Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Kontrola jakości paliw ciekłych (VII-IX 2008 r.)

W miesiącach lipiec-wrzesień 2008r. przeprowadzono 74 kontrole jakości paliw ciekłych.
Kontrole przeprowadzono na ogólnodostępnych stacjach paliw (71 kontroli) i w hurtowniach paliw ciekłych (3 kontrole) na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Kontroli poddano paliwa ciekłe (olej napędowy, benzynę bezołowiową) i gaz skroplony (LPG).
 
Nieprawidłowości stwierdzono na 6 ogólnodostępnych stacjach paliw. 
 
Na kontrolowanych stacjach kwestionowano 1-2 badanych parametrów.
 
Na 1 stacji w Koszalinie badano i kwestionowano 2 rodzaje paliw (ON i Pb95). Na stacji tej kwestionowano w Pb95 zbyt niską motorową liczbę oktanową i zbyt niską prężność par, a w oleju napędowym zawyżoną zawartość wody (682mg/kg przy dopuszczalnej zawartości max 200mg/kg) i zawyżoną zawartość siarki (452 mg/kg przy dopuszczalnej zawartości max 50mg/kg).
 
Najczęściej kwestionowano w oleju napędowym temperaturę zapłonu (zaniżona w stosunku do wymagań), przekroczoną dopuszczalną zawartość siarki (max może być 50mg/kg, a było 452mg/kg i 342mg/kg), zawartość wody (może być max 200mg/kg, a było 682mg/kg i 738mg/kg).
W Pb95 najczęściej kwestionowano prężność par w okresie letnim. Raz była zawyżona i raz była zaniżona w stosunku do wymagań. Ponadto kwestionowano temperaturę końca destylacji, która byłą zawyżona i wynosiła 307oC (przy wymaganiach max 210oC) oraz   kwestionowano motorową liczbę oktanową.
 
Woda zawarta w oleju napędowym powoduje m.in.:
- korozję elementów precyzyjnych aparatury,
- pogorszenie zdolności ON do rozpylania,
- nasiąkanie materiałów porowatych filtrów paliwa i zmniejszenie ich trwałości,
- rozwój mikroorganizmów na granicy faz woda-olej.
W temp. poniżej 0st. C woda krzepnie i przybiera postać kryształków lodu. Kryształki mogą blokować filtry i przewody paliwa. Przy dalszym obniżaniu temp. ON drobne kryształki lodu i stałych cząstek zanieczyszczeń stanowią zarodki krystalizacji dla wydzielających się kryształków parafin i intensyfikują ich łączenie, co prowadzi do wzrostu temp. zablokowania zimnego filtru ON.
 
Zwiększona zawartość siarki m.in.:
- przekłada się wprost na poziom SO2 w spalinach,
- powstające związki siarki z uwagi na ich silne właściwości korodujące oraz przyspieszenie zużycia elementów silnika, wpływają na ogólną żywotność silnika.
 
Prężność par:
- określa łatwość uruchamiania silnika z zapłonem iskrowym,
- zbyt wysoka zwłaszcza w okresie letnim skutkuje ograniczeniem dopływu paliwa do silnika, a tym samym trudnościami w uruchomieniu, obniżeniem mocy silnika i nierówną jego pracą,
- w kresie zimowym prężność par nie może być zbyt niska ponieważ trudno jest uruchomić silnik, długo się nagrzewa oraz decyduje o podjęciu pracy przez reaktor katalityczny i sondę lambda.
                                                            
 
Motorowa liczba oktanowa:
- niedotrzymanie wymaganych wartości powoduje spalanie detonacyjne paliwa, może to powodować zaburzenia prawidłowej pracy silnika, spadek mocy jednostki napędowej, większe zużycie paliwa, a nawet uszkodzenie elementów silnika.
Beata Manios- specjalista w Inspekcji Handlowej w Szczecinie
(rzecznik w Inspekcji Handlowej w Szczecinie)
Tel. 0-91 4230521
 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Wilkosz 05-01-2009 12:21
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Tomasz Wilkosz 05-01-2009
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Wilkosz 16-10-2009 14:13