Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

DECYZJA nr ZNP.8361.36.2016

Koszalin, dn. 16 czerwca 2016 r

Zachodniopomorski Wojewódzki
Inspektor Inspekcji Handlowej
ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin

„Douglas Polska”
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
ul. Okopowa nr 58/72
01-042 Warszawa

 

 

DECYZJA nr  ZNP.8361.36.2016
wymierzająca karę pieniężną

 

Na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013r., poz. 888 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wymierza przedsiębiorcy „Douglas Polska” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, karę pieniężną w wysokości 7000 zł (słownie: siedem tysięcy złotych) z tytułu niewykonania obowiązków przewidzianych w art. 42 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013r., poz. 888 ze zm.), tj. z uwagi na to, iż jako przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, który sprzedaje produkty w opakowaniach, nie przekazał użytkownikom tych produktów, co najmniej przez wywieszenie w miejscu sprzedaży, informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, w zakresie:

  1. dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
  2. właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
  3. znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach.

Uzasadnienie

W dniach 23, 24 i 25.02.2016r. na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014r., poz. 148 ze zm.) oraz art. 54 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 poz. 888 ze zm.), zgodnie  z upoważnieniem nr ZNP/U-42/2016 z dnia 23.02.2016r., inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrolę u przedsiębiorcy „Douglas Polska” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej również „stroną”, wykonującego działalność gospodarczą w perfumerii nr 056 w Koszalinie przy ul. Paderewskiego 1.

Podczas przeprowadzonej kontroli ustalono, że przedsiębiorca w jednostce handlu detalicznego – perfumerii nr 056 w Koszalinie przy ul. Paderewskiego 1, prowadził sprzedaż produktów w opakowaniach,  m.in. kremy do twarzy, wody perfumowane, szampony, odżywki do włosów, balsamy po goleniu, żele pod prysznic, dezodoranty, wody toaletowe, itp.

W związku z powyższym, zgodnie z zakresem przedmiotowym kontroli, sprawdzono m.in. przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013r., poz. 888 ze zm.) zwanej dalej również „ustawą”.

Podczas kontroli stwierdzono, iż w miejscu sprzedaży produktów w opakowaniach przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku przekazania użytkownikom tych produktów, co najmniej przez wywieszenie w miejscu sprzedaży, informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:

  1. dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
  2. właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
  3. znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach,

czym naruszył wymagania art. 42 pkt 1, 2 i 3 ustawy.

Z uwagi na nieobecność w dniu zakończenia kontroli osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy dokumenty z kontroli, w tym protokół kontroli wraz z załącznikami, doręczono kontrolowanemu przedsiębiorcy za pośrednictwem operatora pocztowego.

W związku z ustaleniami kontroli do przedsiębiorcy skierowano wystąpienie pokontrolne, wzywające do usunięcia stwierdzonego uchybienia polegającego na braku w miejscu sprzedaży informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Do dnia wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi na powyższe wystąpienie.

Mając na względzie dokonane ustalenia oraz uwzględniając brzmienie przepisu art. 42 ustawy stwierdzono, że zachodzi podstawa do wszczęcia postępowania w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 56 ust 1 pkt 12 ustawy.

W związku z powyższym, pismem z dnia 25 maja 2016r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił stronę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu niewypełnienia obowiązków, o których mowa w art. 42 ustawy, tj. z tytułu nieprzekazania użytkownikom produktów w opakowaniach - co najmniej przez wywieszenie w miejscu sprzedaży - informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi oraz znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach.

Jednocześnie w ww. piśmie organ poinformował stronę o przysługującym jej prawie do wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów. 

W dniu otrzymania zawiadomienia o wszczęciu postępowania, tj. 30.05.2016r. strona wystosowała odpowiedź na „wystąpienie” organu, w której poinformowała, że informacja o opakowaniach i odpadach opakowaniowych została wywieszona w sklepie w Koszalinie przy ul. Paderewskiego 1 oraz nadesłała wzór tej informacji. Powyższe działania strony uwzględniono w toku niniejszego postępowania, o czym niżej.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ustalił i stwierdził:

Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 ustawy opakowaniem jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych. Natomiast art. 5 stanowi, że przepisy ustawy stosuje się do wszystkich opakowań, niezależnie od zastosowanego do ich wykonania materiału oraz  do powstałych z nich odpadów opakowaniowych.

W myśl przepisu art. 42 pkt 1, 2 i 3 ustawy, przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który sprzedaje produkty w opakowaniach, jest obowiązany przekazywać użytkownikom tych produktów informacje o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:

  1. dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
  2. właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
  3. znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach

– co najmniej przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży.

Ustalenia kontroli dały podstawę do stwierdzenia, że strona nie wypełniła ciążącego na niej obowiązku przekazania informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, czym naruszyła przepis art. 42 ustawy.

Nadzór nad przestrzeganiem przepisu art. 42 ustawy sprawuje Inspekcja Handlowa, działając na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014r., poz.148 ze zm.), co wynika wprost z treści art. 54 ustawy.

Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi stanowi w art. 56 ust. 1 pkt 12, iż kto wbrew przepisowi art. 42 ustawy, prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego sprzedaje produkty w opakowaniach, nie przekazując użytkownikom tych produktów informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie określonym w art. 42 podlega administracyjnej karze pieniężnej, która zgodnie z art. 57 pkt 1 ustawy wynosi od 5000 zł do 500 000 zł.

Mając na względzie powyższe ustalenia, w toku prowadzonego postępowania administracyjnego zmierzającego do wymierzenia kary pieniężnej Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uwzględnił, zgodnie z przepisem art. 58 ust. 3 ustawy, zakres naruszenia przepisów ustawy oraz dotychczasową działalność gospodarczą przedsiębiorcy.

Uwzględniając zakres naruszenia przepisów ustawy Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej stwierdził, iż strona nie wypełniła ciążącego na niej obowiązku przewidzianego przepisem art. 42 ustawy, w całości. Umieszczenie informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, o których mowa w art. 42, jest obligatoryjne dla wszystkich przedsiębiorców, których działalność gospodarcza hurtowa lub detaliczna obejmuje sprzedaż produktów w opakowaniach, bez względu np. na rozmiar prowadzonej działalności. Brak przekazania przedmiotowej informacji w sposób oczywisty narusza prawo użytkowników produktów w opakowaniach, w szczególności konsumentów, do informacji i stanowi naruszenie ww. przepisu. Informacja taka ma natomiast służyć jednemu z nadrzędnych celów ustawy jakim jest zmniejszenie ilości i szkodliwości dla środowiska opakowań i odpadów opakowaniowych na etapie dystrybucji i unieszkodliwiania.

Przy ocenie dotychczasowej działalności gospodarczej przedsiębiorcy wzięto pod uwagę okoliczność, że jest to drugie naruszenie przez stronę obowiązków wynikających z art. 42 ustawy. Strona była objęta kontrolą Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w zakresie przestrzegania przepisów ustawy w 2015r., w wyniku  czego wymierzono jej karę pieniężną w wysokości 5000 zł z tytułu naruszenia ww. obowiązków (decyzja nr WPN.8361.60.2015 z dnia 11.06.2015r.). Mimo stwierdzonych dotychczas uchybień i zastosowanej sankcji strona nie wykazała się większą uwagą i nie zapobiegła nieprawidłowościom w badanym zakresie.

Dodatkowo uwzględniono przy ocenie przedmiotowej przesłanki wymiaru kary, że strona prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży detalicznej produktów w opakowaniach przez długi okres czasu, tj. od października 2001r. i na terenie całego kraju, a więc powinna wykazać się znajomością przepisów dotyczących prowadzonej działalności i dbałością o ich przestrzeganie.  Z drugiej strony Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej  uwzględnił okoliczność, że przedsiębiorca usunął stwierdzone uchybienie, jak wynika z pisma z dnia 30.05.2016r.

Mając na uwadze ustalenia kontroli i dokonaną ocenę wyżej opisanych kryteriów, a także uwzględniając fakt, że dolna granica wymiaru kary w przypadku naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 42 ustawy, wynosi 5000 zł, natomiast górna granica wynosi 500 000 zł, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał, że w sprawie uzasadnione jest wymierzenie przedsiębiorcy na podstawie przepisu art. 56 ust. 1 pkt 12 ustawy kary pieniężnej w wysokości 7000 zł (słownie: siedem tysięcy złotych).

Wskazać należy, że cechą charakterystyczną sankcji administracyjnej, a taką właśnie jest kara pieniężna nakładana na podstawie przepisów ustawy, jest jej automatyczne stosowanie wobec podmiotu ponoszącego przypisaną mu obiektywną odpowiedzialność  za naruszenie ciążących na nim obowiązków. Samo stwierdzenie faktu braku informacji jest wystarczającą przesłanką do nałożenia kary pieniężnej. Nie ma przy tym znaczenia czy niedopełnienie obowiązku uwidocznienia informacji, o których mowa w ustawie, nastąpiło z winy (umyślnej czy nieumyślnej) danego podmiotu, czy też nie. Dodatkowo wskazać należy, że ustawa nie przewiduje możliwości badania przez organ Inspekcji Handlowej istnienia winy, bądź jej braku po stronie podmiotu, u którego ujawniono nieprawidłowości. Zatem samo stwierdzenie w wyniku kontroli, że określony podmiot nie zrealizował ciążącego na nim obowiązku ustawowego powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej, która jest karą administracyjną. Przepisy ustawy nie przewidują możliwości odstąpienia od wymierzenia tej kary.

W myśl art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23) organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, natomiast § 2 tego artykułu stanowi, że decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Zgodnie z kolei z przepisem art. 58 ust. 2 ustawy karę pieniężną za czyn, o którym mowa w art. 56 ust. 1 pkt 12, wymierza, w drodze decyzji, właściwy wojewódzki inspektor inspekcji handlowej. W związku z powyższym Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej orzekł jak w sentencji.

Pouczenia:

Informacja o sposobie uiszczenia kary pieniężnej:

Na podstawie art. 58 ust. 5 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz art. 2 § 2 w związku z art. 47 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) należności z tytułu kar pieniężnych stanowiące dochód budżetu państwa przedsiębiorca powinien wpłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, nr 02101015990028572231000000 Bank: NBP Oddział Szczecin w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji bądź, w przypadku wniesienia odwołania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji utrzymującej w mocy decyzję organu I instancji.

Kara niezapłacona w terminie staje się zaległością podatkową w rozumieniu art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.), od której naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o sposobie i trybie wniesienia odwołania:

Na podstawie art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji, które zgodnie z art. 129 § 1 i 2 Kpa wnosi się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Z up. Zachodniopomorskiego
Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej
Andrzej Kuśpiel
Dyrektor Delegatury

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 25-08-2016 08:49
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-08-2016
Ostatnia aktualizacja: Paweł Pacała 25-08-2016 08:50