eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja o wynikach kontroli wprowadzonych do obrotu zabawek pod kątem spełnienia zasadniczych wymagań
Informacja o wynikach kontroli wprowadzonych do obrotu zabawek pod kątem spełnienia zasadniczych wymagań
Wojewódzkie Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie i Delegatura w Koszalinie w IV kwartale 2007 r. przeprowadzili 12 kontroli u przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą zabawek, w tym 6 w hurtowniach i 6 w punktach sprzedaży detalicznej (Szczecin, Stargard Szczeciński, Choszczno, Kołobrzeg, Koszalin, Szczecinek).
Celem kontroli było sprawdzenie, czy wprowadzone do obrotu po 1 maja 2004 r. zabawki spełniają zasadnicze wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. nr 210, poz. 2045), a także wyeliminowanie z rynku wyrobów niezgodnych z tymi wymaganiami.
Nieprawidłowości odnotowano u każdego z kontrolowanych przedsiębiorców.
Kontrolą w zakresie spełnienia zasadniczych wymagań objęto 73 partie zabawek
Spośród zbadanych 73 partii zabawek z powodu różnego rodzaju nieprawidłowości zakwestionowano 41 partii zabawek.
Podczas przeprowadzonych kontroli do badań laboratoryjnych pobrano 10 próbek zabawek u 5 przedsiębiorców.
1. Prawidłowość oznakowania znakiem CE
Prawidłowość oznakowania znakiem CE sprawdzono na 73 partiach zabawek, w oparciu o przepisy § 32 ust. 1 i 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.11.2003r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. Nr 210, poz. 2045).
Zakwestionowano3partie zabawek z uwagi na umieszczenie znaku CE niezgodnego ze wzorem zawartym w załączniku do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.11.2003r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. Nr 210, poz. 2045), co było niezgodne z § 32 ust. 5 ww. rozporządzenia.
Elementy znaku na ww. zabawkach miały wysokość mniejszą niż 5 mm.
Pozostałe zabawki objęte badaniem były oznaczone znakiem CE umieszczonym na wyrobach, ich opakowaniach lub załączonych etykietach w sposób czytelny i trwały oraz zgodny ze wzorem.
2. Prawidłowość umieszczenia „informacji” dotyczącej prowadzającego zabawkę do obrotu zgodnie § 32 ust. 1-4 rozporządzenia MGPiPS z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek
Sprawdzeniu poddano 73 partie zabawek stwierdzając:
a) przy 1 partii zabawek brak informacji zawierającej nazwę i adres producenta lub imię i nazwisko jego upoważnionego przedstawiciela albo importera na terytorium Wspólnoty Europejskiej, co było niezgodne z § 32 ust. 1 rozporządzenia jw.
b) brak informacji o celowości zachowania opakowania lub etykiety przy 8 partiachbadanych zabawek,co było niezgodne z przepisem § 32 ust. 4 rozporządzenia jw.
3. Prawidłowość dołączonych do zabawki ostrzeżeń i informacji określonych w § 33 ust 1, § 33 ust 1 pkt 1 i 5 oraz § 33 ust 2 rozporządzenia MGPiPS z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek
Spośród wszystkich badanych 73 partii zabawek zakwestionowano:
- partię huśtawki z uwagi na brak na dołączonej etykiecie zapisu: „Tylko do użytku domowego” oraz brak informacji, czy zabawka jest przeznaczona do użytku domowego wewnątrz czy na zewnątrz budynku (niezgodność z § 33 ust. 1 rozporządzenia jw.),
- 3partie z uwagi na brak ostrzeżenia o treści „Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 3 lat” (niezgodność z przepisem § 33 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia jw.),
- 6 partii z uwagi na brak krótkiej informacji o ryzyku związanym z ograniczeniem wieku, (co niezgodne było z przepisem § 33 ust. 2 rozporządzenia jw.),
Ponadto stwierdzono, że:
1) przedsiębiorcy niewłaściwie klasyfikują zabawkę- do niewłaściwej grupy wiekowej,
2) 9 partiizabawek, posiadało znak graficzny ostrzegawczy dotyczący wieku niezgodny ze wzorem określonym w normie PN-EN 71-6 „Bezpieczeństwo zabawek - Znak graficzny ostrzegawczy dotyczący wieku”, tj.:
4) 2 partie zabawek, posiadały dwa różne znaki graficzne ostrzegawcze dotyczące wieku
5) partia zabawek, posiadała niewłaściwą nazwę
6) partia zabawek posiadała oznaczenie: „używać zgodnie z rysunkami na opakowaniu”, a nie posiadała rysunków,
7) 8 partii zabawek posiadało przytoczony nieaktualny przepis - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 września 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących bezpieczeństwa zabawek,
4. Prawidłowość dołączonych do zabawek instrukcji, ostrzeżeń lub innych informacji niezbędnych ze względów bezpieczeństwa - zgodnie z wymaganiami określonymi w § 21 - § 27 oraz § 33 ust. 1 pkt 2) rozporządzenia jw. (zasadnicze wymagania)
Spośród objętych badaniem 73 partii zabawek, zakwestionowano:
1) partię zabawki huśtawka uniwersalna, z uwagi na brak w instrukcji montażu rysunków, które umożliwiłyby prawidłowy montaż zabawki nawet osobie niewykwalifikowanej oraz wskazania tych części zabawki, które mogą stwarzać zagrożenie, w przypadku jej wadliwego montażu, brak w instrukcji montażu informacji o konieczności zatrzymania instrukcji dotyczącej montażu i instalacji do późniejszego wykorzystania, brak ostrzeżenia o następstwach nieprzestrzegania wymogu okresowych kontroli i konserwacji podstawowych części zabawki (niezgodność z § 21 rozporządzenia jw.),
2) partię zabawki laleczka z muzyką (wyprodukowana w Chinach), która nie posiadała instrukcji (niezgodność z § 21 ust. 1 rozporządzenia jw. i z wymaganiami pkt 7.4 normy PN–EN 50088: 1999 „Bezpieczeństwo zabawek elektrycznych”),
3) partię zabawki – ozdoby, kosmetyki dla lalek: cienie do oczu, błyszczyk do ust, pomadka do ust, spinki do włosów, wyprodukowanej w Chinach, z uwagi na brak ostrzeżenia o konieczności nadzoru osoby dorosłej podczas używania zabawki (niezgodność z § 22 rozporządzenia jw.),
4) partię zabawki - wyrzynarka stanowiącej model urządzenia dla dorosłych, wyprodukowaną w Chinach, z uwagi na brak ostrzeżeń: - o treści: do użytku wyłącznie pod bezpośrednim nadzorem osoby dorosłej, (niezgodne z § 23 ust. 1 w związku z § 33 ust. 1 pkt 2 cytowanego rozporządzenia), - o potrzebie zachowania środków ostrożności wraz z pouczeniem o następstwach ich niezachowania i o konieczności przechowywania zabawek w miejscu niedostępnym dla dzieci w wieku do lat 3, (niezgodne z § 23 ust. 2 cytowanego rozporządzenia),
5) partię zabawki model do sklejania, z uwagi na brak ostrzeżenia na opakowaniu „UWAGA, do użytku wyłącznie pod bezpośrednim nadzorem osoby dorosłej” (niezgodność z § 23 ust. 1, § 33 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia jw.),
Ponadto ustalono, że:
1) partia zabawek nie była zabawką bateryjną, a oznaczona była instrukcją bateryjną, tj.:
2) 5 partii zabawek nie spełniało wymagań określonych w pkt 7.4 normy PN-EN 50088:1999 „Bezpieczeństwo zabawek elektrycznych”, (niepełna instrukcja bateryjna),
3) 6 partii zabawek, nie spełniało wymagań określonych w pkt 7.1.1 normy PN-EN 50088:1999 „Bezpieczeństwo zabawek elektrycznych”, (nieprawidłowe oznaczenia komory na baterie oraz przedziału na baterie),
4) 1 partia zabawekposiadała zamieszczoną nieprawdziwą informację odnośnie rodzaju stosowanych baterii
5. Badania laboratoryjne
Celem sprawdzenia spełniania zasadniczych wymagań przez oferowane do sprzedaży zabawki, do badań laboratoryjnych pobrano 10 próbek. Były to:
a. zabawka – JAJO ZE ZWIERZAKIEM,
b. zabawka – KOSMETYKI DLA LALI,
c. zabawka – MOTOREK SMYK,
d. zabawka – szalony doktor,
e. zabawka – OZDOBY- (kosmetyki dla lalek: cienie do oczu, błyszczyk do ust, pomadka do ust, spinki do włosów),
f. zabawka – MALOWIDŁA DLA LALEK,
g. zabawka – TELEFON NA BATERIE,
które przesłano do Specjalistycznego Laboratorium Badania Zabawek w Lublinie
h. zabawka – szalony doktor,
i. zabawka – lalka,
j. zabawka – GUMOWA LALKA,
które wysłano do Specjalistycznego Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej w Łodzi.
Dotychczas otrzymano 8 sprawozdań z badań z których wynika, że:
- zabawka JAJO ZE ZWIERZAKIEM
Przeprowadzone badania wykazały, że zabawka jest zgodna, w zakresie wykonanych oznaczeń z rozporządzeniem MGP i PS z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. Nr 210 z 2003 r., poz. 2045).
- zabawka - KOSMETYKI DLA LALI
Przeprowadzone badania wykazały, że zabawka nie jest zgodna z § 17.4rozporządzenia MGP i PS z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. Nr 210 z 2003 r., poz. 2045) oraz z punktem 4 normy PN-EN 71-3:1998 „Bezpieczeństwo zabawek. Migracja określonych pierwiastków” z uwagi na zawyżoną ilość migrującego z materiału zabawki ołowiu i chromu (cień zielony). Ponadto stwierdzono, że brak informacji o celowości zachowania opakowania może uniemożliwić identyfikację wprowadzającego do obrotu oraz potwierdzenie, czy wyrób przed wprowadzeniem do obrotu był oznakowany znakiem CE. Ponadto na opakowaniu nie umieszczono rysunków dotyczących jej używania.
– zabawka - MOTOREK
Badania wykazały, że zabawka jest zgodna, w zakresie nie obejmującym określenia kategorii wiekowej, z rozporządzeniem MGP i PS z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. Nr 210 z 2003 r., poz. 2045) oraz z normą PN-EN 71-1:2006 „Bezpieczeństwo zabawek. Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne”. Ponadto zabawka nie zwiera małych elementów odłączalnych w sposób naturalny oraz oznakowanie jest zgodne z ww. normą w zakresie nie obejmującym określenia kategorii wiekowej.
– zabawka – szalony doktor
Badania wykazały, że zabawka nie jest zgodna z punktem 7.2 normy PN-EN 71-1:2006 „Bezpieczeństwo zabawek. Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne”, z uwagi na brak wskazania określonego niebezpieczeństwa, które jest powodem ograniczenia wieku dziecka.
– zabawka – OZDOBY- (kosmetyki dla lalek: cienie do oczu, błyszczyk do ust,
pomadka do ust, spinki do włosów)
Badania wykazały, że zabawka nie jest zgodna z § 22 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. nr 210, poz. 2045), z uwagi na brak ostrzeżenia o konieczności nadzoru osoby dorosłej podczas używania zabawki.
– zabawka – MALOWIDŁA DLA LALEK
Badania wykazały, że zabawka jest zgodna z wymaganiami rozporządzenia MGP i PS z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. Nr 210 z 2003 r., poz. 2045).
– zabawka - TELEFON NA BATERIE
Przeprowadzone badania wykazały, że zabawka nie jest zgodna z § 7.1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz.U. nr 210, poz. 2045) oraz pkt 4.20.a normy PN-EN 71-1:2006 „Bezpieczeństwo zabawek. Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne”, ze względu na przekroczenie dopuszczalnego poziomu ciśnienia akustycznego o 18 dB. Zgodnie z wymaganiami dopuszczalny poziom ciśnienia akustycznego powinien wynosić do 80dB, a wynosił 98 dB.
– zabawka lalka- NA DESZCZ i NA SŁOŃCE
Wyniki badań wykazały, że zabawka jest zgodna z wymaganiami rozporządzenia MGP i P z dnia 05.07.2004 r. w sprawie ograniczeń, zakazów lub warunków produkcji, obrotu lub stosowania substancji niebezpiecznych i preparatów niebezpiecznych oraz zawierających je produktów (Dz.U. Nr 168, poz. 1762 oraz z 2005r. Nr 39, poz. 372 z późn. zm.).
Oczekujemy na wyniki badań laboratoryjnych zabawki GUMOWA LALKA BOBO - „Moja Lala”, „SIE 2005”, o kodzie kreskowym 5904227111028, a także wyniki ze Specjalistycznego Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej w Łodzi dotyczących zabawki szalony doktor.
W związku z ww. wynikami badań:
- wydano decyzję zakazującą dalszego przekazywania nw. zabawek użytkownikowi, konsumentowi i dystrybutorowi zabawki KOSMETYKI DLA LALI – No. 2932,
- umożliwiono podjęcie dobrowolnych działań odnośnie zabawek:
· telefon na baterie – kontrolowany przedsiębiorca w Koszalinie zwrócił się z wnioskiem o umożliwienie mu dokonania zwrotu zabezpieczonej zabawki do dostawcy i na takie działanie wyrażono zgodę. Ponadto przedsiębiorca zobowiązał się do okazania dokumentu potwierdzającego zwrot zabezpieczonej partii zabawki
· ozdoby (kosmetyki dla lalek: cienie do oczu, błyszczyk do ust, pomadka do ust, spinki do włosów) - uznając, że stwierdzona niezgodność dotyczy zasadniczych wymagań mniej istotnych importerowi umożliwiono podjęcie dobrowolnych działań naprawczych zmierzających do usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości.
7. Inne zagadnienia
1) Badaniem w zakresieprzestrzegania przepisów art. 7 i 7a ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz.U. Nr 90, poz. 999 ze zm.) objęto 32 partie zabawek z czego zakwestionowano 4 partie ze względu na umieszczenie niektórych oznaczeń w obcej wersji językowej (informacji istotnych dla konsumenta- instrukcji, wskazówek dotyczących postępowania),
2) Prawidłowość uwidaczniania cen sprawdzono u dwóch kontrowanych przedsiębiorców.
U 1 przedsiębiorcy stwierdzono nieprawidłowości polegające na braku przy oferowanych do sprzedaży zabawkach wywieszek zawierających informacje wskazujące ceny tych wyrobów, nazwy handlowe towarów, a w przypadku towarów podobnych nazwy producenta i innych informacji umożliwiających identyfikację ceny z towarem. Powyższe narusza przepisy § 3 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. jw., w związku z art. 12 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach jw. i skutkuje odpowiedzialnością z przepisu art. 137 § 1 ustawy z dnia 20.05.1971r. Kodeks Wykroczeń (Dz. U. z 2007r., Nr 109, poz. 756 ze zm.).
Osobę odpowiedzialną za powyższe nieprawidłowości ukarano mandatem wartości 150,00 zł.
Wykorzystanie ustaleń kontroli:
Materiały z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
1) wydania jednej decyzji zakazującej dalszego przekazywania zabawki użytkownikowi, konsumentowi i dystrybutorowi,
2) ukarania osoby odpowiedzialnej za nieprawidłowości mandatem karnym kredytowanym wartości 150,00 zł,
3) skierowania wystąpienia pokontrolnego do przedsiębiorców z wnioskiem o usunięcie stwierdzonej nieprawidłowości oraz z wnioskami o usunięcie stwierdzonych uchybień w oznakowaniu zabawek,
4) skierowania pism do importerów i producentów w sprawie braku oznaczeń w polskiej wersji językowej oraz innych nieprawidłowości w oznakowaniu zabawek,
5) skierowania do 21 firm pism z wnioskiem o podjęcie dobrowolnych działań naprawczych, zmierzających do usunięcia stwierdzonych,
6) przekazania materiałów z dwóch kontroli do GIIH w Warszawie w związku z nie spełnianiem zasadniczych wymagań przez zabawki (zabawka kosmetyki dla lali oraz telefon na baterie),
7) skierowania informacji do Prokuratury Rejonowej w Łodzi.
Ustalenia kontroli będą podstawą do:
- skierowania 2pism z wnioskiem o podjęcie dobrowolnych działań naprawczych, zmierzających do usunięcia stwierdzonych niezgodności,
- przekazania do prokuratury 2 zawiadomień w sprawie wprowadzenia do obrotu wyrobu niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami (kosmetyki dla lali, telefonu teletubiś),
- przekazania do prokuratury 2 informacji na temat zabawek niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami.
Podsumowanie i wnioski
Przeprowadzone kontrole w dalszym ciągu wykazują liczne nieprawidłowości w oznaczeniu zabawek. Nadal stwierdzamy braki krótkiej informacji o ryzyku związanym z ograniczeniem wieku. Powszechnie występuje praktyka kwalifikowania zabawek do niewłaściwej kategorii wiekowej. Często występują nieprawidłowości dotyczące wymagań określonych w normie PN-EN 50088: 1999.
W wielu przypadkach stwierdzono przytaczanie nieaktualnego już rozporządzenia.
Występuje również umieszczanie znaku graficznego ostrzegawczego dotyczącego wieku oraz znaku CE niezgodnego ze wzorem.
Biorąc pod uwagę fakt, że rozporządzenie MGPiPS z dnia 14.11.2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek obowiązuje już od 4 lat to należy stwierdzić, iż niektórzy przedsiębiorcy nadal posiadają bardzo małą znajomość przepisów rozporządzenia. Szczególnie dotyczy to jednego importera, który nadal oznacza swoje zabawki nieaktualnym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 września 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących bezpieczeństwa zabawek, a zabawki pluszowe kwalifikuje do niewłaściwej kategorii wiekowej.
Często też dopiero w czasie rozmowy telefonicznej z polskimi przedsiębiorcami udaje się ich przekonać o słuszności naszych ustaleń odnośnie kwestionowanych zabawek. Wynika to z nieznajomości przez przedsiębiorców obowiązujących przepisów bądź braku umiejętności ich zastosowania.
W okresie przedświątecznym przedsiębiorcy odnotowywali wyższą sprzedaż zabawek niż zazwyczaj. Szczególnie dużym powodzeniem cieszyły się zabawki reklamowane w telewizji. Były to zazwyczaj nowości produkowane przez znane firmy. Wiele zabawek interaktywnych, które do dzieci mówią i śpiewają po polsku, zmieniających kolor futerka poprzez dotknięcie ciepłą dłonią (pieski pluszowe), posiadających po uruchomieniu świecące się wnętrze (pluszowe misie). Nadal powodzeniem cieszą się zabawki edukacyjne np. notebooki, gry.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Mariola Cieśla | 07-07-2008 13:08 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 07-07-2008 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Wilkosz | 16-10-2009 14:11 |