Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

DECYZJA nr ZKŻ.8361.112,124.2015

Koszalin, dnia 15 czerwca 2016r.

Zachodniopomorski Wojewódzki
Inspektor Inspekcji Handlowej
ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin

Krystyna Kawalec
Firma przedsiębiorcy:
Firma Handlowa „Bałtyk”
Krystyna Kawalec
ul. Lipowa 5, lok. 7
78-400 Szczecinek

 

 

DECYZJA nr ZKŻ.8361.112,124.2015
wymierzająca kary pieniężne

 

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego w przedmiocie wymierzenia kar pieniężnych przedsiębiorcy Krystynie Kawalec, wykonującej działalność gospodarczą pod firmą: Firma Handlowa „Bałtyk” Krystyna Kawalec,  z adresem głównego miejsca wykonywania działalności w Szczecinku przy ul. Lipowej 5:

na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 4 oraz ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz. 678 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23), wymierza ww. przedsiębiorcy karę pieniężną w wysokości 1000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych) z tytułu wprowadzenia do obrotu 2 porcji środka spożywczego pod nazwą smażony filet z soli o wartości 40,40 zł jako artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego w rozumieniu art. 3 pkt 10 lit. b) ww. ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych z uwagi na to, iż w jego oznakowaniu podano nazwę niezgodną z prawdą, oraz

na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 oraz ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz. 678 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23), wymierza ww. przedsiębiorcy karę pieniężną w wysokości 600 zł (słownie: sześćset złotych) z tytułu wprowadzenia do obrotu:

  • 15 rodzajów wyrobów kulinarnych oferowanych do sprzedaży bez opakowań o wartości 132,50 zł, nieodpowiadających wymaganiom określonym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21.12.2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 678 ze zm.) w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej określonych w § 19 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014r. r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz.U. z 2015r., poz. 29), gdyż w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu nie podano wykazu składników,
  • 2 rodzajów wódek o wartości 77,40 zł oferowanych do sprzedaży bez opakowań nieodpowiadających wymaganiom określonym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21.12.2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 678 ze zm.) w związku z naruszeniem wymagań zadeklarowanych przez producenta w oznakowaniu z uwagi na niższą zawartość alkoholu.

Uzasadnienie

W dniach 07, 14 i 28.07.2015r. na podstawie art. 3 ust. 1,2,3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 882/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. U. L 165 z 30.04.2004, str. 1 ze zm.), art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 678 ze zm.) w związku z art. 3 ust. 1 pkt 6 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1, 2  ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014r., poz. 148 ze zm.), działając na podstawie upoważnień do przeprowadzenia urzędowej kontroli żywności nr ZKŻ/U-141/2015 i nr ZKŻ/U-156/2015, inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrolę u przedsiębiorcy Krystyny Kawalec, zwanej dalej również „stroną”, w restauracji „U Kawalca”, Głodowa 17.

Podczas kontroli dokonano zakupu kontrolnego 2 porcji smażonego fileta z soli („smażonej ryby soli”) w ilości 0,505 kg o wartości 40,40 zł, oferowanego do sprzedaży bez opakowań, wyprodukowanego przez kontrolowaną przedsiębiorcę i stwierdzono, że nazwa ww. produktu uwidoczniona w ogólnodostępnym cenniku oraz na wydruku z wagi w kuchni określająca gatunek ryby, tj. „sola” była niezgodna z prawdą. Powyższe ustalono na podstawie okazanego dokumentu dostawy – faktury VAT 13210/KSK/2015 z dnia 03.07.2015r., poz. 3, wystawionej przez „Imperial-Kołobrzeg” A. Łuczka, Zb. Łuczka Sp. J., 78-100 Kołobrzeg, ul. Albatrosa 11, z której wynikało, że do restauracji dostarczono rybę pod nazwą „Limanda – Sola Filet B/Sk” oraz oświadczenia uzyskanego w toku kontroli od dostawcy wskazującego, że produkt na fakturze to „Limanda filet b/sk (Limanda aspera). Podane w oświadczeniu dostawcy naukowe oznaczenie gatunku ryby w języku łacińskim „Limanda aspera” oznacza w języku polskim gatunek ryby Limanda zółtopłetwa. Zgodnie z wykazem oznaczeń handlowych gatunków ryb oraz wodnych bezkręgowców wprowadzanych do obrotu na rynek polski, prowadzonym na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 05.12.2008r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. z 2015r., poz. 1970) przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa, Limanda żółtopłetwa (Limanda aspera) i Sola (Solea spp.) zostały wymienione jako dwa różne gatunki ryb i w taki też sposób powinny być rozróżniane na rynku polskim i oferowane konsumentom.

W związku z powyższym w toku kontroli stwierdzono, że podana w miejscu sprzedaży ww. produktu nazwa gatunku ryby niezgodna z prawdą, tj. Sola zamiast Limanda żółtopłetwa, wprowadza w błąd co do właściwości tego środka spożywczego,  a w szczególności co do jego charakteru i tożsamości, co stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004(Dz. U. L 304 z 22.11.2011, s. 18 ze zm.), dalej „rozporządzenia nr 1169/2011.

W świetle powyższych ustaleń uznano, że produkt, w którego oznakowaniu (cennik) podano nazwę gatunku ryby niezgodną z prawdą, jest artykułem rolno-spożywczym zafałszowanym w rozumieniu art. 3 pkt 10 lit. b) ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz. 678 ze zm.), dalej „ustawy o jakości”, a niezgodność ta w istotny sposób narusza interesy konsumentów finalnych.

Ponadto ustalono w przypadku ww. środka spożywczego oferowanego pod nazwą „smażony filet z soli”, że w miejscu jego sprzedaży, na wywieszce lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu, nie podano wykazu składników, co stanowiło naruszenie § 19 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 29).

Podczas kontroli stwierdzono dodatkowo wprowadzenie do obrotu 15 rodzajów wyrobów kulinarnych oferowanych do sprzedaży bez opakowań o wartości 132,50 zł, wyprodukowanych przez kontrolowanego przedsiębiorcę, tj.: zup: kołduny w barszczu, barszcz czerwony z ziemniakami, rosół domowy, kołduny po litewsku (w rosole), rosół z żołądkami, pomidorowa, grochowa, żurek z ziemniakami, flaki wołowe, zupa rybna zabielana oraz flaki z kalmara zabielane, a także dań obiadowych: schab zawijany z sosem pieczeniowym, kotlet schabowy z serem i pieczarkami, placki ziemniaczane oraz pierogi ruskie i ustalono, że w miejscu ich sprzedaży, na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu, nie podano wykazu składników, co stanowiło naruszenie § 19 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015r., poz. 29). W związku z powyższym stwierdzono, że ustalony stan faktyczny nie odpowiada wymaganiom określonym w art. 4 ust. 1 ustawy o jakości.

W trakcie kontroli pobrano również do badań laboratoryjnych za protokołem pobrania próbki nr 000102 napoje alkoholowe będące przedmiotem zakupu kontrolnego, tj. wódkę Żołądkową w ilości 150g oraz wódkę Finlandię w ilości 150g oraz po 200g tych napojów z oryginalnie zamkniętych butelek w celu sporządzenia wzorca laboratoryjnego. Jednocześnie za protokołem  pobrania próbki nr 000103 pobrano próbki kontrolne ww. wódek w ilości odpowiadającej ilości pobranej do badań.

Przeprowadzone w Laboratorium Kontrolno – Analitycznym UOKiK w Olsztynie badania wykazały w przypadku wódki Żołądkowej zawartość alkoholu w ilości 38,1% (niepewność wyniku 0,4), natomiast w przypadku wódki Finlandia – 37,3% (niepewność wyniku 0,4), przy deklarowanej procentowej zawartości alkoholu 40%. Badania wzorców laboratoryjnych obu wódek nie wykazały niezgodności.

Powyższe udokumentowano w sprawozdaniach z badań nr 338/2015 z dnia 14.07.2015r., nr analizy 339/2015 wzorzec oraz nr  340/2015 z dnia 14.07.2015r. nr analizy 341/2015 wzorzec, które doręczono przedsiębiorcy w toku kontroli w dniu 28.07.2015r. pouczając jednocześnie o  prawie do złożenia wniosku o zbadanie próbek kontrolnych produktów, zgodnie  z art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. z 2014, poz. 148 ze zm.). Kontrolowana nie skorzystała ze swojego uprawnienia.

Mając na względzie wyniki badań laboratoryjnych oraz uwzględniając niepewności wyniku 0,4% oraz zakres 0,3% objętości dopuszczalnych odchyleń dozwolonych w odniesieniu do oznaczania zawartości alkoholu według objętości zgodnie z załącznikiem XII do rozporządzenia nr 1169/2011 ustalono, że przedmiotowe wódki nie odpowiadają wymaganiom określonym w art. 4 ust. 1 ustawy o jakości w związku z naruszeniem wymagań w zakresie jakości handlowej zadeklarowanych przez producenta w oznakowaniu z uwagi na niższą zawartość alkoholu.

W oznakowaniu powyższych napojów alkoholowych, tj. w cenniku, uwidocznione były nazwy wódek, natomiast na etykietach umieszczonych na butelkach z wódkami oraz w dokumencie dostawy (Faktura Vat FA/423/2015/2762 z 19.01.2015) podano nazwy wódek i zawartość (moc) alkoholu, tj. 40% obj.

Mając na uwadze ustalenia kontroli do przedsiębiorcy skierowano wystąpienie pokontrolne wzywające do usunięcia stwierdzonych uchybień. W odpowiedzi na wystąpienie pismem z dnia 06.10.2015r. kontrolowana poinformowała w odniesieniu do stwierdzonego braku wykazu składników, że jest w trakcie sporządzania informacji na temat wykazu składników, która będzie do wglądu dla klientów. Ustosunkowując się do ustalenia polegającego na stwierdzeniu niższej zawartości alkoholu w wódkach Żołądkowej i Finlandia kontrolowana poinformowała, że nie prowadzi obecnie sprzedaży wódki, gdyż nie było popytu na ten produkt oraz oświadczyła, że w jej opinii przyczyną zaniżenia mocy alkoholu w badanych porcjach wódek było odparowanie alkoholu, gdyż alkohol stał długo „otwarty-zakręcony”. W przypadku podmiany asortymentowej i wprowadzenia do obrotu artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego strona oświadczyła, że w cenniku podała nazwę sola, gdyż taka nazwa uwidoczniona była na fakturze zakupu oraz że obecnie nie handluje tą rybą.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej nie podzielił stanowiska strony w zakresie zafałszowanej ryby, gdyż na fakturze podano nazwy dwóch różnych gatunków ryb, tj. Limanda - Sola filet b/sk, a wyjaśnienie dostawcy uzyskane w toku kontroli przez inspektorów wyraźnie wyeliminowało wątpliwości w zakresie rzeczywistego gatunku ryby. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą powinien sam dołożyć należytej staranności w celu wyjaśnienia u dostawcy jaką rybę faktycznie zakupił, tak by w cenniku uwidocznić rzetelną, zgodną z prawdą i niewprowadzającą w błąd informację. W przypadku odpowiedzi strony w zakresie zaniżonej ilości alkoholu w wódkach organ uznał w toku niniejszego postępowania, że cecha „odparowywania” alkoholu, o której strona ma świadomość, powinna być przez stronę uwzględniona przy wprowadzaniu napojów spirytusowych do obrotu, m.in. w ich oznakowaniu. W myśl rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89 z dnia 15 stycznia 2008 r. (Dz. U. L 39, str. 16 ze zm.) minimalna objętościowa zawartość alkoholu w wódce wynosi 37,5 % (pkt 15 lit. b załącznika II). Badane porcje napojów spirytusowych wprowadzone przez stronę do obrotu pod nazwami wódek Żołądkowa i Finlandia spełniały wymagania dla wódki pod względem zawartości alkoholu po uwzględnieniu niepewności wyniku i zakresu dopuszczalnych odchyleń w oznaczaniu zawartości alkoholu według objętości, ale nie spełniały wymagań dla wódek pod powyższymi konkretnymi nazwami, których zawartość alkoholu wynosi 40%. Z drugiej strony Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uwzględnił w tym zakresie okoliczność, że przedsiębiorca zaprzestała wprowadzania do obrotu tego typu napojów.

W związku z powyższym pismem z dnia 18.05.2016r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił stronę Krystynę Kawalec o  wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie wymierzenia kar pieniężnych z tytułu wprowadzenia do obrotu artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego (smażony filet z soli) oraz środków spożywczych niewłaściwej jakości handlowej (15 rodzajów wyrobów kulinarnych oraz 2 rodzaje wódek).

Stronie umożliwiono wypowiedzenie się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Strona nie skorzystała ze swojego uprawnienia. Udzieliła natomiast żądanej informacji o wielkości obrotów i przychodu w 2015r.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ustalił i stwierdził:

W myśl przepisu art. 3 pkt 10 ustawy o jakości, artykułem rolno-spożywczym zafałszowanym jest produkt, którego skład jest niezgodny z przepisami dotyczącymi jakości handlowej poszczególnych artykułów rolno-spożywczych, albo produkt, w którym zostały wprowadzone zmiany, w tym zmiany dotyczące oznakowania, mające na celu ukrycie jego rzeczywistego składu lub innych właściwości, jeżeli niezgodności te lub zmiany w istotny sposób naruszają interesy konsumentów finalnych, w szczególności jeżeli:

  • dokonano zabiegów, które zmieniły lub ukryły jego rzeczywisty skład lub nadały mu wygląd produktu zgodnego z przepisami dotyczącymi jakości handlowej,
  • w oznakowaniu podano nazwę niezgodną z przepisami dotyczącymi jakości handlowej poszczególnych artykułów rolno-spożywczych albo niezgodną z prawdą,
  • w oznakowaniu podano niezgodne z prawdą dane w zakresie składu, pochodzenia, terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości, zawartości netto lub klasy jakości handlowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 1169/2011 informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności co do właściwości środka spożywczego, a w szczególności co do jego charakteru, tożsamości, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metod wytwarzania lub produkcji.

W świetle § 19 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014r. r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz.U. z 2015r., poz. 29), dalej „rozporządzenia w sprawie znakowania”, w przypadku środków spożywczych oferowanych do sprzedaży konsumentowi finalnemu lub zakładom żywienia zbiorowego bez opakowania lub w przypadku pakowania środków spożywczych w pomieszczeniu sprzedaży na życzenie konsumenta finalnego lub ich pakowania do bezzwłocznej sprzedaży podaje się  wykaz składników - zgodnie z  art. 18-20 rozporządzenia nr 1169/2011, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w art. 21 tego rozporządzenia. Zgodnie z § 19 ust. 2 rozporządzenia w sprawie znakowania informacje, o których mowa w ust. 1, podaje się w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o jakości, wprowadzane do obrotu artykuły rolno-spożywcze powinny spełniać wymagania w zakresie jakości handlowej, jeżeli w przepisach o jakości handlowej zostały określone takie wymagania, oraz dodatkowe wymagania dotyczące tych artykułów, jeżeli ich spełnienie zostało zadeklarowane przez producenta.

Pojęcie jakości handlowej zostało zdefiniowane w  art. 3 pkt 5 ustawy o jakości, jako cechy artykułu rolno-spożywczego dotyczące jego właściwości organoleptycznych, fizykochemicznych i mikrobiologicznych w zakresie technologii produkcji, wielkości lub masy oraz wymagania wynikające ze sposobu produkcji, opakowania, prezentacji i oznakowania, nieobjęte wymaganiami sanitarnymi, weterynaryjnymi lub fitosanitarnymi.

Ustalenia kontroli dały podstawę do stwierdzenia, że produkt – smażony filet z soli -  jest artykułem rolno – spożywczym zafałszowanym w rozumieniu art. 3 pkt 10 lit. b) ustawy o jakości, gdyż w jego oznakowaniu podano nazwę niezgodną z prawdą, tj. zawierającą oznaczenie gatunku ryby „sola” zamiast „limanda żółtopłetwa”, a niezgodność ta istotnie narusza interesy konsumentów finalnych wprowadzając w błąd co do właściwości środka spożywczego, a w szczególności co do jego charakteru i tożsamości, przez co stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia 1169/2011.

Dodatkowo przedmiotowy produkt nie spełniał również wymagań jakości handlowej nie posiadających cech zafałszowania określonych w § 19 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia w sprawie znakowania, gdyż w miejscu jego sprzedaży na wywieszce lub w inny sposób (cennik), w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu, nie podano wykazu składników.

Z uwagi na to, że każdy produkt zafałszowany jest jednocześnie produktem niewłaściwej jakości handlowej, co wprost wynika z definicji artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego, postępowanie dotyczące smażonego fileta z soli wszczęto i prowadzono na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 4 ustawy o jakości i przez pryzmat zafałszowania, przesądzającego w omawianym stanie faktycznym o  kwalifikacji prawnej, dokonano oceny elementów mających wpływ na wymiar kary pieniężnej.

W niniejszej sprawie na podstawie wyników kontroli stwierdzono ponadto, że w miejscu sprzedaży 15 rodzajów środków spożywczych oferowanych do sprzedaży bez opakowań, tj. wyrobów kulinarnych, na wywieszce lub w inny sposób (cennik), w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu nie podano wykazu składników, co stanowi naruszenie § 19 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 rozporządzenia w sprawie znakowania.

Dodatkowo w przypadku 2 rodzajów wódek: Żołądkowej i Finlandia stwierdzono w niniejszym postępowaniu, że z uwagi na zaniżoną zawartość alkoholu produkty te nie odpowiadają wymaganiom zadeklarowanym przez producenta w oznakowaniu.

Środki spożywcze niespełniające wymagań przepisów rozporządzenia w sprawie znakowania (15 rodzajów wyrobów kulinarnych) oraz wymagań zadeklarowanych przez producenta w oznakowaniu (2 rodzaje wódek) są artykułami rolno-spożywczymi niewłaściwej jakości handlowej, a stan faktyczny polegający na niespełnieniu tych wymagań stanowi naruszenie art. 4 ust. 1 ustawy o jakości. Wprowadzenie ich do obrotu skutkuje odpowiedzialnością z art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości.

Ustawa o jakości nakłada na wprowadzających artykuły rolno-spożywcze do obrotu obowiązek zachowania wymagań w zakresie ich jakości handlowej, stanowiąc jednocześnie w art. 40a ust. 1 pkt 3, że każdy, kto wprowadza do obrotu artykuły rolno-spożywcze nieodpowiadające jakości handlowej określonej w przepisach o jakości handlowej lub deklarowanej przez producenta w oznakowaniu tych artykułów, podlega karze pieniężnej w wysokości do pięciokrotnej wartości korzyści majątkowej uzyskanej lub która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie tych artykułów rolno-spożywczych do obrotu, nie niższej jednak niż 500 zł.  

Ustawa o jakości w art. 40a ust. 1 pkt 4 stanowi natomiast, że każdy kto wprowadza do obrotu artykuły rolno-spożywcze zafałszowane, podlega karze pieniężnej w wysokości nie wyższej niż 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, nie niższej jednak niż 1000 zł.

Przepis art. 3 pkt 4 ustawy o jakości odsyła w zakresie definicji obrotu do art. 3 pkt 8 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE. L 2002 Nr 31, str. 1 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 178/2002”, zgodnie z którym „wprowadzenie na rynek” oznacza posiadanie żywności lub pasz w celu sprzedaży, z uwzględnieniem oferowania do sprzedaży lub innej formy dysponowania, bezpłatnego lub nie oraz sprzedaż, dystrybucję i inne formy dysponowania.

Nadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia 178/2002, podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze i podmioty działające na rynku pasz zapewniają, na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji w przedsiębiorstwach będących pod ich kontrolą, zgodność tej żywności lub pasz z wymogami prawa żywnościowego właściwymi dla ich działalności i kontrolowanie przestrzegania tych wymogów.

Dodatkowo, w myśl art. 8 ust. 1 rozporządzenia nr 1169/2011, podmiotem działającym na rynku spożywczym odpowiedzialnym za informację na temat żywności jest podmiot, pod którego nazwą lub firmą jest wprowadzany na rynek dany środek spożywczy lub - jeżeli ten podmiot nie prowadzi działalności w Unii - importer danego środka na rynek Unii. W myśl art. 8 ust. 2 tego rozporządzenia, podmiot działający na rynku spożywczym odpowiedzialny za informację na temat żywności zapewnia obecność i rzetelność informacji na temat żywności zgodnie z mającym zastosowanie prawem dotyczącym informacji na temat żywności oraz z wymogami odpowiednich przepisów krajowych.

Przepis art. 8 ust. 5 rozporządzenia nr 1169/2011 stanowi natomiast, że bez uszczerbku dla ust. 2-4 podmioty działające na rynku spożywczym zapewniają przestrzeganie w przedsiębiorstwach pozostających pod ich kontrolą wymogów prawa dotyczącego informacji na temat żywności i odpowiednich przepisów krajowych mających znaczenie dla ich działalności i upewniają się, że wymogi te są spełnione.

W świetle powyższego przedsiębiorca Krystyna Kawalec ponosi odpowiedzialność za wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych niewłaściwej jakości handlowej oraz zafałszowanego jako podmiot odpowiedzialny za informacje na temat żywności.

Mając na względzie powyższe ustalenia, w toku prowadzonego postępowania administracyjnego zmierzającego do wymierzenia kar pieniężnych Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę, zgodnie z przepisem art. 40a ust. 5 ustawy o jakości stopień szkodliwości czynu, zakres naruszenia, dotychczasową działalność podmiotu działającego na rynku artykułów rolno-spożywczych, wielkość jego obrotów oraz przychodu, a także wartość kontrolowanych artykułów rolno-spożywczych, uwzględniając dodatkowo przesłanki zawarte w przepisie art. 17 ust. 2 rozporządzenia 178/2002, zgodnie z którym ustanowione środki i kary powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Wykonując dyspozycję ww. przepisów w odniesieniu do zafałszowanego artykułu rolno-spożywczego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, oceniając stopień szkodliwości czynu wprowadzenia go do obrotu uznał, że stwierdzona nieprawidłowość polegająca na podaniu w miejscu sprzedaży nieprawdziwej nazwy produktu wprowadzała konsumentów finalnych w błąd co do jego charakteru i tożsamości, a tym samym naruszała w sposób istotny ich interesy, uniemożliwiając im dokonanie właściwego wyboru produktu, zgodnego z ich oczekiwaniami. Użyta przez przedsiębiorcę nazwa ryby „sola” mylnie nadawała produktowi „smażony filet z soli” wyższe walory jakościowe, a przez to wpływała na atrakcyjność oferty i zachęcała do zakupu. Oznakowanie produktu nazwą ryby o ustalonej renomie w sytuacji oferowania ryby innego, mniej pożądanego gatunku naruszało istotnie prawo konsumentów do rzetelnej i prawdziwej informacji o produkcie, a także godziło w ich interesy ekonomiczne z uwagi na rynkowe wysokie ceny soli, przewyższające znacznie ceny limandy żółtopłetwej (według wiedzy powszechnie znanej). Stąd też uznano przy ocenie przedmiotowej przesłanki wymiaru kary, że wprowadzenie do obrotu środka spożywczego o stwierdzonych znamionach zafałszowania jest czynem najwyższej rangi szkodliwym, naruszającym nadrzędny cel prawa żywnościowego, którym jest zapewnienie konsumentom świadomego wyboru związanego ze spożywaną przez nich żywnością oraz zapobieganie fałszowaniu żywności i praktykom mogącym wprowadzać konsumenta w błąd.

Ustalając z kolei zakres naruszenia wymagań w przypadku „smażonego fileta z soli” organ ocenił, że stwierdzone uchybienie było istotne z punktu widzenia właściwości produktu oraz interesów konsumentów, gdyż informacja o nazwie produktu jest jednym z głównych i  najważniejszych elementów oznakowania, decydującym o tożsamości środka spożywczego w obrocie. Ponadto było również istotne z punktu widzenia regulacji rynków rolnych, gdyż wobec podania nieprawdziwej nazwy ryby doszło do naruszenia podstawowych przepisów, celów i założeń prawa żywnościowego. Oceniając zakres naruszenia w przypadku tego produktu dodatkowo uwzględniono, że produkt nie spełniał również wymagań jakości handlowej polegających na braku w miejscu jego sprzedaży informacji o wykazie składników.

Przy ocenie dotychczasowej działalności podmiotu działającego na rynku artykułów rolno-spożywczych organ wziął pod uwagę, że w okresie ostatnich 24 miesięcy przedsiębiorca nie był  objęty kontrolą w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Biorąc pod uwagę kryterium wielkości obrotów i przychodu przedsiębiorcy, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej na podstawie przedstawionego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2015 (PIT-36L wraz załącznikiem PIT/B) stwierdził, że w świetle ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015r., poz. 584 ze zm.), strona należy do kategorii mikroprzedsiębiorców, w związku z czym wzięto pod uwagę okoliczność, że jej udział w obrocie rynkowym jest nieznaczny.

Oceniając z kolei wartość kontrolowanych artykułów rolno-spożywczych organ uwzględnił wartość 2 porcji smażonego fileta z soli, stanowiącą w toku kontroli kwotę w wysokości 40,40 zł.

Mając na uwadze opisane wyżej okoliczności dotyczące smażonego fileta z soli jako artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego, a także uwzględniając fakt, że najniższy możliwy wymiar kary za czyn wprowadzania do obrotu artykułów rolno-spożywczych zafałszowanych wynosi 1000 zł, górną granicę stanowi natomiast 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał za uzasadnione wymierzenie na podstawie przepisu  art. 40a ust. 1 pkt 4 ustawy o jakości kary pieniężnej w minimalnej ustawowej wysokości 1000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych).

Przy ustalaniu wysokości kary uwzględniono wymagania art. 17 ust. 2 rozporządzenia 178/2002, w myśl którego kary mające zastosowanie w przypadku naruszenia prawa żywnościowego powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Zważywszy na stwierdzoną nieprawidłowość o znamionach zafałszowania oraz dokonaną ocenę wszystkich przesłanek wymiaru kary, w tym dotychczasowej działalności podmiotu oraz wielkości jego obrotów, wymierzona kwota kary spełnia powyższe wymagania.

Dokonując oceny stopnia szkodliwości czynu wprowadzenia do obrotu 15 rodzajów wyrobów kulinarnych, tj. zup i dań obiadowych, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał, że w przypadku wyrobów oferowanych luzem oznakowanie w miejscu sprzedaży stanowi praktycznie jedyne źródło informacji dla nabywcy o rodzaju i właściwościach środka spożywczego. Dlatego też stwierdzono, że brak uwidocznienia wykazu składników w miejscu sprzedaży potraw narusza znacznie interes konsumentów w zakresie prawa do informacji, gdyż pozbawia ich istotnej i podstawowej wiedzy o nabywanych środkach spożywczych, tj. o składnikach wykorzystanych do produkcji tych środków spożywczych i obecnych w nich w momencie oferowania konsumentowi finalnemu. Uniemożliwia tym samym porównanie tych środków spożywczych z innymi znajdującymi się w obrocie i odróżnienie ich od innych, a przez to ogranicza konsumentom dokonanie świadomego wyboru określonych produktów zgodnych z ich oczekiwaniami. Zagwarantowanie tego wyboru jest natomiast nadrzędnym celem przepisów prawa żywnościowego. Dodatkowo – brak wykazu składników może godzić w zdrowotny interes konsumentów z uwagi na możliwą obecność w potrawach substancji lub produktów powodujących alergie lub reakcje nietolerancji.

W przypadku 2 rodzajów wódek niewłaściwej jakości handlowej, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej, oceniając stopień szkodliwości czynu wprowadzenia ich do obrotu stwierdził, że moc alkoholu jest podstawową cechą charakteryzującą wódkę, a określona moc alkoholu konkretnych wyrobów spirytusowych występujących pod nazwami wódka Żołądkowa i wódka Finlandia, wpływa na tożsamość tych produktów w obrocie i jest istotnym wyznacznikiem ich jakości handlowej, a przez to staje się główną obok nazwy przesłanką decydującą o wyborze konsumentów. Z tego też względu oceniono, że stwierdzona nieprawidłowość polegająca na obniżonej mocy alkoholu w stosunku do deklarowanej wynikającej z podanych nazw narusza interes konsumentów w zakresie prawa do otrzymania produktu zgodnego z deklaracją, a sama deklaracja przestaje być wiarygodnym źródłem informacji o cechach i właściwościach produktu –  podane nazwy wódek błędnie sugerują konkretną zawartość alkoholu, tj. 40%., przez co uniemożliwiają konsumentom dokonanie świadomego wyboru produktu zgodnego z ich oczekiwaniami.

Ustalając zakres naruszenia w przypadku ww. 15 rodzajów wyrobów kulinarnych, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę, że informacja o składzie środków spożywczych stanowi jeden z najważniejszych elementów jakości handlowej. Stąd uznał, że stwierdzona nieprawidłowość polegająca na braku wykazu składników była znacząca zarówno z punktu widzenia właściwości produktów, jak i interesów konsumentów, a naruszone wymagania w zakresie oznakowania stanowiły podstawową część wymagań przewidzianych w przepisach prawa żywnościowego dla tego rodzaju produktów (środków spożywczych oferowanych do sprzedaży bez opakowań).

Ustalając zakres naruszenia wymagań jakości handlowej w przypadku wódek organ ocenił, że stwierdzona nieprawidłowość polegająca na zaniżeniu ilości alkoholu była znacząca z punktu widzenia właściwości produktów i interesów konsumentów, gdyż wpływała na tożsamość produktów funkcjonujących w obrocie pod nazwą wódek Żołądkowa i Finlandia. Ponadto Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ocenił, że zgodność produktu z deklaracją w jego oznakowaniu jest podstawowym i głównym wymogiem jakości handlowej.

Przy ocenie przesłanek odnoszących się do przedsiębiorcy (strony w niniejszym postępowaniu), tj. przesłanki dotychczasowej działalności podmiotu działającego na rynku artykułów rolno-spożywczych oraz wielkości jego obrotów i przychodu, organ wziął pod uwagę opisane wyżej okoliczności w tym zakresie.

Oceniając z kolei wartość kontrolowanych artykułów rolno-spożywczych organ uwzględnił w przypadku 15 rodzajów wyrobów kulinarnych zakwestionowanych z powodu nieprawidłowego oznakowania ich wartość wynoszącą w toku kontroli 132,50 zł, natomiast w przypadku 2 rodzajów wódek – ich wartość stanowiącą w toku kontroli kwotę w wysokości 77,40 zł.

Uwzględniając poddane ocenie okoliczności dotyczące artykułów rolno-spożywczych niewłaściwej jakości handlowej, tj. 15 rodzajów wyrobów kulinarnych i 2 rodzajów wódek oraz biorąc pod uwagę, że najniższy możliwy wymiar kary za wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych niewłaściwej jakości handlowej wynosi 500 zł, górną granicę stanowi natomiast pięciokrotna wartość korzyści majątkowej uzyskanej lub która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie tych produktów do obrotu, która w tym przypadku wynosi 1049,50 zł, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał za uzasadnione  wymierzenie na podstawie przepisu  art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości kary pieniężnej w  wysokości 600 zł (słownie: sześćset złotych).

Przy ustalaniu wysokości kary uwzględniono wymagania art. 17 ust. 2 rozporządzenia 178/2002, w myśl którego kary mające zastosowanie w przypadku naruszenia prawa żywnościowego powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Zważywszy na stwierdzone nieprawidłowości w zakresie jakości handlowej oraz dokonaną ocenę wszystkich przesłanek wymiaru kary,  wymierzona kwota kary spełnia powyższe wymagania.

W myśl art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016r., poz. 23) organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, natomiast § 2 tego artykułu stanowi, że decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. Zgodnie z kolei z przepisem art. 40a ust. 4 ustawy o jakości kary pieniężne, o których mowa m.in. w przepisie art. 40a ust. 1 pkt 3 i 4 ww. ustawy wymierza w drodze decyzji, właściwy ze względu na miejsce przeprowadzania kontroli wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. W związku z powyższym organ orzekł jak w pkt 1 i 2 sentencji.

Pouczenia:

Informacja o sposobie uiszczenia kary pieniężnej:

Na podstawie art. 40a ust. 6 i 7 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych kary pieniężne stanowiące dochód budżetu państwa przedsiębiorca powinien wpłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, nr 02101015990028572231000000 Bank: NBP Oddział Szczecin w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kar stała się ostateczna.

Kara niezapłacona w terminie staje się zaległością podatkową w rozumieniu art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015r., poz. 613 ze zm.), od której naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia odwołania od niniejszej decyzji nie należy uiszczać kar pieniężnych do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez organ odwoławczy.

Pouczenie o sposobie i trybie wniesienia odwołania:

Na podstawie art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji, które zgodnie z art. 129 § 1 i 2 Kpa wnosi się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

Z up. Zachodniopomorskiego
Wojewódzkiego Inspektora
Inspekcji Handlowej
Andrzej Kuśpiel
Dyrektor Delegatury

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 26-08-2016 11:21
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 26-08-2016
Ostatnia aktualizacja: - 26-08-2016 11:21