Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja o wynikach kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami.

Realizując program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził 6 kontroli planowych oraz 2 kontrole w związku z pismem Prezesa UOKiK, podczas których sprawdzano kosmetyki.

Kontrolą objęto przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną oraz hurtową. Kontrolowani przedsiębiorcy prowadzili działalność w Szczecinie, Koszalinie i Szczecinku. Dwóch przedsiębiorców prowadziło sprzedaż produktów kosmetycznych przez Internet. 

Podczas kontroli sprawdzono 30 partii kosmetyków w zakresie prawidłowości oznakowania, przy czym zakwestionowano 2 partie (sprawdzone w związku z pismem Prezesa UOKiK). 
Do kontroli wytypowano:

  •     9 partii szamponów do włosów,
  •      5 partii kosmetyków do pielęgnacji ciała,
  •     6 partii kremów do rąk i stóp,
  •     5 partii do pielęgnacji twarzy,
  •     3 partie kosmetyków kolorowych,
  •     2 partie produktów po goleniu.

Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się następująco:

1.     Prawidłowość oznakowania kosmetyków.
Sprawdzając oznakowanie wymagane przepisami art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) Nr 1223/2009 stwierdzono, że na pojemnikach i opakowaniach zewnętrznych kosmetyków znajdowały się nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne wymagane informacje, sporządzone w języku polskim, poza 2 partiami balsamu po goleniu, gdzie stwierdzono brak na pojemniku wewnętrznym kosmetyku funkcji produktu w języku polskim, co jest niezgodne z przepisami art. 4 ust. 1 ww. ustawy o produktach kosmetycznych w związku art. 19 ust. 5 ww. rozporządzenia nr 1223/2009. 

Wyżej opisane nieprawidłowości stwierdzono u 2 przedsiębiorców. Kontrolowani przedsiębiorcy dobrowolnie wycofali kwestionowane produkty kosmetyczne – jeden do momentu poprawienia oznaczeń, drugi natomiast zutylizował z uwagi na inne nieprawidłowości opisane w pkt 4 niniejszej informacji. 
Na podstawie ustaleń z obydwóch kontroli będzie wszczęte postępowanie administracyjne.  

2.    Przestrzeganie terminów trwałości

Spośród sprawdzonych 30 partii produktów:
-    11 partii było oznakowanych symbolem „otwartego słoiczka” przy którym widniały informacje o okresie, w jakim po otwarciu pojemnika           produkt jest bezpieczny,
-    11 partii było oznakowanych symbolem „otwartego słoiczka” jak  i zwrotem „Najlepiej zużyć przed końcem”.
-    5 partii było oznakowanych  zwrotem „Najlepiej zużyć przed końcem”,
-    1 partia była oznakowana graficznym symbolem klepsydry oraz datą z podanym zwrotem „najlepiej zużyć przed końcem”,
-    1 partia oznakowana była datą produkcji wraz z określeniem daty minimalnej trwałości oraz graficznym symbolem „otwartego słoiczka” i informacją o okresie w jakim po otwarciu pojemnika produkt jest bezpieczny,
-    1 partia oznakowana została symbolem „otwartego słoiczka”, przy którym widniały informacje o okresie w jakim po otwarciu pojemnika produkt jest bezpieczny oraz zwrotem „data przydatności” zamiast „najlepiej zużyć przed końcem”. 
Powyższe (wskazane w ostatnim tirecie) dotyczyło śliwkowej maski. O oznakowaniu ww. produktu niezgodnie z wymaganiami art. 19 ust. 1 c) ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 poinformowano Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Bydgoszczy. 

Sprawdzane kosmetyki posiadały nieprzekroczone terminy trwałości. 
Nie stwierdzono podczas prowadzonych kontroli sprzedaży kosmetyków luzem.  

3.    Prawidłowość oświadczeń o produkcie, zamieszczonych na opakowaniach kosmetyków, o których mowa w rozporządzeniu 1223/2009

Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 sprawdzono, czy badane kosmetyki nie były zaopatrzone w oświadczenia (deklaracje marketingowe, claims), które przypisywałyby tym produktom cechy lub funkcje, których nie posiadają. 
W oznakowaniu 1 partii kosmetyku: eyeliner umieszczono deklarację marketingową w formie zapisu w nazwie produktu: „Vegan”.  Do producenta ww. wyrobu skierowano pismo o przedstawienie dowodów potwierdzających zadeklarowane informacje. Na podstawie przesłanych przez producenta dokumentów potwierdzono wiarygodność zamieszczonej na opakowaniu wyrobu deklaracji marketingowej.

4.    Przestrzeganie prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji

Wszystkie badane 30 partii produktów sprawdzono pod kątem przestrzegania prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji, określonych w art. 14 rozporządzenia 1223/2009.
Zakwestionowano 1 partię. W wykazie składników podanych na opakowaniu jednostkowym balsamu po goleniu, stwierdzono substancję niedozwoloną wymienioną w załączniku nr II do ww. rozporządzenia, tj. aldehyd 2-(4-tert-butylobenzylo) propionowy (INCI: butylphenyl methylpropional).
Kontrolowany przedsiębiorca dobrowolnie wycofał produkt z obrotu oraz oświadczył, że kwestionowany produkt kosmetyczny został zutylizowany. Wobec przedsiębiorcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne.

5.    Badania laboratoryjne.

 W celu sprawdzenia wyrobów w zakresie zawartości pirytonianu cynki oraz konserwantów (w tym parabenów), do badań laboratoryjnych pobrano próby niżej wymienionych wyrobów: 
-    szampon przeciwłupieżowy 400 ml e – w zakresie zawartości pirytonianu cynku,
-    nawilżający balsam do ciała 250 ml – w zakresie konserwantów,
-    eyeliner – w zakresie zawartości rtęci.
Przeprowadzone badania fizyko-chemiczne 2 ww. produktów w Laboratorium w Łodzi  wykazały, że badane produkty są zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009.
Nie otrzymano sprawozdania z badań dot. jednego produktu, tj. nawilżającego balsamu do ciała – w zakresie konserwantów. 
   
Inne zagadnienia 

Sprawdzono także sposób oznakowania 30 partii produktów kosmetycznych pod kątem spełniania wymagań określonych w ustawie o towarach paczkowanych i rozporządzeniu w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowania towarów paczkowanych. Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.

W trakcie kontroli nie stwierdzono u kontrolowanych przedsiębiorców hydroalkoholowych żeli do odkażania rąk z określeniem „antybakteryjny”.

Wykorzystanie ustaleń

W związku z oznakowaniem produktu: śliwkowa maska niezgodnie z wymaganiami art. 19 ust. 1 c) ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 o nieprawidłowości poinformowano Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Bydgoszczy.


Beata Manios- rzecznik 
Inspekcji Handlowej w Szczecinie 
Tel. 91 4225239 wew. 46


 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Beata Dynowska 18-02-2024 18:19
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Beata Dynowska 18-02-2024
Ostatnia aktualizacja: Beata Dynowska 18-02-2024 18:25