowania paliwa ciekłego.
W dniu 29.09.2023 r., Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił przedsiębiorcę, iż dnia 12.10.2023 r., przeprowadzi dowód z paliwa ciekłego znajdującego się w zbiorniku nr 4 przedmiotowej stacji.
Zgodnie z zawiadomieniem w dniu 12.10.2023 r., do badań laboratoryjnych pobrano 4 litry próbki i 4 litry próbki kontrolnej oleju napędowego ze zbiornika nr 4, w którym wcześniej gromadzono zakwestionowany olej napędowy z pominięciem poboru paliw z pistoletu odmierzacza.
Przeprowadzone badania laboratoryjne w laboratorium w Szczecinie nie wykazały nieprawidłowości.
Przedsiębiorcę poinformowano o wynikach badań.
W dniu 24.10.2023 r., Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wydał  decyzję umarzającą w całości postępowanie, stwierdzając, że przedsiębiorca nie gromadzi ani nie magazynuje paliwa ciekłego niespełniającego norm jakościowych wynikających z rozporządzenia jw.

O ustaleniach kontroli powiadomiono:

  •     Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Szczecinie,
  •     Zachodniopomorski Urząd Celno-Skarbowy w Szczecinie.

Ponadto zostało: skierowane zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przez przedsiębiorcę przestępstwa określonego w art. 31 ust. 2 ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw.

W dniu 26.10.2023 r., do Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie oraz Komisariatu Policji w Szczecin-Dąbiu prowadzącego na polecenie Prokuratury Rejonowej Szczecin-Prawobrzeże w Szczecinie dochodzenie w spawie popełnienia przestępstwa, przesłano informację o wydaniu przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej decyzji umarzającej w całości postępowanie administracyjne u kontrolowanego przedsiębiorcy, z uwagi na ponowne pobranie próbek oleju napędowego bezpośrednio ze zbiornika, które nie wykazało żadnych nieprawidłowości.

W dniu 01.12.2023 r., z Prokuratury Rejonowej Szczecin-Prawobrzeże w Szczecinie otrzymano postanowienie o umorzeniu dochodzenia wobec tego, iż czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego, na podstawie art. 17 § 1 pkt 2 Kodeksu Postępowania Karnego.

2.    Drugi przedsiębiorca

W toku kontroli jakości paliw ciekłych przeprowadzonej w dniu 29.06.2023 r., u przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą na Stacji Paliw, pobrano do badań laboratoryjnych 4 litry próbki i 4 litry próbki kontrolnej oleju napędowego z partii 7.151 litrów z odmierzacza paliw ciekłych podłączonego do zbiornika o pojemności całkowitej 20.000 litrów.

Po zakończeniu czynności kontrolnych przedmiotowe próbki paliw zostały przekazane do akredytowanego Laboratorium Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z siedzibą w Bydgoszczy, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości paliwa i jego cech charakterystycznych.

W wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych udokumentowanych w protokole z badań z dnia 05.07.2023 r., stwierdzono, że przedmiotowe paliwo, tj. olej napędowy po uwzględnieniu postanowień normy PN-EN ISO 4259-2:2018-01/A1:2020-03 w zakresie badanych parametrów nie spełnia wymagań jakościowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1314) w zakresie parametru „stabilność oksydacyjna”, który wynosił 14,3h przy wymaganiach jakościowych min. 20h (tolerancja ≥20,0-2,5).
W dniu 10.07.2023 r. rozpoczęto kolejną kontrolę. Jeden egzemplarz protokołu z badań przesłano przedsiębiorcy w dniu 12.07.2023 r., gdyż czynności kontrolne prowadzono w obecności pracownika (osoby czynnej).

W związku z powyższym zgodnie z art. 22 ust. 5 i ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2023 r., poz. 846 ze zm.) kontrolowanego przedsiębiorcę pouczono o tym, że Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej przeprowadza, na pisemny wniosek kontrolowanego przedsiębiorcy badania próbki kontrolnej w akredytowanym laboratorium, a  wniosek ten składa się w terminie 7 dni licząc od dnia doręczenia kontrolowanemu protokołu zawierającego wyniki badań próbek.

Ponadto w dniu 10.07.2023 r. ustalono, że w okresie od  29.06.2023 r. do dnia 10.07.2023 r. na stację paliw dostarczono jedną nową partię paliwa, tj. partię oleju napędowego w ilości 6.000 litrów (objętość w temp. 15oC).

W związku z powyższym, iż do ww. zbiornika, z którego w dniu 29.06.2023 r., pobrano ww. próbkę oleju napędowego do badań laboratoryjnych dolano nową partię paliwa, zachodziło uzasadnione podejrzenie, że jakość przedmiotowego paliwa w tym zbiorniku może nie odpowiadać wymaganiom określonym w ww. rozporządzeniu. Stąd w dniu 10.07.2023 r., pobrano 4 litry próbki i 4 litry próbki kontrolnej oleju napędowego z partii 6.173 litry z odmierzacza paliw ciekłych podłączonego do zbiornika o pojemności 20.000 litrów.

Jednocześnie na podstawie art. 26 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 3 ww. ustawy o Inspekcji Handlowej, art. 15 ww. ustawy  o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz art. 123 § 1 ww. ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, w dniu 10.07.2023 r., postanowieniem dokonał zabezpieczenia oleju napędowego w ilości  6.165  litrów w celu ustalenia jego rzeczywistej jakości.

Po zakończeniu czynności kontrolnych przedmiotowe próbki paliw zostały przekazane do akredytowanego laboratorium Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Bydgoszczy, w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości paliwa i jego cech charakterystycznych.

Otrzymany wynik badania laboratoryjnego próbki oleju napędowego pobranego w dniu 10.07.2023 r. (po tzw. „dolewce”), udokumentowanego w protokole z badań z dnia 14.07.2023 r. wykazał, że przedmiotowe paliwo po uwzględnieniu postanowień normy pkt. 6.3.2 normy PN-EN ISO 4259-2:2018-01/A1:2020-03 w zakresie badanych para-metrów spełnia wymagania jakościowe ujęte w ww. rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. W związku z powyższym dalsze zabezpieczenie oleju na-pędowego w ilości 6.165 litrów, znajdującego się w zbiorniku Stacji Paliw stało się bez-przedmiotowe i w dniu 20.07.2023 r. wydano postanowienie o uchyleniu zabezpieczenia przedmiotowej partii paliwa.
W dniu 20.07.2023 r., przedsiębiorcy przesłano ww. protokół z badań.
Przedsiębiorca pouczony o możliwości zbadania pierwszej próbki kontrolnej oleju napędowego pobranego do badań laboratoryjnych w dniu 29.06.2023 r., nie skorzystał z przysługujących mu uprawnień i w ustawowym terminie 7 dni nie złożył wniosku o przebadanie przedmiotowej próbki kontrolnej.
W dniu 20.07.2023 r., pismem Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji zgodnie z przepisem art. 26 ust. 2 ww. ustawy o Inspekcji Handlowej, postanowił uchylić zabezpieczenie przedmiotowej partii paliwa z uwagi na uzyskanie przez ww. produkt właściwej jakości oraz poinformował, że przedmiotowe paliwo może ponownie zostać wprowadzone do obrotu.

Na podstawie okazanych dowodów dostaw i świadectw jakości ustalono źródło pochodzenia paliwa.
O ww. dostawcach paliw poinformowano właściwe Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej.
Przeprowadzone kontrole w ww. bazach paliw przez ww. Inspektoraty nie wykazały nieprawidłowości.

O ustaleniach kontroli powiadomiono:

  • Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Szczecinie,
  • Zachodniopomorski Urząd Celno-Skarbowy w Szczecinie.

Ponadto zostało:

  • skierowane zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przez przedsiębiorcę przestępstwa określonego w art. 31 ust. 1 ww. ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości,
  • wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji dot. zwrotu kosztów badań zakwestionowanego oleju napędowego.

Po wydaniu ww. decyzji o ustaleniach kontroli zostanie powiadomiony za pośrednictwem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Regulacji Energetyki w Warszawie.
W dniu 02.10.2023 r., Komisariat Policji poinformował tut. organ, iż prowadzi postępowanie sprawdzające w sprawie złożonego przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa.


Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: WIIH Administrator 10-06-2024 10:16
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Beata Dynowska 10-06-2024
Ostatnia aktualizacja: WIIH Administrator 10-06-2024 10:52