eBoi
Jak załatwić sprawę?
Bezpieczne Wakacje 2023 r.
Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej niniejszym przedkłada sprawozdanie z działań podjętych przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegaturę w Koszalinie w ramach akcji „Bezpieczne Wakacje 2023”.
Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, że w okresie od czerwca do września 2023 r. w ramach ww. akcji przeprowadzono 91 kontroli.
Ustalenia kontroli przedstawiają się następująco:
I. Bezpieczeństwo na drogach oraz w środkach komunikacji publicznej, kolejowej, autobusowej
1. Bezpieczeństwo na drogach.
- kontrola jakości paliw ze szczególnym uwzględnieniem stacji w pasie nadmorskim.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie wraz z Delegaturą w Koszalinie w okresie sprawozdawczym przeprowadził 32 kontrole jakości paliw. Do badań laboratoryjnych pobrano 31 próbek paliw, tj.: 6 próbek oleju napędowego, 13 próbek benzyny bezołowiowej Pb95, 2 próbki benzyny bezołowiowej Pb98 oraz 10 próbek LPG.
W przypadku 3 pobranych próbek oleju napędowego stwierdzono, że przedmiotowe paliwo nie spełniało wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. 2015 r., poz. 1680 ze zm.) w zakresie parametru „stabilność oksydacyjna”.
W związku z tym, iż do niespełniających wymagań jakościowych partii paliw dolano partie paliw pochodzących z nowych dostaw ponownie pobrano paliwo do badań. W jednym przypadku ponowne badanie laboratoryjne wykazało spełnienie wymagań, w drugim przypadku badanie ponownie wykazało nieprawidłową jakość paliwa. W obu przypadkach wobec przedsiębiorców zostaną nałożone sankcje przewidziane prawem.
Pozostałe przebadane próbki spełniały wymagania jakościowe określone w wyżej wymienionym rozporządzeniu jak również w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 maja 2021 r. w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG) (Dz.U. z 2021 r. poz. 1293).
II. Bezpieczeństwo w miejscach wypoczynku.
1. Bezpieczna kwatera: ośrodki wypoczynkowe, pola namiotowe, campingi, obozy, przystanie żeglarskie, mariny, inne obiekty użyteczności publicznej.
- kontrole legalności i rzetelności działania przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie w okresie czerwiec – wrzesień 2023 r. skontrolował w powyższym zakresie 7 przedsiębiorców.
Nieprawidłowości stwierdzono u wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców.
Polegały one na:
1) naruszeniu przepisów dotyczących obowiązku uwidaczniania cen (5 przedsiębiorców),
2) używaniu oznaczeń obiektów, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego (7 przedsiębiorców),
3) braku dokumentacji potwierdzającej spełnienie przez obiekty, w których świadczone były usługi hotelarskie wymagań budowlanych, w 3 przypadkach nie okazano inspektorom dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań przeciwpożarowych oraz sanitarnych, określonych przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie (Dz.U. z 2017 r. poz. 2166).
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
- nałożenia na 5 przedsiębiorców mandatów w łącznej wysokości 2300,00 złotych za popełnienie wykroczeń określonych w art. 60¹§4 pkt 2, art. 601 § 4 pkt 2a ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2022 r. poz. 2151 ze zm.),
- zastosowania pouczeń wynikających z art. 41 ww. ustawy Kodeks wykroczeń,
- skierowania wystąpień pokontrolnych oraz pisma informacyjnego o wynikach kontroli do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Nadzoru Budowlanego i Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
- wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie niedopełnienia obowiązków w zakresie uwidaczniania cen.
2. Gastronomia.
- kontrola prawidłowości funkcjonowania usług gastronomicznych usytuowanych w miejscowościach turystycznych
W ramach tego obszaru przeprowadzono u przedsiębiorców 10 kontroli, podczas których sprawdzano m.in. następujące zagadnienia:
- rzetelność usługi poprzez dokonanie zakupu kontrolnego,
- prawidłowość stosowania przyrządów pomiarowych,
- prawidłowość uwidaczniania cen,
- przestrzeganie przepisów o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych,
- prawidłowość obrotu wyrobami alkoholowymi oraz kontrola wyrobów akcyzowych w zakresie oznaczenia znakami akcyzy.
Stwierdzono nieprawidłowości u 9 przedsiębiorców, polegające na naruszeniu przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 168) oraz wymogów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 2776).
Materiały z kontroli dadzą podstawę do:
- skierowania wystąpień pokontrolnych z wnioskiem o usunięcie stwierdzonych uchybień,
- wszczęcia postępowań administracyjnych w sprawie niedopełnienia obowiązków w zakresie uwidaczniania cen.
3. Bezpieczny wypoczynek, zabawa.
- kontrola przedsiębiorców świadczących usługi rekreacyjne w plenerze w miejscowościach wypoczynkowych
Kontrolą w tym zakresie objęto 5 przedsiębiorców prowadzących wypożyczalnie sprzętu rekreacyjnego, park linowy, park trampolin, plac zabaw.
W czasie prowadzonych kontroli zwracano szczególną uwagę na stan techniczny sprzętu rekreacyjnego, rowerów tj. sprawdzano, czy w sprzęcie nie ma uszkodzeń mechanicznych, które zagrażałby bezpieczeństwu użytkowników. Badaniem objęto różnego rodzaju urządzenia: zestaw trampolin, urządzenie zabawowe WULKAN, zjeżdżalnię oraz ściankę wspinaczkową (konstrukcja zabawowa dla młodszych dzieci).
Ponadto sprawdzano czy uwidocznione były cenniki oraz regulaminy dla osób korzystających ze sprzętu rekreacyjnego, a także częstotliwość serwisowania i konserwacji sprzętu. W toku czynności kontrolnych sprawdzano również czy przedsiębiorcy posiadali dobrowolne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
W wyniku przeprowadzonych kontroli nieprawidłowości nie stwierdzono.
- kontrola przedsiębiorców prowadzących sprzedaż zabawek
W okresie czerwiec – wrzesień 2023 r. przeprowadzono 5 kontroli dotyczących bezpieczeństwa zabawek podczas których sprawdzono zgodność zabawek z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek (Dz.U. z 2023 r. poz. 1260) oraz wypełnianie przez podmioty gospodarcze obowiązków określonych w ustawie z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz.U. z 2022 r. poz. 1854).
Kontrolą objęto:
- 4 partie zabawek do zabawy w piasku i wodzie, które pobrano do badań laboratoryjnych w zakresie występowania ftalanów. Jedna próbka została zakwestionowana. Wysokie stężenie ftalanów może wywoływać bardzo poważne konsekwencje, przede wszystkim zaburzenia funkcjonowania układu hormonalnego. Jest to zwłaszcza niebezpieczne dla dzieci.
- 1 partię zabawki - zestaw make up (cienie dla dziewczynki). Podczas kontroli stwierdzono, że na ww. wyrobie nie podano daty, do której dany produkt kosmetyczny, przechowywany w odpowiednich warunkach, zachowuje w pełni swoje właściwości. Zabawkę przebadano w zakresie bezpieczeństwa – migracja pierwiastków. Wyniki badań laboratoryjnych wykazały, że zabawka jest niezgodna z wymaganiami normy PN-EN 71-3+A1:2021-09 Bezpieczeństwo zabawek - Część 3: Migracja określonych pierwiastków z uwagi na przekroczony dopuszczalny poziom migracji glinu oraz miedzi.
Materiały z kontroli dadzą podstawę do przekazania akt do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu wszczęcia postępowań administracyjnych o których mowa w art. 76 ust. 1 wymienionej wyżej ustawy.
III. Bezpieczeństwo w miejscach zamieszkania
1. Bezpieczeństwo w mieście, na wsi oraz osiedlu
- kontrola prawidłowości obrotu wyrobami alkoholowymi i tytoniowymi
W ramach tego tematu przeprowadzono 1 kontrolę, podczas której sprawdzano m.in.:
- prawidłowość obrotu napojami alkoholowymi,
- przestrzeganie przepisów o podatku akcyzowym (znaki skarbowe akcyzy),
- przestrzegane przepisów o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Przeprowadzona kontrola nie wykazała nieprawidłowości.
- kontrola przedsiębiorców pod kątem prawidłowości uwidaczniania cen
W okresie wakacji skontrolowano 31 przedsiębiorców świadczących usługi handlowe pod kątem legalności i rzetelności prowadzonej działalności gospodarczej oraz cen. Kontrolą objęto przedsiębiorców prowadzących działalność między innymi w centrach handlowych. Nieprawidłowości stwierdzono u 20 przedsiębiorców polegających na naruszeniu przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 168) oraz wymogów rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 2776).
Ponadto u 2 przedsiębiorców stwierdzono, że na paragonach otrzymanych podczas zakupu kontrolnego wskazano nazwy towarów w sposób niepozwalający na ich jednoznaczną identyfikację.
O powyższym powiadomiono właściwe urzędy skarbowe.
- działania podejmowane w związku z działalnością rozrywkową i handlową podczas imprez
masowych
W związku z odbywającymi się na terenie województwa zachodniopomorskiego imprezami masowymi, tut. Inspektorat podejmował działania, polegające na prewencyjnym czuwaniu nad prawidłowym funkcjonowaniem placówek zlokalizowanych w miejscach tego rodzaju działalności rozrywkowej. Pouczano przedsiębiorców o obowiązku prawidłowego uwidaczniania cen.
Imprezy objęte nadzorem inspekcji handlowej:
• impreza masowa „Żagle 2023”, odbywającej się w dniach 18-20 sierpnia 2023 r.,
• Festiwal Sunrise w Podczelu k. Kołobrzegu w dniu 21 lipca 2023 r.,
• Sun Festival 2023 w Podczelu k. Kołobrzegu w dniu 28 lipca 2023 r.,
• Pol’and’rock Festival w Broczynie k. Czaplinka w dniach 3-4 sierpnia 2023 r.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 09-10-2023 21:45 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 09-10-2023 |
Ostatnia aktualizacja: | Beata Dynowska | 09-10-2023 21:49 |