eBoi
Jak załatwić sprawę?
Mediacje w I kwartale 2009 r.
Jednym z zadań Inspekcji Handlowej realizowanym w celu ochrony interesów i praw konsumentów jest podejmowanie mediacji. Jest to alternatywna, dla spraw sądowych, metoda rozwiązywania sporów. Z uwagi na ustawowe zadania w trakcie mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlową rozwiązywane są spory pomiędzy przedsiębiorca a konsumentem. Mediacja jest próbą polubownego zakończenia sporu. Osoba uczestnicząca w spotkaniu ze strony Inspekcji Handlowej jest bezstronna i jedynie prowadzi spotkanie, w trakcie którego strony próbują znaleźć rozwiązanie sporu. Jeżeli strony nie są w stanie się porozumieć mediator może podpowiedzieć rozwiązanie, nie może jednak niczego narzucić.
W I półroczu 2009r. do Inspekcji Handlowej wpłynęło 449 wniosków o mediację. 394 wnioski zrealizowano w tut. Inspektoracie, z czego pozytywny dla konsumenta wynik uzyskano w blisko 72% spraw. Niewielka ilość wniosków przekazywana jest zgodnie z właściwością do innych organów, załatwiana jest poza postępowaniem mediacyjnym, przedsiębiorca odmawia przystąpienia do mediacji lub też konsument wycofał wniosek. W tym okresie były to 55 wnioski. W analogicznym okresie 2008r. ilość wniosków była podobna- 455. Ze skutkiem pozytywnym dla konsumenta zakończonych zostało blisko 70% mediacji. (w całym roku 2008- prawie 800 wniosków).
Wnioski o mediacje w zdecydowanej większości dotyczą obuwia (ponad 50% w roku bieżącym). W mniejszej ilości wnioski dotyczą sprzętu RTV i AGD (11%), mebli (5%), sprzęt komputerowy (2,5%), usług (5%), przy czym w usługach dominują usługi remontowo-budowlane i pralnicze.
Beata Manios- specjalista w Inspekcji Handlowej w Szczecinie
(rzecznik w Inspekcji Handlowej w Szczecinie)
Tel. 0-91 4230521
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Wilkosz | 16-10-2009 14:22 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Tomasz Wilkosz | 16-10-2009 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 16-10-2009 14:22 |