eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja z kontroli prawidłowości obrotu bateriami
Realizując program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził 3 kontrole 3 przedsiębiorców. Przedsiębiorców do kontroli wytypowano na podstawie własnego rozeznania. Kontrolą objęto dwóch przedsiębiorców detalicznych oraz jednego prowadzącego działalność w zakresie sprzedaży hurtowej.
W trakcie przeprowadzonych kontroli zbadano ogółem 12 partii baterii i akumulatorów przenośnych w tym:
- 10 partii baterii przenośnych (w tym 3 partie guzikowych),
- 2 partie akumulatorów przenośnych,
oraz 1 partię sprzętu elektronicznego w celu sprawdzenia zaprojektowania sprzętu w zakresie rodzaju zamontowanych baterii oraz bezpiecznego ich usunięcia.
W układzie tematycznym wyniki kontroli przedstawiają się następująco:
1. Prawidłowość oznaczenia oferowanych do sprzedaży baterii i akumulatorów.
W trakcie kontroli ww. przedsiębiorców sprawdzono prawidłowość oznaczenia oferowanych do sprzedaży baterii i akumulatorów alkalicznych w odniesieniu do wymagań ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2022 r., poz. 1113), tj.:
a) baterii przenośnych,
b) akumulatorów przenośnych.
W wyniku kontroli stwierdzono, że wprowadzone do obrotu baterie i akumulatory przenośne:
- zostały oznakowane symbolem selektywnego zbierania – zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o bateriach i akumulatorach. Symbol selektywnego zbierania odpowiadał wzorowi określonemu w załączniku nr 3 do tej ustawy,
- oznakowane zostały w sposób widoczny, czytelny i trwały - zgodnie z art. 9 ust. 5 ww. ustawy,
- zaopatrzone zostały w informację o ich pojemnościach, zgodnie z art. 9 ust. 4 ww. ustawy (dot. akumulatorów przenośnych),
Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.
2. Prawidłowość zaprojektowania i oznakowania sprzętu.
U jednego przedsiębiorcy, stwierdzono obrót sprzętem elektrycznym lub elektronicznym zasilanym bateriami lub akumulatorami. Do sprawdzenia prawidłowości zaprojektowania sprzętu wytypowano 1 partię telefonu bezprzewodowego z zamontowanymi akumulatorami typu AA.
Do ww. wyrobu dołączono w języku polskim instrukcje zawierającą informacje o:
- sposobie bezpiecznego usunięcia akumulatorów z tego sprzętu,
- rodzaju zamontowanych akumulatorów – zgodnie z art. 11 ust. 2 i 3 ww. ustawy o bateriach i akumulatorach.
Ponadto w wyniku sprawdzenia ustalono, iż zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy w sprzęcie ww. możliwie było łatwe usunięcie z niego zużytych akumulatorów.
3. Prawidłowość wykonywania działalności.
a) sprzedawca detaliczny
Stosownie do art. 48 ww. ustawy o bateriach i akumulatorach, przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż detaliczną baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych, których powierzchnia sprzedaży przekraczała 25 m2:
- przyjmowali selektywnie zebrane zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne od użytkownika końcowego przez udostępnienie pojemnika na zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne, bez żądania zapłaty za ich przyjęcie,
- przekazywali zebrane, zużyte baterie i zużyte akumulatory sprzedawcy hurtowemu lub zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory.
b) sprzedawca hurtowy
Stosownie do art. 49 ww. ustawy o bateriach i akumulatorach, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż hurtową baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych:
- przyjmował zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne od użytkownika oraz sprzedawcy detalicznego, bez żądania zapłaty za ich przyjęcie,
- przekazywał zużyte baterie i akumulatory przenośne zbierającemu zużyte baterie i zużyte akumulatory.
c) przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie wymiany zużytych baterii i zużytych akumulatorów
Kontrolowani przedsiębiorcy nie świadczyli usług w zakresie wymiany zużytych baterii i zużytych akumulatorów.
4. Inne ustalenia kontroli.
Ustalono, że kontrolowani przedsiębiorcy nabyli ww. baterie i akumulatory przenośne oraz sprzęt elektroniczny z zamontowanymi akumulatorami od przedsiębiorców z Gdyni, Warszawy i Łodzi, którzy na fakturach VAT umieścili numer rejestrowy wprowadzającego.
Jeden dostawca sprzętu elektronicznego z zamontowanymi akumulatorami na fakturze sprzedaży nie zamieścił numeru rejestrowego wprowadzającego do obrotu.
Dane dotyczące ww. sprzedawców zostaną przekazane do Marszałków Województw Mazowieckiego, Łódzkiego i Pomorskiego celem uaktualnienia rejestru podmiotów wprowadzających te produkty. W piśmie do Marszałka Województwa Mazowieckiego uwzględniona zostanie również informacja dotycząca braku numeru rejestrowego na fakturze w odniesieniu do jednego podmiotu.
5. Badania laboratoryjne.
Podczas kontroli przeprowadzono badania laboratoryjne 1 partii baterii alkalicznych na zawartość kadmu, ołowiu i rtęci. W wyniku badań przeprowadzony w Laboratorium UOKIK w Łodzi stwierdzono, że badane baterie są zgodne pod względem zawartości kadmu, ołowiu i rtęci z wymaganiami ww. ustawy o bateriach i akumulatorach.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Dynowska | 29-12-2022 09:42 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 29-12-2022 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 29-12-2022 09:42 |