eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości oznakowania i jakości wyrobów pończoszniczych
Ogółem kontroli poddano 24 partie wyrobów pończoszniczych, w tym:
- 23 partie produkcji krajowej,
- 1 partię z obrotu wewnątrzunijnego (Włochy),
Zakwestionowano 9 partii w/w wyrobów, w tym:
- 8 partii produkcji krajowej,
- 1 partię z obrotu wewnątrzunijnego (Włochy),
Wszystkie kontrole zostały zakończone.
Jakość wyrobów pończoszniczych
Jakość wyrobów pończoszniczych sprawdzono poprzez przeprowadzenie badań laboratoryjnych i organoleptycznych.
Ogółem sprawdzono jakość 24 partii wyrobów pończoszniczych, z czego:
- laboratoryjnie zbadano 9 partii produkcji krajowej,
- organoleptycznie 15 partii.
Na opakowaniach jednostkowych wyrobów pończoszniczych przedsiębiorcy zamieścili szczegółowe charakterystyki jakościowe towarów w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), które zapewniały konsumentom pełną informację o towarze.
Badania laboratoryjne
Do badań laboratoryjnych w Specjalistycznym Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej w Łodzi pobrano 9 partii wyrobów pończoszniczych, w tym:
1) do badań laboratoryjnych, w trakcie których sprawdzono skład surowcowy i wymiarowanie, pobrano następujące wyroby:
- bezuciskowe skarpety,
- skarpety męskie,
- skarpety sportowe,
- bezuciskowe skarpety,
- bezuciskowe skarpety
- podkolanówki bezuciskowe.
2) do badań laboratoryjnych, w trakcie których sprawdzono skład surowcowy pobrano następujące wyroby:
- rajstopy damskie,
- rajstopy damskie,
- rajstopy damskie.
Badania laboratoryjne 9 partii wyrobów pończoszniczych w zakresie składu surowcowego wykazały, że skład surowcowy 5 partii wyrobów pończoszniczych był inny, niż deklarowany na etykiecie jednostkowej:
- partia (150 par) bezuciskowych skarpet o deklarowanym na etykiecie jednostkowej składzie surowcowym: bawełna 80 %, i elastil 20%, posiadała faktyczny, ustalony laboratoryjnie procentowy skład surowcowy: bawełna 33,9 %, poliester 65,7 %, poliamid 0,2 %, elastodien 0,2%;
- partia (180 par) skarpet męskich o deklarowanym na etykiecie jednostkowej składzie surowcowym: bawełna 80 %, i elastil 20%, posiadała faktyczny, ustalony laboratoryjnie procentowy skład surowcowy: bawełna 68,6 %, poliamid 30,1 %, elastodien 1,3 %;
- partia (65 par) skarpet sportowych o deklarowanym na etykiecie jednostkowej składzie surowcowym: bawełna 75 %, poliamid 20%, elastyn 5 %, posiadała faktyczny, ustalony laboratoryjnie procentowy skład surowcowy: bawełna 56,6 %, poliester 36,5 %, akryl 2,8 %, poliamid 2,5 %, elastodien 1,6%;
- partia (14 par) bezuciskowych skarpet o deklarowanym składzie: bawełna 66,8 %, poliamid 33,0 % i elastodien 0,2 % posiadała faktyczny, ustalony laboratoryjnie procentowy skład surowcowy: bawełna 61,7 %, poliamid 38,0 %, elastodien 0,3 %;
- partia (5 par) bezuciskowych skarpet o deklarowanym składzie: bawełna 44,80 %, poliamid 33,0 % i elastodien 0,7 % posiadała faktyczny, ustalony laboratoryjnie procentowy skład surowcowy: bawełna 61,6 %, poliamid 37,4 %, elastodien w oplocie poliestrowym 1,0 %.
Badania laboratoryjne w zakresie wymiarowania wykazały, że wielkości 4 partii skarpet były niezgodne z wielkością deklarowaną na etykiecie jednostkowej:
- skarpety męskie - wielkość deklarowana 29/30, wielkość rzeczywista 25,0 (skarpetki I) i 25,5 (skarpetki II),
- skarpety sportowe - wielkość deklarowana 23/24, wielkość rzeczywista 20,5 (skarpetki I) i 20,0 (skarpetki II),
- skarpety bezuciskowe - wielkość deklarowana 27/28, wielkość rzeczywista 24,0 (skarpetki I) i 24,5 (skarpetki II),
- skarpety bezuciskowe - wielkość deklarowana 25/26, wielkość rzeczywista 21,5 (skarpetki I) i 22,0 (skarpetki II).
Badania organoleptyczne
Ocenie organoleptycznej poddano 15 partii wyrobów pończoszniczych, w tym:
- 14 partii produkcji krajowej,
- 1 partia z obrotu wewnątrzunijnego (Włochy),
W wyniku badań organoleptycznych przeprowadzonych w trakcie kontroli w odniesieniu do parametrów zawartych w szczegółowych charakterystykach jakościowych towarów - w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) - nieprawidłowości nie odnotowano. Nie stwierdzono błędów dzianin oraz wad konfekcjonowania produktów.
Dokonano wymiarowania 3 partii wyrobów pończoszniczych produkcji krajowej. W wyniku przemierzenia stwierdzono, że rzeczywiste wielkości są zgodne z deklarowanymi na etykietach jednostkowych.
1. Prawidłowość oznakowania
Przeprowadzając ocenę organoleptyczną wyrobów pończoszniczych sprawdzono zgodność oznakowania z wymaganiami:
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i znakowania produktów włókienniczych (Dz.U. nr 81, poz. 743 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 2 lipca 2004 r, o swobodzie działalności gospodarczej (t.j.: Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 ze zm.), w tym również wymagań określonych w ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. nr 90, poz. 999 z późn. zm.).
Kontrolą objęto ogółem 15 partii wyrobów pończoszniczych, w tym:
- 14 partii produkcji krajowej,
- 1 partia pochodząca z obrotu wewnątrzunijnego (Włochy).
Stwierdzono, że przy 4 partiach wyrobów w podanym składzie surowcowym, nazwy włókien były niezgodne z nazwami włókien tekstylnych określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i znakowania produktów włókienniczych (Dz.U. nr 81, poz. 743 z późn. zm.), co nie spełniało wymogów § 5 ust. 1 w/w rozporządzenia.
4. Oznaczanie wyrobów pończoszniczych cenami
Prawidłowość uwidaczniania cen sprawdzono w hurtowni w Kamieniu Pomorskim (w której prowadzona była również sprzedaż detaliczna) na przykładzie 6 partii wyrobów pończoszniczych, w oparciu o przepisy:
- ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.),
- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894 ze zm.).
Nieprawidłowości w tym zakresie stwierdzono przy 5 partiach.
Wykorzystanie ustaleń
Ustalenia kontroli były podstawą do:
- ukarania jednego przedsiębiorcy mandatem o wartości 150,00 zł,
- przesłania wystąpienia pokontrolnego do jednego kontrolowanego przedsiębiorcy na zasadzie
art. 33 ustawy o Inspekcji Handlowej,
- przesłania 4 pism do producentów zakwestionowanych wyrobów pończoszniczych (dot. nieprawidłowych nazw włókien),
- przesłania 4 wystąpień pokontrolnych na podstawie art. 34 ustawy o Inspekcji Handlowej do producentów zakwestionowanych podczas badań laboratoryjnych wyrobów pończoszniczych wraz z zawiadomieniem właściwych terytorialnie inspektoratów IH,
- wydania 2 decyzji dla kontrolowanych do uiszczenia kosztów przeprowadzonych badań (po uprzednim skierowaniu zawiadomień).
Beata Manios- specjalista w Inspekcji Handlowej w Szczecinie (rzecznik w Inspekcji Handlowej w Szczecinie)
Tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Wilkosz | 30-11-2009 10:15 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Tomasz Wilkosz | 30-11-2009 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 30-11-2009 10:15 |