Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

DECYZJA nr ZNP.8361.231.2015

Koszalin, dn. 09 lutego 2016 r.

Zachodniopomorski Wojewódzki
Inspektor Inspekcji Handlowej
ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin

KOL-PETROL
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
ul. Kopernika nr 6
62-120 Wapno

 

DECYZJA nr  ZNP.8361.231.2015
wymierzająca karę pieniężną

 

Na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013r., poz. 888 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wymierza przedsiębiorcy KOL-PETROL spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Wapnie, karę pieniężną w wysokości 5000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych) z tytułu niewykonania obowiązków przewidzianych w art. 42 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013r., poz. 888 ze zm.), tj. z uwagi, na to, iż jako przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, który sprzedaje produkty w opakowaniach, nie przekazał użytkownikom tych produktów, co najmniej przez wywieszenie w miejscu sprzedaży, informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, w zakresie:

  1. dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
  2. właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
  3. znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach.

Uzasadnienie

W dniach 01 i 04.12.2015r. na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014r., poz. 148 ze zm.), art. 7b ustawy z dnia 07 października 1999r. o języku polskim (Dz. U. z 2011r., nr 43, poz. 224 ze zm.), art. 9d ust. 1 w związku z art. 9a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2014r., poz. 1728), art. 27 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2015r., poz. 775), art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001r. Prawo o miarach (Dz. U. z 2013r., poz. 1069) w związku z art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o Inspekcji Handlowej, art. 54 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2013 poz. 888 ze zm.), zgodnie  z upoważnieniem nr ZNP/U-327/2015 z dnia 01.12.2015r., inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrolę u przedsiębiorcy Kol-Petrol spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Wapnie, zwanego dalej również „stroną”, wykonującego działalność gospodarczą w stacji paliw w Kołobrzegu przy ul. Grzybowskiej 25H. 

Podczas przeprowadzonej kontroli ustalono, że przedsiębiorca w jednostce handlu detalicznego – stacji paliw w Kołobrzegu przy ul. Grzybowskiej 25H, prowadził sprzedaż produktów w opakowaniach,  m.in. oleje silnikowe (np. Olej silnikowy ELF 10W/40, 5l), wodę zdemineralizowaną (np. Woda destylowana WIKRA, 5l), płyny do chłodnic (np. Płyn do chłodnic PETRYGO, 2l), płyny do spryskiwaczy (np. Letni płyn do spryskiwaczy PROXO, 2l), oleje hydrauliczne (np. Olej hydrauliczny LOTOS, 5l), preparaty konserwujące (np. Preparat konserwujący WD-40, 125ml), płyny do mycia silnika, itp.

W związku z powyższym, zgodnie z zakresem przedmiotowym kontroli, sprawdzono m.in. przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 poz. 888 ze zm.) zwanej dalej również „ustawą”.

Podczas kontroli stwierdzono, iż w miejscu sprzedaży ww. produktów w opakowaniach przedsiębiorca nie dopełnił obowiązku przekazania użytkownikom tych produktów, co najmniej przez wywieszenie w miejscu sprzedaży, informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:

  1. dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
  2. właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
  3. znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach,

czym naruszył wymagania art. 42 pkt 1, 2 i 3 ustawy.

Z uwagi na nieobecność w toku prowadzonych czynności kontrolnych osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy dokumenty z kontroli, w tym upoważnienie do przeprowadzenia kontroli wraz z pouczeniem o prawach i obowiązkach kontrolowanego oraz protokół kontroli, doręczono kontrolowanemu przedsiębiorcy za pośrednictwem operatora pocztowego.

W związku z ustaleniami kontroli do przedsiębiorcy skierowano wystąpienie pokontrolne, wzywające do usunięcia stwierdzonych uchybień, w tym polegających na braku w miejscu sprzedaży informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. W odpowiedzi na wystąpienie w piśmie z dnia 24.12.2015r. (data doręczenia organowi 28.12.2015r.) strona przyznała, że stwierdzone uchybienia miały miejsce oraz że zostały usunięte.

Mając na względzie dokonane ustalenia oraz uwzględniając brzmienie przepisu art. 42 ustawy stwierdzono, że zachodzi podstawa do wszczęcia postępowania w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 56 ust 1 pkt 12 ustawy.

W związku z powyższym, pismem z dnia 12 stycznia 2016r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił stronę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu niewypełnienia obowiązków, o których mowa w art. 42 ustawy, tj. z tytułu nieprzekazania użytkownikom produktów w opakowaniach - co najmniej przez wywieszenie w miejscu sprzedaży - informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi oraz znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach.

Stronie umożliwiono wypowiedzenie się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów.

Strona nie skorzystała ze swojego uprawnienia.

Zawiadomienie o wszczęciu postępowania, wysłane do kontrolowanego na adres jego siedziby wskazany w Krajowym Rejestrze Sądowym, uznano za skutecznie doręczone i pozostawiono w aktach sprawy, zgodnie z przepisem art. 44 § 4 przywołanej wyżej ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Niezależnie od uznania doręczenia za dokonane, na adres e-mail kontrolowanego skierowano informacyjnie w dniu 29.01.2016r. kopię zawiadomienia o wszczęciu postępowania administracyjnego.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ustalił i stwierdził:

Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 ustawy opakowaniem jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych. Natomiast art. 5 stanowi, że przepisy ustawy stosuje się do wszystkich opakowań, niezależnie od zastosowanego do ich wykonania materiału oraz  do powstałych z nich odpadów opakowaniowych.

W myśl przepisu art. 42 pkt 1, 2 i 3 ustawy, przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który sprzedaje produkty w opakowaniach, jest obowiązany przekazywać użytkownikom tych produktów informacje o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:

  1. dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
  2. właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
  3. znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach

– co najmniej przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży.

Ustalenia kontroli dały podstawę do stwierdzenia, że strona nie wypełniła ciążącego na niej obowiązku przekazania informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, czym naruszyła przepis art. 42 ustawy.

Nadzór nad przestrzeganiem przepisu art. 42 ustawy sprawuje Inspekcja Handlowa, działając na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, co wynika wprost z treści art. 54 ustawy.

Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi stanowi w art. 56 ust. 1 pkt 12, iż kto wbrew przepisowi art. 42 ustawy, prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego sprzedaje produkty w opakowaniach, nie przekazując użytkownikom tych produktów informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie określonym w art. 42 podlega administracyjnej karze pieniężnej, która zgodnie z art. 57 pkt 1 ustawy wynosi od 5000 zł do  500 000 zł.

Mając na względzie powyższe ustalenia, w toku prowadzonego postępowania administracyjnego zmierzającego do wymierzenia kary pieniężnej Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uwzględnił, zgodnie z przepisem art. 58 ust. 3 ustawy, zakres naruszenia przepisów ustawy oraz dotychczasową działalność gospodarczą przedsiębiorcy.

Uwzględniając zakres naruszenia przepisów ustawy Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej stwierdził, iż strona nie wypełniła ciążącego na niej obowiązku przewidzianego przepisem art. 42 ustawy, w całości. Umieszczenie informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, o których mowa w art. 42, jest obligatoryjne dla wszystkich przedsiębiorców, których działalność gospodarcza hurtowa lub detaliczna obejmuje sprzedaż produktów w opakowaniach, bez względu np. na rozmiar prowadzonej działalności. Brak przekazania przedmiotowej informacji w sposób oczywisty narusza prawo użytkowników produktów w opakowaniach, w szczególności konsumentów, do informacji i stanowi naruszenie ww. przepisu. Informacja taka ma natomiast służyć jednemu z nadrzędnych celów ustawy jakim jest zmniejszenie ilości i szkodliwości dla środowiska opakowań i odpadów opakowaniowych na etapie dystrybucji i unieszkodliwiania.

Przy ocenie dotychczasowej działalności gospodarczej przedsiębiorcy wzięto pod uwagę okoliczność, że strona nie była wcześniej kontrolowana przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w zakresie przestrzegania przepisów ustawy. Dodatkowo uwzględniono, że strona prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży detalicznej produktów w opakowaniach przez stosunkowo niedługi okres czasu, tj. od kwietnia 2014r., co jednak nie zwalnia jej z obowiązku znajomości i przestrzegania przepisów dotyczących prowadzonej działalności. Jednocześnie Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej przy ocenie przedmiotowej przesłanki przyjął i uwzględnił odpowiedź strony na wystąpienie pokontrolne, z której wynika, że stwierdzone w toku kontroli uchybienia zostały usunięte.

Mając na uwadze ustalenia kontroli i dokonaną ocenę wyżej opisanych kryteriów, a także uwzględniając fakt, że dolna granica wymiaru kary w przypadku naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 42 ustawy, wynosi 5000 zł, natomiast górna granica wynosi 500 000 zł, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał, że w sprawie uzasadnione jest wymierzenie przedsiębiorcy na podstawie przepisu art. 56 ust. 1 pkt 12 ustawy kary pieniężnej w minimalnej ustawowej wysokości  5000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych).

Wskazać należy, że cechą charakterystyczną sankcji administracyjnej, a taką właśnie jest kara pieniężna nakładana na podstawie przepisów ustawy, jest jej automatyczne stosowanie wobec podmiotu ponoszącego przypisaną mu obiektywną odpowiedzialność  za naruszenie ciążących na nim obowiązków. Samo stwierdzenie faktu braku informacji jest wystarczającą przesłanką do nałożenia kary pieniężnej. Nie ma przy tym znaczenia czy niedopełnienie obowiązku uwidocznienia informacji, o których mowa w ustawie, nastąpiło z winy (umyślnej czy nieumyślnej) danego podmiotu, czy też nie. Dodatkowo wskazać należy, że ustawa nie przewiduje możliwości badania przez organ Inspekcji Handlowej istnienia winy, bądź jej braku po stronie podmiotu, u którego ujawniono nieprawidłowości. Zatem samo stwierdzenie w wyniku kontroli, że określony podmiot nie zrealizował ciążącego na nim obowiązku ustawowego powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej, która jest karą administracyjną. Organ nie ma więc możliwości, na gruncie przepisów ustawy, odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej, choćby naruszenie obowiązku miało charakter jednostkowy, a stwierdzone uchybienie zostało niezwłocznie usunięte.

W myśl art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23) organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, natomiast § 2 tego artykułu stanowi, że decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Zgodnie z kolei z przepisem art. 58 ust. 2 ustawy karę pieniężną za czyn, o którym mowa w art. 56 ust. 1 pkt 12, wymierza, w drodze decyzji, właściwy wojewódzki inspektor inspekcji handlowej. W związku z powyższym Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej orzekł jak w sentencji.

Pouczenia:

Informacja o sposobie uiszczenia kary pieniężnej:

Na podstawie art. 58 ust. 5 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz art. 2 § 2 w związku z art. 47 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.), należności z tytułu kar pieniężnych stanowiące dochód budżetu państwa strona powinna wpłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, nr 02101015990028572231000000 Bank: NBP Oddział Szczecin w terminie 14 dni od dnia w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna.

 Kara niezapłacona w terminie staje się zaległością podatkową w rozumieniu art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.), od której naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o sposobie i trybie wniesienia odwołania:

Na podstawie art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji, które zgodnie z art. 129 § 1 i 2 Kpa wnosi się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

Z up. Zachodniopomorskiego
Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej
Kierownik Zespołu Nadzoru Rynku i Kontroli Paliw
Joanna Grabias

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 12-05-2016 13:19
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 12-05-2016
Ostatnia aktualizacja: - 12-05-2016 13:19