eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami.
Realizując program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził 6 kontroli u przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną (Szczecin, Szczecinek, Koszalin).
Podczas kontroli sprawdzono 31 partii kosmetyków w zakresie prawidłowości oznakowania.
Do kontroli wytypowano:
- 3 partie szamponów do włosów,
- 3 partie kosmetyków do pielęgnacji ciała,
- 3 partie produktów do pielęgnacji i układania włosów,
- 6 partii do pielęgnacji twarzy,
- 16 partii kosmetyków kolorowych,
Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się następująco:
1. Prawidłowość oznakowania kosmetyków.
Sprawdzając oznakowanie wymagane przepisami art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) Nr 1223/2009 stwierdzono, że na pojemnikach i opakowaniach zewnętrznych kosmetyków znajdowały się nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne wymagane informacje, sporządzone w języku polskim, poza 1 partią kredki do brwi, gdzie stwierdzono brak na kosmetyku funkcji produktu w języku polskim, co jest niezgodny z przepisami art. 4 ust. 1 ww. ustawy o produktach kosmetycznych w związku art. 19 ust. 5 ww. rozporządzenia nr 1223/2009.
Wyżej opisane nieprawidłowości stwierdzono u 1 przedsiębiorcy (prowadzący sprzedaż detaliczną produktów kosmetycznych).
Wobec przedsiębiorcy toczy się postępowanie administracyjne.
Kosmetyki sprzedawane luzem. Nie stwierdzono sprzedaży luzem kosmetyków u kontrolowanych przedsiębiorców.
2. Przestrzeganie terminów trwałości
Spośród sprawdzonych 31 partii produktów:
- 28 partii było oznakowanych symbolem „otwartego słoiczka” przy którym widniały informacje o okresie, w jakim po otwarciu pojemnika produkt jest bezpieczny,
- 2 partie były oznakowane symbolem „otwartego słoiczka” jak i zwrotem „Najlepiej zużyć przed końcem”.
- 1 partia nie była w ogóle oznakowana datą do której dany produkt kosmetyczny przechowywany w odpowiednich warunkach zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości.
Powyższe dotyczyło kredki do brwi. Zgodnie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2227 ze zm.) Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej nie posiada kompetencji do nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za brak daty minimalnej trwałości, jak również rozstrzygania czy faktycznie powinna ona znajdować się na wyrobie. W związku z czym poinformowano Powiatową Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Warszawie.
Sprawdzane kosmetyki posiadały nieprzekroczone terminy trwałości.
3. Prawidłowość oświadczeń o produkcie, zamieszczonych na opakowaniach kosmetyków, o których mowa w rozporządzeniu 1223/2009
Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 sprawdzono, czy badane kosmetyki nie były zaopatrzone w oświadczenia (deklaracje marketingowe, claims), które przypisywałyby tym produktom cechy lub funkcje, których nie posiadają. Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.
Kosmetyki antybakteryjne (covidowe)
W ofercie handlowej skontrolowanych przedsiębiorców nie było kosmetyków z określeniem „antybakteryjny”.
4. Przestrzeganie prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji
Wszystkie zbadane 31 partii produktów sprawdzono pod kątem przestrzegania prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji, określonych w art. 14 ww. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009.
Na podstawie wykazu składników podanych na opakowaniach jednostkowych kosmetyków nie stwierdzono, aby produkty kosmetyczne wytypowane do kontroli, zawierały:
a) substancje niedozwolone wymienione w załączniku nr II do ww. rozporządzenia,
b) substancje podlegające ograniczeniom, które nie są stosowane zgodnie z ograniczeniami określonymi w załączniku nr III do ww. rozporządzenia,
c) barwniki inne niż wymienione w załączniku nr IV do ww. rozporządzenia,
d) substancje konserwujące inne niż wymienione w załączniku nr V do ww. rozporządzenia,
e) substancje promieniochronne inne niż wymienione w załączniku nr VI do ww. rozporządzenia.
Poddane kontroli produkty kosmetyczne spełniały wymagania art. 14 ww. rozporządzenia.
5. Badania laboratoryjne.
W celu sprawdzenia wyrobów w zakresie zawartości piroctone olamine, konserwantów (w tym parabenów) oraz rtęci do badań laboratoryjnych pobrano 4 próbki niżej wymienionych wyrobów:
- szampon przeciwłupieżowy Anti-dandruff Shampoo, poj. 250 ml, w zakresie zawartości piroctonu olaminy,
- pielęgnujący balsam do ciała Słodki zapach bergamotki z wanilią, poj. 250 ml w zakresie zawartości konserwantów, w tym parabenów,
- cień do powiek Pearl 81 w zakresie zawartości rtęci,
- kredka do brwi w zakresie zawartości rtęci.
Przeprowadzone badania fizyko-chemiczne ww. produktów w Laboratorium w Łodzi wykazały, że badane produkty są zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009.
Sprawdzono także sposób oznakowania 31 partii produktów kosmetycznych pod kątem spełniania wymagań określonych w ustawie o towarach paczkowanych i rozporządzeniu w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych. Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.
Beata Manios- rzecznik
Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 91 4225239 wew. 46
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | WIIH Administrator | 24-03-2025 22:54 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Beata Dynowska | 24-03-2025 |
Ostatnia aktualizacja: | WIIH Administrator | 24-03-2025 22:58 |