eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości oznakowania i jakości produktów włókienniczych
Realizując wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz program kontroli z dnia 03 lutego 2022 r., Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził w 2022 roku w podanym wyżej zakresie ogółem 19 kontroli u 16 przedsiębiorców, w tym 3 kontrole ponowne związane z przekazaniem wyników badań laboratoryjnych zakwestionowanych wyrobów. Spośród skontrolowanych przedsiębiorców 1 był producentem, 3 prowadziło sprzedaż hurtową, a 12 sprzedaż detaliczną.
Ogółem kontroli poddano 103 partie wyrobów włókienniczych, w tym:
- 35 partii odzieży wierzchniej dla dorosłych,
- 51 partii wyrobów pończoszniczych,
- 17 partii pościeli.
Spośród skontrolowanych 103 partii produktów:
- 72 partie zostało wyprodukowane w Polsce,
- 8 partii pochodziło z obrotu wewnątrzunijnego (z wyłączeniem Polski),
- 23 partie pochodziły z importu.
W zakresie jakości i oznakowania zbadano ogółem 103 partie wyrobów włókienniczych, z czego zakwestionowano 33 partie, tj. 32% zbadanych (w zakresie jakości 5 partii i oznakowania 31 partii), w tym:
- 21 partii wyrobów pończoszniczych,
- 12 partii odzieży wierzchniej dla dorosłych.
Wszystkie kontrole zostały zakończone.
Z powodu zmiany planu kontroli nie poddano kontroli 5 produktów (wyrobów pościelowych) i nie pobrano do badań laboratoryjnych 1 próbki takiego produktu.
Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się następująco:
1. Jakość wyrobów włókienniczych
Jakość wyrobów włókienniczych sprawdzono poprzez przeprowadzenie badań laboratoryjnych i organoleptycznych. Ogółem kontroli w zakresie jakości poddano 103 próbki wyrobów, w tym:
- laboratoryjnie - 15 próbek,
- organoleptycznie - 88 próbek.
W wyniku badań laboratoryjnych zakwestionowano 5 próbek wyrobów włókienniczych, tj. 33% wszystkich próbek zbadanych laboratoryjnie. Produktów badanych organoleptycznie nie kwestionowano.
2. Badania laboratoryjne
Do badań laboratoryjnych w Laboratorium UOKiK w Łodzi pobrano 15 próbek z 15 partii wyrobów włókienniczych oferowanych do sprzedaży. Podczas badań laboratoryjnych sprawdzono zgodność:
- składu surowcowego ze składem deklarowanym - 15 próbek,
- wielkość produktu z deklarowaną przez producenta - 4 próbki.
Do badań laboratoryjnych pobrano próbki z:
- 5 partii odzieży wierzchniej dla dorosłych,
- 5 partii wyrobów pończoszniczych,
- 5 partii pościeli.
Przedsiębiorcy, u których pobrano wyroby do badań nie przedłożyli deklaracji dotyczących wskaźników użytkowych, ponieważ nie posiadali stosownych dokumentów (deklaracji zgodności z Polską Normą lub dokumentacji techniczno-technologicznej). Brak było również informacji w tym zakresie w oznakowaniu produktów.
W wyniku badań laboratoryjnych zakwestionowano 5 próbek wyrobów z uwagi na faktyczny skład surowcowy niezgodny z deklarowanym przez producentów, tj.:
- rajstopy dziewczęce 1 pack r. 134/140, deklarowany skład: 75% bawełna, 20% poliester, 5% elastan, ustalony laboratoryjnie skład: 71,9% bawełna, 26,4% poliester, 1,7% elastan;
- rajstopy dziewczęce 2 pack r. 134/140, deklarowany skład: skład: 75% bawełna, 20% poliester, 5% elastan, ustalony laboratoryjnie skład: rajstopy szare 68,7% bawełna, 29,7% poliester, 1,6% elastan i rajstopy granatowe 69,4% bawełna, 28,8% poliester, 1,8% elastan;
- skarpety, rozmiar 27-28, deklarowany skład: 75% bawełna, 23% poliester, 2% elastan, ustalony laboratoryjnie skład: bawełna, poliester, elastan, poliamid – 100% (brak możliwości ustalenia procentowego składu surowcowego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1007/2011 z dnia 27 września 2011 r. w sprawie nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania i oznakowywania składu surowcowego wyrobów włókienniczych, a także uchylenia dyrektywy Rady 73/44/EWG oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 96/73/WE i 2008/121/WE - Dz.Urz.UE L z 2011 r. nr 272, s. 1 ze zm.),
- płaszcz, rozmiar: 36, wzrost 164, kl. piersiowa 84, talia 66, biodra 92, deklarowany skład: poliester 80%, wiskoza 20%, podszewka wiskoza 100%, ustalony laboratoryjnie skład: 100% poliester, podszewka 100% acetat;
- płaszcz, rozmiar: 38, deklarowany skład: etykieta jednostkowa – 45% wełna, 10% akryl, 45% poliester, podszewka – 100% poliester, wszywka informacyjna - Tkanina: 45% wełna, 10% akryl, 45% Poliester, Podszewka – 100% poliester, Ocieplina: włókna mieszane, ustalony laboratoryjnie skład: Tkanina: 85,5% poliester, 14,5% wiskoza, Podszewka: 100% poliester, Ocieplina: 100% poliester.
Kontrolowani przedsiębiorcy poprawili oznakowanie kwestionowanych płaszczy, zgodnie z wynikami badań laboratoryjnych. Ponadto rajstopy 2 pack zostały wycofane ze sprzedaży, natomiast badanych rajstop 1 pack oraz skarpet nie było w sprzedaży w dniu doręczania sprawozdań z badań laboratoryjnych.
3. Badania organoleptyczne
Ocenie poddano 88 próbek wyrobów włókienniczych. Oceniając organoleptycznie wyroby posiłkowano się Polskimi Normami: PN-93/P-84003 „Dzianiny. Opis błędów. Terminologia” oraz PN-93/P-06709 „Tkaniny. Opis błędów. Terminologia”. Nie stwierdzono błędów dzianin i tkanin oraz wad konfekcjonowania wyrobów. W trakcie kontroli dokonano przemierzenia 12 partii wyrobów pościelowych - nie stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie.
4. Oznakowanie produktów włókienniczych
Ogółem sprawdzono oznakowanie 103 partii wyrobów włókienniczych w oparciu o przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1007/2011 w sprawie nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania i oznakowywania składu surowcowego wyrobów włókienniczych, a także uchylenia dyrektywy Rady 73/44/EWG oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 96/73/WE i 2008/121/WE. Zbadano w powyższym zakresie:
- 35 partii odzieży wierzchniej dla dorosłych,
- 51 partii wyrobów pończoszniczych,
- 17 partii pościeli.
W wyniku czynności sprawdzających zakwestionowano 31 partii (30% ogółem sprawdzonych produktów), w tym:
- 20 partii wyrobów pończoszniczych,
- 11 partii odzieży wierzchniej dla dorosłych.
Nieprawidłowości w oznakowaniu stwierdzono w odniesieniu do:
- 12 partii produktów krajowych, z czego: w odniesieniu do 8 partii zawartość procentowa włókien tekstylnych w masie całkowitej wszystkich włókien składowych nie była podana w porządku malejącym, 3 partie posiadały w opisie składu surowcowego nazwy włókien niezgodne z zał. nr 1 do ww. rozporządzenia oraz 2 partie opatrzono etykietami lub oznakowaniem z użytymi w opisie składów surowcowych nazwami włókien tekstylnych, sporządzonymi w języku innym niż język polski*.
*Należy wskazać, że 1 partię wyrobu produkcji krajowej zakwestionowano z uwagi na dwie nieprawidłowości, tj. użycie nazw włókien niezgodnych z zał. nr 1 do ww. rozporządzenia oraz niewskazanie zawartości procentowej włókien w porządku malejącym.
- 1 partii wyrobu z obrotu wewnątrzunijnego opatrzonego etykietami lub oznakowaniem z użytymi w opisie składów surowcowych nazwami włókien tekstylnych, sporządzonymi w języku innym niż język polski,
- 18 partii wyrobów pochodzących z importu, z czego: 12 partii opatrzonych było etykietami lub oznakowaniem z użytymi w opisie składów surowcowych nazwami włókien tekstylnych, sporządzonymi w języku innym niż język polski i 6 partii posiadało w opisie składu surowcowego nazwy włókien niezgodne z zał. nr 1 do ww. rozporządzenia.
Ustalono, że w trakcie kontroli:
- 2 przedsiębiorców wycofało ze sprzedaży produkty z nieprawidłowym oznakowaniem,
- 1 przedsiębiorca poprawił oznakowanie zakwestionowanych produktów.
Ponadto w odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne 2 przedsiębiorców poinformowało, że oznakowanie zostało poprawione.
5. Wykorzystanie ustaleń
Ustalenia kontroli były podstawą do skierowania:
- 3 wystąpień pokontrolnych (na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.o Inspekcji Handlowej – Dz.U. z 2020 r., poz. 1706) do kontrolowanych przedsiębiorców z wnioskami o usunięcie stwierdzonych uchybień,
- 6 wystąpień pokontrolnych (na podstawie art. 34 ww. ustawy) do producentów i importera zakwestionowanych wyrobów z wnioskiem o usunięcie nieprawidłowości,
- 1 pisma do dostawcy produktów niewłaściwie oznakowanych z informacją o stwierdzonych nieprawidłowościach,
- 7 pism do kontrolowanych przedsiębiorców z informacją o zwolnieniu próbek kontrolnych wraz ze sprawozdaniami z badań laboratoryjnych produktów właściwej jakości.
Ponadto wydano 2 decyzje zobowiązujące kontrolowanych przedsiębiorców do zwrotu kosztów badań laboratoryjnych. Wobec 2 przedsiębiorców zostaną wszczęte 2 postępowania administracyjne w sprawie naliczenia i zwrotu kosztów badań laboratoryjnych kwestionowanych wyrobów pończoszniczych.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Gogacz | 06-02-2023 08:24 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Gogacz | 06-02-2023 |
Ostatnia aktualizacja: | Beata Gogacz | 06-02-2023 08:25 |