Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja z kontroli prawidłowości i rzetelności promocji organizowanych przez przedsiębiorców


 

INFORMACJA

z kontroli prawidłowości i rzetelności promocji organizowanych
przez przedsiębiorców

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegatura w Koszalinie przeprowadzili w przedmiotowym zakresie 5 kontroli w wielkopowierzchniowych sieciach handlowych na terenie województwa zachodniopomorskiego w zakresie prawidłowości
i rzetelności promocji organizowanych przez przedsiębiorców, zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu IH (pismo BK/ANU-40-3/07/AB, BK/AŻ-40-2/07/AJ) z marca
2007 r., obejmując nimi placówki w Pyrzycach, Szczecinie, Koszalinie.

W toku kontroli sprawdzono prawidłowość i rzetelność aktualnie organizowanych promocji.

W układzie tematycznym wyniki kontroli przedstawiały się następująco:

 

 

 

I. Sklep w Pyrzycach

ARTYKUŁY ŻYWNOŚCIOWE

 

W trakcie trwania czynności kontrolnych w markecie obowiązywała oferta handlowa (gazetka promocyjna) Nr 14/2007 ważna od 12 do 18 kwietnia 2007r., w której uwidoczniono nazwy towarów, ich ceny sprzedaży, ceny dotychczasowe, ceny jednostkowe (przy większości) oraz okres obowiązywania promocji.

 

Kontrolą objęto 24 partie produktów żywnościowych, z czego zakwestionowano 3.

 

  1. Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.

A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.

 

Analizy dokonano porównując ceny dotychczasowe faktycznie stosowane w sklepie (podane w oparciu o system komputerowy) z cenami sprzedaży tych towarów
w promocji, jak również z cenami dotychczasowymi uwidocznionymi w gazetce promocyjnej.

 

Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.

 

 

B. Wyroby z tzw. „gratisami”.

Porównano ceny artykułów żywnościowych oferowanych do sprzedaży z „gratisami”
z cenami artykułów tożsamych ale nie objętych tą formą promocji.

 

Kontrolą objęto 6 partii produktów żywnościowych oferowanych do sprzedaży
z „gratisami” oraz sprzedawanych w cenach promocyjnych, ujętych w gazetce promocyjnej np.: „20% więcej ta sama cena”, „2+1 gratis”, „1 serek gratis”, „dwupak-2 puszki w 1 opakowaniu”, „trójpak- 3 torebki w 1 opakowaniu”, w odniesieniu
do 7 partii produktów tożsamych. W wyniku analizy stwierdzono nieprawidłowości
w przypadku 2 partii produktów żywnościowych, tj.:

 

- princessa czekoladowa 45g, „20% więcej ta sama cena” w cenie det. 0,99zł, natomiast towar tożsamy tj. princessa czekoladowa 37g oferowana była
do sprzedaży w cenie det. 0,89zł. Z tego wynika, że produkt z „gratisem” oznaczony jako (…) „ta sama cena” winien kosztować 0,89zł;

- serek twarogowy „1 serek gratis” 3x125g (naturalny, z ziołami,
z cebulką i ze szczypiorkiem) w cenie det. 10,49zł, natomiast towar tożsamy tj. 1 op. serka twarogowego 125g e oferowane było
do sprzedaży w cenie det. 3,49zł. Z tego wynika, że w zestawie „1 serek gratis
(biorąc pod uwagę cenę towaru tożsamego), klient płaci za trzy opakowania.

 

Tak więc kupując w/w artykuły żywnościowe oferowane do sprzedaży z „gratisami” klienci
nie otrzymują deklarowanego „gratisu” za darmo.

W związku z powyższym przekazano materiały z kontroli do UOKiK za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego
w art. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

 

 

  1. Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.

 

Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99,
poz. 894 ze zm.) w zakresie:

  1. uwidaczniania ceny detalicznej

 

Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, stwierdzając, że wszystkie kontrolowane produkty żywnościowe opatrzone były wywieszkami, na których uwidoczniono ich ceny sprzedaży, ceny podane były również w gazetce promocyjnej.

 

Natomiast brak było wywieszki zawierającej nazwę handlową towaru, cenę oraz jednostkę miary, do której odnosi się uwidoczniona cena przy 1 partii serka twarogowego 125g e (nie objętego promocją) - tożsamego dla towaru z „gratisem”.

 

  1. uwidacznianie ceny jednostkowej artykułów żywnościowych

 

Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, z czego zakwestionowano
2 partie, dla których nie podano ceny jednostkowej w gazetce promocyjnej - „oferta handlowa Nr 14/2007” ważna od 12 do 18 kwietnia 2007 r. tj.:

- princessa czekoladowa 45g, „20% więcej ta sama cena”,

- tłuszcz do smarowania 500g.

 

Brak ceny jednostkowej stwierdzono również przy 1 partii serka twarogowego 125g e ( nie objętego promocją)- tożsamego dla towaru z „gratisem”.

 

  1. prawidłowość wyliczania cen jednostkowych

 

Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.

 

  1. uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
    na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym,

 

Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.

 

  1. zamieszczania określenia czasu trwania promocji w materiałach reklamowych

 

W trakcie trwania czynności kontrolnych w markecie obowiązywała gazetka promocyjna „oferta handlowa Nr 14/2007”, w której uwidoczniono okres obowiązywania promocji : od 12 do 18 kwietnia 2007 r.

 

  1. uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej

 

Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.
W gazetce promocyjnej przy wszystkich produktach żywnościowych objętych promocją uwidoczniono przekreślone ceny dotychczasowe.

 

W trakcie trwania czynności kontrolnych nie stwierdzono w sprzedaży towarów
o obniżonej cenie (z rabatem) oraz towarów przecenionych.

 

Za nieprawidłowości opisane w pkt a, b nałożono mandat karny w kwocie 500 zł.

 

 

  1. Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.

 

Dokonano porównania zgodności cen przy 12 partiach produktów żywnościowych uwidocznionych na wywieszkach cenowych z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz cenami podanymi w gazetce promocyjnej.

Nieprawidłowości w badanym zakresie nie odnotowano.

 

ARTYKUŁY NIEŻYWNOŚCIOWE

W toku kontroli ocenie poddano 20 partii artykułów nieżywnościowych (kosmetyków
i wyrobów chemii gospodarczej) oferowanych do sprzedaży w różnych formach promocyjnych, takich jak:

  • wyroby, do których dołączano inne bądź te same wyroby stanowiące tzw. gratis
    (np. „gratisem” była większa objętość, masa lub liczba sztuk),

  • wyroby sprzedawane w zestawach promocyjnych (jeden produkt + inny produkt,
    czy też takie same produkty pakowane po kilka sztuk po okazyjnie niższej cenie ),

  • oferowane wg schematu: przekreślona cena wyższa sprzed okresu promocyjnego
    i podana promocyjna niższa,

  • oferowane w gazetce promocyjnej (oferta handlowa nr 14/2007 ważna od 12 do 18 kwietnia 2007 albo do wyczerpania zapasów).

Nieprawidłowości odnotowano w stosunku do 18 partii artykułów.

 

 

  1. Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.

A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.

Porównano ceny artykułów znajdujących się w aktualnej ofercie promocyjnej - gazetce (oferta handlowa nr 14/2007 ważna od 12 do 18 kwietnia 2007 albo do wyczerpania zapasów) z cenami sprzedaży tych artykułów przed promocją. Analizę przeprowadzono
na podstawie systemu komputerowego.

Do kontroli wytypowano 11 partii artykułów nieżywnościowych stwierdzając, że:

  1. ceny 7 partii artykułów faktycznie stosowane przed promocją w sklepie różniły
    się od cen dotychczasowych uwidocznionych w ww. ofercie handlowej, tj.: ceny
    5 partii podawane jako dotychczasowe były wyższe niż ceny faktycznie stosowane (obowiązujące) przed promocją:

    • przy partii proszku do prania tkanin kolorowych 3 kg w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 17,55 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 16,99 zł,

    • przy partii szamponu „codzienna pielęgnacja” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis, w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 11,85 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 6,39 zł,

    • przy partii szamponu „ochrona koloru” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis, w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 11,85 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 6,39 zł,

    • przy partii podpasek (różne rodzaje) a' 16 szt. w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 8,59 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 7,79 zł,

    • przy partii pieluch (różne rodzaje) w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 33,35 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 32,39 zł,

a ceny 2 partii były niższe:

    • przy partii dezodorantu spray (różne rodzaje) a' 150 ml + mydło
      100 g gratis w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 6,45 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 6,99 zł,

    • przy partii kremu 50 ml w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 3,29 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 3,55 zł,

    • ceny 4 partii artykułów podawane jako przekreślone ceny dotychczasowe nigdy wcześniej nie obowiązywały, ponieważ produkty te pojawiły się w obrocie po raz pierwszy:

        • dezodorant w sprayu dla nastolatek (różne rodzaje) 100 ml,

        • mydło 100 g/1 szt. (różne rodzaje, w zestawie 3 + 1 gratis),

        • płyn do płukania tkanin (różne rodzaje) 1L + szampon do włosów 250 ml gratis,

        • pianka do włosów (różne rodzaje) 200 ml.

       

      Ponadto w przypadku 2 ww. partii szamponów cena podawana jako promocyjna była faktycznie wyższa (10,35 zł) od ceny obowiązującej przed promocją (6,39 zł).

       

      Różnice cen pomiędzy cenami rzeczywiście obowiązującymi przed promocją,
      a zamieszczonymi jako dotychczasowe w materiale reklamowym wynosiły od 26 groszy
      do ponad 5 złotych (5,46 zł).

       

      W związku z powyższym przekazano materiały z kontroli do UOKiK za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego
      w art. 16 ust. 1 pkt 1 i 2, w związku z art. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
      o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.), polegającego na reklamie sprzecznej z przepisami prawa oraz wprowadzającej konsumenta w błąd i mogącej przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru.

       

       

      B. Wyroby z tzw. „gratisami”.

      Ogółem sprawdzono 10 partii artykułów (3 partie z gazetki promocyjnej oraz 7 partii,
      do których dołączano inne bądź te same wyroby stanowiące tzw. gratis), stwierdzając,
      że w przypadku 6 partii konsumenci kupując te produkty nie otrzymują deklarowanego „gratisu” za darmo, co zostało stwierdzone na podstawie porównania cen wyrobów oferowanych z „gratisem” z cenami wyrobów tożsamych, ale nie objętych tą formą promocji.

      I tak:

        • za płyn do płukania tkanin 1L/op. oferowany w zestawie promocyjnym
          „2 + 1 gratis” nabywca płacił 19,99 zł, a za produkt tożsamy nie objęty promocją
          8,99 zł. Wobec czego za opakowanie tego płynu oferowanego „gratis” trzeba było jednak zapłacić 2,01 zł,

        • pasta do zębów 100 ml oferowana była w dwóch wariantach promocyjnych, tj. 100 ml + 25 ml gratis oraz „2 + 1 gratis” (2x100 ml + 1x100 ml gratis). Kupując pastę z pierwszego wariantu zapłaciliśmy 0,50 zł drożej od pasty bez gratisu, natomiast kupując pastę oferowaną w drugim wariancie za opakowanie gratisowe klient musiał dopłacić 0,81 zł,

        • oferowano uniwersalny środek do czyszczenia z alkoholem 2x500 ml zapas 50% gratis w cenie 9,89 zł. Kupując te dwa produkty oddzielnie klient zyskuje 0,22 zł,

        • oferowano szampon „codzienna pielęgnacja” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis w cenie 10,35 zł,
          przy czym ten sam szampon bez gratisu kosztował 6,39 zł,

        • proszek do prania 3 kg + 1,5 kg gratis oferowano w cenie 19,99 zł podczas, gdy w tym samym miejscu można było kupić ten sam proszek, ale bez gratisu o 6 zł taniej.

       

      W związku z powyższym przekazano materiały z kontroli do UOKiK za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego
      w art. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
      (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

       

      1. Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji
        i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.

       

      Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
      10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99,
      poz. 894 z późn. zm.) w odniesieniu do 10 partii towarów w zakresie:

       

       

       

      1. uwidaczniania ceny detalicznej,

       

      Stwierdzono brak uwidocznienia wywieszki zawierającej informację wskazującą nazwę handlową towaru, cenę oraz jednostkę miary, do której odnosi się uwidoczniona cena przy 1 partii pasty do zębów 100 ml/op. oferowanej w zestawie promocyjnym „2 + 1 gratis”,

       

      1. uwidaczniania ceny jednostkowej wyrobów na wywieszkach cenowych bądź
        w materiałach reklamowych,

       

      Stwierdzono brak powyższego na wywieszce przy 1 partii pasty do zębów 100 ml/op. oferowanej w zestawie promocyjnym „2 + 1 gratis” oraz w materiale reklamowym (oferta handlowa nr 14/2007 jw.) przy 1 partii szamponu „codzienna pielęgnacja” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis,

       

      1. prawidłowości wyliczenia cen jednostkowych,

       

      Nieprawidłowe wyliczenie cen jednostkowych stwierdzono przy 6 partiach artykułów, tj.:

      • przy 2 partiach proszku do prania (różne rodzaje) w cenie 13,99 zł/3kg
        (w materiale reklamowym podano cenę jednostkową 4,99 zł/kg),

      • przy partii płynu do płukania w cenie 19,99 zł oferowanym w zestawie promocyjnym „2 + 1 gratis” (1L/1op.) - na wywieszce podano cenę jednostkową 6,66 zł/l (wyliczono z uwzględnieniem gratisu),

      • przy partii pasty do zębów 100 ml + 25ml gratis w cenie 7,99 zł na wywieszce podano cenę jednostkową 60,72 zł/l)

      • przy partii szamponu „codzienna pielęgnacja” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis w cenie 10,35 zł - na wywieszce podano cenę jednostkową 18,82 zł/l (wyliczono z uwzględnieniem gratisu),

      • przy partii płynu do płukania tkanin (różne rodzaje) 1L + szampon do włosów 250 ml gratis w cenie 7,09 zł - na wywieszce podano cenę jednostkową 5,67/l (wyliczono z uwzględnieniem gratisu),

       

      1. uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
        na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym,

       

      Stwierdzono brak powyższego przy 1 partii pasty do zębów 100 ml/op. oferowanej w zestawie promocyjnym „2 + 1 gratis”,

       

      1. zamieszczania określenia czasu trwania promocji w materiałach reklamowych,

       

      W sklepie w trakcie trwania czynności obowiązywała gazetka promocyjna, tj. Oferta handlowa nr 14/2007 ważna od 12 do 18 kwietnia 2007 albo do wyczerpania zapasów, w której zamieszczono termin jej obowiązywania,

       

      1. uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej - nieprawidłowości
        nie stwierdzono.

      W trakcie trwania czynności kontrolnych nie stwierdzono w sprzedaży towarów
      o obniżonej cenie (z rabatem) oraz towarów przecenionych.

       

      Za nieprawidłowości opisane w punktach a, b, d nałożono mandat karny kredytowany
      w wysokości 500,00 zł. Zostały one usunięte w toku kontroli.

       

       

      1. Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.

       

      Dokonano porównania zgodności cen przy 14 partiach artykułów na wywieszkach cenowych z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz informacjami podanymi
      w materiale reklamowym, tj. w ofercie handlowej nr 14/2007 ważnej od 12 do 18 kwietnia 2007 albo do wyczerpania zapasów, kwestionując nieaktualne ceny
      na wywieszkach w momencie oferowania towarów przy 3 partiach artykułów
      (spoza gazetki promocyjnej), tj.:

      • partii pasty do zębów 100 ml (cena na wywieszce była o 0,30 zł wyższa niż zakodowana w kasie i czytniku),

      • partii pasty do zębów 100 ml + 25 ml gratis (cena zakodowana w kasie i czytniku była wyższa o 0,40 zł od ceny na wywieszce),

      • partii płynu do mycia naczyń 10% gratis (cena na wywieszce była o 0,70 zł wyższa od ceny zakodowanej w kasie i czytniku).

      Stwierdzone różnice w cenie były zarówno na niekorzyść, jak i korzyść klientów.

      Za powyższą nieprawidłowość nałożono mandat karny kredytowany w wysokości
      500,00 zł. Nieprawidłowość została usunięta w toku kontroli.

       

       

       

      II Market w Szczecinie

      ARTYKUŁY NIEŻYWNOŚCIOWE

      W toku kontroli ocenie poddano 33 partie artykułów nieżywnościowych (sprzęt RTV
      i ADG, aparaty cyfrowe, telefony komórkowe, komputery, baterie alkaliczne) oferowanych do sprzedaży w różnych formach promocyjnych, takich jak:

      • wyroby, do których dołączano inne bądź te same wyroby stanowiące tzw. gratis,

      • oferowane wg schematu: przekreślona cena wyższa sprzed okresu promocyjnego
        i podana promocyjna niższa,

      • oferowane w gazetce promocyjnej ważnej od 27.04.2007 r.

      Nieprawidłowości stwierdzono w stosunku do 32 partii artykułów.

       

       

        1. Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.

      A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.

       

      Porównano ceny 17 partii artykułów znajdujących się w aktualnej ofercie promocyjnej zamieszczonej w gazetce ważnej od 27.04.2007 r. z cenami sprzedaży tych artykułów przed promocją. Analizę przeprowadzono na podstawie systemu komputerowego. Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.

      B. Wyroby z tzw. „gratisami”.

      Ogółem sprawdzono 5 partii artykułów, do których dołączano te same wyroby stanowiące tzw. gratis stwierdzając, że w przypadku 4 partii konsumenci kupując te produkty
      nie otrzymują deklarowanego „gratisu” za darmo, co zostało stwierdzone na podstawie porównania cen wyrobów oferowanych z „gratisem” z cenami wyrobów tożsamych,
      ale nie objętych tą formą promocji, tj.:

        • za baterie alkaliczne AAA oferowane w zestawie promocyjnym „4 + 2 gratis” nabywca płacił 9,99 zł, a za produkt tożsamy nie objęty promocją 9,49 zł. Wobec czego za 2 baterie „gratis” trzeba było jednak zapłacić 0,50 zł,

        • baterie alkaliczne AA oferowane w zestawie promocyjnym „4 + 2 gratis” kosztowały 0,50 zł więcej od tych samych baterii oferowanych bez gratisu

        • oferowano baterie alkaliczne AA w zestawie promocyjnym „4 + 2 gratis”
          w cenie 11,99 zł, przy czym te same baterie bez gratisu kosztowały 10,99 zł,

        • baterie alkaliczne AAA w zestawie promocyjnym „4 + 2 gratis” oferowano w cenie 11,99 zł podczas, gdy te same baterie bez gratisu można było kupić o 1 zł taniej.

       

      W związku z powyższym materiały z kontroli zostaną przekazane do UOKiK
      za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

        1. Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji
          i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.

       

      Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
      10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99,
      poz. 894 z późn. zm.) w odniesieniu do 28 partii towarów w zakresie:

       

      1. uwidaczniania ceny detalicznej przy 28 partiach towarów - nieprawidłowości
        nie stwierdzono,

       

      1. uwidaczniania ceny jednostkowej wyrobów na wywieszkach cenowych bądź
        w materiałach reklamowych,

       

      Stwierdzono brak obowiązku uwidocznienia ceny jednostkowej wyrobu, bowiem cena ta była identyczna z ceną sprzedaży towarów,

       

      1. prawidłowości wyliczania cen jednostkowych,

       

      Z uwagi na brak wymogu uwidocznienia ceny jednostkowej, nie sprawdzano tego zagadnienia.

       

      1. uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
        na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym - nieprawidłowości
        nie stwierdzono,

       

      1. zamieszczania określenia czasu trwania promocji w materiałach reklamowych,

       

      Stwierdzono brak powyższego przy 17 partiach towarów.

       

      1. uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej,

       

      Stwierdzono brak powyższego w przypadku 17 partii towarów,

       

      1. podania przyczyn lub przyczyny obniżki cen lub przeceny przy towarach oferowanych po obniżonej cenie w materiałach reklamowych lub na wywieszkach,

       

      Stwierdzono brak powyższego przy 1 partii zestawu kina domowego oferowanego
      po obniżonej cenie na wywieszce,

       

      1. wskazania okresu obowiązywania obniżki lub przeceny w materiałach reklamowych lub na wywieszkach

       

      Stwierdzono brak wskazania okresu obowiązywania na wywieszkach przy 10 partiach towarów,

       

      1. podania informacji, że dany towar jest przeceniony lub jego cena jest obniżona („przecena”, „obniżka”)

       

      Stwierdzono brak powyższego przy 11 partiach towarów.

       

      Za nieprawidłowości opisane w punktach e-i nałożono mandat karny kredytowany
      w wysokości 150,00 zł.

       

       

        1. Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.

       

      Dokonano porównania zgodności cen przy 17 partiach artykułów na wywieszkach cenowych z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz informacjami podanymi
      w materiale reklamowym.

      Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.

       

       

      III Hipermarket w Szczecinie

      ARTYKUŁY ŻYWNOŚCIOWE

       

      W trakcie trwania czynności kontrolnych w hipermarkecie obowiązywała oferta handlowa- gazetka promocyjna, ważna od 04.06. do 17.06.2007r., w której uwidoczniono nazwy towarów, ich ceny sprzedaży, ceny dotychczasowe, ceny jednostkowe (przy większości) oraz okres obowiązywania promocji.

       

      Kontrolą objęto 34 partie produktów żywnościowych, z czego zakwestionowano 18 partii produktów.

      1. Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.

      A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.

       

      Analizy dokonano porównując ceny dotychczasowe faktycznie stosowane w sklepie (podane w oparciu o system komputerowy) z cenami sprzedaży tych towarów w promocji jak również z cenami dotychczasowymi uwidocznionymi w gazetce promocyjnej.

       

      Kontrolą objęto 15 partii produktów, z czego zakwestionowano 8.

       

      W przypadku 8 partii stwierdzono rozbieżności pomiędzy ceną dotychczasową uwidocznioną w gazetce promocyjnej a faktyczną ceną dotychczasową stosowaną
      w sklepie tj.:

       

      1. odnośnie 7 partii produktów ceny dotychczasowe uwidocznione w gazetce promocyjnej były niższe od cen dotychczasowych faktycznie stosowanych w sklepie:

        • wafle Mix 9+1 gratis, oferowane do sprzedaży w cenie det. 6,89 zł
          dla których w gazetce wskazano cenę dotychczasową 7,11zł, podczas
          gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 7,39 zł;

        • śledź w kremie pomidorowym kl.I , oferowany do sprzedaży w cenie det. 5,29zł dla którego w gazetce wskazano cenę dotychczasową 6,09zł, podczas
          gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 6,99zł;

        • kawa 200g + 100g, oferowana do sprzedaży w cenie det. 19,39 zł
          dla której w gazetce wskazano cenę dotychczasową 21,45 zł, podczas
          gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 22,29 zł;

        • mleko zagęszczone niesłodzone 500g, oferowane do sprzedaży w cenie det. 2,59 zł dla którego w gazetce wskazano cenę dotychczasową 2,99 zł, podczas gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 3,99 zł;

        • mleko świeże 2%tł. 1l, oferowane do sprzedaży w cenie det. 1,39 zł dla którego
          w gazetce wskazano cenę dotychczasową 1,59 zł, podczas gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 1,73 zł;

        • zupa błyskawiczna 70g, oferowana do sprzedaży w cenie det. 0,85 zł dla której w gazetce wskazano cenę dotychczasową 0,99 zł, podczas gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 1,09 zł;

        • pasztet drobiowy, oferowany do sprzedaży w cenie det. 1,69 zł dla którego w gazetce wskazano cenę dotychczasową 1,89 zł, podczas
          gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 1,99 zł;

       

      1. odnośnie 1 partii produktu cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce promocyjnej była niższa od ceny dotychczasowej faktycznie stosowanej w sklepie:

        • ryż biały 4x100g, oferowany do sprzedaży w cenie det. 1,49 zł
          dla którego w gazetce wskazano cenę dotychczasową 1,79 zł, podczas
          gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 1,77 zł.

      W związku z powyższym materiały z kontroli przekazane zostaną do UOKiK
      za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 16 ust. 1 pkt 1 i 2 w związku z art. 3 ustawy z dnia
      16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).

       

       

      B. Wyroby z tzw. „gratisami”.

      Porównano ceny artykułów żywnościowych oferowanych do sprzedaży z „gratisami”
      z cenami artykułów tożsamych ale nie objętych tą formą promocji.

       

      Kontrolą objęto 9 partii produktów żywnościowych oferowanych do sprzedaży
      z „gratisami” oraz sprzedawanych w cenach promocyjnych, ujętych w gazetce promocyjnej np.: „2 + 1 gratis”, „promocja 50% gratis druga torebka”, „3 + 1l gratis”, „pakiet 15% taniej”, „1 puszka gratis”, „super oferta + 100g”, „kup trzy czekolady - czwarta gratis” w odniesieniu do produktów tożsamych. W wyniku analizy stwierdzono,
      że deklarowany „gratis” jest rzeczywiście za darmo.

       

      1. Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.

      Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894 ze zm.) w zakresie:

      1. uwidaczniania ceny detalicznej

       

      Kontrolą objęto 24 partie produktów żywnościowych stwierdzając, że wszystkie kontrolowane produkty żywnościowe opatrzone były wywieszkami, na których uwidoczniono ich ceny sprzedaży, ceny podane były również w gazetce promocyjnej.

       

      1. uwidaczniania ceny jednostkowej art. żywnościowych

       

      Kontrolą objęto 34 partie produktów żywnościowych, z czego zakwestionowano
      11 partii produktów dla których nie uwidoczniono ceny jednostkowej w gazetce promocyjnej, (oferta ważna od 04.06. do 17.06.2007r.) tj.:

      - śledzie w pomidorach 2x170g,kl. I (drugie opakowanie 15% taniej),

      - tuńczyk w oleju roślinnym 2x170g (+1 puszka 170g gratis),

      - herbata owocowa (25x1,5g)=37,5g e,

      - herbata zielona (20x1,7g)= 34g e, (+ 20 torebek gratis),

      - herbata ekspresowa 280g e, (+ kubek gratis),

      - kawa rozpuszczalna 3 w 1 (24x18g e), (+4 porcje gratis),

      - papryka konserwowa 1600g, (+ 300ml barszczu gratis),

      - pomidory krojone 2x 400g (+1 puszka 400g gratis),

      - kukurydza konserwowa 425ml,

      - FIX różne rodzaje,

      - zestaw serów typu (Feta 200g + Apetina 200g),(+przyprawy gratis).

       

      1. prawidłowości wyliczania cen jednostkowych

       

      Kontrolą objęto 5 partii produktów żywnościowych nie stwierdzając nieprawidłowości.

       

      1. uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
        na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym

       

      Kontrolą objęto 6 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.

       

      1. zamieszczania określenia czasu trwania promocji w materiałach reklamowych

       

      W trakcie trwania czynności kontrolnych w hipermarkecie obowiązywała oferta handlowa- gazetka promocyjna, w której uwidoczniono termin jej obowiązywania tj.: od 04.06. do 17.06.2007r.

       

      1. uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej

       

      Kontrolą objęto 24 partie produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.

      W gazetce promocyjnej przy wszystkich produktach żywnościowych objętych promocją uwidoczniono przekreślone ceny dotychczasowe.

       

      W trakcie trwania czynności kontrolnych nie stwierdzono w sprzedaży towarów
      o obniżonej cenie (z rabatem) oraz towarów przecenionych.

       

      W związku z nieprawidłowościami wskazanymi w pkt b nałożono mandat karny
      w kwocie 500 zł.

       

       

      1. Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.

       

      Analizy dokonano porównując zgodność cen uwidocznionych przy danym
      artykule żywnościowym na wywieszce cenowej z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz cenami podanymi w gazetce promocyjnej.

      Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie odnotowano.

      ARTYKUŁY NIEŻYWNOŚCIOWE

      W toku kontroli ocenie poddano 30 partii artykułów nieżywnościowych (kosmetyków, wyrobów chemii gospodarczej, odzieży, obuwia i innych) oferowanych do sprzedaży
      w różnych formach promocyjnych, takich jak:

      • wyroby, do których dołączano inne bądź te same wyroby stanowiące tzw. gratis,

      • wyroby sprzedawane w zestawach promocyjnych (jeden produkt + inny produkt,
        czy też takie same produkty pakowane po kilka sztuk po okazyjnie niższej cenie ),

      • oferowane wg schematu: przekreślona cena wyższa sprzed okresu promocyjnego
        i podana promocyjna niższa,

      • oferowane w gazetce promocyjnej ( ważna od 04.06 do 17.06.2007).

      Nieprawidłowości odnotowano w stosunku do 9 partii artykułów.

       

       

      1. Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.

      A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.

      Porównano ceny artykułów znajdujących się w aktualnej ofercie promocyjnej - gazetce ( ważna od 04.06 do 17.06.2007) z cenami sprzedaży tych artykułów przed promocją. Analizę przeprowadzono na podstawie systemu komputerowego.

      Do kontroli wytypowano 15 partii artykułów nieżywnościowych stwierdzając
      w przypadku 5 produktów rozbieżności pomiędzy ceną dotychczasową uwidocznioną
      w gazetce, a faktyczną ceną dotychczasową stosowaną w sklepie, tj.:

      1. przy partii spódnic damskich rozm. S-XL w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 39,99 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 38,99 zł,

      2. przy partii mydeł antybakteryjnych 100 g (różne rodzaje) w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 1,79 zł a w systemie komputerowym 1,69 zł,

      3. przy partii płynów do mycia naczyń o poj. 1,5L (różne rodzaje)
        w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 7,49 zł
        a w systemie komputerowym widniała cena 6,99 zł,

      4.  

        przy partii grilla

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Mariola Cieśla 03-08-2007 07:50
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 03-08-2007
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Wilkosz 16-10-2009 14:02