eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja z kontroli prawidłowości i rzetelności promocji organizowanych przez przedsiębiorców
INFORMACJA
z kontroli prawidłowości i rzetelności promocji organizowanych
przez przedsiębiorców
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegatura w Koszalinie przeprowadzili w przedmiotowym zakresie 5 kontroli w wielkopowierzchniowych sieciach handlowych na terenie województwa zachodniopomorskiego w zakresie prawidłowości
i rzetelności promocji organizowanych przez przedsiębiorców, zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu IH (pismo BK/ANU-40-3/07/AB, BK/AŻ-40-2/07/AJ) z marca
2007 r., obejmując nimi placówki w Pyrzycach, Szczecinie, Koszalinie.
W toku kontroli sprawdzono prawidłowość i rzetelność aktualnie organizowanych promocji.
W układzie tematycznym wyniki kontroli przedstawiały się następująco:
I. Sklep w Pyrzycach
ARTYKUŁY ŻYWNOŚCIOWE
W trakcie trwania czynności kontrolnych w markecie obowiązywała oferta handlowa (gazetka promocyjna) Nr 14/2007 ważna od 12 do 18 kwietnia 2007r., w której uwidoczniono nazwy towarów, ich ceny sprzedaży, ceny dotychczasowe, ceny jednostkowe (przy większości) oraz okres obowiązywania promocji.
Kontrolą objęto 24 partie produktów żywnościowych, z czego zakwestionowano 3.
-
Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.
A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.
Analizy dokonano porównując ceny dotychczasowe faktycznie stosowane w sklepie (podane w oparciu o system komputerowy) z cenami sprzedaży tych towarów
w promocji, jak również z cenami dotychczasowymi uwidocznionymi w gazetce promocyjnej.
Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.
B. Wyroby z tzw. „gratisami”.
Porównano ceny artykułów żywnościowych oferowanych do sprzedaży z „gratisami”
z cenami artykułów tożsamych ale nie objętych tą formą promocji.
Kontrolą objęto 6 partii produktów żywnościowych oferowanych do sprzedaży
z „gratisami” oraz sprzedawanych w cenach promocyjnych, ujętych w gazetce promocyjnej np.: „20% więcej ta sama cena”, „2+1 gratis”, „1 serek gratis”, „dwupak-2 puszki w 1 opakowaniu”, „trójpak- 3 torebki w 1 opakowaniu”, w odniesieniu
do 7 partii produktów tożsamych. W wyniku analizy stwierdzono nieprawidłowości
w przypadku 2 partii produktów żywnościowych, tj.:
- princessa czekoladowa 45g, „20% więcej ta sama cena” w cenie det. 0,99zł, natomiast towar tożsamy tj. princessa czekoladowa 37g oferowana była
do sprzedaży w cenie det. 0,89zł. Z tego wynika, że produkt z „gratisem” oznaczony jako (…) „ta sama cena” winien kosztować 0,89zł;
- serek twarogowy „1 serek gratis” 3x125g (naturalny, z ziołami,
z cebulką i ze szczypiorkiem) w cenie det. 10,49zł, natomiast towar tożsamy tj. 1 op. serka twarogowego 125g e oferowane było
do sprzedaży w cenie det. 3,49zł. Z tego wynika, że w zestawie „1 serek gratis”
(biorąc pod uwagę cenę towaru tożsamego), klient płaci za trzy opakowania.
Tak więc kupując w/w artykuły żywnościowe oferowane do sprzedaży z „gratisami” klienci
nie otrzymują deklarowanego „gratisu” za darmo.
W związku z powyższym przekazano materiały z kontroli do UOKiK za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego
w art. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).
-
Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.
Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99,
poz. 894 ze zm.) w zakresie:
-
uwidaczniania ceny detalicznej
Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, stwierdzając, że wszystkie kontrolowane produkty żywnościowe opatrzone były wywieszkami, na których uwidoczniono ich ceny sprzedaży, ceny podane były również w gazetce promocyjnej.
Natomiast brak było wywieszki zawierającej nazwę handlową towaru, cenę oraz jednostkę miary, do której odnosi się uwidoczniona cena przy 1 partii serka twarogowego 125g e (nie objętego promocją) - tożsamego dla towaru z „gratisem”.
-
uwidacznianie ceny jednostkowej artykułów żywnościowych
Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, z czego zakwestionowano
2 partie, dla których nie podano ceny jednostkowej w gazetce promocyjnej - „oferta handlowa Nr 14/2007” ważna od 12 do 18 kwietnia 2007 r. tj.:
- princessa czekoladowa 45g, „20% więcej ta sama cena”,
- tłuszcz do smarowania 500g.
Brak ceny jednostkowej stwierdzono również przy 1 partii serka twarogowego 125g e ( nie objętego promocją)- tożsamego dla towaru z „gratisem”.
-
prawidłowość wyliczania cen jednostkowych
Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.
-
uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym,
Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.
-
zamieszczania określenia czasu trwania promocji w materiałach reklamowych
W trakcie trwania czynności kontrolnych w markecie obowiązywała gazetka promocyjna „oferta handlowa Nr 14/2007”, w której uwidoczniono okres obowiązywania promocji : od 12 do 18 kwietnia 2007 r.
-
uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej
Kontrolą objęto 12 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.
W gazetce promocyjnej przy wszystkich produktach żywnościowych objętych promocją uwidoczniono przekreślone ceny dotychczasowe.
W trakcie trwania czynności kontrolnych nie stwierdzono w sprzedaży towarów
o obniżonej cenie (z rabatem) oraz towarów przecenionych.
Za nieprawidłowości opisane w pkt a, b nałożono mandat karny w kwocie 500 zł.
-
Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.
Dokonano porównania zgodności cen przy 12 partiach produktów żywnościowych uwidocznionych na wywieszkach cenowych z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz cenami podanymi w gazetce promocyjnej.
Nieprawidłowości w badanym zakresie nie odnotowano.
ARTYKUŁY NIEŻYWNOŚCIOWE
W toku kontroli ocenie poddano 20 partii artykułów nieżywnościowych (kosmetyków
i wyrobów chemii gospodarczej) oferowanych do sprzedaży w różnych formach promocyjnych, takich jak:
-
wyroby, do których dołączano inne bądź te same wyroby stanowiące tzw. gratis
(np. „gratisem” była większa objętość, masa lub liczba sztuk), -
wyroby sprzedawane w zestawach promocyjnych (jeden produkt + inny produkt,
czy też takie same produkty pakowane po kilka sztuk po okazyjnie niższej cenie ), -
oferowane wg schematu: przekreślona cena wyższa sprzed okresu promocyjnego
i podana promocyjna niższa, -
oferowane w gazetce promocyjnej (oferta handlowa nr 14/2007 ważna od 12 do 18 kwietnia 2007 albo do wyczerpania zapasów).
Nieprawidłowości odnotowano w stosunku do 18 partii artykułów.
-
Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.
A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.
Porównano ceny artykułów znajdujących się w aktualnej ofercie promocyjnej - gazetce (oferta handlowa nr 14/2007 ważna od 12 do 18 kwietnia 2007 albo do wyczerpania zapasów) z cenami sprzedaży tych artykułów przed promocją. Analizę przeprowadzono
na podstawie systemu komputerowego.
Do kontroli wytypowano 11 partii artykułów nieżywnościowych stwierdzając, że:
-
ceny 7 partii artykułów faktycznie stosowane przed promocją w sklepie różniły
się od cen dotychczasowych uwidocznionych w ww. ofercie handlowej, tj.: ceny
5 partii podawane jako dotychczasowe były wyższe niż ceny faktycznie stosowane (obowiązujące) przed promocją:
-
przy partii proszku do prania tkanin kolorowych 3 kg w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 17,55 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 16,99 zł,
-
przy partii szamponu „codzienna pielęgnacja” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis, w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 11,85 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 6,39 zł,
-
przy partii szamponu „ochrona koloru” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis, w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 11,85 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 6,39 zł,
-
przy partii podpasek (różne rodzaje) a' 16 szt. w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 8,59 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 7,79 zł,
-
przy partii pieluch (różne rodzaje) w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 33,35 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 32,39 zł,
a ceny 2 partii były niższe:
-
przy partii dezodorantu spray (różne rodzaje) a' 150 ml + mydło
100 g gratis w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 6,45 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 6,99 zł, -
przy partii kremu 50 ml w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 3,29 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 3,55 zł,
-
ceny 4 partii artykułów podawane jako przekreślone ceny dotychczasowe nigdy wcześniej nie obowiązywały, ponieważ produkty te pojawiły się w obrocie po raz pierwszy:
-
dezodorant w sprayu dla nastolatek (różne rodzaje) 100 ml,
-
mydło 100 g/1 szt. (różne rodzaje, w zestawie 3 + 1 gratis),
-
płyn do płukania tkanin (różne rodzaje) 1L + szampon do włosów 250 ml gratis,
-
pianka do włosów (różne rodzaje) 200 ml.
Ponadto w przypadku 2 ww. partii szamponów cena podawana jako promocyjna była faktycznie wyższa (10,35 zł) od ceny obowiązującej przed promocją (6,39 zł).
Różnice cen pomiędzy cenami rzeczywiście obowiązującymi przed promocją,
a zamieszczonymi jako dotychczasowe w materiale reklamowym wynosiły od 26 groszy
do ponad 5 złotych (5,46 zł).W związku z powyższym przekazano materiały z kontroli do UOKiK za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego
w art. 16 ust. 1 pkt 1 i 2, w związku z art. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.), polegającego na reklamie sprzecznej z przepisami prawa oraz wprowadzającej konsumenta w błąd i mogącej przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru.B. Wyroby z tzw. „gratisami”.
Ogółem sprawdzono 10 partii artykułów (3 partie z gazetki promocyjnej oraz 7 partii,
do których dołączano inne bądź te same wyroby stanowiące tzw. gratis), stwierdzając,
że w przypadku 6 partii konsumenci kupując te produkty nie otrzymują deklarowanego „gratisu” za darmo, co zostało stwierdzone na podstawie porównania cen wyrobów oferowanych z „gratisem” z cenami wyrobów tożsamych, ale nie objętych tą formą promocji.I tak:
-
za płyn do płukania tkanin 1L/op. oferowany w zestawie promocyjnym
„2 + 1 gratis” nabywca płacił 19,99 zł, a za produkt tożsamy nie objęty promocją
8,99 zł. Wobec czego za opakowanie tego płynu oferowanego „gratis” trzeba było jednak zapłacić 2,01 zł, -
pasta do zębów 100 ml oferowana była w dwóch wariantach promocyjnych, tj. 100 ml + 25 ml gratis oraz „2 + 1 gratis” (2x100 ml + 1x100 ml gratis). Kupując pastę z pierwszego wariantu zapłaciliśmy 0,50 zł drożej od pasty bez gratisu, natomiast kupując pastę oferowaną w drugim wariancie za opakowanie gratisowe klient musiał dopłacić 0,81 zł,
-
oferowano uniwersalny środek do czyszczenia z alkoholem 2x500 ml zapas 50% gratis w cenie 9,89 zł. Kupując te dwa produkty oddzielnie klient zyskuje 0,22 zł,
-
oferowano szampon „codzienna pielęgnacja” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis w cenie 10,35 zł,
przy czym ten sam szampon bez gratisu kosztował 6,39 zł, -
proszek do prania 3 kg + 1,5 kg gratis oferowano w cenie 19,99 zł podczas, gdy w tym samym miejscu można było kupić ten sam proszek, ale bez gratisu o 6 zł taniej.
W związku z powyższym przekazano materiały z kontroli do UOKiK za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego
w art. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).-
Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji
i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.
Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99,
poz. 894 z późn. zm.) w odniesieniu do 10 partii towarów w zakresie:-
uwidaczniania ceny detalicznej,
Stwierdzono brak uwidocznienia wywieszki zawierającej informację wskazującą nazwę handlową towaru, cenę oraz jednostkę miary, do której odnosi się uwidoczniona cena przy 1 partii pasty do zębów 100 ml/op. oferowanej w zestawie promocyjnym „2 + 1 gratis”,
-
uwidaczniania ceny jednostkowej wyrobów na wywieszkach cenowych bądź
w materiałach reklamowych,
Stwierdzono brak powyższego na wywieszce przy 1 partii pasty do zębów 100 ml/op. oferowanej w zestawie promocyjnym „2 + 1 gratis” oraz w materiale reklamowym (oferta handlowa nr 14/2007 jw.) przy 1 partii szamponu „codzienna pielęgnacja” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis,
-
prawidłowości wyliczenia cen jednostkowych,
Nieprawidłowe wyliczenie cen jednostkowych stwierdzono przy 6 partiach artykułów, tj.:
-
przy 2 partiach proszku do prania (różne rodzaje) w cenie 13,99 zł/3kg
(w materiale reklamowym podano cenę jednostkową 4,99 zł/kg), -
przy partii płynu do płukania w cenie 19,99 zł oferowanym w zestawie promocyjnym „2 + 1 gratis” (1L/1op.) - na wywieszce podano cenę jednostkową 6,66 zł/l (wyliczono z uwzględnieniem gratisu),
-
przy partii pasty do zębów 100 ml + 25ml gratis w cenie 7,99 zł na wywieszce podano cenę jednostkową 60,72 zł/l)
-
przy partii szamponu „codzienna pielęgnacja” o pojemności 500 ml + krem pielęgnacyjny 24 h o pojemności 50 ml gratis w cenie 10,35 zł - na wywieszce podano cenę jednostkową 18,82 zł/l (wyliczono z uwzględnieniem gratisu),
-
przy partii płynu do płukania tkanin (różne rodzaje) 1L + szampon do włosów 250 ml gratis w cenie 7,09 zł - na wywieszce podano cenę jednostkową 5,67/l (wyliczono z uwzględnieniem gratisu),
-
uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym,
Stwierdzono brak powyższego przy 1 partii pasty do zębów 100 ml/op. oferowanej w zestawie promocyjnym „2 + 1 gratis”,
-
zamieszczania określenia czasu trwania promocji w materiałach reklamowych,
W sklepie w trakcie trwania czynności obowiązywała gazetka promocyjna, tj. Oferta handlowa nr 14/2007 ważna od 12 do 18 kwietnia 2007 albo do wyczerpania zapasów, w której zamieszczono termin jej obowiązywania,
-
uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej - nieprawidłowości
nie stwierdzono.
W trakcie trwania czynności kontrolnych nie stwierdzono w sprzedaży towarów
o obniżonej cenie (z rabatem) oraz towarów przecenionych.Za nieprawidłowości opisane w punktach a, b, d nałożono mandat karny kredytowany
w wysokości 500,00 zł. Zostały one usunięte w toku kontroli.-
Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.
Dokonano porównania zgodności cen przy 14 partiach artykułów na wywieszkach cenowych z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz informacjami podanymi
w materiale reklamowym, tj. w ofercie handlowej nr 14/2007 ważnej od 12 do 18 kwietnia 2007 albo do wyczerpania zapasów, kwestionując nieaktualne ceny
na wywieszkach w momencie oferowania towarów przy 3 partiach artykułów
(spoza gazetki promocyjnej), tj.:-
partii pasty do zębów 100 ml (cena na wywieszce była o 0,30 zł wyższa niż zakodowana w kasie i czytniku),
-
partii pasty do zębów 100 ml + 25 ml gratis (cena zakodowana w kasie i czytniku była wyższa o 0,40 zł od ceny na wywieszce),
-
partii płynu do mycia naczyń 10% gratis (cena na wywieszce była o 0,70 zł wyższa od ceny zakodowanej w kasie i czytniku).
Stwierdzone różnice w cenie były zarówno na niekorzyść, jak i korzyść klientów.
Za powyższą nieprawidłowość nałożono mandat karny kredytowany w wysokości
500,00 zł. Nieprawidłowość została usunięta w toku kontroli.II Market w Szczecinie
ARTYKUŁY NIEŻYWNOŚCIOWE
W toku kontroli ocenie poddano 33 partie artykułów nieżywnościowych (sprzęt RTV
i ADG, aparaty cyfrowe, telefony komórkowe, komputery, baterie alkaliczne) oferowanych do sprzedaży w różnych formach promocyjnych, takich jak:-
wyroby, do których dołączano inne bądź te same wyroby stanowiące tzw. gratis,
-
oferowane wg schematu: przekreślona cena wyższa sprzed okresu promocyjnego
i podana promocyjna niższa, -
oferowane w gazetce promocyjnej ważnej od 27.04.2007 r.
Nieprawidłowości stwierdzono w stosunku do 32 partii artykułów.
-
Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.
A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.
Porównano ceny 17 partii artykułów znajdujących się w aktualnej ofercie promocyjnej zamieszczonej w gazetce ważnej od 27.04.2007 r. z cenami sprzedaży tych artykułów przed promocją. Analizę przeprowadzono na podstawie systemu komputerowego. Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.
B. Wyroby z tzw. „gratisami”.
Ogółem sprawdzono 5 partii artykułów, do których dołączano te same wyroby stanowiące tzw. gratis stwierdzając, że w przypadku 4 partii konsumenci kupując te produkty
nie otrzymują deklarowanego „gratisu” za darmo, co zostało stwierdzone na podstawie porównania cen wyrobów oferowanych z „gratisem” z cenami wyrobów tożsamych,
ale nie objętych tą formą promocji, tj.:-
za baterie alkaliczne AAA oferowane w zestawie promocyjnym „4 + 2 gratis” nabywca płacił 9,99 zł, a za produkt tożsamy nie objęty promocją 9,49 zł. Wobec czego za 2 baterie „gratis” trzeba było jednak zapłacić 0,50 zł,
-
baterie alkaliczne AA oferowane w zestawie promocyjnym „4 + 2 gratis” kosztowały 0,50 zł więcej od tych samych baterii oferowanych bez gratisu
-
oferowano baterie alkaliczne AA w zestawie promocyjnym „4 + 2 gratis”
w cenie 11,99 zł, przy czym te same baterie bez gratisu kosztowały 10,99 zł, -
baterie alkaliczne AAA w zestawie promocyjnym „4 + 2 gratis” oferowano w cenie 11,99 zł podczas, gdy te same baterie bez gratisu można było kupić o 1 zł taniej.
W związku z powyższym materiały z kontroli zostaną przekazane do UOKiK
za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).-
Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji
i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.
Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99,
poz. 894 z późn. zm.) w odniesieniu do 28 partii towarów w zakresie:-
uwidaczniania ceny detalicznej przy 28 partiach towarów - nieprawidłowości
nie stwierdzono,
-
uwidaczniania ceny jednostkowej wyrobów na wywieszkach cenowych bądź
w materiałach reklamowych,
Stwierdzono brak obowiązku uwidocznienia ceny jednostkowej wyrobu, bowiem cena ta była identyczna z ceną sprzedaży towarów,
-
prawidłowości wyliczania cen jednostkowych,
Z uwagi na brak wymogu uwidocznienia ceny jednostkowej, nie sprawdzano tego zagadnienia.
-
uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym - nieprawidłowości
nie stwierdzono,
-
zamieszczania określenia czasu trwania promocji w materiałach reklamowych,
Stwierdzono brak powyższego przy 17 partiach towarów.
-
uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej,
Stwierdzono brak powyższego w przypadku 17 partii towarów,
-
podania przyczyn lub przyczyny obniżki cen lub przeceny przy towarach oferowanych po obniżonej cenie w materiałach reklamowych lub na wywieszkach,
Stwierdzono brak powyższego przy 1 partii zestawu kina domowego oferowanego
po obniżonej cenie na wywieszce,-
wskazania okresu obowiązywania obniżki lub przeceny w materiałach reklamowych lub na wywieszkach
Stwierdzono brak wskazania okresu obowiązywania na wywieszkach przy 10 partiach towarów,
-
podania informacji, że dany towar jest przeceniony lub jego cena jest obniżona („przecena”, „obniżka”)
Stwierdzono brak powyższego przy 11 partiach towarów.
Za nieprawidłowości opisane w punktach e-i nałożono mandat karny kredytowany
w wysokości 150,00 zł.-
Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.
Dokonano porównania zgodności cen przy 17 partiach artykułów na wywieszkach cenowych z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz informacjami podanymi
w materiale reklamowym.Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.
III Hipermarket w Szczecinie
ARTYKUŁY ŻYWNOŚCIOWE
W trakcie trwania czynności kontrolnych w hipermarkecie obowiązywała oferta handlowa- gazetka promocyjna, ważna od 04.06. do 17.06.2007r., w której uwidoczniono nazwy towarów, ich ceny sprzedaży, ceny dotychczasowe, ceny jednostkowe (przy większości) oraz okres obowiązywania promocji.
Kontrolą objęto 34 partie produktów żywnościowych, z czego zakwestionowano 18 partii produktów.
-
Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.
A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.
Analizy dokonano porównując ceny dotychczasowe faktycznie stosowane w sklepie (podane w oparciu o system komputerowy) z cenami sprzedaży tych towarów w promocji jak również z cenami dotychczasowymi uwidocznionymi w gazetce promocyjnej.
Kontrolą objęto 15 partii produktów, z czego zakwestionowano 8.
W przypadku 8 partii stwierdzono rozbieżności pomiędzy ceną dotychczasową uwidocznioną w gazetce promocyjnej a faktyczną ceną dotychczasową stosowaną
w sklepie tj.:-
odnośnie 7 partii produktów ceny dotychczasowe uwidocznione w gazetce promocyjnej były niższe od cen dotychczasowych faktycznie stosowanych w sklepie:
-
wafle Mix 9+1 gratis, oferowane do sprzedaży w cenie det. 6,89 zł
dla których w gazetce wskazano cenę dotychczasową 7,11zł, podczas
gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 7,39 zł; -
śledź w kremie pomidorowym kl.I , oferowany do sprzedaży w cenie det. 5,29zł dla którego w gazetce wskazano cenę dotychczasową 6,09zł, podczas
gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 6,99zł; -
kawa 200g + 100g, oferowana do sprzedaży w cenie det. 19,39 zł
dla której w gazetce wskazano cenę dotychczasową 21,45 zł, podczas
gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 22,29 zł; -
mleko zagęszczone niesłodzone 500g, oferowane do sprzedaży w cenie det. 2,59 zł dla którego w gazetce wskazano cenę dotychczasową 2,99 zł, podczas gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 3,99 zł;
-
mleko świeże 2%tł. 1l, oferowane do sprzedaży w cenie det. 1,39 zł dla którego
w gazetce wskazano cenę dotychczasową 1,59 zł, podczas gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 1,73 zł; -
zupa błyskawiczna 70g, oferowana do sprzedaży w cenie det. 0,85 zł dla której w gazetce wskazano cenę dotychczasową 0,99 zł, podczas gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 1,09 zł;
-
pasztet drobiowy, oferowany do sprzedaży w cenie det. 1,69 zł dla którego w gazetce wskazano cenę dotychczasową 1,89 zł, podczas
gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 1,99 zł;
-
-
odnośnie 1 partii produktu cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce promocyjnej była niższa od ceny dotychczasowej faktycznie stosowanej w sklepie:
-
ryż biały 4x100g, oferowany do sprzedaży w cenie det. 1,49 zł
dla którego w gazetce wskazano cenę dotychczasową 1,79 zł, podczas
gdy faktyczna cena dotychczasowa stosowana w sklepie wynosiła 1,77 zł.
-
W związku z powyższym materiały z kontroli przekazane zostaną do UOKiK
za pośrednictwem GIIH, z uwagi na podejrzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 16 ust. 1 pkt 1 i 2 w związku z art. 3 ustawy z dnia
16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).B. Wyroby z tzw. „gratisami”.
Porównano ceny artykułów żywnościowych oferowanych do sprzedaży z „gratisami”
z cenami artykułów tożsamych ale nie objętych tą formą promocji.Kontrolą objęto 9 partii produktów żywnościowych oferowanych do sprzedaży
z „gratisami” oraz sprzedawanych w cenach promocyjnych, ujętych w gazetce promocyjnej np.: „2 + 1 gratis”, „promocja 50% gratis druga torebka”, „3 + 1l gratis”, „pakiet 15% taniej”, „1 puszka gratis”, „super oferta + 100g”, „kup trzy czekolady - czwarta gratis” w odniesieniu do produktów tożsamych. W wyniku analizy stwierdzono,
że deklarowany „gratis” jest rzeczywiście za darmo.-
Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.
Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894 ze zm.) w zakresie:
-
uwidaczniania ceny detalicznej
Kontrolą objęto 24 partie produktów żywnościowych stwierdzając, że wszystkie kontrolowane produkty żywnościowe opatrzone były wywieszkami, na których uwidoczniono ich ceny sprzedaży, ceny podane były również w gazetce promocyjnej.
-
uwidaczniania ceny jednostkowej art. żywnościowych
Kontrolą objęto 34 partie produktów żywnościowych, z czego zakwestionowano
11 partii produktów dla których nie uwidoczniono ceny jednostkowej w gazetce promocyjnej, (oferta ważna od 04.06. do 17.06.2007r.) tj.:- śledzie w pomidorach 2x170g,kl. I (drugie opakowanie 15% taniej),
- tuńczyk w oleju roślinnym 2x170g (+1 puszka 170g gratis),
- herbata owocowa (25x1,5g)=37,5g e,
- herbata zielona (20x1,7g)= 34g e, (+ 20 torebek gratis),
- herbata ekspresowa 280g e, (+ kubek gratis),
- kawa rozpuszczalna 3 w 1 (24x18g e), (+4 porcje gratis),
- papryka konserwowa 1600g, (+ 300ml barszczu gratis),
- pomidory krojone 2x 400g (+1 puszka 400g gratis),
- kukurydza konserwowa 425ml,
- FIX różne rodzaje,
- zestaw serów typu (Feta 200g + Apetina 200g),(+przyprawy gratis).
-
prawidłowości wyliczania cen jednostkowych
Kontrolą objęto 5 partii produktów żywnościowych nie stwierdzając nieprawidłowości.
-
uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym
Kontrolą objęto 6 partii produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.
-
zamieszczania określenia czasu trwania promocji w materiałach reklamowych
W trakcie trwania czynności kontrolnych w hipermarkecie obowiązywała oferta handlowa- gazetka promocyjna, w której uwidoczniono termin jej obowiązywania tj.: od 04.06. do 17.06.2007r.
-
uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej
Kontrolą objęto 24 partie produktów żywnościowych, nie stwierdzając nieprawidłowości.
W gazetce promocyjnej przy wszystkich produktach żywnościowych objętych promocją uwidoczniono przekreślone ceny dotychczasowe.
W trakcie trwania czynności kontrolnych nie stwierdzono w sprzedaży towarów
o obniżonej cenie (z rabatem) oraz towarów przecenionych.W związku z nieprawidłowościami wskazanymi w pkt b nałożono mandat karny
w kwocie 500 zł.-
Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.
Analizy dokonano porównując zgodność cen uwidocznionych przy danym
artykule żywnościowym na wywieszce cenowej z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz cenami podanymi w gazetce promocyjnej.Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie odnotowano.
ARTYKUŁY NIEŻYWNOŚCIOWE
W toku kontroli ocenie poddano 30 partii artykułów nieżywnościowych (kosmetyków, wyrobów chemii gospodarczej, odzieży, obuwia i innych) oferowanych do sprzedaży
w różnych formach promocyjnych, takich jak:-
wyroby, do których dołączano inne bądź te same wyroby stanowiące tzw. gratis,
-
wyroby sprzedawane w zestawach promocyjnych (jeden produkt + inny produkt,
czy też takie same produkty pakowane po kilka sztuk po okazyjnie niższej cenie ), -
oferowane wg schematu: przekreślona cena wyższa sprzed okresu promocyjnego
i podana promocyjna niższa, -
oferowane w gazetce promocyjnej ( ważna od 04.06 do 17.06.2007).
Nieprawidłowości odnotowano w stosunku do 9 partii artykułów.
-
Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.
A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.
Porównano ceny artykułów znajdujących się w aktualnej ofercie promocyjnej - gazetce ( ważna od 04.06 do 17.06.2007) z cenami sprzedaży tych artykułów przed promocją. Analizę przeprowadzono na podstawie systemu komputerowego.
Do kontroli wytypowano 15 partii artykułów nieżywnościowych stwierdzając
w przypadku 5 produktów rozbieżności pomiędzy ceną dotychczasową uwidocznioną
w gazetce, a faktyczną ceną dotychczasową stosowaną w sklepie, tj.:-
przy partii spódnic damskich rozm. S-XL w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 39,99 zł, a w systemie komputerowym widniała cena 38,99 zł,
-
przy partii mydeł antybakteryjnych 100 g (różne rodzaje) w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 1,79 zł a w systemie komputerowym 1,69 zł,
-
przy partii płynów do mycia naczyń o poj. 1,5L (różne rodzaje)
w materiale reklamowym uwidoczniono cenę dotychczasową (przekreśloną) 7,49 zł
a w systemie komputerowym widniała cena 6,99 zł, -
przy partii grilla
-
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Mariola Cieśla | 03-08-2007 07:50 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 03-08-2007 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Wilkosz | 16-10-2009 14:02 |