Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja o kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców obowiązku informowania konsumentów o sposobie postępowania z odpadami opakowaniowymi produktów oraz pobierania opłaty recyklingowej od toreb z tworzywa sztucznego oraz od opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w 2024 r.

Realizując wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie wraz z Delegaturą w Koszalinie przeprowadził w ww. zakresie 10 kontroli u 10 przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną. Nieprawidłowości stwierdzono u 3 przedsiębiorców. 

Kontrolą objęto przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną w sklepach zlokalizowanych w Złocieńcu  (2), Kołobrzegu (2),  Koszalinie (1), Stobnie (1) i w Szczecinie (4).  Skontrolowane punkty należały do sieci handlowych oraz nie należały do sieci (3). 
Ustalenia kontroli w odniesieniu do poszczególnych punktów programu przedstawiają się następująco:


1.    Przestrzeganie obowiązku informacyjnego

Kontrolą w powyższym zakresie objęto 10 przedsiębiorców. Prawidłowość przestrzegania zakazu dystrybucji produktów w opakowaniach przez wprowadzającego te produkty w opakowaniach, który nie jest wpisany do rejestru określonego w art. 41 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 927 ze zm.) zweryfikowano w odniesieniu do 100 towarów oferowanych do sprzedaży. Nieprawidłowości nie stwierdzono.

Naruszenie przepisów dotyczących obowiązku informacyjnego określonego w art. 42 ww. ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi stwierdzono w 1 przypadku. W trakcie kontroli stwierdzono, że przedsiębiorca dystrybuował produkty w opakowaniach i nie przekazywał użytkownikom tych produktów informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie: 

  •     dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
  •     właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi, 
  •     znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach, przez wywieszenie 

ww. informacji w miejscu sprzedaży. 
Powyższe narusza wymagania określone w przepisach art. 42 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy. 
Do przedsiębiorcy jw. skierowano wystąpienie pokontrolne. Ponadto wobec tego przedsiębiorcy zostanie wszczęte postepowanie w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, w drodze decyzji, za naruszenie ww. przepisów. 

Pozostali przedsiębiorcy (9) przestrzegali obowiązków informacyjnych określonych w art. 42 ww. ustawy.

2.    Przestrzeganie obowiązku pobierania opłaty recyklingowej

Na objętych kontrolą 10 przedsiębiorców 5 oferowało torby na zakupy z tworzywa sztucznego.   
Na podstawie art. 40a ust. 1 ww. ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi w toku kontroli sprawdzono obowiązek pobierania opłaty recyklingowej przez przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego, w których były oferowane torby na zakupy z uchwytami lub bez uchwytów, wykonane z tworzywa sztucznego o grubości materiału równej 15 μm i większej oraz przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w tych jednostkach. 

W każdym przypadku pobrano od inspektorów występujących w charakterze klientów opłatę za torby na zakupy w wysokości od 0,52 zł do 1,20 zł. Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono. 

3.    Przestrzeganie obowiązku pobierania opłaty za sztukę produktu jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będącego opakowaniem

Sprawdzono przestrzeganie przepisów art. 3b ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 433 ze zm.).

Kontrolą w powyższym zakresie objęto 5 przedsiębiorców. Dokonując zakupów kontrolnych ustalono, że wszyscy ww. przedsiębiorcy stosowali do pakowania żywności przeznaczonej do sprzedaży na wynos, opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, wymienione w załączniku nr 6 do ww. ustawy. W każdym przypadku pobrano od inspektorów występujących w charakterze konsumentów opłatę od użytkownika końcowego w wysokości od 0,26 zł do 0,31 zł. W sklepach uwidoczniono informacje dla klientów dotyczące opłat pobieranych za opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Nieprawidłowości nie stwierdzono. 

Podczas kontroli stwierdzono, że 2 przedsiębiorców nie zapewniło dostępności opakowań alternatywnych do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do ww. ustawy będących opakowaniami, wytworzonymi z materiałów innych niż tworzywa sztuczne, w tym innych niż tworzywa sztuczne ulegające biodegradacji lub dostępności opakowań wielokrotnego użytku. Powyższe było niezgodne z art. 3b ust. 3 ww. ustawy. 
Jeden przedsiębiorca usunął nieprawidłowość w trakcie kontroli, a do drugiego skierowane będzie wystąpienie pokontrolne. Ponadto zostaną wszczęte 2 postepowania w związku z naruszeniem art. 3b ust. 3 ww. ustawy. 
Pozostałych 5 przedsiębiorców nie oferowało produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będących opakowaniami napojów lub żywności pakowanych przez tych przedsiębiorców w te produkty.


4.    Rzetelność obsługi konsumentów

Oceny rzetelności obsługi konsumentów dokonano w ramach zakupu kontrolnego, w toku którego sprawdzono, czy od nabywającego pobierana jest opłata recyklingowa od toreb na zakupy z tworzywa sztucznego, o której mowa w art. 40a ww. ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Sprawdzono również, czy od nabywającego pobierana jest opłata od produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w zał. nr 6, o której mowa w art. 3 b ww. ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej. 
Podczas kontroli, do zakupu kontrolnego wytypowano m.in. torby na zakupy z tworzywa sztucznego oraz żywność przeznaczoną do sprzedaży na wynos, sprzedawaną w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Stwierdzono, że kontrolowani przedsiębiorcy pobierali wymagane opłaty. Ceny umieszczone bezpośrednio przy wytypowanych produktach były zgodne z pobranymi podczas przeprowadzonego zakupu kontrolnego. Nieprawidłowości nie stwierdzono.


5.    Wykorzystanie ustaleń

Ustalenia kontroli dały podstawę do skierowania do 1 przedsiębiorcy wystąpienia pokontrolnego.   
Wobec 3 przedsiębiorców zostaną wszczęte postępowania administracyjne celem nałożenia kary pieniężnej, w tym dwóch w związku z naruszeniem przepisów art. 3b ust. 3 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz jednego za naruszenie przepisów art. 42 ust. 1, pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. 
Do jednego przedsiębiorcy zostanie skierowane wystąpienie pokontrolne. 
Jeden przedsiębiorca usunął nieprawidłowości w trakcie kontroli.  

Beata Manios- rzecznik 
Inspekcji Handlowej w Szczecinie 
Tel. 91 4225239 wew. 46

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: WIIH Administrator 24-03-2025 22:47
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Beata Dynowska 24-03-2025
Ostatnia aktualizacja: - 24-03-2025 22:47