eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości funkcjonowania restauracji z kategorii ?luksusowych?, w tym oferujących dania kuchni zagranicznych
Realizując program kontroli UOK i K w zakresie kontroli prawidłowości funkcjonowania restauracji z kategorii „luksusowych”, w tym oferujących dania kuchni zagranicznych, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził na terenie województwa zachodniopomorskiego łącznie 12 kontroli u 9 przedsiębiorców.
Kontrole działalności gospodarczej przedsiębiorców podjęto na podstawie art. 3 ust.1,2,3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 882/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 191 z 28.5.2004 s. z późn. zm.), art.17 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2017, poz. 2212), w związku z art.3 ust.1 pkt.6 oraz art.3 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2017, poz.1063 ze zm.).
Kontrole w restauracjach z kategorii luksusowych przeprowadzono na podstawie własnego rozeznania u 5 przedsiębiorców w Szczecinie (4 kontrole urzędowe oraz 1 kontrola na zawiadomienie), u 3 w Koszalinie (2 kontrole urzędowe oraz 1 kontrola na zawiadomienie) i 1 w Kołobrzegu (kontrola urzędowa)
Przeprowadzono 12 kontroli u 9 przedsiębiorców i u wszystkich stwierdzono nieprawidłowości.
W trakcie przeprowadzonych kontroli zbadano razem 129 partii o wartości 6480 zł, kwestionując 99 partii o wartości 3390 zł.
W układzie tematycznym wyniki kontroli przedstawiały się następująco:
Rzetelność obsługi
Rzetelność obsługi poprzez dokonanie zakupu kontrolnego sprawdzono u 9 przedsiębiorców. Nieprawidłowości stwierdzono w restauracji w Koszalinie, gdzie stwierdzono podmianę asortymentową, ponieważ w składzie wyrobu będącego przedmiotem zakupu kontrolnego, tj. sałatki lazurowej o wartości 20 zł podano jako jeden ze składników ser Feta, którego nazwa została zarejestrowana jako chroniona nazwa pochodzenia, zamiast faktycznie użytego sera Favita. W trakcie kontroli stwierdzono, że na stanie restauracji nie było sera Feta, znajdował się natomiast ser miękki solankowy - tłusty „Favita” a'270 g.
W związku z powyższym stwierdzono, że w miejscu sprzedaży podano niezgodne z prawdą dane w zakresie składu, co wprowadza w błąd konsumenta, co do właściwości środka spożywczego, a w szczególności co do jego charakteru, tożsamości, właściwości, składu (...), co stanowi naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (We) nr 608/2004 (Dz. Urz. UE L 304 z 22.11.2011, s.18 z późn. zm.), oraz wyczerpuje definicję produktu zafałszowanego, o którym mowa w art. 3 pkt.10 lit. c ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2212 ).
W związku z powyższym:
- skierowano wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej.
W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne przedsiębiorca poinformowała, że do sałatki lazurowej jest już kupowany oryginalny ser Feta.
Prawidłowość uwidaczniania cen
Sprawdzono prawidłowość uwidaczniania cen w świetle wymagań ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1830) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 2121).
Nieprawidłowości stwierdzono u niżej wymienionych przedsiębiorców:
- w restauracji w Koszalinie, gdzie w cenniku nie określono ilości potrawy lub wyrobu przy 8 wyrobach kulinarnych.
Powyższe narusza § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia.
W związku z powyższym skierowano wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy.
W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne przedsiębiorca poinformowała, że uchybienia zostały usunięte i są zgodne z obowiązującymi przepisami.
- w restauracji w Szczecinie, gdzie w cenniku nie określono ilości potrawy lub wyrobu przy 6 rodzajach dań, przystawek, deserów i zestawów dla 2 lub 4 osób. Powyższe narusza § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia.
W związku z powyższym:
W toku kontroli wydano ustne żądanie na podstawie art. 16 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. 2017, poz. 1063 ze zm.) w zakresie niezwłocznego usunięcia uchybień porządkowych.
Osoba odpowiedzialna uaktualniła ilości potraw lub wyrobów w cenniku.
Żądanie wykonano.
Jakość surowców, półproduktów, potraw i napojów
Do badań laboratoryjnych pobrano 9 próbek o wartości 425 zł. W wyniku przeprowadzonych badań w Laboratorium Kontrolno-Analitycznym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Poznaniu zakwestionowano 4 próbki o wartości 198 zł.
Nieprawidłowości stwierdzono:
- w restauracji w Koszalinie, gdzie zakwestionowano Sałatę Cezar, rzymska sałata z domowym dressingiem na bazie anchois, parmezanu kaparów podana z krewetkami i bekonem o wartości 35 zł, z uwagi na obecność niedeklarowanych w składzie pomidorów koktajlowych.
Szczegóły zawiera sprawozdanie z badań nr 263/2017 z dnia 10.11.2017 r.
Powyższe nie odpowiada wymaganiom art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2212).
W związku z powyższym:
- skierowano wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji zobowiązującej kontrolowanego do uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań laboratoryjnych.
W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne pełnomocnik przedsiębiorcy poinformował, że uchybienia stwierdzone w toku kontroli zostały usunięte.
- w restauracji w Koszalinie, gdzie zakwestionowano sałatkę Delizia o wartości 26 zł, ponieważ w badanej próbce nie stwierdzono deklarowanej obecności rukoli, natomiast stwierdzono niedeklarowane w składzie płatki czosnku.
Szczegóły zawiera sprawozdanie z badań nr 296/2017 z dnia 20 grudnia 2017 r.
Powyższe nie odpowiada wymaganiom art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych - jak wyżej.
W związku z powyższym:
- skierowano wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji zobowiązującej kontrolowanego do uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań laboratoryjnych.
W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne przedsiębiorca odpowiedziała, że uchybienia stwierdzone w toku kontroli zostały usunięte.
- w Restauracji w Szczecinie, gdzie w wyniku badań laboratoryjnych wykazano, że badana próbka Wybór Mięs z grilla: medalion wołowy (60g), medalion wieprzowy (60g), pierś z indyka (60g), boczek z warzywami gotowanymi, sosem holenderskim i smażonymi ziemniakami o wartości 59 zł nie odpowiada wymaganiom określonym w deklaracji w cenniku, z uwagi na niższą zawartość składników jednorodnych: mięsa wołowego-medalion wołowy (wynik badania 40,3g, deklaracja 60g przy niepewności wyniku 6,8g).
Szczegóły zawiera sprawozdanie z badań nr 266/2017 z dnia 14.12.2017 r.
Powyższe nie odpowiada wymaganiom art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych - jak wyżej.
W związku z powyższym:
- skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne - w odpowiedzi uzyskano informację, iż wszelkie uchybienia wskazane podczas kontroli zostały usunięte,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji w sprawie uiszczenia kosztów przeprowadzonych badań laboratoryjnych.
w restauracji w Szczecinie, gdzie w wyniku badań laboratoryjnych stwierdzono, że badana próbka Polędwica wołowa z sosem, pieczonymi ziemniakami i sałatką sezonową o wartości 78 zł zawiera dodatkowo 2 rodzaje cykorii.
Szczegóły zawiera sprawozdanie z badań nr 265/2017 z dnia 13.11.2017 r.
Wprowadzenie do obrotu produktu niezgodnego z deklaracją w cenniku nie odpowiada wymaganiom art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno- spożywczych (Dz. U. jw.), w związku z naruszeniem art. 7 ust. 1 pkt a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25.10.2011 r. w sprawie przekazywania konsumentowi informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/20 06 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG , dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. Urz. UE L 304 z 22.11.2011, s. 18 z późn. zm.), albowiem informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności: co do właściwości środka spożywczego, a w szczególności co do jego składu.
W związku z powyższym:
- skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne - w odpowiedzi przedsiębiorca poinformował, iż niezadeklarowane w składzie listki cykorii stanowiły elementy dekoracji potrawy,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji w sprawie uiszczenia kosztów przeprowadzonych badań laboratoryjnych.
Identyfikowalność towarów
Nieprawidłowości nie stwierdzono, przy czym w przypadku przedsiębiorcy prowadzącej działalność gospodarczą w restauracji w Szczecinie nie zbadano identyfikowalność jednego produktu Jagnięcina 100% Lamb Bonelessleg produkt głęboko mrożony, pochodzący z Nowej Zelandii.
W czasie kontroli okazano WZ od dostawcy Kuchnie Świata S.A.
W związku z powyższym, wydano w toku kontroli żądanie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy z dnia 15.12.2000 r. o Inspekcji Handlowej - jak wyżej.
Żądanie jest w toku wykonania.
Prawidłowość oznakowania
Prawidłowość oznakowania sprawdzono w oparciu o niżej wymienione przepisy:
- rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz.29. ze zm.),
- ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2017, poz.2212);
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. Urz. UE L 304 z 22.11.2011, s.18 z późn. zm.);
- rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno- spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej (Dz. U. nr 83, poz. 772);
- rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, s. 16, z poźn. zm);
- rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28.01.2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE L 31 z 01/02/2002,P.0001-0024 ze zm.).
Prawidłowość oznakowania sprawdzono u wszystkich przedsiębiorców. Badaniem objęto 119 partii o wartości 4629 zł, z czego zakwestionowano 93 partie wyrobów kulinarnych o wartości 2877 zł, u niżej wymienionych przedsiębiorców:
w restauracji w Koszalinie, zakwestionowano 9 wyrobów kulinarnych o wartości 210 zł, będących w ofercie restauracji w dniu kontroli:
Sałaty:
- Cezar, rzymska sałata z domowym dressingiem na bazie anchois, parmezanu i kaparów podana z krewetkami i bekonem,
- Cezar, rzymska sałata z domowym dressingiem na bazie anchois, parmezanu i kaparów podana z kurczakiem i bekonem,
- Rukola z dressingiem orzechowym podana z parmezanem, orzechem włoskim i pomidorkiem.
- Zupy: zupa rybna, krem z kurek, gulaszowa, zupa rakowa, krem z chrzanem,
- Dania mięsne: duszony polik wołowy na pure ziemniaczanym z pieczoną cebulą i szczypiorkiem w sosie własnym.
W przypadku zup - w żaden sposób w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu nie podano pełnego wykazu składników - zgodnie z art. 18-20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. z uwzględnieniem informacji, o których mowa w art. 21 tego rozporządzenia, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 oraz ust.2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz.29. ze zm.).
W przypadku sałat - nazwy produktów powodujących alergie lub reakcje nietolerancji podane w wykazie składników tj. anchois, parmezan, krewetki i orzechy włoskie nie były podkreślone za pomocą pisma wyraźnie odróżniającego je od reszty składników, np. za pomocą czcionki, stylu lub koloru tła, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych w związku z art. 21 ust.1 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. - jak wyżej.
W przypadku domowych dressingów wchodzących w skład sałat i pure ziemniaczanego - nie podano pełnego wykazu składników składnika złożonego, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych w związku z art. 18 ust. 1 i 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. - jak wyżej.
Wykaz składników sałat i duszonego polika wołowego (...) - nie rozpoczynał się lub nie był poprzedzony właściwym nagłówkiem, który powinien składać się z wyrazu „składniki” lub zawierać ten wyraz, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych w związku z art. 18 ust.1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. - jak wyżej.
Powyższe stanowi naruszenie art. 4 ust.1 ustawy z dnia 21.12.2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2212).
Ww. uchybienia zostały usunięte w toku kontroli.
W związku z powyższym:
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej.
w restauracji w Koszalinie, zakwestionowano 21 wyrobów kulinarnych o wartości 563 zł, będących w ofercie restauracji w dniu kontroli:
Pizza |
L |
XL |
XXL |
---|---|---|---|
Spinaci |
27 cm |
36 cm |
46 cm |
Verona |
27 cm |
36 cm |
46 cm |
Mexicana |
27 cm |
36 cm |
46 cm |
Amore |
27 cm |
36 cm |
46 cm |
Buongiorno |
27 cm |
36 cm |
46 cm |
Sałatki: Fegato di Pollo, Piatto Verde, Buongiorno, Anatra, Balsámico, Delizia.
- w przypadku sosu pomidorowego i ciasta wchodzącego w skład pizz oraz sosów i mixu sałat wchodzących w skład sałatek, nie podano wykazu składników składnika złożonego, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych w związku z art. 18 ust. 1 i 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. - jak wyżej;
- w przypadku 2 serów w pizzy Spinaci i serów wymienionych ogólnie w pizzach nie uwidoczniono ich szczegółowej nazwy, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w związku z art. 18 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. - jak wyżej;
wykaz składników pizz i sałatek nie rozpoczynał się lub nie był poprzedzony właściwym nagłówkiem, który powinien składać się z wyrazu „składniki” lub zawierać ten wyraz, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych w związku z art. 18 ust.1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. - jak wyżej.
Powyższe stanowi naruszenie art. 4 ust.1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych - jak wyżej.
W związku z powyższym:
- skierowano wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej.
W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne przedsiębiorca poinformowała, że uchybienia stwierdzone w toku kontroli zostały usunięte.
w restauracji w Koszalinie zakwestionowano 8 wyrobów kulinarnych o wartości 171 zł, będących w ofercie restauracji w dniu kontroli:
- Zupy: gulaszowa, żurek staropolski, rybna rosołowa.
- Dania główne: Kaczka pieczona /pieczona połowa kaczki z jabłkami i sosem żurawinowym/ Kurczak z grilla /grillowana pierś kurczaka, natka pietruszki, sos barbecue/
- Polędwiczki /polędwiczki drobiowe w sosie rokpolowym/
- Paryzian /rolada z polędwiczki wieprzowej i szpinaku, serwowana na sosie kurkowym/
- Gotowane warzywa :kalafior, brokuł, marchewka
W wyniku przeprowadzonej analizy ustalono, że:
- w przypadku zup - w żaden sposób w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu nie podano wykazu składników - zgodnie z art. 18-20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r., co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 oraz ust.2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz.29. ze zm.),
- w przypadku sosów w daniach głównych - nie podano pełnego wykazu składników składnika złożonego, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w związku z art. 18 ust. 1 i 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. - jak wyżej,
- wykaz składników dań głównych i gotowanych warzyw - nie rozpoczynał się lub nie był poprzedzony właściwym nagłówkiem, który powinien składać się z wyrazu „składniki” lub zawierać ten wyraz, co stanowiło naruszenie § 19 ust.1 pkt.3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w związku z art. 18 ust.1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. - jak wyżej.
Powyższe stanowi naruszenie art. 4 ust.1 ustawy z dnia 21.12.2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych - jak wyżej.
W związku z powyższym:
- skierowano wystąpienie pokontrolne do kontrolowanego przedsiębiorcy,
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej.
W odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne przedsiębiorca poinformowała, że wykaz składników będzie ogólnodostępny dla klientów restauracji od dnia 19 stycznia 2018 r.
w restauracji w Szczecinie, zakwestionowano 5 partii środków spożywczych o wartości 235 zł:
- przy 1 partii wyrobu kulinarnego Polików wołowych duszonych z warzywami w sosie z podgrzybków podane z paloną kaszą gryczaną 150g/150g, stwierdzono niepełny wykaz składników (m.in. brak podania składników sosu i warzyw) - co narusza § 19 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. (Dz.U. - jw.) oraz nie podano i nie wyróżniono pismem odróżniającym od pozostałych składników produktów powodujących alergie lub reakcje nietolerancji, tj. mąki pszennej w „zasmażce ciemnej” i selera deklarowanego w składzie potrawy - co narusza art. 21 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 - jak wyżej;
- przy 4 partiach wyrobów kulinarnych dania główne: Makaron tagiatelle z truflami i parmezanem 300g, Grillowana pierś z kurczaka kukurydzanego z pieczonymi batatami, sosem beurre blanc i kalafiorem romanesco 150g/150g, Grillowany królik sous vide w żubrówkowym sosie z kluskami śląskimi, chutney jabłkowym i karmelizowanymi burakami 150g/150g, Stek z Black Angus z sosem whisky podany ze smażonymi ziemniakami fasolką szparagową i papryką zapiekaną w płatkach bekonu 200g/150g - stwierdzono niepełny wykaz składników (m.in. brak podania składników makaronu i sosów) - co narusza § 19 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. - jak wyżej.
- Przy ww. 5 partiach potraw wykaz składników nie rozpoczynał się bądź nie był poprzedzony właściwym nagłówkiem, który powinien składać się z wyrazu „składniki” lub zawierać ten wyraz, co narusza § 19 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. (Dz.U. - jw.), w związku z art. 18 ust.1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011 - jak wyżej.
W związku z powyższym skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne, a w odpowiedzi uzyskano informację, iż wszelkie uchybienia wskazane podczas kontroli zostały usunięte.
w restauracji w Szczecinie, zakwestionowano 6 partii środków spożywczych o wartości 152 zł:
- przy 6 partiach wyrobów kulinarnych oferowanych do sprzedaży w cenniku dla konsumentów (3 partie sałatek: Sałatka z kurczakiem podana z jajkiem, Mix sałat z marynowanymi krewetkami z sosem imbirowo-limonowym z dodatkiem chilli, Sałatka z szynką dojrzewającą, kandyzowaną żurawiną i prażonymi pestkami dyni oraz 3 partie zup: Krem z kalafiora z wędzonym łososiem i płatkami parmezanu, Żurek na wędzonych żeberkach z jajkiem przepiórczym, Tradycyjne Flaki wołowe) stwierdzono niepełny wykaz składników (m.in. brak podania składników sosów, sałat wchodzących w skład sałatek, warzyw) - co narusza § 19 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. (Dz.U.- jw.).
- Przy ww. partiach potraw wykaz składników nie rozpoczynał się bądź nie był poprzedzony właściwym nagłówkiem, który powinien składać się z wyrazu „składniki” lub zawierać ten wyraz - co stanowi naruszenie § 19 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. - jak wyżej, w związku z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 - jak wyżej.
W związku z powyższym skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne. W odpowiedzi uzyskano informację, iż wszelkie uchybienia wskazane podczas kontroli zostały usunięte.
w restauracji w Szczecinie, zakwestionowano 4 partie środków spożywczych o wartości 241 zł:
- przy 4 partiach wyrobów kulinarnych (oferowanych do sprzedaży w cenniku w tym pobrany do badań laboratoryjnych), tj.: Wybór Mięs z grilla: medalion wołowy (60g), medalion wieprzowy (60g), pierś z indyka (60g), boczek z warzywami gotowanymi, sosem holenderskim i smażonymi ziemniakami i 3 partie wyrobów kulinarnych: Dania z Grilla (Stek z wieprzowej karkówki, Filet z Łososia, Polędwiczki wieprzowe), stwierdzono niepełny wykaz składników (m.in. brak podania składników sosów, warzyw ) - co narusza § 19 ust. 1 pkt 3 i ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. - jak wyżej. Przy ww. partiach potraw wykaz składników nie rozpoczynał się bądź nie był poprzedzony właściwym nagłówkiem, który powinien składać się z wyrazu „składniki” lub zawierać ten wyraz, co stanowi naruszenie § 19 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. - jak wyżej, w związku z art. 18 ust.1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 - jak wyżej.
W związku z powyższym skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne, a w odpowiedzi uzyskano informację, iż wszelkie uchybienia wskazane podczas kontroli zostały usunięte.
w restauracji w Szczecinie, zakwestionowano 40 partii środków spożywczych o wartości 1305 zł:
- YAKHNI PILAF Pilaf z jagnięciną w szafranowym sosie 250g (z zakupu kontrolnego) brak podania składników: sałatki, sosu i chlebka (podpłomyka) oraz ich składników;
- Zestaw dla jednej osoby - 3 rodzaje, brak podania składników podpłomyka, sałatki, sosu kokosowego, sosu szpinakowego;
- Zestaw dla min. 4 osób - 1 rodzaj, brak podania składników pierożków, sosu kokosowego, indyjskiego pieczywa, dipu jogurtowego, sałatki;
- Przystawki - 6 rodzajów, brak podania składników pierożków, panierki, warzyw, kuleczek serowych, sosu z owoców morza, papadum;
- Zupy - 3 rodzaje, brak podania składników ostrej indochińskiej zupy, południowo indyjskiej zupy, owoców morza, ostro-kwaśnej zupy;
- Dania z jagnięciny - 1 rodzaj, brak podania składników sosu pomidorowego, podpłomyka;
- Dania z kurczakiem - 2 rodzaje, brak podania składników sosu kremowego, sosu pomidorowego;
- Wołowina - 2 rodzaje, brak podania składników naleśnika, sosu kokosowego;
- Zestaw dla dzieci - 2 rodzaje, brak podania składników naleśnika, sosu kokosowego;
- Dania wegetariańskie - 10 rodzajów, brak podania składników pierożków, warzyw, placuszka, naleśnika, podpłomyka, kremowego sosu pomidorowego, kulek serowych, sosu orzechowego, kulek warzywnych, bukietu warzyw, placka uttapa, pączuszków;
- Dania z ryb i krewetek - 4 rodzaje, brak podania składników sosu kokosowego, warzyw;
- Desery - 5 rodzajów, brak podania składników popularnego indyjskiego deseru, ciepłego deseru,
Podano niepełny wykaz składników (m. in. składników sosów, sałatek, podpłomyków, deserów, zup).
Powyższe narusza § 19 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. - jak wyżej.
Przy ww. partiach potraw wykaz składników nie rozpoczynał się bądź nie był poprzedzony właściwym nagłówkiem, który powinien składać się z wyrazu „składniki” lub zawierać ten wyraz, co narusza § 19 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. - jak wyżej, w związku z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1169/2011- jak wyżej.
W związku z powyższym skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne.
W odpowiedzi uzyskano informację, iż wszelkie uchybienia wskazane podczas kontroli zostały usunięte.
Powyższe ustalenia u 4 przedsiębiorców nie odpowiadają wymaganiom jakości handlowej określonym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych - jak wyżej.
Przestrzeganie warunków przechowywania żywności i okresów jej ważności
Badaniem objęto 91 partii o wartości 4900 zł, z czego zakwestionowano 4 partie o wartości 415 zł u niżej wymienionych przedsiębiorców:
w restauracji w Kołobrzegu,
- 2 partie towarów o wartości 121 zł po upływie terminu przydatności do spożycia, tj.:
- 4,9 kg filetu z kurczaka - 1 dzień po terminie,
- 1,97 kg polędwiczek wieprzowych - 7 dni po terminie.
Powyższe stanowiło naruszenie przepisów art. 52 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2017 r., poz. 149 ze zm.)
Ww. wyroby decyzją wspólnika spółki wycofano z obrotu w trakcie kontroli i zagospodarowano we własnym zakresie.
W związku z powyższym osobę odpowiedzialną ukarano mandantem karnym kredytowanym za wykroczenie z art. 100 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia - jak wyżej, w wysokości 300 zł.
O powyższym poinformowano właściwy organ Inspekcji Sanitarnej.
w restauracji w Szczecinie, gdzie stwierdzono w obrocie 2 partie produktów o wartości 294 zł po dacie minimalnej trwałości i terminie przydatności do spożycia, tj.:
- kasza manna 1kg Cenos 2 opakowania - 3 miesiące po upływie daty minimalnej trwałości;
- polędwica wołowa w ilości 3,5kg - 20 dni po upływie terminu przydatności do spożycia.
Powyższe stanowiło naruszenie przepisów art. 52 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia - jak wyżej.
W trakcie kontroli decyzją przedsiębiorcy ww. produkty zostały wycofane z obrotu i zagospodarowane we własnym zakresie.
Osobę odpowiedzialną ukarano mandantem karnym kredytowanym za wykroczenie z art. 100 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia - jak wyżej, w wysokości 400 zł.
O powyższym poinformowano właściwy terytorialnie organ Inspekcji Sanitarnej.
Inne zagadnienia
Nieprzestrzeganie przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz.U. z 2016 r. poz. 884 ze zm.) stwierdzono u przedsiębiorcy w Koszalinie, gdzie stosowano w obrocie wagę elektroniczną z nieważnym dowodem kontroli metrologicznej CE 07.
W związku z powyższym:
W toku kontroli wydano ustne żądanie na podstawie art. 16 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. 2017, poz. 1063 ze zm.) w zakresie niezwłocznego usunięcia uchybień porządkowych.
Żądanie wykonano.
Osobę odpowiedzialną ukarano mandatem karnym kredytowanym za wykroczenie z art. 26 ust.1 pkt. 2 ustawy - Prawo o miarach - jak wyżej, w wysokości 150 zł.
O powyższym poinformowano właściwy terytorialnie Urząd Miar.
W zakresie:
- przestrzegania warunków magazynowania żywności,
- stosowania wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
- przestrzegania postanowień art. 59 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2017 r., poz. 149 ze zm.),
- przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia
- przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2017 r., poz.957),
- przestrzegania przepisów ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu
- w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2016 r., poz. 487 ze zm.),
- przestrzegania przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r., poz. 2168 ze zm.) w zakresie identyfikacji kontrolowanych przedsiębiorców oraz zgodności prowadzonej działalności z wpisami do ewidencji,
nieprawidłowości nie stwierdzono.
Podsumowanie:
- materiały z kontroli wykazały nieprawidłowości u 9 przedsiębiorców.
- nieprawidłowe oznakowanie wyrobów kulinarnych oferowanych do sprzedaży stwierdzono u 7 przedsiębiorców, co stanowi 77,78 % ogółem skontrolowanych.
- w 1 przypadku stwierdzono podmianę asortymentową polegającą na używaniu sera Favita zamiast ser Feta.
- badaniami laboratoryjnymi objęto 9 wyrobów kulinarnych, kwestionując 4 partie, co stanowi 44,44 % ogółem skontrolowanych.
- skierowano 8 wystąpień do kontrolowanych przedsiębiorców,
- przesłano 2 informacje do właściwych terytorialnie organów Inspekcji Sanitarnej.
- przesłano 1 informację do właściwego Urzędu Miar.
- zostanie przeprowadzone postępowania administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej wobec 8 przedsiębiorców.
- zostanie przeprowadzone postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji zobowiązującej kontrolowanego do uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań laboratoryjnych wobec 4 przedsiębiorców.
- wydano w toku kontroli na podstawie art. 16 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej 2 żądań w zakresie niezwłocznego usunięcia uchybień porządkowych.
- wydano 1 żądanie w celu przedłożenia dokumentów zakupu.
- ukarano 3 osoby mandatami karnymi kredytowanymi na łączną kwotę 850 zł z art. 100 ust.1 pkt.1 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz art. 26 ust.1 pkt.2 ustawy - Prawo o miarach.
Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 0-91 4225239 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Paweł Pacała | 20-03-2018 13:03 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 20-03-2018 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 20-03-2018 13:03 |