eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli jakości handlowej i prawidłowości oznakowania ryb i przetworów rybnych
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie oraz Delegatura w Koszalinie skontrolowali na terenie województwa zachodniopomorskiego łącznie 13 przedsiębiorców. Były to kontrole m.in. w Szczecinie, Kołobrzegu, Darłowie, Mielnie, Kobylance, Stargardzie Sz., Szczecinku, Koszalinie. Kontrolą objęto hurtownie, sklepy wielkopowierzchniowe, magazyny centralne, sklepy detaliczne.
Ogółem skontrolowano 143 partie ryb i przetworów rybnych w poszczególnych grupach asortymentowych:
· Przetwory rybne marynowane - 21 partii,
· Sardynki- 3 partie,
· Tuńczyk- 14 partii,
· Konserwy pozostałe- 43 partie,
· Ryby świeże – 13 partii,
· Ryby mrożone i w glazurze - 18 partii,
· Ryby wędzone - 26 partii,
· Inne przetwory rybne - 5 partii (1 partia pasty rybnej, 2 partie ryb solonych, 2 partie sałatek).
Ogółem zakwestionowano 31 partii ryb i przetworów rybnych wposzczególnych grupach asortymentowych:
· Przetwory rybne marynowane - 6 partii,
· Ryby świeże - 10 partii,
· Ryby mrożone i w glazurze - 4 partie,
· Ryby wędzone - 8 partii,
· Inne przetwory rybne - 3 partie (1 partia pasty rybnej, 2 partie ryb solonych).
1) Jakość ryb i przetworów rybnych.
Badania jakościowe przeprowadzono w Laboratorium Kontrolno-Analitycznym UOK i K
w Poznaniu dokonując sprawdzenia zgodności cech organoleptycznych, fizycznych
i chemicznych.
w Poznaniu dokonując sprawdzenia zgodności cech organoleptycznych, fizycznych
i chemicznych.
Ogółem do badań laboratoryjnych pobrano 25 partii produktów rybnych, z czego zakwestionowano 1 partię przetworów rybnych marynowanych, tj.:
· Rolmopsy marynowane, które nie odpowiadały deklaracji Producenta z powodu zaniżenia masy ryby o: 53g, 26g, 41g.
Producent dla przedmiotowych rolmopsów zadeklarował na etykiecie opakowania jednostkowego masę netto ryby po odsączeniu 200g, a w wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono masy ryby odpowiednio: 141 ± 6; 168± 6; 153 ± 6.
Produkt jw. oferowano do sprzedaży w Hipermarkecie w Szczecinie. Pozostałe produkty z partii pobranej do badań zostały decyzją przedsiębiorcy przeznaczone na straty.
Wobec powyższego, skierowano informację do właściwego terytorialnie WIIJHARS.
Ponadto przesłano zawiadomienie do przedsiębiorcy w sprawie wszczęcia postępowania administracyjnego odnośnie uiszczenia kwoty przeprowadzonych badań laboratoryjnych, wystąpienie pokontrolne do producenta i kontrolowanego przedsiębiorcy oraz materiały z kontroli zostaną skierowane do postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej.
Ponadto przesłano zawiadomienie do przedsiębiorcy w sprawie wszczęcia postępowania administracyjnego odnośnie uiszczenia kwoty przeprowadzonych badań laboratoryjnych, wystąpienie pokontrolne do producenta i kontrolowanego przedsiębiorcy oraz materiały z kontroli zostaną skierowane do postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej.
Producent w odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne przekazał poprawioną etykietę, która nie budzi wątpliwości, co do masy netto rolmopsów.
2) Prawidłowość oznakowania produktów.
Prawidłowość oznakowania ryb i przetworów rybnych sprawdzono w odniesieniu do obowiązujących przepisów.
Powyższe zagadnienie sprawdzono u wszystkich kontrolowanych przedsiębiorców, z czego
u 6 stwierdzono nieprawidłowości w zakresie oznakowania ryb i przetworów rybnych. Badaniem objęto 143 partie ryb i przetworów rybnych, kwestionując 25 partii, tj.:
u 6 stwierdzono nieprawidłowości w zakresie oznakowania ryb i przetworów rybnych. Badaniem objęto 143 partie ryb i przetworów rybnych, kwestionując 25 partii, tj.:
RYBY I PRZETWORY RYBNE OFEROWANE DO SPRZEDAŻY „LUZEM”
A/ Z uwagi na brak informacji o metodzie produkcji i obszarze połowu kwestionowano 14 partii.
Powyższe stwierdzono u następujących przedsiębiorców w Szczecinie i Kołobrzegu.
- 2 partie ryby glazurowanej (mintaj filet, panga filet),
Wymagane ww. informacje znajdowały się na etykietach opakowań transportowych,
jednakże przedsiębiorca nie uwidocznił ich dla konsumentów.
jednakże przedsiębiorca nie uwidocznił ich dla konsumentów.
W związku z powyższym przesłano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy.·
Otrzymano odpowiedź na wystąpienie pokontrolne, w którym przedsiębiorca zobowiązał
się usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości
handlowej.
Otrzymano odpowiedź na wystąpienie pokontrolne, w którym przedsiębiorca zobowiązał
się usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości
handlowej.
- 2 partie ryb glazurowanych (partia pangi i partia tilapi).
Wymagane ww. informacje znajdowały się na etykietach opakowań transportowych, jednakże przedsiębiorca nie uwidocznił ich dla konsumentów.
W związku z powyższym przesłano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy.
Otrzymano odpowiedź na wystąpienie pokontrolne, w którym przedsiębiorca zobowiązał
się usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej.
Otrzymano odpowiedź na wystąpienie pokontrolne, w którym przedsiębiorca zobowiązał
się usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej.
- 6 partii ryb świeżych (leszcz, płoć mała, płoć duża, flądra, dorsz b/g dorsz z/g).
Wymaganych ww. informacji przedsiębiorca nie uwidocznił w miejscu dla konsumentów,
gdyż nie posiadał takich danych od dostawców.
gdyż nie posiadał takich danych od dostawców.
W związku z powyższym przesłano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy,
producentów. Materiały z kontroli zostaną skierowane do postępowania administracyjnego
w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej.
producentów. Materiały z kontroli zostaną skierowane do postępowania administracyjnego
w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej.
- 2 partie ryb świeżych (pstrąg patroszony, pstrąg płaty),
- 2 partie ryb świeżych (filet z flądry świeży, filet z dorsza z/sk świeży).
Decyzją przedsiębiorcy towary nieprawidłowo oznakowane wycofano z obrotu do
momentu prawidłowego oznakowania. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości
handlowej.
momentu prawidłowego oznakowania. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości
handlowej.
B/ z uwagi na brak informacji dotyczącej ilościowej zawartości ryby lub glazury zakwestionowano 4 partie:
Powyższe stwierdzono u następujących przedsiębiorców w Szczecinie, Kołobrzegu, Koszalinie:
- 2 partie ryb glazurowanych (tilapia filet, panga filet)
W związku z powyższym przesłano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy.
Otrzymano odpowiedź na wystąpienie pokontrolne, w którym przedsiębiorca zobowiązał
się usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości
handlowej.
Otrzymano odpowiedź na wystąpienie pokontrolne, w którym przedsiębiorca zobowiązał
się usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości
handlowej.
- 2 partie ryby glazurowanej (mintaj filet, panga filet).
W związku z powyższym przesłano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy.
Otrzymano odpowiedź na wystąpienie pokontrolne, w którym przedsiębiorca zobowiązał
się usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości
handlowej.
Otrzymano odpowiedź na wystąpienie pokontrolne, w którym przedsiębiorca zobowiązał
się usunąć stwierdzone nieprawidłowości. Materiały z kontroli zostaną skierowane do
postępowania administracyjnego w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości
handlowej.
PRZETWORY RYBNE OFEROWANE DO SPRZEDAŻY W OPAKOWANIACH JEDNOSTKOWYCH
W badanym zakresie zakwestionowano 11 partii przetworów rybnych.
Powyższe stwierdzono u przedsiębiorców w Koszalinie, Kołobrzegu
Decyzją przedsiębiorców towary nieprawidłowo oznakowane wycofano w obrotu
handlowego.
handlowego.
3) Przestrzeganie aktualności dat minimalnej trwałości i terminów przydatności do spożycia ryb i przetworów rybnych
Przestrzeganie dat minimalnej trwałości i terminów przydatności do spożycia ryb i przetworów rybnych oferowanych do sprzedaży sprawdzono u wszystkich kontrolowanych przedsiębiorców. Badaniem objęto 143 partie ryb i przetworów rybnych. W powyższym zakresie zakwestionowano 5 partii przetworów rybnych, i tak :
· u przediębiorcyprowadzącego działalność gospodarczą w hurtowni ryb w Koszalinie stwierdzono w sprzedaży partię ryby wędzonej kabanosów z łososia wędzonego a`1000g po upływie terminu przydatności do spożycia (37 dni po terminie);
· u przedsiębiorcy, prowadzącego działalność gospodarczą w sklepie rybnym w Kołobrzegustwierdzono w sprzedaży:
- partię przetworów rybnych marynowanych a`240g po upływie daty minimalnej trwałości (32 dni po dacie);
- 3 partie innych przetworów rybnych po upływie terminów przydatności do spożycia ( 2 partie po upływie 47 dni i 1 partia po upływie 5 dni po terminie).
Decyzją przedsiębiorców zakwestionowane wyżej towary zostały wycofane z obrotu handlowego.
Wobec osób odpowiedzialnych zastosowano postępowanie mandatowe.
4) Warunki i sposób przechowywania
U wszystkich kontrolowanych przedsiębiorców sprawdzono prawidłowość przechowywania oferowanych do sprzedaży towarów zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami producentów, nie stwierdzając nieprawidłowości. Badaniem objęto 143 partie ryb i przetworów rybnych.
4) Przestrzeganie postanowień art. 59 ust.4 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225 ze zm.).
Wszyscy przedsiębiorcy przechowywali i udostępniali na żądanie kontrolujących orzeczenia lekarskie wydawane osobom bezpośrednio stykającym się z żywnością do celów sanitarno – epidemiologicznych.
Ponadto sprawdzono:
· Rzetelność obsługi poprzez dokonanie zakupu kontrolnego.
Zakupu kontrolnego dokonano u 5 przedsiębiorców nie stwierdzając w powyższym zakresie nieprawidłowości.
· Prawidłowość uwidaczniania cen ryb i przetworów rybnych.
Przestrzeganie prawidłowości uwidaczniania cen sprawdzono w odniesieniu do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894 ze zm.).
Powyższe zagadnienie sprawdzono u 1 przedsiębiorcyprowadzącego działalność gospodarczą w sklepie w Szczecinie - przy 29 przetworach rybnych brak było wywieszek zawierających informacje wskazujące nazwy handlowe towarów, ceny oraz jednostki miar, oraz nie uwidoczniono cen jednostkowych na wywieszkach lub w innej formie dostępnej dla kupującego przy 29 przetworach rybnych w opakowaniach jednostkowych.
Skierowano wobec osoby odpowiedzialnej wniosek do Sądu Rejonowego- Wydział Grodzki.
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do :
· ukarania 2 osób mandatami karnymi kredytowanymi na kwotę 450,00 zł.,
· skierowania 4 wystąpień pokontrolnych do producentów,
· skierowania 4 wystąpień pokontrolnych do przedsiębiorców,
· przesłania 2 informacji do właściwych terytorialnie WIIJHARS
· skierowania wniosku do Sądu Rejonowego– Wydział Grodzki
· przesłania zawiadomienia do przedsiębiorcy o uiszczeniu kosztów przeprowadzonych
badań laboratoryjnych,
badań laboratoryjnych,
Ponadto, w związku z ustaleniami kontroli zostaną:
· skierowane materiały z 7 spraw do Komisji WIIH w Szczecinie w zakresie postępowania administracyjnego z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
· przesłane 4 wystąpienia pokontrolne do producentów,
· przesłane 3 wystąpienia pokontrolne do przedsiębiorców,
· przesłane 4 informacje do właściwych terytorialnie WIIJHARS,
· przesłane 2 informacje do Inspekcji Sanitarnych w związku z oferowaniem do sprzedaży towarów po upływie terminów przydatności do spożycia i dat minimalnej trwałości.
Beata Manios- specjalista w Inspekcji Handlowej w Szczecinie
(rzecznik w Inspekcji Handlowej w Szczecinie)
Tel. 0-91 4230521
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Wilkosz | 16-10-2009 14:23 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Tomasz Wilkosz | 16-10-2009 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 16-10-2009 14:23 |