Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

DECYZJA nr ZNP 8361.1.2016

Koszalin, dn. 16 marca 2016 r.

Zachodniopomorski Wojewódzki
Inspektor Inspekcji Handlowej
ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin

Ireneusz Fudali
Firma przedsiębiorcy:
S.C. „Bratek” Ireneusz Fudali
Plac Jana Pawła II 7
78-300 Świdwin

Marek Holender
Firma przedsiębiorcy:
Spółka Cywilna „Bratek” Marek Holender
ul. Plac Jana Pawła II 7
78-300 Świdwin

Stanisław Wozderewicz
Firma przedsiębiorcy:
Stanisław Wozderewicz
Firma Handlowo – Usługowa Instal-Tech
Bierzwnica 28
78-324 Cieszeniewo

Wspólnicy spółki cywilnej

 

 

DECYZJA nr  ZNP.8361.1.2016
nakładająca karę pieniężną

 

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2015 r., poz. 23), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na przedsiębiorców Ireneusza Fudali, Marka Holender, Stanisława Wozderewicz solidarnie karę pieniężną w wysokości 390 zł (słownie: trzysta dziewięćdziesiąt złotych) z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915) w związku z naruszeniem § 3 ust. 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 2121) z uwagi na to, iż w miejscu sprzedaży detalicznej nie uwidoczniono cen jednostkowych towarów.

Uzasadnienie

W dniach 8 i 13.01.2015 r. na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 148 ze zm.) inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrolę u przedsiębiorców: Ireneusza Fudali, Marka Holender i Stanisława Wozderewicz – wspólników spółki cywilnej, zwanych dalej również „stronami”, wykonujących działalność gospodarczą w sklepie z artykułami przemysłowymi BRATEK w Świdwinie przy ul. Plac Jana Pawła II 7. 

W toku kontroli, zgodnie z zakresem przedmiotowym określonym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli, w miejscu sprzedaży detalicznej, to jest w sklepie BRATEK dokonano oceny m.in. prawidłowości uwidocznienia cen pod kątem przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915), dalej „ustawy”, oraz wymogów rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów (Dz. U. z 2015 r., poz. 2121), zwanego dalej również „rozporządzeniem Ministra Rozwoju”.

Sprawdzeniu poddano około 80 % ogółu asortymentu towarów pakowanych oferowanych kupującym w miejscu sprzedaży, których dotyczy obowiązek uwidocznienia cen jednostkowych, tj. 121 towarów i stwierdzono, że na wywieszkach lub w innej formie dostępnej dla kupującego nie uwidoczniono cen jednostkowych tych towarów. Dotyczyło to następujących towarów:

 

  1. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury - różana altanka” 0,5 l
  2. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury - jaśminowa aleja” 0,5 l
  3. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – zachodzące słońce” 0,5 l
  4. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – bukiet róż” 0,5 l
  5. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – wiosenny liść” 0,5 l
  6. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – rajskie jabłuszko” 0,5 l
  7. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – herbaciane róże” 0,5 l  
  8. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – pole słoneczników” 0,5 l
  9. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – muśnięcie wiatru” 0,5 l
  10. Farba satynowa ŚNIEŻKA – sekretne spojrzenie 2,5 l
  11. Farba satynowa ŚNIEŻKA – biała noc 2,5 l
  12. Farba DEKORAL – atłasowy grafit 2,5 l
  13. Farba DEKORAL – satynowy wrzos 2,5 l
  14. Farba DULUX colours of the world – korzeń kurkumy 2,5 l
  15. Silikon sanitarny ACTIV BUD bezbarwny 300 ml
  16. Silikon sanitarny ACTIV BUD biały 300 ml
  17. Silikon SOUDAL uniwersalny bezbarwny 300 ml
  18. Silikon SOUDAL uniwersalny biały 300 ml
  19. Silikon SOUDAL uniwersalny bezbarwny odporny na pleśń 300 ml
  20. Super klej PATEX 2 g
  21. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL żółty 80 ml
  22. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL malinowy 80 ml
  23. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL piaskowy 80 ml
  24. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL orzechowy 80 ml
  25. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL wrzosowy 80 ml
  26. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL miodowy 80 ml
  27. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL turkusowy 80 ml
  28. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL złoty 80 ml
  29. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL różowy 80 ml
  30. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL cappuccino 80 ml   
  31. Koncentrat pigmentowy PRIMACOL zielony 80 ml
  32. Klej do drewna VICOL 0,25 l
  33. Klej butapren 0,2 l
  34. Klej PATEX do drewna 25 g
  35. Klej FIX SUPER do drewna, betonu, gipsu 50 g
  36. Zabójca pleśni PILMAS 650 ml
  37. SAVO przeciw pleśni 0,5 l
  38. Soda kaustyczna PILMAS 500 g
  39. Środek do usuwania tapet 500 ml
  40. Szpachlówka akrylowa 250 g
  41. Rozcieńczalnik Nitro 0,5 l    
  42. Rozcieńczalnik ekstrakcyjny 0,5 l    
  43. Denaturat PIKKO 0,5 l
  44. Rozcieńczalnik uniwersalny 0,5 l
  45. Rozcieńczalnik ftalowy 0,5 l
  46. Lakier uniwersalny SUPER COLOR pomarańczowy 400 ml
  47. Emalia uniwersalna CHAMPION turkusowa 400 ml
  48. Emalia uniwersalna CHAMPION żółta 400 ml
  49. Emalia uniwersalna CHAMPION czarny mat 400 ml
  50. Emalia uniwersalna EURO COLOR niebieski jasny 400 ml
  51. Emalia uniwersalna EURO COLOR zielony jasny 400 ml
  52. Emalia uniwersalna EURO COLOR zielony soczysty 400 ml
  53. Lakier epoksydowy SUPER COLOR czerwony ognisty 400 ml
  54. Lakier metaliczny połysk ŚNIEŻKA 400 ml
  55. Lakier akrylowy superchrom złoty 400 ml
  56. Lakier akrylowy superchrom srebrny 400 ml
  57. Farba ŚNIEŻKA srebrzanka 0,5 l    
  58. Gładź szpachlowa wykończeniowa ŚNIEŻKA 1,5 kg
  59. Farba DEKORAL śnieżnobiała 0,9 l
  60. Farba DEKORAL lazurowy połysk 0,9 l
  61. Farba DEKORAL zielono-żółty połysk 0,9 l
  62. Farba DEKORAL zielono-soczysty połysk 0,9 l
  63. Farba DEKORAL żółto-słoneczny połysk 0,9 l
  64. Farba DEKORAL brzoskwiniowy połysk 0,9 l
  65. Farba DEKORAL orzech średni połysk 0,9 l
  66. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA zielony miętowy 800 ml
  67. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA szary jasny połysk 800 ml
  68. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA brązowy połysk 800 ml
  69. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA czerwony połysk 800 ml
  70. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA wiśniowy połysk 800 ml
  71. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA czarny połysk 800 ml
  72. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA brązowo-czekoladowy połysk 800 ml
  73. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA zielony połysk 800 ml   
  74. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA orzech średni 800 ml
  75. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA kremowy połysk 800 ml
  76. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA kość słoniowa połysk 800 ml
  77. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA orzech jasny połysk 800 ml
  78. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA biały połysk 800 ml
  79. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – lilia wodna” 2,5 l
  80. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – upalna sawanna” 2,5 l
  81. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – pole słoneczników” 2,5 l
  82. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – herbaciane róże” 2,5 l
  83. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – pejzaż zimowy” 2,5 l   
  84. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – miodowe lato” 2,5 l
  85. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – zamki na piasku” 2,5 l
  86. Farba ŚNIEŻKA „Barwy natury – różowa altanka” 2,5 l   
  87. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA kość słoniowa połysk 200 ml
  88. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA kremowy połysk 800 ml
  89. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA brązowy połysk 800 ml
  90. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA niebieski połysk 800 ml
  91. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA mahoń połysk 800 ml
  92. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA orzech średni 800 ml
  93. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA orzech jasny 800 ml
  94. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA popielaty połysk 800 ml
  95. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA czarny połysk 800 m
  96. Emalia olejno ftalowa ŚNIEŻKA brązowo-czekoladowy połysk 800 ml
  97. Fuga wąska ATLAS 2 kg
  98. Zaprawa tynkowa ATLAS 20 kg
  99. Biała gładź gipsowa GIPSAR 20 kg
  100. Tynk maszynowy lekki KNAUF MP75l 30 kg       
  101. Zaprawa wyrównująca ATLAS 20 kg
  102. Zaprawa klejowa uelastyczniona ATLAS 20 kg
  103. Klej wysokoelastyczny Plus ATLAS 20 kg
  104. Gips budowlany DOLINA ISY 2 kg
  105. Gips szpachlowy DOLINA ISY 2 kg
  106. Zaprawa klejowa ATLAS 2 kg
  107. Klej wysokoelastyczny Plus ATLAS 5 kg   
  108. Biała gładź szpachlowa GIPSAR 5 kg
  109. Klej do płytek Uni MAPEI 25 kg
  110. Farba lateksowa DEKORAL gorzka czekolada 5 l
  111. Farba lateksowa DEKORAL brzoskwiniowy jasny 5 l
  112. Farba lateksowa DEKORAL pachnący cynamon 5 l
  113. Farba lateksowa DEKORAL  morelowy krem 5 l   
  114. Farba lateksowa DEKORAL miodowy 5 l  
  115. Farba lateksowa DEKORAL ciepłe kakao 2,5 l
  116. Farba lateksowa DEKORAL srebrzysta szarość 2,5 l
  117. Farba lateksowa DEKORAL jesienna mgła 2,5 l
  118. Farba lateksowa DEKORAL jedwabny połysk 2,5 l
  119. Farba lateksowa DEKORAL cappuccino 2,5 l
  120. Farba lateksowa DEKORAL miętowy drops 2,5 l  
  121. Farba lateksowa DEKORAL powabna fuksja 2,5 l

W związku z powyższym stwierdzono w toku kontroli, że stan faktyczny polegający na braku uwidocznienia cen jednostkowych towarów stanowi naruszenie obowiązków określonych w art. 4 w związku z art. 25 ustawy w związku z § 3 ust. 2 oraz § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju.

Jednocześnie w toku kontroli stwierdzono, że przy wyżej wymienionych towarach uwidoczniono ich ceny w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.

W drugim dniu kontroli, to jest 13.01.2016 r. stwierdzono, że przedsiębiorcy usunęli stwierdzone uchybienia poprzez uwidocznienie brakujących cen jednostkowych.

Mając na względzie dokonane ustalenia oraz uwzględniając brzmienie przepisu art. 6 ust. 1 ustawy, w świetle którego naruszenie obowiązków informacyjnych dotyczących cen, wymienionych w przepisie art. 4 tej ustawy daje podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, pismem z dnia 16 lutego 2016 r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił stronę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy w związku z naruszeniem
§ 3 ust. 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju (brak cen jednostkowych towarów).

Jednocześnie w ww. piśmie organ poinformował strony o przysługującym im prawie do wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Strony nie skorzystały ze swojego uprawnienia

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ustalił i stwierdził:

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy, ceną jednostkową jest cena ustalona za jednostkę określonego towaru, którego ilość lub liczba jest wyrażona w jednostkach miar w rozumieniu przepisów
o miarach.

W świetle art. 4 ust. 1 zd. 1 ustawy w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. W myśl art. 4 ust. 2 tej ustawy minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, określi, w drodze rozporządzenia:

  1. sposób uwidaczniania cen towarów i usług, w tym cen jednostkowych towarów (usług),
  2. wykaz towarów, w przypadku których nie jest wymagane uwidocznienie ceny jednostkowej towarów (usług)

- mając na uwadze potrzebę zapewnienia dostępności informacji o cenie, a także uwzględniając przypadki, gdy uwidocznienie ceny jednostkowej towaru (usługi) nie byłoby przydatne ze względu na rodzaj lub przeznaczenie towaru (usługi).

W dniu 1 stycznia 2016 r. weszło w życie rozporządzenie  Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 2121).

W myśl przepisów § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju, cenę jednostkową uwidacznia się w szczególności na wywieszce, w cenniku, w katalogu, na obwolucie, w postaci nadruku lub napisu na towarze lub opakowaniu.

Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, cena jednostkowa dotyczy odpowiednio ceny za:

  1. litr lub metr sześcienny - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według objętości;
  2. kilogram lub tonę - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według masy;
  3. metr - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według długości;
  4. metr kwadratowy - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według powierzchni;
  5. sztukę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży na sztuki.

W szczególnych przypadkach uzasadnionych rodzajem, przeznaczeniem lub zwyczajowo oferowaną ilością towarów przy uwidacznianiu cen jednostkowych dopuszcza się stosowanie dziesiętnych wielokrotności i podwielokrotności legalnych jednostek miar innych niż określone w ust. 1 (§ 4 ust. 2). W przypadku towaru pakowanego oznaczonego liczbą sztuk dopuszcza się stosowanie przeliczenia na cenę jednostkową za sztukę lub za dziesiętną wielokrotność liczby sztuk (§ 4 ust. 3).

Odstępstwa od uwidaczniania cen jednostkowych przewidziane są w § 7 rozporządzenia Ministra Rozwoju, który stanowi, że wymogu uwidaczniania cen jednostkowych nie stosuje się do:

  1. towarów, których cena jednostkowa jest identyczna z ceną sprzedaży;
  2. towarów sprzedawanych ze względu na ich przeznaczenie w zestawach (kompletach);
  3. towarów nieżywnościowych sprzedawanych ze względu na ich przeznaczenie lub właściwości wyłącznie w parach;
  4. produktów leczniczych w rozumieniu art. 2 pkt 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.).

Ustawa w art. 6 ust. 1 stanowi, że jeżeli przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 4, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w drodze decyzji, karę pieniężną do wysokości 20.000 zł.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 3 tej ustawy, przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej uwzględnia się stopień naruszenia obowiązków oraz dotychczasową działalność przedsiębiorcy, a także wielkość jego obrotów i przychodu.

Mając na względzie powyższe, w toku prowadzonego postępowania administracyjnego zmierzającego do nałożenia kary pieniężnej Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę, zgodnie z przepisem art. 6 ust. 3 ustawy, wszystkie przewidziane w nim kryteria wymiaru kary. Uwzględnił dodatkowo przesłanki określone w art. 8 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (Dz.U.UE.L.1998.80.27, Dz.U.UE-sp.15-4-32), w myśl którego nałożone kary pieniężne powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Dokonując zatem oceny stopnia naruszenia obowiązków przedsiębiorców stwierdzono, że przedsiębiorcy nie uwidaczniając cen jednostkowych towarów w jakiejkolwiek formie dostępnej dla kupującego naruszyli bardzo poważnie obowiązek określony w art. 4 ust. 1 ustawy.  Cena jednostkowa jest bowiem podstawowym kryterium obiektywnej informacji o wartości towaru wyrażonej w jednostkach pieniężnych, szczególnie w kontekście porównania jej z takimi wartościami innych towarów – podobnych, o odmiennych cechach co do marki, producenta, ilości, wzornictwa, poziomu technicznego, itp. Brak zatem uwidocznienia cen jednostkowych przy towarach uniemożliwia kupującym porównanie cen towarów z cenami towarów podobnych, o innej masie, objętości czy długości, a przez to utrudnia kupującym dokonanie optymalnego i właściwego dla nich wyboru towaru, naruszając ich interesy ekonomiczne oraz prawo do rzetelnej informacji o cenie. Same uwidocznione przy towarach ceny, bez uwidocznienia cen jednostkowych tych towarów, nie zapewniają jednoznacznej oraz niebudzącej wątpliwości informacji o wysokości tych cen. Przy ocenie przedmiotowej przesłanki uwzględniono okoliczność, że brak cen jednostkowych dotyczył wszystkich towarów poddanych losowo sprawdzeniu, które stanowiły około 80 % ogółu asortymentu towarów pakowanych oferowanych do sprzedaży, podlegających obowiązkowi uwidocznienia cen jednostkowych.

Przy ocenie dotychczasowej działalności przedsiębiorców Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę, że przedsiębiorcy nie byli wcześniej objęci kontrolą organu w zakresie przestrzegania przepisów ustawy. Uwzględniono również fakt niezwłocznego usunięcia przez przedsiębiorców stwierdzonych nieprawidłowości – jeszcze w toku kontroli. Dodatkowo przyjęto, że strony wykonują działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży detalicznej towarów przez stosunkowo długi okres czasu, to jest: Ireneusz Fudali i Marek Holender od marca 2001 r., a Stanisław Wozderewicz nawet od października 1990 r., co pozwala przyjąć, iż powinny strony wykazać się znajomością przepisów dotyczących wykonywanej działalności istotnych z punktu widzenia interesów i praw konsumentów, tym bardziej, że powszechny obowiązek uwidaczniania cen jednostkowych towarów istnieje
w polskim prawie od 12 grudnia 2001 r., a więc przez cały okres wykonywania przez przedsiębiorców działalności gospodarczej (przed wejściem  w życie ustawy wymóg ten wynikał z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r., poz. 385).

Biorąc pod uwagę trzeci czynnik wpływający na wymiar kary pieniężnej, tj. wielkość obrotów
i przychodu przedsiębiorców, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej na podstawie przedłożonej przez strony informacji, stwierdził, że w świetle ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584 ze zm.), strony należą do kategorii  mikroprzedsiębiorców, w związku z czym wzięto pod uwagę okoliczność, że ich udział w obrocie rynkowym jest najmniejszy spośród wszystkich innych kategorii przedsiębiorców, o których mowa w ww. ustawie.

Mając na uwadze ustalenia kontroli i dokonaną ocenę wyżej opisanych kryteriów, a także uwzględniając fakt, że górna granica wymiaru kary w przypadku naruszenia obowiązków,
o których mowa w art. 4 ustawy wynosi 20000 zł, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał, że w sprawie uzasadnione jest nałożenie solidarnie na przedsiębiorców na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów
i usług kary pieniężnej w wysokości 390 zł (słownie: trzysta dziewięćdziesiąt złotych).

Wskazać w tym miejscu należy, że cechą charakterystyczną sankcji administracyjnej, a taką właśnie jest kara pieniężna nakładana na podstawie przepisów ustawy, jest jej automatyczne stosowanie wobec podmiotu ponoszącego przypisaną mu obiektywną odpowiedzialność za naruszenie ciążących na nim obowiązków. Samo zaś stwierdzenie – udowodnienie faktu braku właściwej informacji w zakresie m.in. ceny jednostkowej towaru, jest wystarczającą przesłanką do nałożenia kary pieniężnej. Nie ma przy tym znaczenia czy niedopełnienie obowiązku uwidocznienia cen w określony sposób nastąpiło z winy (umyślnej czy nieumyślnej) danego podmiotu, czy też nie. Dodatkowo wskazać należy, że ustawa nie przewiduje możliwości badania przez organ Inspekcji Handlowej istnienia winy, bądź jej braku po stronie podmiotu, u którego ujawniono nieprawidłowości. Zatem samo stwierdzenie w wyniku kontroli, że określony podmiot nie zrealizował ciążącego na nim obowiązku ustawowego powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej, która jest karą administracyjną.

Przy ustalaniu wysokości kary uwzględniono wymagania art. 8 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (Dz.U.UE.L.1998.80.27, Dz.U.UE-sp.15-4-32), w myśl którego nałożone kary pieniężne powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Zważywszy na stwierdzone naruszenie, wymierzona kwota kary spełnia te wymagania.

W myśl art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016, poz. 23) organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, natomiast § 2 tego artykułu stanowi, że decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. W związku z powyższym organ orzekł jak
w sentencji.

Pouczenia:

Informacja o sposobie uiszczenia kary pieniężnej:

Na podstawie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy o informowaniu o cenach karę pieniężną stanowiącą dochód budżetu państwa przedsiębiorca powinien wpłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, nr 02101015990028572231000000 Bank: NBP Oddział Szczecin w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna.
Kara niezapłacona w terminie staje się zaległością podatkową w rozumieniu art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.), od której naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia odwołania od niniejszej decyzji nie należy uiszczać kary pieniężnej do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez organ odwoławczy.

Pouczenie o sposobie i trybie wniesienia odwołania:

Na podstawie art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji, które zgodnie z art. 129 § 1 i 2 Kpa wnosi się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

Z up. Zachodniopomorskiego
Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej
Andrzej Kuśpiel
Dyrektor Delegatury

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 18-04-2016 08:27
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 18-04-2016
Ostatnia aktualizacja: - 18-04-2016 08:27