eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości obrotu wyrobami tytoniowymi w roku 2017
Realizując wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynikające z programu kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie skontrolował w okresie od 01 stycznia 2017r. do 31 grudnia 2017r. prawidłowość obrotu wyrobami tytoniowymi na terenie województwa zachodniopomorskiego łącznie u 14 przedsiębiorców w 16 kontrolach.
PRZESTRZEGANIE PRZEPISÓW USTAWY z dnia 9 listopada 1995r. O OCHRONIE ZDROWIA PRZED NASTĘPSTWAMI UŻYWANIA TYTONIU I WYROBÓW TYTONIOWYCH (Dz. U. z 2017 r. poz. 957 z późn. zm.)
Przestrzeganie postanowień ww. ustawy sprawdzono łącznie u 14 przedsiębiorców
w 16 kontrolach.
Przedsiębiorców do kontroli typowano z własnego rozeznania oraz z uwzględnieniem zgłoszeń konsumenckich i stowarzyszeń.
Kontrolą objęto:
- 10 przedsiębiorców prowadzących działalność w placówkach detalicznych, u których przeprowadzono 12 kontroli, przy czym u 1 przedsiębiorcy w Koszalinie przeprowadzono kontrolę dwukrotnie, a u jednego przeprowadzono 2 odrębne kontrole w placówce w Szczecinie i w Koszalinie;
- 3 przedsiębiorców prowadzących działalność w placówkach gastronomicznych,
- 1 przedsiębiorcę prowadzącego hurtowy obrót wyrobami tytoniowymi.
Nieprawidłowości stwierdzono u 3 przedsiębiorców.
Ponadto u jednego z ww. przedsiębiorców stwierdzono nieprawidłowości w zakresie uwidocznienia cen jednostkowych.
Poszczególne zagadnienia kontroli przedstawiały się następująco:
- przestrzeganie w lokalach gastronomicznych przepisów o dopuszczalności palenia jedynie w wyznaczonej palarni, lub – w przypadku lokalu z co najmniej dwoma pomieszczeniami przeznaczonymi do konsumpcji – w specjalnie przystosowanym zamkniętym pomieszczeniu konsumpcyjnym
Zagadnienie to badano u 3 przedsiębiorców prowadzących placówki gastronomiczne.
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono. - umieszczanie w lokalach gastronomicznych i sklepach detalicznych, w których obowiązuje zakaz palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych uwidoczniono odpowiednie oznaczenie słowne i graficzne informujące o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych na terenie obiektu
Zagadnienie to badano u 10 przedsiębiorców (u 7 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych oraz 3 przedsiębiorców prowadzących lokale gastronomiczne). W placówkach objętych kontrolą w miejscach widocznych umieszczone były odpowiednie oznaczenia słowne i graficzne informujące o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych.
Nieprawidłowości nie stwierdzono. - przestrzeganie zakazu udostępniania wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych osobom niepełnoletnim, oraz czy w punkcie detalicznym uwidoczniono informację o treści: „Zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych osobom do lat 18
Zagadnienie to badano u 10 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych.
Nieprawidłowości stwierdzono u 2 przedsiębiorców, u których uwidocznione były informacje o treści: „ZAKAZ SPRZEDAŻY wyrobów tytoniowych OSOBOM DO LAT 18 (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych)”, przy czym treść powyższej informacji była niezgodna z treścią określoną w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Za popełnienie wykroczeń z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, wobec ww. dwóch przedsiębiorców zastosowano pouczenia z art. 41 Kw. - przestrzeganie zakazu wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych na terenie podmiotów wykonujących działalność leczniczą, szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz obiektów sportowo-rekreacyjnych
Nie badano zagadnienia w powyższym zakresie. - przestrzeganie zakazu wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych oraz ich części w automatach lub w systemie samoobsługowym
Zagadnienie to badano u 10 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych.
U ww. kontrolowanych przedsiębiorców nie stwierdzono sprzedaży wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych oraz ich części w automatach lub w systemie samoobsługowym. - przestrzeganie zakazu sprzedaży papierosów luzem lub w opakowaniach zawierających mniej niż 20 sztuk
Zagadnienie to badano u 7 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych.
Kontrolowani przedsiębiorcy nie prowadzili sprzedaży wyrobów tytoniowych w opakowaniach zawierających mniej niż 20 sztuk oraz luzem bez opakowania. - przestrzeganie zakazu wprowadzania do obrotu tytoniu do stosowania doustnego
Nie stwierdzono sprzedaży tytoniu do stosowania doustnego. - przestrzeganie zakazu sprzedaży na odległość, w tym transgranicznej sprzedaży na odległość: wyrobów tytoniowych; a także papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych oraz ich części
W zakresie przestrzegania zakazu sprzedaży na odległość papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych oraz ich części przeprowadzono 2 kontrole u 1 przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych.
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono. - przestrzeganie zakazu promocji wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych oraz produktów imitujących te wyroby (np. gum do żucia w kształcie papierosów), lub symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych
Zagadnienie to badano u 8 przedsiębiorców (u 7 prowadzących sprzedaż detaliczną wyrobów tytoniowych w tym 6 prowadzących sprzedaż papierosów elektronicznych oraz u 1 prowadzącego hurtowy obrót wyrobami tytoniowymi)
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono. - przestrzeganie zakazu eksponowania w punkcie detalicznym przedmiotów imitujących opakowania wyrobów tytoniowych oraz przedmiotów imitujących opakowania papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych.
Zagadnienie to badano u 4 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych.
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono. - przestrzeganie czy etykiety opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego oraz wyrób tytoniowy nie zawierają jakichkolwiek elementów lub nie mają cech które są zakazane zgodnie z art. 8 ust. 4 i 5 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych jw.
Zagadnienie to badano u 5 przedsiębiorców w tym u 4 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych oraz u 1 prowadzącego hurtowy obrót wyrobami tytoniowymi.
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono. - przestrzeganie czy na opakowaniu jednostkowym i opakowaniu zbiorczym wyrobów tytoniowych umieszczono ostrzeżenia zdrowotne, ostrzeżenie ogólne i wiadomość informacyjną – w przypadku wyrobów tytoniowych do palenia w sposób określony w art. 9 i art. 9a-c ww. ustawy oraz ostrzeżenie zdrowotne – w przypadku wyrobów tytoniowych bezdymnych w sposób określony w art. 9 i art. 9d ww. ustawy
Zagadnienie to badano u 5 przedsiębiorców w tym u 4 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych oraz u 1 prowadzącego hurtowy obrót wyrobami tytoniowymi.
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono. - przestrzeganie czy na opakowaniu jednostkowym i opakowaniu zbiorczym wyrobów ziołowych do palenia umieszczono ostrzeżenie zdrowotne w sposób określony w art. 9e ust. 1-4 ww. ustawy
Zagadnienie to badano u 5 przedsiębiorców w tym u 4 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wyrobów tytoniowych w placówkach detalicznych oraz u 1 prowadzącego hurtowy obrót wyrobami tytoniowymi.
W trakcie przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono w ofercie handlowej wyrobów ziołowych do palenia. - Przestrzeganie czy na opakowaniu jednostkowym i opakowaniu zbiorczym wypełnionych płynem nikotynowym papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych podano wykaz wszystkich składników wyrobu w porządku malejącym według masy, zawartość nikotyny w wyrobie i jej ilość w przyjmowanej dawce, numer serii i ostrzeżenia dotyczące ochrony przed dziećmi, a także czy do opakowania jednostkowego dołączono ulotkę z instrukcją w języku polskim, zgodnie w art. 11c ust. 3 i 5 ww. ustawy oraz ostrzeżenie zdrowotne w sposób określony w art. 11c ust. 6-11 ww. ustawy
Badanie w powyższym zakresie przeprowadzono u dwóch przedsiębiorców, a nieprawidłowości stwierdzono u jednego przedsiębiorcy prowadzącego detaliczną sprzedaż papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych wypełnionych płynem nikotynowym. Dokonano sprawdzenia 4 partii pojemników zapasowych z płynem do napełniania wkładów do papierosów elektronicznych o łącznej wartości 690,60 zł.
W wyniku czynności kontrolnych zakwestionowano oznakowanie 1 partii pojemnika zapasowego z płynem do napełniania wkładów w elektronicznych papierosach o wartości 9 zł z uwagi na to że:
- na opakowaniu jednostkowym nie zamieszczono ilości nikotyny w przyjmowanej dawce, numeru serii, nie dołączono do opakowania jednostkowego ulotki z instrukcją (o której mowa w art. 11c ust. 5 ww. ustawy) – naruszenie art. 11c ust. 3 przedmiotowej ustawy,
- na opakowaniu jednostkowym nie zamieszczono ostrzeżenia zdrowotnego (o którym mowa w art. 11c ust. 7, 8 9, 10 ww. ustawy): „Wyrób zawiera nikotynę, która powoduje szybkie uzależnienie” – naruszenie art. 11c ust. 6 ww. ustawy.
W trakcie czynności kontrolnych przedsiębiorca wycofał zakwestionowany produkt z obrotu.
Ponadto w toku przeprowadzonych kontroli stwierdzono:
- u 2 przedsiębiorców naruszenie wymagań art. 11 c ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, polegające na sprzedaży 6 partii papierosów elektronicznych ze zbiorniczkami przekraczającymi pojemność 2 ml,
- u 1 przedsiębiorcy naruszenie wymagań art. 11 b ust. 1 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, polegające na braku zgłoszenia do Inspektora do spraw Substancji Chemicznych przez kontrolowanego przedsiębiorcę będącego importerem badanych 3 partii papierosów elektronicznych.
Ustalenia kontroli:
Dały podstawę do:
- zastosowania wobec dwóch przedsiębiorców pouczenia z art. 41 Kw;
a ponadto będą podstawą do:
- skierowania 3 wystąpień pokontrolnych w tym 2 do kontrolowanych przedsiębiorców oraz 1 do importera kwestionowanych produktów,
- skierowania 2 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa odpowiednio z art. 12 c pkt 10 oraz z art. 12 c pkt 9 i 10 ustawy z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 957 z późn. zm.)
Ponadto u 1 przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż detaliczną wyrobów tytoniowych sprawdzono prawidłowość uwidaczniania cen pod kątem ustawy z dnia 9 maja 2014r.
o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2017r. poz. 1830)
oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. z 2015r. poz. 2121) stwierdzając, że wszystkie towary pakowane oferowane do sprzedaży opatrzone były wywieszką, na której uwidoczniono cenę, natomiast przy 4 rodzajach towarów pakowanych, tj.: e-liquidy gdzie nie uwidoczniono w żaden sposób cen jednostkowych.
Powyższe stanowi naruszenie obowiązków określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 09 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. jw.) w związku z § 3 ust. 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. jw.)
Materiały z przeprowadzonej kontroli dały podstawę do:
- skierowania wystąpienia pokontrolnego do przedsiębiorcy,
- wydania decyzji nakładającej na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości 500 zł.
W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne przedsiębiorca poinformował, że wykazane nieprawidłowości zostały usunięte.
Beata Manios - rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Paweł Pacała | 04-01-2018 09:35 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 04-01-2018 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 04-01-2018 09:35 |