eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja dotycząca programu kontroli jakości karmy dla zwierząt domowych (towarzyszących)
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził łącznie 5 kontroli u 5 przedsiębiorców na terenie województwa zachodniopomorskiego zgodnie z wytycznymi Prezesa UOKiK.
Kontrole przeprowadzono na podstawie własnego rozeznania.
Kontrolą objęto przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą w sklepach specjalistycznych.
Ogółem zbadano 25 partii karmy dla zwierząt domowych (towarzyszących) o wartości 711 zł, nie kwestionując żadnej partii.
Kontrolą objęto niżej wymienione grupy towarowe:
- karma dla psów - sprawdzono 10 partii o wartości 341 zł, nie kwestionując żadnej partii;
- karma dla kotów - sprawdzono 5 partii o wartości 112 zł, nie kwestionując żadnej partii;
- karma dla królików - sprawdzono 1 partię o wartości 10 zł, nie kwestionując partii;
- karma dla ptaków - sprawdzono 4 partie o wartości 47 zł, nie kwestionując żadnej partii;
- karma dla gryzoni - sprawdzono 3 partie karmy dla chomików o wartości 112 zł, nie kwestionując żadnej partii;
- karma dla ryb - sprawdzono 1 partię o wartości 32 zł, nie kwestionując partii;
- karma dla innych zwierząt - sprawdzono 1 partię karmy dla szynszyli o wartości 57 zł, nie kwestionując partii.
W układzie tematycznym wyniki kontroli przedstawiały się następująco:
I. Prawidłowość oznakowania
Sprawdzono prawidłowość oznakowania karmy dla zwierząt domowych w odniesieniu do przepisów:
- ustawy z dnia 22 lipca 2006 r o paszach (Dz. U. z 2019 r., poz. 269),
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylającego dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG,83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE (Dz. Urz. UE L 229 z 01.09.2009, s.1 ze zm.),
- rozporządzenia Komisji (WE) Nr 939/2010 z dnia 20 października 2010 r. zmieniającego zał. IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 767/2009 dotyczącego dopuszczalnych tolerancji w odniesieniu do etykietowania składu materiałów paszowych lub mieszanek paszowych, o których mowa w art. 11 ust. 5 (Dz. Urz. UE L 277/4 z dnia 21.10.2010),
- rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28.01.2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE L 31 z 01.02.2002, s. 1 ze zm.),
Ponadto w oparciu o „Kodeks dobrej praktyki znakowania karmy dla zwierząt domowych”.
W powyższym zakresie sprawdzono 23 partie karmy dla zwierząt domowych o wartości 577 zł, nie kwestionując ocenianych partii.
II. Stan opakowań wprowadzonych do obrotu pasz dla zwierząt domowych
Sprawdzono stan opakowań materiałów i mieszanek paszowych zgodnie z art. 23 rozporządzenia 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylającego dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG,83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE (Dz. Urz. UE L 229 z 01.09.2009, s.1).
Kontrolą objęto 23 partie produktów o wartości 577 zł, nie stwierdzając nieprawidłowości w badanym zakresie. Karmy dla zwierząt oferowane do sprzedaży były w zabezpieczonych, szczelnych
i nieuszkodzonych opakowaniach i pojemnikach.
III. Przestrzeganie aktualności minimalnych okresów przechowywania
Przeprowadzając czynności kontrolne u przedsiębiorców oferujących do sprzedaży mieszanki paszowe sprawdzano przestrzeganie aktualności minimalnych okresów przechowywania karm dla zwierząt oraz warunki i sposób przechowywania uwzględniając zalecenia producentów karm. Kontrolą objęto 25 partii omawianych produktów o wartości 711 zł, w tym 2 partie karm sprzedawanych bez opakowań - luzem, nie kwestionując sprawdzanych partii.
Warunki i sposób przechowywania pasz dla zwierząt domowych sprawdzono u wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców w świetle zaleceń producentów umieszczonych na opakowaniach jednostkowych. W wyniku sprawdzenia ustalono, że warunki i sposób przechowywania produktów znajdujących się w ofercie handlowej kontrolowanych przedsiębiorców objętych kontrolą były prawidłowe i uwzględniały zalecenia producentów.
We wszystkich zbadanych karmach minimalny okres przechowywania był aktualny.
IV. Identyfikowalność towarów
Celem sprawdzenia identyfikowalności karmy dla zwierząt domowych zgodnie z wymogami art. 18 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28.01.2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE L 31 z dnia 01.02.2002, s. 1 ze zm.) oceniono materiał dowodowy na produkty objęte kontrolą. Okazano dowody dostaw, które umożliwiły łatwą identyfikację dostawców ocenianych towarów.
Badaniem objęto 25 partii produktów o wartości 711 zł, nie kwestionując sprawdzanych partii.
V. Inne zagadnienia
W trakcie przeprowadzanych kontroli, dokonano identyfikacji kontrolowanych przedsiębiorców w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dla osób fizycznych w świetle obowiązujących przepisów. Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono. Działalność prowadzona była przez przedsiębiorców zgodnie z wpisem do CEIDG.
Natomiast w toku kontroli u 2 przedsiębiorców, stwierdzono stosowanie wag elektronicznych z nieważnymi dowodami kontroli metrologicznej. Powyższe stanowiło naruszenie przepisu art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r., poz. 541 z późn. zm.). W trakcie kontroli wydano ustne żądania. W jednym przypadku przedsiębiorca do czasu zakończenia czynności kontrolnych zalegalizował użytkowaną wagę. Natomiast w drugim przypadku przedsiębiorca wycofała wagę z użytkowania w celu legalizacji. Do tego przedsiębiorcy wysłano wystąpienie pokontrolne, a w odpowiedzi przedsiębiorca poinformowała, że nieprawidłowości usunięto.
Osoby odpowiedzialne ukarano mandatami karnymi z art. 26 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - Prawo o miarach na łączną kwotę 300 zł.
Rzetelność obsługi sprawdzono u dwóch kontrolowanych przedsiębiorców poprzez dokonanie zakupu kontrolnego, nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
- skierowania 1 wystąpienia pokontrolnego z wnioskiem o usunięcie stwierdzonego uchybienia dotyczącego użytkowania wagi z nieważnymi dowodami kontroli metrologicznej;
- ukarania 2 osób mandatami karnymi kredytowanymi na łączną kwotę 300 zł i wydania 2 ustnych żądań kontrolowanym przedsiębiorcom;
- przesłania 2 informacji do właściwego terytorialnie Okręgowego Urzędu Miar.
Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Beata Gogacz | 22-11-2019 13:47 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 22-11-2019 | |
Ostatnia aktualizacja: | Beata Gogacz | 22-11-2019 14:00 |