eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja dotycząca nieprawidłowości stwierdzonych podczas realizacji programu kontroli prawidłowości stosowanych promocji przez sieci handlowe w zakresie artykułów żywnościowych
Realizując program kontroli prawidłowości stosowanych promocji przez sieci handlowe w zakresie artykułów żywnościowych Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegatura w Koszalinie skontrolowali na terenie województwa zachodniopomorskiego łącznie 8 przedsiębiorców (Szczecin, Koszalin, Pyrzyce, Złocieniec):
W toku kontroli sprawdzono prawidłowość i rzetelność aktualnie organizowanych promocji. Nieprawidłowości stwierdzono u wszystkich przedsiębiorców.
Kontrolą objęto 116 produktów żywnościowych, ogółem kwestionując 52 produkty. (45%)
1. Rzetelność przekazywanych konsumentom informacji o obowiązujących promocjach.
A. Relacje między ceną promocyjną, a ceną przed promocją.
Analizy dokonano porównując ceny dotychczasowe faktycznie stosowane w sklepie (podane w oparciu o system komputerowy) z cenami sprzedaży tych towarów
w promocji, jak również z cenami dotychczasowymi uwidocznionymi w gazetce promocyjnej.
Kontrolą objęto 77 produktów żywnościowych, kwestionując 8 produktów u dwóch przedsiębiorców.
Nieprawidłowości stwierdzono:
a) w zakresie ceny dotychczasowej faktycznej stosowanej w sklepie, która była wyższa od ceny dotychczasowej uwidocznionej w ofercie handlowej (gazetce) kwestionowano:
· 3 partie produktów u przedsiębiorcy w Szczecinie
- serek z papryką - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 3, 79 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 3,49zł,
- makaron 500g Melissa - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 3,19 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 3,17 zł,
- ryż 400g - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 2,59 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 2,39 zł.
b) w zakresie ceny dotychczasowej faktycznej stosowanej w sklepie, która była niższa od ceny dotychczasowej uwidocznionej w ofercie handlowej (gazetce) kwestionowano:
· 2 partie produktów u przedsiębiorcy w Szczecinie
- cola 2l napój gazowany - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 2,89 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w 3,09 zł,
- chipsy 160g - cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 3,29 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 3,39 zł.
· 3 partie produktów u przedsiębiorcy w Szczecinie
- Trufla rumowa 230g cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 7,89 zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 8,49 zł,
- Migdały 100g cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 3,49
a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 3,99 zł,
- wyrób w czekoladzie 500g cena dotychczasowa faktyczna stosowana w sklepie 13,29zł a cena dotychczasowa uwidoczniona w gazetce 13,99 zł.
B. Wyroby z tzw. „gratisami”.
Skontrolowano powyższe zagadnienie w odniesieniu do 10 artykułów żywnościowych oferowanych do sprzedaży. Porównano cenę produktu oferowanego „z gratisem” z ceną tożsamego produktu oferowanego bez „gratisu”.
W wyniku analizy, nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 3 produktów, gdzie oferowany do sprzedaży z produktem gratis - nie był gratisem, ponieważ klient za niego musiał zapłacić.
Powyższe stwierdzono u przedsiębiorcy w Szczecinie, gdzie:
- cena towaru (kawa rozpuszczalna 200g + czekolada gratis 80g) oferowanego do sprzedaży z gratisem jest wyższa o 2,74 zł od ceny towaru bez „gratisu”.
- cena towaru 200g kawa rozpuszczalna + kubek gratis) oferowanego do sprzedaży z gratisem jest wyższa o 3,75 zł od ceny towaru bez „gratisu”.
- cena towaru herbata 300g + 50% gratis) oferowanego do sprzedaży z gratisem jest wyższa o 1,70 zł od ceny towaru bez „gratisu”.
2. Prawidłowość uwidaczniania cen towarów oferowanych w promocji
i prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych.
Sprawdzono przestrzeganie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży nieprawidłowości stwierdzono w zakresie:
a) uwidacznianie ceny detalicznej
Podczas kontroli stwierdzono, że przedsiębiorcy uwidaczniali wymagane ceny detaliczne dla oferowanych produktów.
Natomiast u przedsiębiorcy w Szczecinie stwierdzono, że na sali sprzedażowej o powierzchni 6150m2 w czasie kontroli umieszczono niewystarczającą liczbę czytników pozwalających kupującym na odczytanie cen towarów na podstawie kodu kreskowego (stwierdzono 14 sprawnie działających czytników przy wymaganych przepisami 16). W związku z powyższym uznano, iż towary przeznaczone do sprzedaży nie zostały oznaczone cenami w sposób bezpośredni, co narusza § 9 ust. 1 w związku
z ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
b) uwidacznianie ceny jednostkowej artykułów żywnościowych
Kontrolą objęto 101 produktów żywnościowych, kwestionując brak cen jednostkowych
w przypadku 22 produktów u następujących przedsiębiorców:
· w Szczecinie – kwestionowano brak uwidocznienia cen jednostkowych w materiale reklamowym w przypadku 10 produktów tj.:
- sos słodko-kwaśny 450g+ 70g gratis ,
- biszkopty 120g,
- cola 2le,
- makaron 500g ,
- kawa Instant 200g,
- ryż 400g,
- Rogal z nadzieniem kakowym 65ge,
- woda 1,5l mineralna,
- chipsy 160g Fromage,
- nektar jabłkowy 2l.
· w Szczecinie - kwestionowano brak uwidocznienia cen jednostkowych w materiale reklamowym w przypadku 6 produktów tj.:
- 2 Kaszki 230g (różne smaki) w cenie 11,30 zł + Chrupaczki ryżowe 40g gratis,
- Makaron 400g w cenie 2,99 zł + Makaron 400g gratis,
- Woda 6x 1,5l w cenie 10,74 zł + Woda smakowa 1,5l gratis;
- Konserwa turystyczna 300g w cenie 3,99 zł + Szynka mielona 110g gratis,
- Herbata 100tb.x 2g w cenie 10.99 zł + Herbata 25tb. x 2g gratis,
- Krem jogurtowy w cenie 1,59 zł różne smaki i gramatury.
· W Szczecinie – kwestionowano brak uwidocznienia cen jednostkowych w materiale reklamowym w przypadku 5 produktów tj.:
- migdały w płatkach 75ge,
- adwokat czekoladki nadziewane 455g,
- tartaletki malinowe 135g,
- tartaletki cytrynowe 125g,
- tartaletki czekoladowe z karmelem 135g.
Powyższe narusza § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
· W Pyrzycach – kwestionowano brak uwidocznienia cen jednostkowych w materiale reklamowym i na wywieszce w przypadku 1 produkt tj.;
- syrop Malina z kwiatem Lipy 420ml,.
Powyższe narusza odpowiednio § 7 ust. 1 i § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
c) prawidłowość wyliczania cen jednostkowych
Kontrolą objęto 99 produktów żywnościowych, kwestionując 3 produkty, dla których błędnie wyliczono ceny jednostkowe u 2 przedsiębiorców:
· w Pyrzycach, gdzie kwestionowano prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych w materiale reklamowym (dotyczyło produktu - herbata expresowa 100t x 2g + 50 torebek) i na wywieszce (dotyczyło produktu - serek twarogowy puszysty 140g), co narusza odpowiednio § 7 ust. 1 i § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
· w Szczecinie, gdzie kwestionowano prawidłowość wyliczenia ceny jednostkowej w materiale reklamowym w przypadku 1 produktu tj.: tartaletki czekoladowe z karmelem 135g, co narusza § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży
d) uwidaczniania jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny
na wywieszkach cenowych przy towarze promocyjnym
· Kontrolą objęto 105 produktów żywnościowych, kwestionując 2 produkty, które nie posiadały na wywieszkach jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny, co narusza § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży
Nieprawidłowości w powyższym zakresie stwierdzono u przedsiębiorcy w Szczecinie w odniesieniu do 2 produktów tj.:
- pietruszka przyprawa w mini kostkach 35g,
- tartaletki czekoladowe z karmelem 135g
e) uwidaczniania przekreślonej ceny dotychczasowej
Zagadnie powyższe badano u wszystkich przedsiębiorców, ogółem skontrolowano 93 produkty, stwierdzając następujące nieprawidłowości:
· u przedsiębiorcy w Pyrzycach - w Gazetce Promocyjnej cena dotychczasowa uwidoczniona była w postaci słów „stara cena”. Ceny dotychczasowej przekreślonej przy towarach oferowanych do sprzedaży po cenach promocyjnych nie uwidoczniono w materiale reklamowym tj. Gazetce – ani na wywieszkach umieszczonych przy tych towarach;
· u przedsiębiorcy w Złocieńcu, zakwestionowano 11 badanych produktów, gdzie nie uwidoczniono przekreślonej ceny dotychczasowej tj.:
- kukurydza 2 x 340 g,
- oliwa a` 1 l,
- oliva a` 1 l,
- herbatniki a `50 g,
- napój gazowany oranżada mandarynkowa a` 0,5 l,
- przyprawa a` 200 g,
- Ketchup łagodny a `215 g,
- napój gazowany cytrynowy 2 l ,
- napój gazowany gruszkowy 2 l ,
- napój gazowany winogronowy 2 l,
- jogurt z winogronami i ziarnami zbóż 50 g.
Powyższe nieprawidłowości naruszają § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów
i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży
f) podanie przyczyn lub przyczyny obniżki cen lub przeceny przy towarach oferowanych po obniżonej cenie w materiałach reklamowych lub na wywieszkach
Kontrolą objęto 14 produktów żywnościowych, kwestionując 14 produktów, dla których nie podano przyczyny obniżki lub przeceny u 3 przedsiębiorców tj.:
· u przedsiębiorcy w Pyrzycach w odniesieniu do następujących produktów:
- strudel francuski z jabłkiem 400g,
- strudel francuski z wiśnia 400g,
- serek 150g,
- Jogurt Wiśnia 130g,
- marchewkowo-bananowy 33g.
· U przedsiębiorcy w Koszalinie
- norweski łosoś wędzony 100 g,
- ser twarogowy 250 G,
- skrzydełka z kurcząt pieczone 400 g,
- mięso mielone 500 g,
- kiełbasa żywiecka 90 g.
· u przedsiębiorcy w Złocieńcu, w odniesieniu do następujących produktów:
- napój gazowany cytrynowy 2 l ,
- napój gazowany gruszkowy 2 l ,
- napój gazowany winogronowy 2 l,
- jogurt z winogronami i ziarnami zbóż 50 g.
Powyższe narusza § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży
g) wskazanie okresu obowiązywania obniżki lub przeceny w materiałach reklamowych lub na wywieszkach
Kontrolą objęto 14 produktów żywnościowych, kwestionując 14 produktów, dla których nie podano okresu obowiązywania obniżki lub przeceny u 3 przedsiębiorców:
· u przedsiębiorcy w Pyrzycach, w odniesieniu do następujących produktów:
- strudel francuski z jabłkiem 400g,
- strudel francuski z wiśnia 400g,
- serek 150g,
- Jogurt Wiśnia 130g,
- marchewkowo-bananowy 33g.
· u przedsiębiorcy w Koszalinie, w odniesieniu do następujących produktów:
- norweski łosoś wędzony 100 g,
- ser twarogowy 250 G,
- skrzydełka z kurcząt pieczone 400 g,
- mięso mielone 500 g,
- kiełbasa żywiecka 90 g.
· w Złocieńcu, w odniesieniu do następujących produktów:
- napój gazowany cytrynowy 2 l ,
- napój gazowany gruszkowy 2 l ,
- napój gazowany winogronowy 2 l,
- jogurt z winogronami i ziarnami zbóż 50 g.
Powyższe narusza § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży
3. Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.
Dokonano porównania zgodności cen uwidocznionych na wywieszkach cenowych
z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz cenami podanymi w gazetce promocyjnej w odniesieniu do 113 produktów żywnościowych
Nieprawidłowości w badanym zakresie nie odnotowano.
4. Badania laboratoryjne
Do badań laboratoryjnych pobrano 16 partii wyrobów cukierniczych oraz 8 partii bakalii.
W wyniku dotychczasowych badań stwierdzono, że 8 partii wyrobów cukierniczych jest zgodne z Deklaracją producentów, natomiast dla pozostałych produktów badania są w toku. Niezależnie od powyższego w toku kolejnych kontroli zostaną pobrane jeszcze partie produktów dla zrealizowania ilości wskazanych w programie.
PODSUMOWANIE
W toku kontroli osoby odpowiedzialne za stwierdzone wykroczenia zostały ukarane mandatami karnymi kredytowanymi o łącznej wartości 1800,00 zł (6 osób) w związku z popełnieniem wykroczeń z art. 137 § 1 ustawy z dnia 20.05.1971r. Kodeks Wykroczeń oraz wobec 1 osoby zostanie skierowany wniosek o ukaranie do właściwego terytorialnie Sądu Rejonowego za wykroczenie z art. 136 § 2 ustawy z dnia 20.05.1971r. Kodeks Wykroczeń.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Wilkosz | 29-12-2009 11:50 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 29-12-2009 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Wilkosz | 29-12-2009 11:52 |