Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja dotycząca nieprawidłowości stwierdzonych podczas realizacji programu kontroli prawidłowości stosowanych promocji przez sieci handlowe w zakresie artykułów żywnościowych

Realizując program kontroli  prawidłowości stosowanych promocji przez sieci handlowe w zakresie artykułów żywnościowych Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegatura w Koszalinie skontrolowali na terenie województwa zachodniopomorskiego łącznie 8 przedsiębiorców (Szczecin, Koszalin, Pyrzyce, Złocieniec):

 

W toku kontroli sprawdzono prawidłowość i rzetelność aktualnie organizowanych promocji. Nieprawidłowości stwierdzono u wszystkich przedsiębiorców.

 

Kontrolą objęto 116 produktów żywnościowych, ogółem kwestionując 52 produkty. (45%)

 

1.      Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.

 

A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.

 

Analizy dokonano porównując ceny dotychczasowe faktycznie stosowane w sklepie (podane w oparciu o system komputerowy) z cenami sprzedaży tych towarów
w promocji, jak również z cenami dotychczasowymi uwidocznionymi w gazetce promocyjnej. 

 

Kontrolą objęto 77 produktów żywnościowych, kwestionując 8 produktów u dwóch przedsiębiorców.

 

Nieprawidłowości stwierdzono:

 

a) w zakresie ceny dotychczasowej faktycznej stosowanej w sklepie, która była wyższa od ceny dotychczasowej uwidocznionej w ofercie handlowej (gazetce) kwestionowano:

 

·            3 partie produktów u przedsiębiorcy w Szczecinie

-           serek z papryką - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie  3, 79 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 3,49zł,

-            makaron 500g Melissa - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 3,19 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 3,17 zł,

-            ryż 400g - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 2,59 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 2,39 zł.

 

b) w zakresie ceny dotychczasowej faktycznej stosowanej w sklepie, która była niższa od ceny dotychczasowej uwidocznionej w ofercie handlowej (gazetce) kwestionowano:

 

·            2 partie produktów u przedsiębiorcy w Szczecinie

-           cola 2l napój gazowany - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 2,89 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w 3,09 zł,

-           chipsy 160g - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 3,29 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 3,39 zł.

 

·            3 partie produktów u przedsiębiorcy w Szczecinie

-           Trufla rumowa 230g cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 7,89 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 8,49 zł,

-           Migdały 100g cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 3,49
a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 3,99 zł,

-           wyrób w czekoladzie 500g cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 13,29zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 13,99 zł.

 

B. Wyroby z tzw. „gratisami”.

 

Skontrolowano powyższe zagadnienie w odniesieniu do 10 artykułów żywnościowych oferowanych do sprzedaży. Porównano cenę produktu oferowanego „z gratisem” z ceną tożsamego produktu oferowanego bez „gratisu”. 

W wyniku analizy, nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 3 produktów, gdzie oferowany do sprzedaży z produktem gratis  - nie był gratisem, ponieważ klient za niego musiał zapłacić.

 

Powyższe stwierdzono u przedsiębiorcy w Szczecinie, gdzie:

-        cena towaru (kawa rozpuszczalna 200g + czekolada gratis 80g) oferowanego do sprzedaży z gratisem jest wyższa o 2,74 zł od ceny towaru bez „gratisu”.

-        cena towaru 200g kawa rozpuszczalna + kubek gratis) oferowanego do sprzedaży z gratisem jest wyższa o 3,75 zł od ceny towaru bez „gratisu”.

-        cena towaru  herbata 300g + 50% gratis) oferowanego do sprzedaży z gratisem jest wyższa o 1,70 zł od ceny towaru bez „gratisu”.

 

2.      Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji
i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.

 

Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży  nieprawidłowości stwierdzono
w zakresie:

 

a)      uwidacznianie ceny detalicznej

 

Podczas kontroli stwierdzono, że przedsiębiorcy uwidaczniali wymagane ceny detaliczne dla oferowanych produktów.

Natomiast u przedsiębiorcy w Szczecinie stwierdzono, że na sali sprzedażowej o powierzchni 6150m2 w czasie kontroli umieszczono niewystarczającą liczbę czytników pozwalających kupującym na odczytanie cen towarów na podstawie kodu kreskowego (stwierdzono 14 sprawnie działających czytników przy wymaganych przepisami 16). W związku z powyższym uznano, iż towary przeznaczone do sprzedaży nie zostały oznaczone cenami w sposób bezpośredni, co narusza § 9 ust. 1 w związku
z ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.

 

b)      uwidacznianie ceny jednostkowej artykułów żywnościowych

 

Kontrolą objęto 101 produktów żywnościowych, kwestionując brak cen jednostkowych
w przypadku 22 produktów u następujących przedsiębiorców:

 

·            w Szczecinie kwestionowano brak uwidocznienia cen jednostkowych w materiale reklamowym w przypadku 10 produktów tj.:

-           sos słodko-kwaśny 450g+ 70g gratis ,

-            biszkopty  120g,

-            cola 2le,

-           makaron 500g ,

-           kawa Instant 200g,

-            ryż 400g,

-           Rogal z nadzieniem kakowym 65ge,

-           woda  1,5l mineralna,

-           chipsy  160g Fromage,

-           nektar jabłkowy 2l.

 

·            w Szczecinie - kwestionowano brak uwidocznienia cen jednostkowych w materiale reklamowym w przypadku 6 produktów tj.:

-           2 Kaszki 230g (różne smaki) w cenie 11,30 zł + Chrupaczki ryżowe 40g gratis,

-           Makaron 400g w cenie 2,99 zł + Makaron 400g gratis,

-           Woda 6x 1,5l w cenie 10,74 zł + Woda smakowa 1,5l gratis;

-           Konserwa turystyczna 300g w cenie 3,99 zł + Szynka mielona 110g gratis,

-           Herbata 100tb.x 2g w cenie 10.99 zł + Herbata 25tb. x 2g gratis,

-           Krem jogurtowy w cenie 1,59 zł różne smaki i gramatury.

 

·            W Szczeciniekwestionowano brak uwidocznienia cen jednostkowych w materiale reklamowym w przypadku 5 produktów tj.:

-           migdały w płatkach 75ge,

-           adwokat czekoladki nadziewane 455g,

-            tartaletki malinowe 135g,

-           tartaletki cytrynowe 125g,

-            tartaletki czekoladowe z karmelem 135g.

 

Powyższe narusza § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.

 

·            W Pyrzycachkwestionowano brak uwidocznienia cen jednostkowych w materiale reklamowym i na wywieszce w przypadku 1 produkt tj.;

-           syrop Malina z kwiatem Lipy 420ml,.

 

Powyższe narusza odpowiednio § 7 ust. 1 i § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.

 

c)       prawidłowość wyliczania cen jednostkowych

 

Kontrolą objęto 99 produktów żywnościowych, kwestionując 3 produkty, dla których błędnie wyliczono ceny jednostkowe u 2 przedsiębiorców:

 

·            w Pyrzycach, gdzie  kwestionowano prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych w materiale reklamowym (dotyczyło produktu - herbata expresowa 100t x 2g + 50 torebek) i na wywieszce (dotyczyło produktu - serek twarogowy puszysty 140g), co narusza odpowiednio § 7 ust. 1 i § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.

 

·            w Szczecinie, gdzie kwestionowano prawidłowość wyliczenia ceny jednostkowej w materiale reklamowym w przypadku 1 produktu tj.: tartaletki czekoladowe z karmelem 135g, co narusza § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży

 

d)      uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym

 

·            Kontrolą objęto 105 produktów żywnościowych, kwestionując 2 produkty, które nie posiadały na wywieszkach jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny, co narusza § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży

Nieprawidłowości w powyższym zakresie stwierdzono u przedsiębiorcy w Szczecinie  w odniesieniu do 2 produktów tj.:

-           pietruszka przyprawa w mini kostkach 35g,

-           tartaletki czekoladowe z karmelem 135g

 

e)       uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej

 

Zagadnie powyższe badano u wszystkich przedsiębiorców, ogółem skontrolowano 93 produkty, stwierdzając następujące nieprawidłowości:

 

·            u przedsiębiorcy w Pyrzycach - w Gazetce Promocyjnej cena dotychczasowa uwidoczniona była w postaci słów „stara cena”. Ceny dotychczasowej przekreślonej przy towarach oferowanych do sprzedaży po cenach promocyjnych nie uwidoczniono w materiale reklamowym tj. Gazetce –  ani na wywieszkach umieszczonych przy tych towarach;

 

·             u przedsiębiorcy w Złocieńcu, zakwestionowano 11 badanych produktów, gdzie nie uwidoczniono przekreślonej ceny dotychczasowej tj.:

 

-           kukurydza  2 x 340 g,

-            oliwa a` 1 l, 

-            oliva  a` 1 l,

-           herbatniki a `50 g,

-           napój gazowany oranżada mandarynkowa a` 0,5 l,

-            przyprawa a` 200 g,

-           Ketchup łagodny a `215 g,

-           napój gazowany cytrynowy 2 l ,

-           napój gazowany  gruszkowy 2 l ,

-           napój gazowany winogronowy 2 l,

-           jogurt z winogronami i ziarnami zbóż 50 g.

 

Powyższe nieprawidłowości naruszają § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów
i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży

 

f)        podanie przyczyn lub przyczyny obniżki cen lub przeceny przy towarach oferowanych po obniżonej cenie w materiałach reklamowych lub na wywieszkach

 

Kontrolą objęto 14 produktów żywnościowych, kwestionując 14  produktów, dla których nie podano przyczyny obniżki lub przeceny u 3 przedsiębiorców tj.:

 

·            u przedsiębiorcy w Pyrzycach w odniesieniu do następujących produktów:

-           strudel francuski z jabłkiem 400g,

-           strudel francuski z wiśnia 400g,

-           serek 150g,

-            Jogurt Wiśnia 130g,

-            marchewkowo-bananowy 33g.

 

·            U przedsiębiorcy w Koszalinie

-           norweski łosoś wędzony 100 g,

-           ser twarogowy  250 G,

-           skrzydełka z kurcząt pieczone 400 g,

-           mięso mielone  500 g,

-           kiełbasa żywiecka 90 g.

 

·            u przedsiębiorcy w Złocieńcu, w odniesieniu do następujących produktów:

-           napój gazowany cytrynowy 2 l ,

-           napój gazowany  gruszkowy 2 l ,

-           napój gazowany winogronowy 2 l,

-           jogurt z winogronami i ziarnami zbóż 50 g.

 

Powyższe narusza § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży

 

g)      wskazanie okresu obowiązywania obniżki lub przeceny w materiałach reklamowych lub na wywieszkach

 

Kontrolą objęto 14 produktów żywnościowych, kwestionując 14 produktów, dla których nie podano okresu obowiązywania obniżki lub przeceny u 3 przedsiębiorców:

 

·            u przedsiębiorcy w Pyrzycach, w odniesieniu do następujących produktów:

-           strudel francuski z jabłkiem 400g,

-           strudel francuski z wiśnia 400g,

-           serek 150g,

-           Jogurt Wiśnia 130g,

-           marchewkowo-bananowy 33g.

 

·            u przedsiębiorcy w Koszalinie, w odniesieniu do następujących produktów:

-           norweski łosoś wędzony  100 g,

-           ser twarogowy 250 G,

-           skrzydełka z kurcząt pieczone 400 g,

-           mięso mielone 500 g,

-           kiełbasa żywiecka 90 g.

 

·            w Złocieńcu, w odniesieniu do następujących produktów:

-           napój gazowany cytrynowy 2 l ,

-           napój gazowany gruszkowy 2 l ,

-           napój gazowany winogronowy 2 l,

-           jogurt z winogronami i ziarnami zbóż 50 g.

 

Powyższe narusza § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży

 

 

3.      Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.

 

Dokonano porównania zgodności cen uwidocznionych na wywieszkach cenowych
z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz cenami podanymi w gazetce promocyjnej w odniesieniu do 113 produktów żywnościowych

Nieprawidłowości w badanym zakresie nie odnotowano.

 

4.      Badania laboratoryjne

 

Do badań laboratoryjnych pobrano 16 partii wyrobów cukierniczych oraz 8 partii bakalii.

W wyniku dotychczasowych badań stwierdzono, że 8 partii wyrobów cukierniczych jest zgodne z Deklaracją producentów, natomiast dla pozostałych produktów badania są w toku. Niezależnie od powyższego w toku kolejnych kontroli zostaną pobrane jeszcze  partie produktów dla zrealizowania ilości wskazanych w programie.

 

 

PODSUMOWANIE

 

 

W toku kontroli osoby odpowiedzialne za stwierdzone wykroczenia zostały ukarane mandatami karnymi kredytowanymi o łącznej wartości 1800,00 zł (6 osób) w związku z popełnieniem wykroczeń z art. 137 § 1 ustawy z dnia 20.05.1971r. Kodeks Wykroczeń oraz wobec 1 osoby zostanie skierowany wniosek o ukaranie do właściwego terytorialnie Sądu Rejonowego za wykroczenie z  art. 136 § 2 ustawy z dnia 20.05.1971r. Kodeks Wykroczeń.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Wilkosz 29-12-2009 11:50
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 29-12-2009
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Wilkosz 29-12-2009 11:52