eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja z kontroli legalności i rzetelności przedsiębiorców świadczących usługi parkingowe oraz prowadzących myjnie samochodowe
Realizując wytyczne Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawarte w programie kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził w ww. zakresie 11 kontroli u przedsiębiorców świadczących usługi parkingowe (6 kontroli) oraz myjnie samochodowe (5 kontroli).
W odniesieniu do programu, ustalenia kontroli przedstawiają się następująco:
1. Legalność prowadzonej działalność
Skontrolowani przedsiębiorcy prowadzili działalność w oparciu o wpisy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (8) oraz do Krajowego Rejestru Sądowego (3). Prowadzona działalność gospodarcza zgodna była z dokonanymi wpisami.
2. Prawidłowość uwidaczniania cen oferowanych usług w sporządzonych cennikach oraz prawidłowość naliczania i pobierania opłat za wykonane usługi
Skontrolowano prawidłowość uwidaczniania cen pod kątem przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U. z 2023 r., poz. 168) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 2776), tj.:
a) parkingi samochodowe:
- wszyscy przedsiębiorcy (6) świadczący usługi parkingowe w widocznych i ogólnodostępnych miejscach (w punkcie obsługi klientów) udostępnili cenniki świadczonych usług, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- tylko w 1 przypadku w cenniku uwidocznionym w punkcie obsługi klientów,
w odniesieniu do 2 usług nie podano ich rodzaju, co stanowiło naruszenie art. 4 ust. 1 ww. ustawy w związku z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia,
- 3 przedsiębiorców nie uwidoczniło cen świadczonych usług tak, aby były one widoczne dla kierowców pojazdów zbliżających się do miejsc parkingowych, poruszających się po drogach publicznych. Powyższe naruszało przepisy art. 4 ust. 1 ww. ustawy w związku z § 12 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia. Do pozostałych 3 przedsiębiorców nie wniesiono zastrzeżeń w tym zakresie.
W związku z ustaleniami kontroli:
- do 1 z ww. przedsiębiorców skierowano wystąpienie pokontrolne z wnioskiem usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i w wyznaczonym terminie poinformował on o ich usunięciu,
- 1 z ww. przedsiębiorców poinformował o usunięciu nieprawidłowości po zakończeniu kontroli,
- do 1 przedsiębiorcy zostanie skierowane wystąpienie pokontrolne.
b) myjnie samochodowe:
- wszyscy kontrolowani przedsiębiorcy (5) w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów uwidocznili cenniki zawierające dokładne określenie rodzaju i zakresu usług dotyczących mycia (czyszczenia) pojazdów. W przypadku myjni samoobsługowych podano stawki przeliczeniowe; uwidoczniono informację: „1 zł = 45 sek. pracy urządzenia”. Powyższe zgodne było z wymaganiami § 10 ust. 1 i 2 oraz § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia.
Dokonano oceny zgodności stosowania cen z obowiązującymi cennikami oraz cenami produktów związanych ze świadczonymi usługami. W tym celu do sprawdzenia kontrolującym okazano ewidencje usług parkingowych prowadzonych przez kontrolowanych przedsiębiorców (karnety miesięczne, tygodniowe, dzienne) oraz wystawione faktury VAT, w których uwidoczniono rodzaj usługi oraz kwotę zgodnie z uwidocznionym cennikiem. Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.
3. Pozostałe zagadnienia objęte kontrolą
a) sprawdzono, czy przedsiębiorcy opracowali i udostępniali klientom korzystającym z usług stosowne regulaminy bezpiecznego korzystania z obiektu, a także czy regulamin jest wywieszony w miejscu ogólnie dostępnym, czy też jest bezpośrednio udostępniany konsumentom i ustalono, że:
- przedsiębiorcy świadczący usługi parkingowe (6) opracowali i udostępnili klientom korzystającym z parkingu regulaminy usług. W 4 przypadkach regulaminy uwidoczniono w miejscach ogólnodostępnych. W 1 przypadku przedsiębiorca przed wjazdem na teren obiektu uwidocznił informację, że regulamin parkingu dostępny jest do wglądu u obsługi parkingu, a w 1 przypadku przedsiębiorca przekazywał klientom korzystającym z usług parkingowych kartę postoju wraz z wydrukowanym na niej regulaminem parkingu,
- przedsiębiorcy świadczący usługi mycia samochodów nie opracowali regulaminów.
W 3 przypadkach w myjniach wszystkie czynności wykonywali pracownicy lub automat myjący, a w przypadku myjni samoobsługowych (2) przedsiębiorcy uwidocznili instrukcję obsługi oraz informacje dotyczące poszczególnych programów mycia, co pozwalało konsumentom na bezpieczne korzystanie z usług,
b) sprawdzono, czy przedsiębiorcy zawierali dobrowolne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i ustalono, że:
- 5 przedsiębiorców (3 prowadzących myjnie i 2 parkingi) posiadało polisy dotyczące dobrowolnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej,
- 1 przedsiębiorca prowadzący myjnię, nie posiadał dobrowolnej polisy ubezpieczenia, ale poinformował, że takie ubezpieczenie posiada zarządca terenu,
- 5 przedsiębiorców (1 prowadzący myjnię i 4 właścicieli parkingów) nie posiadało dobrowolnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej.
W związku z ustaleniami kontroli;
- skierowano wystąpienie pokontrolne do 1 przedsiębiorcy,
- 1 przedsiębiorca usunął nieprawidłowości po zakończeniu kontroli,
- wobec 2 przedsiębiorców wszczęto postępowanie administracyjne dotyczące nałożenia kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług.
Ponadto wobec 1 przedsiębiorcy prowadzącego parking zostanie skierowane wystąpienie pokontrolne oraz wszczęte postępowanie administracyjne.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 18-02-2024 18:48 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 18-02-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 18-02-2024 18:48 |