Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja o wynikach kontroli przestrzegania przepisów ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej.

Realizując zalecenia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie wraz z Delegaturą w Koszalinie przeprowadził w IV kwartale 2011r. 4 kontrole u przedsiębiorców w Szczecinie, Kołobrzegu i Karlinie.

Przedmiotem kontroli było sprawdzenie przestrzegania przepisów art. 6 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2011r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. nr 153, poz. 903).

Kontrolowani przedsiębiorcy oświadczyli, że wszystkie oferowane do sprzedaży telewizory są przystosowane do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, gdyż posiadają tuner DVB-T i obsługują kodowanie MPEG-4.

Ustalono, że w ofercie handlowej znajdowały się także telewizory, które obsługiwały zarówno MPEG-2 jak i MPEG-4.

W czasie  kontroli sprawdzono sprzedaż odbiorników telewizyjnych od sierpnia 2011r. do dnia  kontroli. Sprawdzeniem  objęto losowo wybranych 55 partii odbiorników cyfrowych iDTV, takich producentów jak SHARP, SONY, SAMSUNG, LG, TOSHIBA, PANASONIC, PHILIPS i FUNAI. Objęte kontrolą odbiorniki spełniały wymagania rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 grudnia 2009r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych naziemnych transmisji telewizyjnych (Dz. U. nr 221 poz. 1742).

Tylko u przedsiębiorcy w Szczecinie stwierdzono, że w dniu 18 września 2011r. został sprzedany odbiornik cyfrowy bez tunera DVB-T pochodzący jeszcze z dawnej dostawy sprzed 2011r., który jak wyjaśniono, został odnaleziony w magazynie marketu i sprzedany  po znacznej obniżce ceny. W związku z tym, sprawdzono przestrzeganie postanowień art. 6 ust 1 i 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2011r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. nr 153 poz. 903). Kontrolującym okazano złożone przez nabywcę pisemne oświadczenie, potwierdzające fakt poinformowania nabywcy o niespełnieniu przez przedmiotowy odbiornik cyfrowy wymagań technicznych i eksploatacyjnych do obsługi naziemnej telewizji cyfrowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nieprawidłowości w tym zakresie nie stwierdzono.

W czasie prowadzonych kontroli stwierdzono, że informacje o DVB-T i MPEG-4 były zamieszczane w dołączonych do sprzętu instrukcjach obsługi, na ich opakowaniach lub na wywieszkach cenowych. Jednakże z uwagi na to, że tuner DVB-T i MPEG-4 stały się już  standardem w wyposażeniu odbiorników cyfrowych, to informacje te umieszczone były  wśród wielu innych informacji technicznych i reklamowych ,np.: typu LED TV, SMART TV, 3D (w trybie pasywnym jak i aktywnym) i „ginęły” wśród tych informacji.Jak informowali kontrolowani przedsiębiorcy, producenci odbiorników cyfrowych wprowadzili obsługę MPEG-4 do wszystkich swoich odbiorników już  ponad rok temu.

U wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców, w sali sprzedażowej, była umieszczona informacja dla potencjalnego nabywcy odbiornika cyfrowego, o której mowa w art. 6 ust. 2 ww. ustawy z dnia 30 czerwca 2011r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej.

Kontrolowani przedsiębiorcy zwracali uwagę na treść informacji (art. 6 ust. 2 ww. ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej), która dla potencjalnego nabywcy nie jest czytelna, ponieważ nie wskazuje czym powinien charakteryzować się odbiornik cyfrowy, jakie powinien posiadać złącza i jaki standard kodowania (MPEG-4).

Gdyby informacja ta zawierała ww. parametry, potencjalny nabywca mógłby porównać je z danymi wyszczególnionymi przy interesującym go odbiorniku telewizyjnym.Innym rozwiązaniem mogłoby by być umieszczanie przy  każdym odbiorniku telewizyjnym krótkiej  informacji o spełnianiu przez ten odbiornik ww. wymagań technicznych np.: „Odbiornik przystosowany do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej na terytorium RP”.

W chwili obecnej informacja wymagana art. 6 ust. 2 ww. ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, nie jest jasna  i zanika wśród innych informacji przekazywanych klientom przez sprzedawców i producentów.

Ponadto przedsiębiorcy zwracali uwagę na nie wystarczającą kampanię reklamową w mediach czy innych środkach przekazu dotyczącą tego zagadnienia. Wyjaśniali,  że często dochodziło do sytuacji, w których musieli informować konsumentów o aktualnej ofercie  cyfrowej telewizji naziemnej (obecnie  kilka kanałów, przy sukcesywnym  uruchamianiu następnych) na określonym terytorium kraju. Klienci bowiem powołując się na reklamy telewizyjne zgłaszali  sprzedawcy reklamacje z tytułu braku możliwości oglądania kilkunastu programów lub żądali wymiany zakupionego odbiornika telewizyjnego na nowy. Po sprawdzeniu  okazywało się,  że odbiorniki telewizyjne były dobre, a wadą był  tylko  brak  sygnału cyfrowego z nadajników. 

 

Beata Manios - rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie Tel. 0-91 4225239 wew. 36

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Wilkosz 27-03-2012 14:16
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 27-03-2012
Ostatnia aktualizacja: - 27-03-2012 14:16