eBoi
Jak załatwić sprawę?
Kontrola jakości paliw ciekłych (IV 2008 r.)
W kwietniu 2008r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole jakości paliw oferowanych do sprzedaży na stacji w jednym z miast województwa zachodniopomorskiego. Była to „sieciowa” stacja paliw. Stwierdzono olej napędowy niewłaściwej jakości – zawyżona zawartość wody. Wymaganie jakościowe max. 200mg/kg (tolerancja ≤257 mg/kg), a badania wykazały zawartość wody na poziomie 729mg/kg.
W dniu rozpoczęcia kontroli na stacji nie prowadzono sprzedaży paliw ciekłych. Z wyjaśnień prowadzącego wstrzymanie sprzedaży paliw nastąpiło w godzinach porannych po skardze konsumenta, który kwestionował jakość ON. Prowadzący stwierdził, że zbiornik oleju napędowego był zalany wodą opadową w związku z ulewami jakie miały miejsce. Konsument jw. zgłosił również sprawę na policję, która następnie powiadomiła Inspekcję Handlową. Na stacji magazynowano jednak paliwo, co zgonie z przepisami daje możliwość pobierania próbek przez Inspekcję Handlową. Przeprowadzone badania laboratoryjne wykazały, ze olej napędowy jest niewłaściwej jakości (szczegóły powyżej). Po ok. tygodniu kontynuowano czynności kontrolne, podczas których stwierdzono, że ww. olej został wypompowany ze zbiornika (przedstawiono stosowne dokumenty). Ponadto inspektorzy dokonali oględzin zbiornika. Nie stwierdzono w nim żadnej cieczy.
Kontrolującym przedstawiono również opinię (próba przeprowadzona po pobraniu próbek) potwierdzającą rozszczelnienie rur i włazu zbiornika.
O wynikach tej kontroli powiadomione zostaną inne instytucje, m.in. Urząd Regulacji Energetyki, Urząd Dozoru Technicznego. Skierowane zostanie także zawiadomienie do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Woda zawarta w oleju napędowym powoduje m.in.:
- korozję elementów precyzyjnych aparatury,
- pogorszenie zdolności ON do rozpylania,
- nasiąkanie materiałów porowatych filtrów paliwa i zmniejszenie ich trwałości,
- rozwój mikroorganizmów na granicy faz woda-olej.
W temp. poniżej 0st. C woda krzepnie i przybiera postać kryształków lodu. Kryształki mogą blokować filtry i przewody paliwa. Przy dalszym obniżaniu temp. ON drobne kryształki lodu i stałych cząstek zanieczyszczeń stanowią zarodki krystalizacji dla wydzielających się kryształków parafin i intensyfikują ich łączenie, co prowadzi do wzrostu temp. zablokowania zimnego filtru ON.
Beata Manios- specjalista w Inspekcji Handlowej w Szczecinie
(rzecznik w Inspekcji Handlowej w Szczecinie)
Tel. 0-91 4230521
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Wilkosz | 05-01-2009 12:20 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Tomasz Wilkosz | 05-01-2009 |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Wilkosz | 16-10-2009 14:12 |