eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów
Realizując wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził w III kwartale 2016 r. w podanym wyżej zakresie 3 kontrole: w Szczecinie, Świnoujściu, Koszalinie.
Wszystkie kontrole zostały przeprowadzone u dystrybutorów opon i zostały zakończone.
Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się następująco:
Prawidłowość oznakowania opon
Przedmiotem kontroli było sprawdzenie prawidłowości etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów (Dz. U. UE L z 2009 r. Nr 342, s. 46 ze zm.).
Kontrolą objęto 14 partii opon samochodowych klasy C1 montowanych do samochodów osobowych (zaprojektowanych do stosowania w pojazdach kategorii M1, N1, O1 i O21), wyprodukowanych po 1 lipca 2012 r.
W czasie kontroli stwierdzono, że:
- w punkcie sprzedaży opony były w wyraźnie widocznym miejscu opatrzone naklejkami na bieżniku, umieszczonymi przez dostawców (zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) zawierającymi etykiety wskazujące;
- klasę efektywności paliwowej określoną zgodnie z załącznikiem I część A ww. rozporządzenia,
- klasę i wartość pomiarową zewnętrznego hałasu toczenia określone zgodnie
- z załącznikiem I część C ww. rozporządzenia,
- klasę przyczepności na mokrej nawierzchni określoną zgodnie z załącznikiem I część B ww. rozporządzenia,
- ww. naklejki i etykiety zgodne były z załącznikiem II ww. rozporządzenia, tj.;
- etykiety:
- zgodne były z wzorem ilustracji określonej w pkt 1.1 załącznika nr II do ww. rozporządzenia,
- zgodne były ze specyfikacją określoną w pkt 1.2 załącznika nr II do ww. rozporządzenia,
- posiadały co najmniej 75 mm szerokości i 110 mm wysokości.,
- były zgodne z wymogami określonymi w ww. załączniku (kolory CMYK - cyjan, magenta, żółty i czarny - podane zgodnie z przykładem, tło było
- w kolorze białym),
- naklejki składały się z dwóch części:
- etykiety wydrukowanej w formacie opisanym w sekcji 1 ww. załącznika nr II,
- marki, na której dostawcy umieścili; swoją nazwę lub znak handlowy, linię opony, wymiar opony, indeks obciążenia, indeks prędkości.
- etykiety:
Naklejki z ww. informacjami były sporządzone w sposób, który nie odwracał ani nie zakłócał uwagi od informacji zawartych w etykietach określonych w pkt 1 załącznika II, a ich całkowita powierzchnia nie przekraczała 250 cm2, a całkowita wysokość 220 mm.
Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.
Ustalono, że:
- jeden z przedsiębiorców na rachunkach wystawianych użytkownikom końcowym przy zakupie opon lub wraz z tymi rachunkami podawał klasę efektywności paliwowej, wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia oraz w stosownych przypadkach, klasę przyczepności na mokrej nawierzchni, zgodnie z załącznikiem I ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009;
- dwóch przedsiębiorców na rachunkach (fakturach VAT, paragonach) wystawianych użytkownikowi końcowemu przy zakupie opon lub wraz z tymi rachunkami nie podawali ww. informacji.
Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U.
z 2016 r., poz. 1059 ze zm.) wydano ustne żądania ww. przedsiębiorcom niezwłocznego usunięcia uchybień porządkowych i organizacyjnych polegających na nie podaniu na rachunkach (fakturach VAT, paragonach) klasy efektywności paliwowej, wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia oraz w stosownych przypadkach, klasy przyczepności na mokrej nawierzchni, poprzez podanie ww. informacji zgodnie z wymaganiami załącznika nr I, o którym mowa w art. 5 ust. 3 ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009.
W trakcie trwania kontroli przedsiębiorcy poinformowali, iż niezwłocznie w systemie komputerowym (programie kasowym dla faktur VAT) dokonali stosownych zmian, a w przypadku sprzedaży paragonowej do tych dokumentów sprzedaży załączać będą właściwe informacje (skany naklejek i etykiet sprzedawanych opon lub wydruki ze stron producentów opon) zgodnie z ww. wymaganiami wynikającymi z załącznika nr I do ww. rozporządzenia.
Dwóch przedsiębiorców prowadziło również sprzedaż opon na indywidualne zamówienie klienta. Kontrolującym okazano techniczne materiały promocyjne oferowanych opon, zawierające informacje, zgodnie z załącznikiem I i w porządku określonym w załączniku III ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009 r., które przekazywane były potencjalnym klientom.
Legalność prowadzonej działalności
Spośród 3 skontrolowanych przedsiębiorców wszyscy zgłosili prowadzoną działalność do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność gospodarczą prowadzono zgodnie z zarejestrowanym zakresem.
Zagadnienia dodatkowe sprawdzane w czasie ww. kontroli
W toku przeprowadzonych kontroli u dwóch przedsiębiorców, sprawdzono także przestrzeganie przepisów dotyczących uwidaczniania cen pod kątem ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014, poz. 915) oraz wymogów rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 2121). Kontrolą w powyższym zakresie objęto 10 partii opon. Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.
Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Paweł Pacała | 10-11-2016 12:47 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 10-11-2016 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 10-11-2016 12:47 |