Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

ZKŻ.8361.137.2016


Koszalin, dnia 30 września 2016r.

Zachodniopomorski Wojewódzki

Inspektor Inspekcji Handlowej

ul. Wały Chrobrego 4

70-502 Szczecin

………………………………………..

Tadeusz Rzeźnik

Firma przedsiębiorcy:

PPH „FARMER” Tadeusz Rzeźnik

ul. Goleniowska 3

72-105 Rurzyca

DECYZJA nr ZKŻ.8361.137.2016

wymierzająca karę pieniężną

Na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3, art. 40a ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz. 678 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23 ze zm.), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wymierza przedsiębiorcy Tadeuszowi Rzeźnikowi wykonującemu działalność gospodarczą pod firmą: PPH „FARMER” Tadeusz Rzeźnik, z adresem głównego miejsca wykonywania działalności w Rurzycy przy ul. Goleniowskiej 3, karę pieniężną w wysokości 3821 zł (słownie: trzy tysiące osiemset dwadzieścia jeden złotych) obejmującą:

  1. karę pieniężną w wysokości 1830 zł (słownie: jeden tysiąc osiemset trzydzieści złotych) z tytułu wprowadzenia do obrotu 15 partii artykułów rolno-spożywczych oferowanych do sprzedaży bez opakowań, tj. wyrobów mięsnych - wędlin, o wartości 366,24 zł, nieodpowiadających wymaganiom określonym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21.12.2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 678 ze zm.) w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej określonych w § 19 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014r. r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz.U. z 2015r., poz. 29), gdyż w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu nie podano wykazu składników,

  2. karę pieniężną w wysokości 1991 zł (słownie: jeden tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąt jeden złotych) nałożoną w okresie 24 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli, o którą podwyższono karę wymierzoną w pkt 1 sentencji decyzji w związku z ponownym wprowadzeniem do obrotu produktów tego samego rodzaju (wędlin) nieodpowiadających jakości handlowej ze względu na tę samą wadę (brak wykazu składników).

Uzasadnienie

W dniach 28.08.2015r. i 01.09.2015r. na podstawie art. 3 ust. 1,2,3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 882/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. U. L 165 z 30.04.2004, str. 1 ze zm.), art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 678 ze zm.), w związku z art. 3 ust. 1 pkt 6 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1, 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (aktualnie Dz. U. z 2016r., poz. 1059 ze zm.), działając na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia urzędowej kontroli żywności nr ZKŻ/U-174/2015, inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrolę u przedsiębiorcy Tadeusza Rzeźnika wykonującego działalność gospodarczą pod firmą PHU „FARMER” Tadeusz Rzeźnik, zwanego dalej również „stroną”, w sklepie mięsnym nr 52 w Koszalinie przy ul. F. Nowowiejskiego 2.

W toku kontroli stwierdzono wprowadzenie do obrotu 15 partii środków spożywczych oferowanych do sprzedaży bez opakowań, tj. wyrobów mięsnych - wędlin o wartości 366,24 zł, pod nazwami: kiełbasa śląska, kiełbasa jarmarczna, kiełbasa z wędzarni Jana, kiełbasa z beczki, kiełbasa polska, kiełbasa myśliwska, kiełbaski drobiowe z fileta, kiełbasa z szynki, parówki z szynki, kiełbasa parówkowa, pasztet kaszubski, szynka Rokosza, kabanosy, szynka z komina oraz kiełbasa ze schabem, wyprodukowanych przez kontrolowanego przedsiębiorcę i stwierdzono, że w miejscu ich sprzedaży, na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu, nie podano:

- imienia i nazwiska producenta, co stanowiło naruszenie § 19 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 29), dalej również „rozporządzenia w sprawie znakowania”, oraz

- wykazu składników, co stanowiło naruszenie § 19 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 rozporządzenia w sprawie znakowania.

W związku z powyższym stwierdzono, że taki stan faktyczny nie odpowiada wymaganiom określonym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 678 ze zm.), dalej „ustawy o jakości”.

Dodatkowo w toku kontroli ustalono, że w miejscu niedostępnym dla konsumentów - na zapleczu sklepu - znajdowały się luźne kartki z wykazami składników, które udostępniano na życzenie konsumentów, zgodnie z informacją uwidocznioną na drzwiach urządzenia chłodniczego o treści: „Wykaz składników sprzedawanych produktów dostępny jest na życzenie klienta”.

W drugim dniu kontroli wykaz składników poddanych ocenie wędlin został uwidoczniony w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentom.

Mając na uwadze ustalenia kontroli, do kontrolowanego przedsiębiorcy (strony w niniejszym postępowaniu) wystosowano wystąpienie pokontrolne. W odpowiedzi na wystąpienie pismem z dnia 15.10.2015r. kontrolowany poinformował, że w związku z częstymi kradzieżami oraz wielokrotnym zniszczeniem kart produktów ekspedientka schowała wykaz składników z lady, natomiast informacja dotycząca tegoż wykazu umieszczona jest w widocznym miejscu na ścianie, więc klient jest poinformowany w jaki sposób najłatwiej uzyskać dostęp do ww. wykazu. Kontrolowany oświadczył również, że upomniał ekspedientkę o konieczności wyłożenia wykazu składników w miejscu dostępnym bezpośrednio dla klienta. Dodatkowo kontrolowany podniósł, że w przypadku większości wyrobów leżących w ladzie jest możliwość przeczytania składu z etykiet na opakowaniu zbiorczym bądź nadruku na batonach. W zakresie ustalenia dotyczącego braku imienia i nazwiska producenta w miejscu sprzedaży kontrolowany wyjaśnił, że informacje te zostały umieszczone na pierwszej stronie wykazu składników. Ponadto z uwagi na niepełną nazwę firmy na paragonie fiskalnym kontrolowany upomniał podmiot odpowiedzialny za obsługę kas sklepowych i zobowiązał go do niezwłocznego usunięcia błędu.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej poddał powyższą odpowiedź strony ocenie pod kątem przydatności dla niniejszego postępowania i stwierdził, że informacja uwidoczniona w miejscu sprzedaży o udostępnianiu wykazu składników na życzenie konsumenta nie spełnia przesłanki „bezpośredniej dostępności” przewidzianej w naruszonym przepisie rozporządzenia w sprawie znakowania. Zgodnie z tym przepisem wykaz składników powinien znajdować się w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu co oznacza, że konsument powinien mieć możliwość zapoznania się z nim bez udziału osób trzecich oraz bez podejmowania dodatkowych czynności zmierzających do jego pozyskania (rozpytywania personelu sklepu). Okoliczność kradzieży i niszczenia kart produktów przez klientów nie zwalnia strony z obowiązku przestrzegania wymogu uwidocznienia wykazu składników produktów w miejscu ich sprzedaży dostępnym bezpośrednio konsumentom. Strona powinna tak zorganizować swoją działalność, by zapewnić spełnienie tego wymogu w sposób przewidziany przepisami. Wymóg uwidocznienia wykazu składników dotyczy co do zasady wszystkich produktów wprowadzonych do obrotu więc podniesiona w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne okoliczność uwidocznienia wykazu składników w przypadku większości produktów na etykietach opakowań „zbiorczych” bądź w formie nadruku na batonach również nie zwalnia strony z odpowiedzialności za brak stosownych informacji w odniesieniu do artykułów rolno-spożywczych poddanych ocenie w toku kontroli. Z ustaleń kontroli wynika, że ocenie poddano wyłącznie wyroby mięsne (wędliny) wyprodukowane przez kontrolowanego, które na wywieszce w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentom oprócz nazwy, ceny i określenia „Farmer” nie posiadały innych wymaganych informacji. Niezależnie od powyższego z odpowiedzi strony wynika, że ma ona świadomość obowiązujących wymagań w zakresie uwidaczniania wykazu składników przy sprzedaży środków spożywczych bez opakowań.

W toku niniejszego postępowania Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uwzględnił dodatkowo okoliczność, że w miejscu sprzedaży wyrobów mięsnych - wędlin, na wywieszkach przy produktach, umieszczony był człon firmy producenta, tj. określenie „Farmer”, a także okoliczność, iż kontrolowany Tadeusz Rzeźnik wykonuje działalność w sklepie firmowym, w związku z czym odstąpił od kwestionowania braku imienia i nazwiska producenta uznając, że powyższe okoliczności są wystarczające do identyfikacji producenta ocenianych wyrobów mięsnych, gdyż indywidualizują źródło ich pochodzenia, a tym samym odpowiadają celowi przepisów prawa żywnościowego i zachowują interesy konsumentów finalnych. Z tego względu nie poddawał ocenie stanowiska strony dotyczącego stwierdzonego w toku kontroli naruszenia § 19 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie znakowania, jako nieobjętego toczącym się postępowaniem.

W związku z powyższymi ustaleniami, pismem z dnia 08 września 2016r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił stronę Tadeusza Rzeźnika o  wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu wprowadzenia do obrotu ww. środków spożywczych niespełniających wymagań określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o jakości w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej określonych w § 19 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie znakowania (brak wykazu składników w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu).

Wszczynając postępowanie administracyjne organ uwzględnił treść art. 40a ust. 3 ustawy o jakości i uznał, iż przedsiębiorca Tadeusz Rzeźnik podczas kontroli przeprowadzonej w dniach 28 sierpnia i 01 września 2015r., której ustalenia są rozpatrywane w niniejszym postępowaniu, ponownie wprowadził do obrotu produkty tego samego rodzaju (wędliny), które nie odpowiadają jakości handlowej ze względu na tę samą wadę (brak wykazu składników). Decyzją nr WKŻ.8361.112.2013/J-60/2013 z dnia 30.12.2013r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wymierzył przedsiębiorcy Tadeuszowi Rzeźnikowi karę pieniężną w wysokości 1991 zł, obejmującą karę wymierzoną na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości w wysokości 972 zł z tytułu wprowadzenia do obrotu 16 partii wędlin oferowanych do sprzedaży bez opakowań o wartości 335,19 zł, podwyższoną na podstawie art. 40a ust. 3 ustawy o jakości o kwotę kary w wysokości 1019 zł z tytułu ponownego wprowadzenia do obrotu tego samego rodzaju artykułów rolno-spożywczych (wędlin), nieodpowiadających jakości handlowej za względu na tę samą wadę (brak wykazu składników).

Dotyczyło to wędlin pod nazwami: kiełbasa czosnkowa wieprzowo-drobiowa, góralska kiełbasa wieprzowo-drobiowa, kabanosy wieprzowe, pęto z wędzarni Jana kiełbasa wieprzowa, jałowcowa kiełbasa wieprzowo-drobiowa, kiełbasa parówkowa wieprzowo-drobiowa, kiełbasa polska wędzona, bosmanki kiełbasa wieprzowo-drobiowa, kiełbasa jarmarczna wieprzowo-drobiowa, kiełbasa domowa wieprzowo-drobiowa, kiełbasa z szynki wieprzowo-drobiowa, podwawelska kiełbasa wieprzowo-drobiowa, podlaska kiełbasa wędzona wieprzowo-drobiowa, meksykańskie kiełbaski wieprzowo-drobiowe, węgierska kiełbasa wieprzowo-drobiowa, parówki z szynki wieprzowo-drobiowe, które nie odpowiadały wymaganiom jakości handlowej określonym w art. 4 ust. 1 ustawy o jakości z uwagi na niespełnienie wymagań w zakresie jakości handlowej określonych w § 17 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 nieobowiązującego już rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966 ze zm.) z uwagi na brak w miejscu sprzedaży dostępnym bezpośrednio konsumentom wykazu składników.

Ponadto w zawiadomieniu o wszczęciu postępowania organ poinformował stronę o przysługującym jej prawie do wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Strona ze swojego uprawnienia  nie skorzystała. Udzieliła natomiast żądanej informacji o wielkości obrotów osiągniętych w 2015r.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ustalił i stwierdził:

W myśl § 19 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014r. r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz.U. z 2015r., poz. 29), w przypadku środków spożywczych oferowanych do sprzedaży konsumentowi finalnemu lub zakładom żywienia zbiorowego bez opakowania lub w przypadku pakowania środków spożywczych w pomieszczeniu sprzedaży na życzenie konsumenta finalnego lub ich pakowania do bezzwłocznej sprzedaży podaje się  wykaz składników - zgodnie z art. 18-20 rozporządzenia nr 1169/2011, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w art. 21 tego rozporządzenia. Zgodnie z § 19 ust. 2 rozporządzenia w sprawie znakowania informacje, o których mowa w ust. 1, podaje się w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku zakwestionowanych 15 partii wyrobów mięsnych - wędlin oferowanych do sprzedaży bez opakowań w związku z ustaleniami kontroli stwierdzono, że brak wykazu składników w miejscu sprzedaży dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu stanowi naruszenie § 19 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia w sprawie znakowania.

W myśl przepisu art. 3 pkt 5 ustawy o jakości, jakość handlowa to cechy artykułu rolno-spożywczego dotyczące jego właściwości organoleptycznych, fizykochemicznych i mikrobiologicznych w zakresie technologii produkcji, wielkości lub masy oraz wymagania wynikające ze sposobu produkcji, opakowania, prezentacji i oznakowania, nieobjęte wymaganiami sanitarnymi, weterynaryjnymi lub fitosanitarnymi. W świetle z kolei przepisu art. 4 ust. 1 ustawy o jakości wprowadzane do obrotu artykuły rolno-spożywcze powinny spełniać wymagania w zakresie jakości handlowej, jeżeli w przepisach o jakości handlowej zostały określone takie wymagania, oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych artykułów, jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta.

Niespełniające wymagań przepisów rozporządzenia w sprawie znakowania środki spożywcze są artykułami rolno-spożywczymi niewłaściwej jakości handlowej, a stan faktyczny polegający na niespełnieniu tych wymagań stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ustawy o jakości. Wprowadzenie ich do obrotu skutkuje odpowiedzialnością z art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości.

Ustawa o jakości stanowi w art. 40a ust. 1 pkt 3, że każdy, kto wprowadza do obrotu artykuły rolno-spożywcze nieodpowiadające jakości handlowej określonej w przepisach o jakości handlowej lub deklarowanej przez producenta w oznakowaniu tych artykułów, podlega karze pieniężnej w wysokości do pięciokrotnej wartości korzyści majątkowej uzyskanej lub która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie tych artykułów rolno-spożywczych do obrotu, nie niższej jednak niż 500 zł. Jej przepis art. 3 pkt 4 odsyła natomiast w zakresie definicji obrotu do art. 3 pkt 8 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE. L 2002 Nr 31, str. 1 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 178/2002”, zgodnie z którym „wprowadzenie na rynek” oznacza posiadanie żywności lub pasz w celu sprzedaży, z uwzględnieniem oferowania do sprzedaży lub innej formy dysponowania, bezpłatnego lub nie oraz sprzedaż, dystrybucję i inne formy dysponowania.

Nadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia 178/2002, podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze i podmioty działające na rynku pasz zapewniają, na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji w przedsiębiorstwach będących pod ich kontrolą, zgodność tej żywności lub pasz z wymogami prawa żywnościowego właściwymi dla ich działalności i kontrolowanie przestrzegania tych wymogów.

Dodatkowo, w myśl art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. U. L 304 z 22.11.2011, s. 18 ze zm.), zwanego również „rozporządzeniem nr 1169/2011”, podmiotem działającym na rynku spożywczym odpowiedzialnym za informację na temat żywności jest podmiot, pod którego nazwą lub firmą jest wprowadzany na rynek dany środek spożywczy lub - jeżeli ten podmiot nie prowadzi działalności w Unii - importer danego środka na rynek Unii.

W myśl art. 8 ust. 2 tego rozporządzenia, podmiot działający na rynku spożywczym odpowiedzialny za informację na temat żywności zapewnia obecność i rzetelność informacji na temat żywności zgodnie z mającym zastosowanie prawem dotyczącym informacji na temat żywności oraz z wymogami odpowiednich przepisów krajowych.

Przepis art. 8 ust. 5 rozporządzenia nr 1169/2011 stanowi natomiast, że bez uszczerbku dla ust. 2-4 podmioty działające na rynku spożywczym zapewniają przestrzeganie w przedsiębiorstwach pozostających pod ich kontrolą wymogów prawa dotyczącego informacji na temat żywności i odpowiednich przepisów krajowych mających znaczenie dla ich działalności i upewniają się, że wymogi te są spełnione.

W świetle powyższego przedsiębiorca Tadeusz Rzeźnik ponosi odpowiedzialność za wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych niewłaściwej jakości handlowej jako podmiot odpowiedzialny za informacje na temat żywności.

Mając na względzie powyższe ustalenia, w toku prowadzonego postępowania administracyjnego zmierzającego do wymierzenia kary pieniężnej Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę, zgodnie z przepisem art. 40a ust. 5 ustawy o jakości stopień szkodliwości czynu, zakres naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu działającego na rynku artykułów rolno-spożywczych, wielkość jego obrotów oraz przychodu, a także wartość kontrolowanych artykułów rolno-spożywczych, uwzględniając dodatkowo przesłanki zawarte w przepisie art. 17 ust. 2 rozporządzenia 178/2002, zgodnie z którym ustanowione środki i kary powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Miarkując stopień szkodliwości czynu Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał, że w przypadku wyrobów oferowanych luzem oznakowanie w miejscu sprzedaży stanowi jedyne źródło bezpośredniej informacji dla nabywcy o rodzaju i właściwościach środka spożywczego. Dlatego też stwierdził, że brak uwidocznienia wykazu składników w miejscu sprzedaży wyrobów mięsnych - wędlin narusza prawo konsumentów do informacji, utrudnia porównanie określonych środków spożywczych z innymi znajdującymi się w obrocie i odróżnienie ich od innych, a przez to uniemożliwia konsumentom dokonanie świadomego wyboru produktów zgodnych z ich oczekiwaniami. Zagwarantowanie tego wyboru jest natomiast nadrzędnym celem przepisów prawa żywnościowego. Braki w powyższym zakresie przekładają się na naruszenie zarówno interesów ekonomicznych konsumentów - z uwagi na możliwość zakupu produktu przypadkowego, nieodpowiadającego oczekiwaniom, jak i zdrowotnych - z uwagi na obecność w przedmiotowych wędlinach substancji lub produktów powodujących alergie lub reakcje nietolerancji.

Ustalając zakres naruszenia Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę, że informacja o składzie środków spożywczych, w tym o składnikach alergennych, stanowi jeden z najważniejszych elementów jakości handlowej. Stąd uznał, że stwierdzona nieprawidłowość polegająca na braku wykazu składników w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentom była istotna zarówno z punktu widzenia właściwości produktów, jak i interesów konsumentów, a naruszone wymagania w zakresie oznakowania stanowiły podstawową część wymagań przewidzianych w przepisach prawa żywnościowego dla tego rodzaju produktów (środków spożywczych oferowanych do sprzedaży bez opakowań).

Przy ocenie dotychczasowej działalności podmiotu działającego na rynku artykułów rolno-spożywczych organ wziął pod uwagę, że przedsiębiorca Tadeusz Rzeźnik był wielokrotnie kontrolowany w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz karany z tytułu wprowadzenia do obrotu artykułów rolno-spożywczych niewłaściwej jakości. Stąd w ocenie organu przebieg dotychczasowej działalności strony stanowi przesłankę zaostrzającą odpowiedzialność i wymiar kary pieniężnej w przedmiotowej sprawie. Stwierdzone w toku kontroli naruszenie wymagań jakości handlowej jest drugim podlegającym sankcji w ciągu ostatnich 24 miesięcy przed dniem rozpoczęcia tej kontroli, a także drugim skutkującym odpowiedzialnością z art. 40a ust. 3 ustawy o jakości (decyzja nr WKŻ.8361.112.2013/J-60/2013 z dnia 30.12.2013r. została wydana z uwzględnieniem decyzji nr J-59.2012 z dnia 05.11.2012r. dotyczącej tego samego rodzaju produktów o tej samej wadzie). Mimo zastosowanych dotychczas sankcji strona nie wykazała się większą uwagą i nie zapobiegła nieprawidłowościom w zakresie jakości handlowej oferowanych konsumentom artykułów rolno-spożywczych, choć jako podmiot wielokrotnie kontrolowany, posiadający rozbudowaną sieć placówek oraz istniejący na rynku od wielu lat miała świadomość obowiązujących przepisów w tym zakresie. Niezależnie od powyższego uwzględniono również działania naprawcze podjęte przez stronę.

Biorąc pod uwagę kryterium wielkości obrotów i przychodu przedsiębiorcy, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej na podstawie uzyskanej od strony informacji (PIT-36L) stwierdził, że w świetle ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015r., poz. 584 ze zm.) strona należy do kategorii średnich przedsiębiorców, w związku z czym wzięto pod uwagę okoliczność, że jej udział w obrocie rynkowym jest znaczny.

Oceniając z kolei wartość kontrolowanych artykułów rolno-spożywczych organ uwzględnił wartość 15 partii wyrobów mięsnych (wędlin) niewłaściwej jakości handlowej, stanowiącą w toku kontroli kwotę w wysokości 366,24 zł.

Mając na uwadze opisane wyżej okoliczności, a także uwzględniając wysokość najniższego możliwego wymiaru kary za wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych niewłaściwej jakości handlowej wynoszącą 500 zł oraz górną granicę stanowiącą pięciokrotną wartość korzyści majątkowej uzyskanej lub która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie do obrotu produktów o niewłaściwej jakości handlowej, która w tym przypadku wynosi 1831,20 zł, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał, że w sprawie uzasadnione jest wymierzenie na podstawie przepisu art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości kary pieniężnej w wysokości 1830 zł (słownie: jeden tysiąc osiemset trzydzieści złotych).

Przy ustalaniu wysokości kary uwzględniono wymagania art. 17 ust. 2 rozporządzenia 178/2002, w myśl którego kary mające zastosowanie w przypadku naruszenia prawa żywnościowego powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Zważywszy na stwierdzone nieprawidłowości oraz dokonaną ocenę wszystkich przesłanek wymiaru kary, wymierzona kwota kary spełnia powyższe wymagania.

Zgodnie z art. 40a ust. 3 ustawy o jakości, kto wprowadza ponownie do obrotu produkt tego samego rodzaju, który nie odpowiada jakości handlowej ze względu na tę samą wadę, podlega karze ustalonej - w zależności od stwierdzonej wady - zgodnie z ust. 1 pkt 3 lub 4, podwyższonej o wysokość kar nałożonych w okresie 24 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli.

Uwzględniając okoliczność wymierzenia przedsiębiorcy decyzją nr WKŻ.8361.112.2013/J-60/2013 z dnia 30.12.2013r. kary pieniężnej w wysokości 1991 zł obejmującej karę w wysokości 972 zł z tytułu wprowadzenia do obrotu wędlin bez opakowań, w których miejscu sprzedaży brak było wykazu składników, podwyższoną o karę w wysokości 1019 zł z tytułu ponownego wprowadzenia do obrotu produktów tego samego rodzaju ze względu na tę samą wadę, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej podwyższył ustalony w pkt 1 sentencji niniejszej decyzji wymiar kary o wysokość kary wymierzonej stronie decyzją administracyjną z dnia 30.12.2013r., tj. o kwotę 1991 zł (słownie: jeden tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąt jeden złotych).

W związku z powyższym, zgodnie z treścią art. 40a ust. 3 ustawy o jakości, łączny wymiar kary wyniósł 3821 zł (słownie: trzy tysiące osiemset dwadzieścia jeden złotych).

W myśl art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23 ze zm.) organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, natomiast § 2 tego artykułu stanowi, że decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Zgodnie z kolei z przepisem art. 40a ust. 4 ustawy o jakości kary pieniężne, o których mowa m.in. w przepisie art. 40a ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 ww. ustawy wymierza w drodze decyzji, właściwy ze względu na miejsce przeprowadzania kontroli wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. W związku z powyższym Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej orzekł jak w sentencji.

Pouczenia:

  1. Informacja o sposobie uiszczenia kary pieniężnej:

Na podstawie art. 40a ust. 6 i 7 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych karę pieniężną stanowiącą dochód budżetu państwa przedsiębiorca powinien wpłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, nr 02101015990028572231000000 Bank: NBP Oddział Szczecin w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna.

Kara niezapłacona w terminie staje się zaległością podatkową w rozumieniu art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015r., poz. 613 ze zm.), od której naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia odwołania od niniejszej decyzji nie należy uiszczać kary pieniężnej do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez organ odwoławczy.

  1. Pouczenie o sposobie i trybie wniesienia odwołania:

Na podstawie art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji, które zgodnie z art. 129 § 1 i 2 Kpa wnosi się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Z up. Zachodniopomorskiego

Wojewódzkiego Inspektora

Inspekcji Handlowej

Andrzej Kuśpiel

Dyrektor Delegatury

.........................................................................................

(podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska

służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji)

7

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 09-02-2017 09:01
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 09-02-2017
Ostatnia aktualizacja: - 09-02-2017 09:01