Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

WNB.8361.52.2014.Mk

   Szczecin, dnia 23.kwietnia. 2014

Zachodniopomorski Wojewódzki                                    

Inspektor Inspekcji Handlowej

ul. Wały Chrobrego 4

70-502 Szczecin

 

WNB.8361.52.2014.Mk

 

„LEO YE” Sp. z o.o.

 al. Krakowska 129/2

05-552 Wólka Kosowska

            prowadzącego działalność gospodarczą:

sklep „Chiński Market Mody”
          ul. 1 Maja 23

 Pyrzyce

 

DECYZJA

 

Na podstawie art. 40 k ust. 1 w związku z art. 38 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 935 ze zm. ) oraz art. 104 i 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U.
z 2013r. poz. 267)

 

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej:

 

1)     zakazuje udostępnienia zabawek,  tj. zabawki Miś Jo-Jo Fluffy ball  Flashing mix kolorów kod kreskowy: brak na okres 2 miesięcy, przedsiębiorcy „LEO YE” Sp. z o.o.,al. Krakowska 129/2, 05-552 Wólka Kosowska, prowadzącego działalność gospodarczą w sklepie „Chiński Market Mody”, ul. 1 Maja 23 w Pyrzycach,

2)     nadaje niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

 

Uzasadnienie

 

W dniu 7 marca 2014 r. na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli Nr 00012715 z dnia 07.03.2014 r. inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, rozpoczęli kontrolę u przedsiębiorcy: „LEO YE” Sp. z o.o., al. Krakowska 129/2, 05-552 Wólka Kosowska, prowadzącego działalność gospodarczą w sklepie „Chiński Market Mody”, ul. 1 Maja w Pyrzycach.

 

W toku czynności kontrolnych inspektorzy stwierdzili w sprzedaży m.in. partię zabawek (26 szt.), tj. zabawki Miś Jo-Jo Fluffy ball  Flashing  mix kolorów, kod kreskowy: brak brak oznaczonia znakiem zgodności CE oraz danymi przedsiębiorcy.

 

Uwzględniając definicję określoną w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 83, poz. 454 z późn. zm.), zgodnie z którą przez zabawkę należy rozumieć wyrób zaprojektowany lub przeznaczony do zabawy oraz wyrób, który ze względu na swoje cechy charakterystyczne lub wygląd może być użyty do zabawy przez dzieci w wieku poniżej 14 lat uznano, iż ww. partia wyrobów to zabawki.

 

W związku z tym, że nie ustalono daty wprowadzenia do obrotu ww. zabawki, w trakcie kontroli w dniu 07.03.2014 r. przeprowadzono oględziny ww. wyrobu na zgodność z wymaganiami określonymi wrozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 210, poz. 2045 z późn. zm.) oraz  rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 83, poz. 454 z późn. zm.).

 

W wyniku kontroli stwierdzono, że:

- zabawki nie były oznaczone znakiem CE. Powyższe jest niezgodne z § 32 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 210, poz. 2045 z późn. zm.).
W związku z wejściem w życie z dniem 20 lipca 2011 r. rozporządzenia Ministra Gospodarki  z dnia 05.04.2011r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. Nr 83, poz. 454) ww. nieprawidłowość narusza również § 11 ust. 1 oraz § 12 ust.1 pkt 1 ww. rozporządzenia,

- brak było informacji zawierającej nazwę i adres producenta lub imienia i nazwiska jego upoważnionego przedstawiciela albo importera na terytorium Wspólnoty Europejskiej, co jest niezgodne z § 32 ust. 1 ww. rozporządzenia MGPiPS.

W związku z wejściem w życie z dniem 20 lipca 2011 r. rozporządzenia Ministra Gospodarki  z dnia 05.04.2011r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. Nr 83, poz. 454) brak  informacji zawierającej nazwę i adres kontaktowy importera bądź producenta narusza również § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia MG,

- ww. zabawki nie posiadały ostrzeżenia o treści: „Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 3 lat, co jest niezgodne z § 33 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 210, poz. 2045 z późn. zm.) oraz krótkiej informacji o szczególnym ryzyku związanym z ograniczeniem wiekowym, co jest niezgodne z § 33 ust. 2 ww. rozporządzenia MGPiPS. W związku z wejściem w dniu 20.07.2011 r. w życie przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 05.04.2011 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 83, poz. 454 z późn. zm.) nie umieszczenie ostrzeżenia dotyczącego ograniczenia wiekowego oraz nie dołączenie do ostrzeżenia dotyczącego wieku informacji o szczególnych zagrożeniach, stanowi  naruszenie § 8 ust. 3-4 ww. rozporządzenia MG oraz pkt 2.1 załącznika nr 3 do ww. rozporządzenia,

- Ponadto na ww. zabawkach nie podano nazwy typu, numeru partii, serii, modelu lub innej informacji umożliwiającej identyfikację zabawki, co  narusza § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 05.04.2011 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 83, poz. 454 z późn. zm.).

 

Niezależnie od powyższego ww. zabawkę pobrano do badań laboratoryjnych w  Specjalistycznym Laboratorium Zabawek w Lublinie.

W wyniku badań laboratoryjnych stwierdzono, że zabawka nie jest zgodna z pkt 1.4.1 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 05.04.2011 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 83, poz. 454 z późn. zm.) z uwagi na zawyżony stosunek masy do współczynnika sprężystości piłki jo-jo ( pkt 4.24 normy PN-EN 71-1:2011 „Bezpieczeństwo zabawek. Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne”. 

 

Stwierdzenie wyżej opisanych niezgodności pozwala w ocenie Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przyjąć, że ww. nieprawidłowości mogą być przyczynąuduszenia użytkownika wskutek owinięcia się zabawki wokół szyi. Wyniki przeprowadzonych badań udokumentowano w sprawozdaniu z badań laboratoryjnych
Nr 86/2014 z dnia 10.04.2014 r.

 

W dniu 17.04.2014 r. wszczęto ponownie kontrolę celem doręczenia sprawozdania z badań laboratoryjnych i ustalenia czy w obrocie handlowym u kontrolowanego przedsiębiorcy znajdują się przedmiotowe zabawki. Ustalono, że w obrocie handlowym znajduje się 17 sztuk przedmiotowych zabawek.

 

Zgodnie z przepisem art.10 § 1 ustawy kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 poz. 267), organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

 

Odstępstwo od opisanej wyżej zasady reguluje art. 10 § 2 kpa, zgodnie z którym w przypadkach gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego (…) organ administracji publicznej może odstąpić od zasady określonej w art. 10 § 1 kpa.

 

Nadto zgodnie z przepisem art. 21 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszącego się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218/30 z dnia 13 sierpnia 2008 r. przed przyjęciem środka określonego w ust.1 (tj. m.in. zakazania lub ograniczenia udostępniania produktu na rynku) zainteresowany podmiot gospodarczy ma możliwość przedstawienia swojego stanowiska w odpowiednim terminie, nie krótszym niż 10 dni, chyba że takie konsultacje nie są możliwe ze względu na stopień pilności środka, który ma być podjęty, uzasadniony wymogami zdrowia lub bezpieczeństwa, albo z uwagi na innego rodzaju powody związane z interesem publicznym objęte odpowiednim prawodawstwem wspólnotowym. Jeżeli działanie zostało podjęte bez wysłuchania podmiotu, powinien on mieć możliwość bycia wysłuchanym jak najszybciej, a podjęte działanie powinno zostać natychmiast poddane przeglądowi.

 

Stąd biorąc pod uwagę opisane wyżej realne zagrożenie dla życia i zdrowia użytkownika, jakie nieść może użytkowanie przedmiotowych zabawek Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 10 § 2 ustawy kpa oraz art. 21 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszącego się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218/30 z dnia 13 sierpnia 2008 r.), odstąpił od zasady umożliwienia stronie wypowiedzenia się w sprawie co do zebranych dowodów i materiałów.

 

Zgodnie z art. 40k ust. 1 ustawy o systemie oceny zgodności, w przypadku, gdy w wyniku kontroli organ wyspecjalizowany, który ją przeprowadził, stwierdzi, że wyrób nie spełnia zasadniczych, szczegółowych lub innych wymagań, może w drodze decyzji zakazać udostępniania wyrobu na okres nie dłuższy niż 2 miesiące.

 

W świetle przedstawionych okoliczności zakazanie przedsiębiorcy „LEO YE” Sp. z o.o., al. Krakowska 129/2, 05-552 Wólka Kosowska, prowadzącego działalność gospodarczą w sklepie „Chiński Market Mody”, ul. 1 Maja w Pyrzycach, udostępniania zabawki Miś Jo-Jo Fluffy ball  Flashing  mix kolorów kod kreskowy: brak jest uzasadnione.

 

Zgodnie z przepisem art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r., poz 267), organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, w związku z powyższym Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej orzekł jak w sentencji.

 

Zgodnie z przepisem art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r., poz 267), jeżeli jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony, decyzji od której służy odwołanie może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej argumenty, uznać należy, że w niniejszej sprawie zaistniała jedna z przesłanek, o której mowa w wyżej przytoczonym przepisie (zagrożone życie konsumenta), dające organowi podstawę do nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, stąd w niniejszym zakresie orzeczono jak
w sentencji.

 

 

Pouczenie

 

Zgodnie z art. 127 § 1, 2 oraz art. 129 § 1, 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz 267),od powyższej decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, w terminie 14 dni od doręczenia niniejszej decyzji za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin .

Jednocześnie Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wskazuje na możliwość wypowiedzenia się przez stronę w sprawie w odwołaniu wniesionym od niniejszej decyzji.

 

Zgodnie z treścią przepisu art. 130 § 3 pkt. 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz 267),wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.

 

                                                                                  
                                                                                                                                              

                                                                                          ZACHODNIOPOMORSKI

                                                                                                                     WOJEWÓDZKI INSPEKTOR

                                                                                                                        INSPEKCJI HANDLOWEJ

                                                                                                                                     Ewa Kryjom

 

Otrzymują:

1)      „LEO YE” Sp. z o.o., al. Krakowska 129/2, 05-552 Wólka Kosowska, prowadzącego działalność gospodarczą w sklepie „Chiński Market Mody”, ul. 1 Maja w Pyrzycach,

2)       a/a.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Wilkosz 20-05-2014 13:35
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-05-2014
Ostatnia aktualizacja: - 20-05-2014 13:35