eBoi
Jak załatwić sprawę?
Wyniki kontroli jakości paliw w I kwartale 2009 r.
W okresie od 1 stycznia do 31 marca 2009r. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie wraz z Delegaturą w Koszalinie przeprowadził 66 kontroli jakości paliw na terenie województwa zachodniopomorskiego, w tym:
- 35 kontroli na stacjach paliw,
- 25 kontroli na stacjach gazu skroplonego (LPG),
- 6 kontroli w hurtowniach paliw.
I. Kontrolą objęto:
1) ogólnodostępne stacje paliw ciekłych (ON, Pb95, Pb98) m.in. w Szczecinie, Przecławiu, Ustowie, Choszcznie, Goleniowie, Kamieniu Pomorskim, Pobierowie, Koszalinie, Pełczycach, Kliniskach, Kołobrzegu, Świdwinie, Połczynie Zdroju, Szczecinku, Gryfinie, Stargardzie Sz., Wałczu, Trzebiatowie.
2) ogólnodostępne stacje gazu skroplonego (LPG) m.in. w Szczecinie, Gryfinie, Pyrzycach, Babigoszczy, Kamieniu Pomorskim, Maszewie, Stargardzie Sz., Chociwlu, Nowogardzie,
3) hurtownie paliw ciekłych m.in. w Koszalinie, Wałczu, Szczecinie.
Na 66 przeprowadzonych kontroli, niewłaściwą jakość badanego paliwa stwierdzono na 3 stacjach i 1 hurtowni paliw ciekłych tj.:
- podczas kontroli przeprowadzonej w lutym 2009r. u przedsiębiorcy w Manowie stwierdzono, że w sprzedaży znajdowała się benzyna bezołowiowa 95 oraz olej napędowy niespełniający wymagań rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 09 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. nr 221, poz. 1441). W oleju napędowym stwierdzono zawyżoną zawartość siarki tj. 459 mg/kg przy dopuszczalnej wartości max. 10 mg/kg, zaś w benzynie bezołowiowej 95 zaniżoną badawczą liczbę oktanową, tj. 93,3 przy dopuszczalnej wartości min. 95,0 oraz zawyżoną temperaturę końca destylacji, tj. 264,4
W kolejnym dniu kontroli w związku z nową dostawą oleju napędowego ponownie pobrano do badań próbki oleju napędowego. Przeprowadzone badania wykazały, że olej napędowy po dolewce również nie spełniał wymagań jakościowych, z uwagi na zawyżoną zawartość siarki, tj. 69 mg/kg przy dopuszczalnej wartości max. 10 mg/kg. W związku z powyższym przedsiębiorcy wydano decyzję zarządzającą wycofanie z obrotu oleju napędowego w ilości
Do benzyny bezołowiowej nie dolano nowych partii paliw i kontrolowanemu przedsiębiorcy wydano decyzję zarządzającą wycofanie z obrotu
W ustawowym terminie przedsiębiorca wnioskował o wykonanie badań laboratoryjnych próbek kontrolnych. Sprawa w toku.
Ustalono, iż dostawcą kwestionowanego oleju napędowego oraz benzyny bezołowiowej 95 jest przedsiębiorca z Koszalina, u którego następnie przeprowadzono kontrolę i ustalano kolejne ogniwo dostaw. Kontrole przeprowadzone u dostawców nie wykazały nieprawidłowości w oferowanym paliwie;
- kontrola przeprowadzona w lutym 2009r. u przedsiębiorcy na stacji paliw w Barwicach wykazała, że w sprzedaży znajdował się olej napędowy niespełniający wymagań jakościowych z uwagi na zawyżoną temperaturę zablokowania zimnego filtra w okresie zimowym tj. –10
Dostawcami kwestionowanego oleju napędowego do stacji paliw byli przedsiębiorcy z Kołobrzegu i Wolsztyna. Kontrola w Kołobrzegu wykazała, że olej napędowy został dostarczony na stację paliw w Barwicach cysterną bezpośrednio z firmy z Wolsztyna. W związku z zaistniałą sytuacją przekazano informację do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Poznaniu z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli jakości we wskazanej spółce.
- kontrola w lutym 2009r. u przedsiębiorcy w Stargardzie Sz. wykazała, że próbka oleju napędowego pobranego ze zbiornika magazynowego, w którym znajdowało się
- w marcu w związku z kontrolą w Stargardzie Sz. jw. i negatywnymi wynikami badań próbki oleju napędowego przeprowadzono kontrolę u przedsiębiorcy w Wałczu, gdzie do badań laboratoryjnych pobrano próbkę oleju napędowego. Badanie laboratoryjne wykazało, że przedmiotowy olej napędowy nie spełnia wymagań jakościowych określonych w rozporządzeniu jw. ze względu na zawyżoną zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych, która w przedmiotowym paliwie wyniosła 5,6% V/V przy wymaganiu jakościowym poniżej 5%V/V (tolerancja ≤5+0,5% V/V). W kolejnym dniu kontroli ustalono że, przyjęto nowe partie oleju napędowego w związku z czym ponownie pobrano do badań laboratoryjnych próbkę oleju napędowego. Badanie laboratoryjne wykazało, że przedmiotowy olej napędowy spełnia wymagania jakościowe określone w ww. rozporządzeniu. Na podstawie złożonych wyjaśnień kierownika Hurtowni Paliw w Wałczu oraz przedłożonych dokumentów ustalono, że kwestionowany olej napędowy sprzedany został przez firmę z Krakowa, a pochodził ze Schwedt. Kontrolowany przedsiębiorca został pouczony o trybie i terminie złożenia wniosku o przebadanie próbki kontrolnej zakwestionowanego paliwa. Kontrolowany skorzystał z przysługujących mu prawa i złożył stosowny wniosek o przebadanie próbki kontrolnej. Wynik badania próbki kontrolnej potwierdził, iż partia z której pobrano próbki paliw nie spełnia ww. wymagań jakościowych ze względu na zawyżoną zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych tj. 5,8% V/V przy wymaganiu jakościowym poniżej 5%V/V (tolerancja ≤5+0,5% V/V).
Wzrost zawartości siarki przekłada się m.in. na poziom SO2 w spalinach odprowadzanych z silników. Ponadto powstające SO2, SO3, H2SO4 i siarczany wpływają na żywotność silnika, mają one bowiem silne właściwości korodujące oraz przyspieszają zużycie elementów silnika.
Badawcza liczba oktanowa jest parametrem odpowiadającym za prawidłowe i ekonomiczne spalanie. Obniżona wartość powoduje zaburzenia w prawidłowej pracy silnika, spadek mocy jednostki napędowej oraz większe zużycie paliwa.
Wprowadzanie do obrotu oleju napędowego o obniżonej temp. zapłonu naraża użytkownika na wyraźnie zwiększone zagrożenie pożarowe i wybuchowe w czasie transportu, przechowywania, dystrybucji i stosowania.
Temperatura zablokowania zimnego filtra jest to temp. w której określona objętość paliwa chłodzona w znormalizowanych warunkach nie przepływa w określonym czasie przez znormalizowany układ filtracyjny. Jest to parametr bezpośrednio powiązany z eksploatacją samochodu. W niskich temp. pogarsza się płynność oleju, a w miarę dalszego obniżania temp. traci on płynność i nie może być doprowadzony do układu zasilania silnika (osadzanie się „kryształków” parafin, zatykanie filtra paliwa).
Beata Manios- specjalista w Inspekcji Handlowej w Szczecinie (rzecznik w Inspekcji Handlowej w Szczecinie)
Tel. 0-91 4230521 wew. 36
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Wilkosz | 23-04-2009 14:54 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Tomasz Wilkosz | 23-04-2009 |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Wilkosz | 23-04-2009 15:06 |