eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców wymagań ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Realizując wytyczne Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz program kontroli Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził w podanym wyżej zakresie 8 kontroli.
U 8 ww. przedsiębiorców do kontroli wytypowano 50 partii różnego rodzaju sprzętu dla gospodarstw domowych.
Zakwestionowano łącznie 10 partii, w tym:
- 4 partie sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, które nie były oznakowane symbolem selektywnego zbierania, którego wzór jest określony w zał. nr 2 ustawy o zużytym sprzęcie,
- 9 partii sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, do których nie była dołączona informacja dotycząca zakazu umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, wraz z wyjaśnieniem znaczenia oznakowania symbolem selektywnego zbierania, którego wzór został określony w załączniku nr 2 ustawy o zużytym sprzęcie,
- 10 partii sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, do których nie była dołączona informacja dotycząca potencjalnych skutków dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych w sprzęcie.
Ustalenia kontroli, w odniesieniu do poszczególnych punktów programu, przedstawiają się następująco.
1. Sprawdzenie przestrzegania art. 37 ust. 1-3 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
W trakcie 8 kontroli ustalono, że:
- jeden kontrolowany przedsiębiorca jako dystrybutor nieodpłatnie nie odbierał zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży, o ile zużyty sprzęt był tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co sprzęt sprzedawany; pozostałych siedmiu odbierali ww. sprzęt,
- dwóch przedsiębiorców nie zajmowało się dostarczaniem nabywcy sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, a zatem nie mieli obowiązku odbierać nieodpłatnie zużytego sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, natomiast sześciu pozostałych przedsiębiorców odbierało nieodpłatnie zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych w miejscu dostawy tego sprzętu, o ile zużyty sprzęt był tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje co sprzęt dostarczony.
- ośmiu kontrolowanych przedsiębiorców jako dystrybutorzy nie byli obowiązani do nieodpłatnego przyjęcia w jednostce handlu detalicznego lub w jej bezpośredniej bliskości zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 25 cm, bez konieczności zakupu nowego sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, ponieważ prowadzili jednostki handlu detalicznego o powierzchni sprzedaży wynoszącej mniej niż 400 m2 poświęconej sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych.
2. Sprawdzenie przestrzegania art. 37 ust. 4, art. 39 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
W toku kontroli sprawdzono, czy:
a. kontrolowani przedsiębiorcy zgodnie z art. 37 ust. 4 ustawy o zużytym sprzęcie umieścili w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacje w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1-3 ww. ustawy ustalając, że:
- 1 przedsiębiorca nie umieścił w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji wymaganych przepisem art. 37 ust. 1-3,
- 1 przedsiębiorca nie umieścił w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji wymaganych przepisem art. 37 ust. 3.
Za ww. nieprawidłowości:
- w stosunku do pierwszego przedsiębiorcy będzie wszczęte postępowanie administracyjne celem nałożenia kary pieniężnej (art. 37 ust. 1-3),
- w stosunku do drugiego przedsiębiorcy ZWIIH po ponownym przeanalizowaniu sprawy uznał, że wymagana art. 37 ust. 3 informacja była uwidoczniona przez przedsiębiorcę w sposób pośredni, wskazując w skierowanym wystąpieniu pokontrolnym, że odstępuje od wszczęcia w stosunku do przedsiębiorcy postępowania w sprawie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej z ww. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz, że treści udostępnianych konsumentom informacji winny być jednoznaczne i aktualizowane zgodnie z treścią obowiązujących przepisów prawa.
b. dystrybutor, stosownie do art. 39 pkt 2 ustawy o zużytym sprzęcie, umieściło w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informację o punktach zbierania zużytego sprzętu, a w przypadku udostępniania na rynku sprzętu za pomocą środków porozumienia się na odległość – czy przekazuje te informacje w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi, w szczególności na stronie internetowej lub w formie komunikatu;
Tylko 1 kontrolowany przedsiębiorca nie umieścił w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu i wobec niego zostanie wszczęte postępowanie administracyjne celem nałożenia kary pieniężnej za nieprzestrzeganie wymogów art. 39 pkt 2.
c. sprzęt udostępniany na rynku przez kontrolowanych przedsiębiorców został:
- wprowadzony do obrotu przez wprowadzającego sprzęt, który został wpisany do rejestru lub pochodzi od producenta, który wyznaczył autoryzowanego przedstawiciela wpisanego do rejestru (art. 39 pkt 1 lit a) ustawy o zużytym sprzęcie;
Nieprawidłowości stwierdzono u jednego przedsiębiorcy. Ponieważ w czasie kontroli u tego przedsiębiorcy nie ustalono tego zagadnienia, do dostawcy sprzętu wskazanego na przedłożonej fakturze oraz do 3 dystrybutorów oznaczających się na sprzęcie, wystosowano żądania mające na celu ustalenie status przedsiębiorców oraz daty wprowadzenia sprzętu do obrotu.
Dwaj przedsiębiorcy nie podjęli przesłanej korespondencji, trzeci nie udzielił odpowiedzi, a następny przesłał informację, że „nie posiada wymienionych towarów i wszystkie towary wycofał z obrotu”.
Nie ustalono więc czy wprowadzający do obrotu sprawdzane 10 partii sprzętu udostępnianego na rynku przez dystrybutora są wpisani do rejestru.
W związku z powyższym informację o ww. przedsiębiorcach (dostawcach/dystrybutorach) przesłana zostanie do właściwego terytorialnie WIIH w Warszawie a także do WIOŚ w Warszawie. - oznakowany zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, tj.: czy w sposób wyraźny, czytelny i trwały, umieszczono na nim symbol selektywnego zbierania, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do ww. ustawy, a jeżeli jest to uzasadnione wielkością lub funkcją sprzętu – ww. oznakowanie umieszczono na opakowaniu i dokumentach dołączonych do sprzętu;
Ustalono że u jednego przedsiębiorcy 4 partie sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych stanowiące ofertę handlową nie były oznakowane symbolem selektywnego zbierania, którego wzór jest określony w zał. nr 2 ustawy o zużytym sprzęcie. Wobec tego przedsiębiorcy zostanie wszczęte postępowanie administracyjne celem nałożenia kary pieniężnej.
d. do sprzętu dołączono informację, o której mowa w art. 13 ust. 1 ww. ustawy o:
- zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, wraz z wyjaśnieniem znaczenia oznakowania, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ww. ustawy,
- potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności w sprzęcie niebezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych.
U jednego przedsiębiorcy stwierdzono:
- 9 partii sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, do których nie była dołączona informacja dotycząca zakazu umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, wraz z wyjaśnieniem znaczenia oznakowania symbolem selektywnego zbierania, którego wzór został określony w załączniku nr 2 ustawy o zużytym sprzęcie,
- 10 partii sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, do których nie była dołączona informacja dotycząca potencjalnych skutków dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności składników niebezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych w sprzęcie.
W związku z powyższym zostanie wszczęte postępowanie administracyjne celem nałożenia kary pieniężnej (art. 39 pkt 3).
Ponadto do WIOŚ w Warszawie zostanie skierowana informacja dotycząca firm, których sprzęt jest niewłaściwie oznaczony i bez załączonej informacji.
3. Inne zagadnienia
Ustalono, że jeden przedsiębiorca - wprowadzający sprzęt do obrotu - nie uwidocznił na fakturze numeru rejestrowego wymaganego art. 12 ust 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1688). W związku z powyższym zostanie przesłana w tej sprawie informacja do Marszałka Województwa Podkarpackiego.
Wykorzystanie ustaleń
Materiały z przeprowadzonych kontroli dadzą podstawę do:
- wydania decyzji administracyjnej nakładającej na przedsiębiorcę karę pieniężną,
- skierowania informacji do WIOŚ w Warszawie,
- skierowania informacji do WIIH w Warszawie,
- skierowania wystąpienia pokontrolnego do kontrolowanego przedsiębiorcy,
- skierowania wystąpienia pokontrolnego do importera,
- skierowania 2 pism do przedsiębiorców oznaczających się na sprawdzanym sprzęcie, informujące o stwierdzonych nieprawidłowościach.
Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Paweł Pacała | 20-10-2017 14:21 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 20-10-2017 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 20-10-2017 14:21 |