Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja o wynikach kontroli oznakowania produktów dobrowolnymi informacjami typu: ?wiejski?, ?domowy?, ?tradycyjny?, ?naturalny?, ?babuni?, ?bezlaktozowy?, ?bezglutenowy?, ?bez konserwantów?, ?bez barwników?, ?bez GMO?

Realizując program kontroli UOKiK w zakresie kontroli oznakowania produktów dobrowolnymi informacjami typu: ”wiejski”, „domowy”, „tradycyjny”, „naturalny”, „babuni”, „bezlaktozowy”, „bezglutenowy”, „bez konserwantów”, bez barwników”, „bez GMO”, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził na terenie województwa zachodniopomorskiego w IV kwartale 2016r. łącznie 8 kontroli u 8 przedsiębiorców.

Urzędowe kontrole podjęto na podstawie art. 3 ust. 1,2,3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 882/2004 z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. U. UE L 191 z 28.05.2004, str. 1 ze. zm.), art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2016r. poz. 1604 ze zm.), w związku z art. 3 ust. 1 pkt 6 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1, 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2016r. poz. 1059 ze zm.).

Kontrole przeprowadzono na podstawie własnego rozeznania.

Kontrole przeprowadzono w 8 placówkach.

W trakcie przeprowadzonych kontroli zbadano ogółem 17 partii środków spożywczych o wartości 1222 zł,  kwestionując 1 partię o wartości 2 zł.

Kontrolą objęto:

  • 6 partii przetworów mlecznych o wartości 151 zł,
  • 3 partie napojów bezalkoholowych o  wartości 122 zł,
  • 3 partie przetworów owocowo-warzywnych o wartości 132 zł,
  • 5 partii/ inne żywnościowe o wartości 817 zł (sos boloński, majonez, musztarda, krówki mleczne ciągnące, ketchup pikantny).

 

W układzie tematycznym wyniki kontroli przedstawiały się następująco:

 

Prawidłowość oznakowania produktów

Oceniono prawidłowość oznakowania (etykietowania) i prezentacji produktów opakowanych w zakresie:

  • dobrowolnego oznakowania informacjami typu „wiejski”, „domowy”, „tradycyjny”, „naturalny”, „babuni”, „bezlaktozowy”, „bezglutenowy”, „bez konserwantów”, „bez barwników”,  „bez GMO”,
  • pozostałych elementów oznakowania, w tym komunikatów o charakterze oświadczeń żywieniowych.

Powyższe zagadnienie oceniono w oparciu o przepisy prawa żywnościowego, tj.:

  • ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2016r., poz. 1604 ze zm.),
  • ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2015r. poz. 594 z późn. zm.),
  • rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. 2015 r. poz. 29 ze zm.),
  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002 z dnia 28.01.2002r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. U. UE L 31 z 01.02.2002r., s.1 z późn. zm.),
  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. U. UE L 304 z 22.11.2011 s. 18 z późn. zm.),
  • rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004 r.
  • w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej (Dz.U. Nr 83, poz. 772),
  • rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2003r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej soków i nektarów owocowych (Dz. U. z 2014r. poz. 494 ze zm.).

W powyższym zakresie kontrolą objęto16 partii środków spożywczych o wartości 1220 zł, w tym:

  • 5 partii przetworów mlecznych o wartości 149zł,
  • 3 partie napojów bezalkoholowych  o wartości 122 zł,
  • 3 partie przetworów owocowo-warzywnych o wartości 132 zł,
  • 5 partii/ inne żywnościowe o wartości 817 zł, (sos boloński, majonez, musztarda, krówki mleczne ciągnące, ketchup pikantny),

nie kwestionując żadnej partii.

 

Ocena zadeklarowanego oznakowania substancjami dodatkowymi

W trakcie kontroli sprawdzono 7 partii o wartości 853 zł posiadających zadeklarowane w oznakowaniu substancje dodatkowe. Sprawdzono  ich stosowanie w danej grupie produktów na warunkach określonych w przepisach:

  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. U. UE L 354 z 31.12.2008, s. 16 z późn. zm.);
  • rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE (Dz. U. UE L 354 z 31.12.2008, s. 34).

Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.

 

Ocena laboratoryjna jakości środków spożywczych

W trakcie przeprowadzanych kontroli pobrano do badań laboratoryjnych próbki z 12 partii produktów o wartości 1157 zł, a mianowicie:

  • 4 partie przetworów mlecznych o wartości 123 zł,
  • 3 partie napojów bezalkoholowych o wartości 122 zł,
  • 3 partie przetworów owocowo-warzywnego o wartości 132 zł,
  • 2 partie / inne żywnościowe wartości 780 zł, (sos boloński, ketchup pikantny).

Badania próbek produktów przeprowadzono w Laboratorium Kontrolno-Analitycznym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Poznaniu, gdzie dokonano sprawdzenia cech organoleptycznych i fizykochemicznych w odniesieniu do deklaracji producenta oraz obowiązujących przepisów. Przeprowadzono również badania w kierunku obecności substancji konserwujących oraz słodzących.

 

Sprawdzenie ilości rzeczywistej produktu

W trakcie badań laboratoryjnych sprawdzono zgodność zawartości netto z rzeczywistą, mając na względzie przepisy ustawy z dnia 07.05.2009r. o towarach paczkowanych (Dz. U. nr
z 2015r., poz. 1161).

W powyższym zakresie przebadano próbki produktów pobrane do badań w ilości 32 opakowań jednostkowych, nie kwestionując ilości rzeczywistej w stosunku do deklarowanej na opakowaniu przez producentów.

Badania laboratoryjne w powyższym zakresie przeprowadzono w Laboratorium Kontrolno-Analitycznym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Poznaniu.

 

Przestrzeganie aktualności dat minimalnej trwałości i terminów przydatności do spożycia oraz warunków i sposobu przechowywania

Sprawdzenia aktualności dat minimalnej trwałości i terminów przydatności do spożycia środków spożywczych dokonano u wszystkich kontrolowanych przedsiębiorców.
W powyższym zakresie kontrolą objęto ogółem 17 partii produktów wartości 1222 zł,
kwestionując 1 partię o wartości 2 zł po upływie terminu przydatności do spożycia.

Produkt został wycofany z obrotu, a wobec osoby odpowiedzialnej zastosowano postępowanie mandatowe.

Warunki i sposób przechowywania środków spożywczych objętych kontrolą, sprawdzono w świetle zaleceń producentów umieszczonych w oznakowaniu opakowań jednostkowych oraz przepisów rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1 ze zm.).  W wyniku powyższego stwierdzono, że warunki i sposób przechowywania badanych produktów były prawidłowe i uwzględniały zalecenia producentów oraz przepisy ww. rozporządzenia. Nieprawidłowości w powyższym zakresie nie stwierdzono.

 

Identyfikowalność produktów

Zgodnie z art. 18  rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002 z dnia 28.01.2002r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. U. UE L 31 z 01.02.2002r. s.1 ze zm.) sprawdzono w trakcie prowadzonych postępowań kontrolnych, czy kontrolowani przedsiębiorcy mogą zidentyfikować każdą osobę, która dostarczyła im środek spożywczy. Przedsiębiorcy przedstawili dowody dostaw w postaci faktur zakupu (faktury VAT), celem identyfikacji dostawców ocenianych produktów. W badanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.

 

Kontrola sklepów internetowych
Nie kontrolowano przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe.

 

Identyfikacja kontrolowanych przedsiębiorców

Identyfikacji kontrolowanych przedsiębiorców dokonano w oparciu o wpis do CEIDG  dla osób fizycznych oraz o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego(CIKRS), w świetle przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016r., poz. 1829 ze zm.). Powyższe zagadnienie sprawdzono podczas kontroli u wszystkich przedsiębiorców. Kontrolowani przedsiębiorcy dokonali zgłoszenia prowadzonej działalności gospodarczej do CEIDG lub do CIKRS. Zakres prowadzonej działalności przez kontrolowanych przedsiębiorców był zgodny z ww. wpisem. Nie stwierdzono w powyższym zakresie nieprawidłowości.

 

Inne zagadnienia

Przestrzeganie przepisów ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Sprawdzono przestrzeganie postanowienia art. 59 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 25.08.2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r. poz. 594 ze zm.) w zakresie dotyczącym przechowywania i udostępniania na żądanie organów urzędowej kontroli żywności orzeczeń lekarskich wydawanych osobom bezpośrednio stykającym się z żywnością.

Wszyscy kontrolowani przedsiębiorcy przechowywali aktualne orzeczenia lekarskie osób bezpośrednio stykających się z żywnością.

Rzetelność obsługi sprawdzono u wszystkich kontrolowanych przedsiębiorców poprzez dokonanie zakupu kontrolnego, nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.

Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:

  • nałożenia 1 mandatu karnego kredytowanego w wysokości 150,00zł,
  • przesłania 1 informacji do Inspekcji Sanitarnej.

 

Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 0-91 4225239 wew. 36

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 20-02-2017 09:13
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-02-2017
Ostatnia aktualizacja: - 20-02-2017 09:13