Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

DECYZJA nr ZNP.8361.182.2015

Koszalin, dn. 14 grudnia 2015 r.

Zachodniopomorski Wojewódzki
Inspektor Inspekcji Handlowej
ul. Wały Chrobrego 4
70-502 Szczecin

Urszula Lipińska
Firma przedsiębiorcy:
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe Centrum „B.E.H.O.” Urszula Lipińska
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 5D lok. 7
78-449 Borne Sulinowo

DECYZJA nr  ZNP.8361.182.2015
nakładająca karę pieniężną

 

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U z 2013 r., poz. 267 ze zm.), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na przedsiębiorcę Urszulę Lipińską wykonującą  działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe Centrum „B.E.H.O.” Urszula Lipińska, adres głównego miejsca wykonywania działalności: ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 5D lok. 7, Borne Sulinowo, karę pieniężną w wysokości 340 zł (słownie: trzysta czterdzieści złotych) z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 w związku z art. 25 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915) w związku z naruszeniem § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. z 2015 r., poz. 568) z uwagi na to, iż przy towarach oferowanych do sprzedaży na wywieszkach lub w innej formie dostępnej dla kupującego nie uwidoczniono cen jednostkowych.

Uzasadnienie

W dniach 01 i 05.10.2015  r.  na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 148 ze zm.), zgodnie z upoważnieniem nr ZNP/U-262/2015, inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrolę u  przedsiębiorcy Urszuli Lipińskiej wykonującej działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowo Usługowe Centrum „B.E.H.O.” Urszula Lipińska,  zwanej dalej również „stroną”, w sklepie z artykułami przemysłowymi w Bornem Sulinowie przy ul. Bolesława Chrobrego 15.

W toku kontroli, zgodnie z zakresem przedmiotowym określonym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli, dokonano sprawdzenia m.in. prawidłowości uwidocznienia cen pod kątem przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r., poz. 915), dalej „ustawy”, oraz wymogów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. z 2015 r., poz. 568), zwanego dalej również „rozporządzeniem”.

Podczas przeprowadzonej kontroli ustalono, że przy około 90% ogółu asortymentu towarów pakowanych oferowanych kupującym w miejscu sprzedaży, których dotyczy obowiązek uwidocznienia cen jednostkowych, tj. przy 124 towarach, na wywieszkach lub w innej formie dostępnej dla kupującego, nie uwidoczniono cen jednostkowych. Dotyczyło to następujących towarów:

  • Biała gładź szpachlowa wzmocniona polimerami UNI 20 kg,
  • Wapno hydratyzowane IZOLBET 20 kg,
  • Uniwersalna wylewka betonowa do wewnątrz i na zewnątrz BETONE STRICH 25 kg,
  • Cement CEM II/B-U 32,5 kg,
  • Klej do płytek GLAZURNIK 25 kg,
  • Gipsowa zaprawa tynkarska GOLDBAND 30 kg,
  • Tynk maszynowy lekki MP75L KNAUFF 30 kg,
  • Lateksowa farba do ścian AKRYLIT śnieżnobiała DEKORAL 5 l,
  • Lateksowa farba do ścian AKRYLIT śnieżnobiała DEKORAL 3 l,
  • Gładź szpachlowa ekstra biała G1 FAST 20 kg,
  • Środek przeciw pleśni SAVO 0,5 l,
  • Podkład antykorozyjny do elementów stalowych i żeliwnych ŚNIEŻKA 200 ml,
  • Klej Vicol DOREX 0,2 l,
  • Wazelina techniczna T&M 70 ml,
  • Smar grafitowy T&M 70 ml,
  • Towot maszynowy T&M 70 ml,
  • Oliwa do maszyn T&M 70 ml,
  • Uniwersalny klej montażowy PATTEX FIX 50 g,
  • Odrdzewiacz i odtłuszczacz do stali i żeliwa FOSOL 550 g,
  • Klej błyskawiczny KROPELKA 2 ml,
  • Kit dwuskładnikowy POXILINA 70 g,
  • Spoiwo plastyczne POXIPOL 16 g,
  • Owadobójczy preparat do drewna ALTAX 450 ml,
  • Cementowa zaprawa klejąca elastyczna tikostropowa ADESILEX P9 25 kg,
  • Uniflott KNAUF 5 kg,
  • Uniflott KNAUF 25 kg,
  • Klej gipsowy typ T Perlfix T KNAUF 25 kg,
  • Biała gładź szpachlowa wzmocniona polimerami UNI GIPSAR 5 kg,
  • Zaprawa klejowa uelastyczniona ATLAS 5 kg,
  • Gips budowlany DOLINA NIDY 2 kg,
  • Gładź szpachlowa extra GS-2 GRUPA FRANS POL 5 kg,
  • Lakier nitro bezbarwny VIDARON 200 ml,
  • Szybkoschnący lakier do ogólnego zastosowania DECOCOLOR czarny 400 ml,
  • Szybkoschnący lakier do ogólnego zastosowania DECOCOLOR żółty metalic 400 ml,
  • Szybkoschnący lakier do ogólnego zastosowania DECOCOLOR niebieski decoration 400 ml,
  • Szybkoschnący lakier do ogólnego zastosowania DECOCOLOR zielony decoration 400 ml,
  • Szybkoschnący lakier do ogólnego zastosowania DECOCOLOR biały decoration 400 ml,
  • Szybkoschnący lakier do ogólnego zastosowania DECOCOLOR srebrny chrome effect 400 ml,
  • Szybkoschnący lakier do ogólnego zastosowania DECOCOLOR szary high temperature 400 ml,
  • Szybkoschnący lakier do ogólnego zastosowania DECOCOLOR żółty decoration 400 ml,
  • Farba śnieżnobiała głęboko matowa ŚNIEŻKA 2,5 l,
  • Farba satynowa sekretne spojrzenie ŚNIEŻKA 2,5 l,
  • Fuga artis beż pastelowy ATLAS 2 kg,
  • Farba Barwy natury 149 wspomnienie lata ŚNIEŻKA 5 l,
  • Farba Barwy natury 160 górska ścieżka ŚNIEŻKA 5 l,
  • Farba Barwy natury 141 wiosenny deszczyk ŚNIEŻKA 5 l,
  • Farba Barwy natury 110 jesienne wrzosowisko ŚNIEŻKA 5 l,
  • Farba Barwy natury 103 złote kłosy ŚNIEŻKA 2,5 l,
  • Farba Barwy natury 116 miodowe lato ŚNIEŻKA 2,5 l,
  • Farba Barwy natury 160 górska ścieżka ŚNIEŻKA 2,5 l,
  • Farba Barwy natury 164 chabrowa polana ŚNIEŻKA 2,5 l,
  • Emalia Olejno-Ftalowa Supermal F535 brązowy połysk ŚNIEŻKA 400 ml,
  • Emalia Olejno-Ftalowa Supermal F540 brązowy czekoladowy połysk ŚNIEŻKA 200 ml,
  • Emalia Olejno-Ftalowa Supermal F500 biały połysk ŚNIEŻKA 200 ml,
  • Emalia Olejno-Ftalowa Supermal A450 żółty jedwabisty ŚNIEŻKA 800 ml,
  • Emalia Olejno-Ftalowa Supermal A535 biały jedwabisty połysk ŚNIEŻKA 800 ml,
  • Grunt mineralny MALFARB 5 l,
  • Wodoszczelna folia elastyczna ATLAS 5 kg,
  • Folia w płynie PROFIT 3 l,
  • Farba akrylowa biała ŚNIEŻKA 5 l,
  • Farba do kaloryferów biały połysk ŚNIEŻKA 750 ml,
  • Letni płyn do spryskiwaczy PROXO 5 l,
  • Fuga wąska 1-6 mm, 018 beż ATLAS 2 kg,
  • Szkło wodne sodowe DOREX 0,5 l,
  • Rozcieńczalnik Aceton DOREX 0,5 l,
  • Denaturat FENIX 0,5 l,
  • Rozcieńczalnik lakowy DOREX 0,5 l,
  • Rozcieńczalnik ekstrakcyjny DOREX 0,5 l,
  • Rozpuszczalnik Nitro DOREX 0,5 l,
  • Rozcieńczalnik uniwersalny BIROL 0,5 l,
  • Rozpuszczalnik chlorokauczukowy DOREX 0,5 l,
  • Spray pleśniobójczy PUFAS 0,5 l,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny teak naturalny V05 mat VIDARON 700 ml,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny robinia akacjowa V03 mat VIDARON 700 ml,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny palisander królewski V08 mat VIDARON 700 ml,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny wenge afrykańskie V10 mat VIDARON 700 ml,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny heban brazylijski V11 mat VIDARON 700 ml,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny palisander królewski L05 połysk VIDARON 700 ml,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny mahoń szlachetny V15 mat VIDARON 700 ml,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna mahoń amerykański L06 połysk VIDARON 700 ml,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna teak naturalny L05 połysk VIDARON 700 ml,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna orzech włoski L04 połysk VIDARON 700 ml,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna robinia akacjowa L03 połysk VIDARON 700 ml,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna teak naturalny L05 połysk VIDARON 700 ml,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna sosna złocista L02 połysk VIDARON 700 ml,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna sekwoja kalifornijska L07 połysk VIDARON 700 ml,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny mahoń amerykański V06 mat VIDARON 2,5 l,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny robinia akacjowa V03 mat VIDARON 2,5 l,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny orzech włoski V04 mat VIDARON 2,5 l,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna palisander królewski L08 połysk VIDARON 2,5 l,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna robinia akacjowa L03 połysk VIDARON 2,5 l,
  • Lakierobejca ochronno-dekoracyjna palisander indyjski L09 połysk VIDARON 2,5 l,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny orzech włoski V04 mat VIDARON 4,5 l,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny teak naturalny V05 mat VIDARON 4,5 l,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny robinia akacjowa V03 mat VIDARON 4,5 l,
  • Impregnat ochronno-dekoracyjny mahoń amerykański V06 mat VIDARON 4,5 l,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny bezbarwny L01 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny sosna złocista L02 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny robinia akacjowa L03 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny orzech włoski L04 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny teak naturalny L05 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny mahoń amerykański L06 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny sekwoja kalifornijska L07 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny palisander indyjski L09 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny wenge afrykańskie L10 połysk VIDARON 400 ml,
  • Lakier ochronno-dekoracyjny heban brazylijski L011 połysk VIDARON 400 ml,
  • Silikon sanitarny do kuchni i łazienek SOUDAL 300 ml,
  • Klej montażowy CB 100 CERESIT 300 ml,
  • Klej montażowy CB 200 CERESIT 300 ml,
  • Klej montażowy CB 300 CERESIT 300 ml,
  • Silikon uniwersalny CERESIT 280 ml,
  • Silikon sanitarny CERESIT 280 ml,
  • Silikon sanitarny 024 ATLAS 280 ml,
  • Silikon sanitarny 023 ATLAS 280 ml,
  • Silikon sanitarny 018 ATLAS 280 ml,
  • Pianka montażowa TS61 CERESIT 750 ml,
  • Pianka poliuretanowa PROFIT 700 ml,
  • Pianka poliuretanowa PROFIT 500 ml,
  • Pianka pistoletowa PROFIT 750 ml,
  • Czyścik do pianki pur foam DEN BRAVEN 500 ml,
  • Uni grunt ATLAS 5kg,
  • Grunt PROFIT 5 l,
  • Rozcieńczalnik lakowy PROFIT 5 l,
  • Rozcieńczalnik uniwersalny PROFIT 5 l.

W związku z powyższym stwierdzono w toku kontroli, że stan faktyczny polegający na braku uwidocznienia cen jednostkowych towarów stanowi naruszenie obowiązków określonych w art. 4 w związku z art. 25 ustawy w związku z § 8  rozporządzenia.

Dodatkowo w toku kontroli stwierdzono, że wszystkie wyżej wymienione towary oznaczone były ceną, a także opatrzone były wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny, a także nazwy producentów w przypadku towarów podobnych.

Biorąc pod uwagę ustalenia kontroli do przedsiębiorcy wystosowano wystąpienie pokontrolne wzywające do usunięcia stwierdzonego w toku kontroli uchybienia polegającego na braku cen jednostkowych przy towarach. W odpowiedzi na wystąpienie pismem z dnia 26.10.2015r. (data doręczenia organowi 27.10.2015r.) kontrolowana poinformowała, że nieprawidłowości stwierdzone w trakcie kontroli zostały usunięte.

Mając na względzie dokonane ustalenia oraz uwzględniając brzmienie przepisu art. 6 ust. 1 ustawy, w świetle którego naruszenie obowiązków informacyjnych dotyczących cen, wymienionych w przepisie art. 4 tej ustawy daje podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, pismem z dnia 20 listopada 2015 r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił stronę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 w związku z art. 25 ustawy w związku z naruszeniem § 8 ust. 1 rozporządzenia (brak cen jednostkowych na wywieszkach lub w innej formie dostępnej dla kupującego).

Jednocześnie w ww. piśmie organ poinformował stronę o przysługującym jej prawie do wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Strona skorzystała ze swojego uprawnienia i pismem z dnia 26.11.2015r. (data doręczenia organowi 27.11.2015r.) przedstawiła swoją ciężką sytuację rodzinną, życiową i finansową wynikającą ze złego stanu zdrowia wszystkich członków rodziny, wnosząc o jej uwzględnienie przy nakładaniu kary pieniężnej.

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej rozpatrzył przedmiotowy wniosek strony dokonując oceny przedstawionych argumentów pod kątem przydatności dla toczącego się postępowania w wyniku czego uznał, że nie ma podstaw na gruncie przepisów ustawy do jego uwzględnienia. W myśl art. 6 ust. 3 ustawy organ Inspekcji Handlowej bierze pod uwagę przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej stopień naruszenia obowiązków, dotychczasową działalność przedsiębiorcy oraz wielkość jego obrotów i przychodu, co uczyniono w przedmiotowej sprawie. Sytuacja osobista strony nie należy zatem do zamkniętego katalogu przesłanek przewidzianych ustawą, wpływających na wymiar kary pieniężnej, a więc organ nie może jej uwzględnić w toczącym się postępowaniu. Przepisy ustawy nie przewidują również możliwości odstąpienia od nałożenia kary określonej w art. 6 ust. 1 z powodów przedstawionych przez stronę. Samo tylko stwierdzenie braku właściwej informacji wymaganej ustawą, m.in. w zakresie ceny jednostkowej towaru, powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej, jak również jest wystarczające do jej nałożenia.

Okoliczności podniesione przez stronę mogą być wzięte pod uwagę przez Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej dopiero, gdy decyzja w niniejszej sprawie stanie się ostateczna, na wniosek strony o udzielenie ulgi w spłacie kary pieniężnej w trybie art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.).

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ustalił i stwierdził:

W świetle art. 4 ust. 1 zd. 1 ustawy o informowaniu o cenach w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. W myśl art. 4 ust. 2 tej ustawy minister właściwy do spraw gospodarki, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, określi, w drodze rozporządzenia:

  1. sposób uwidaczniania cen towarów i usług, w tym cen jednostkowych towarów (usług),
  2. wykaz towarów, w przypadku których nie jest wymagane uwidocznienie ceny jednostkowej towarów (usług)

mając na uwadze potrzebę zapewnienia dostępności informacji o cenie, a także uwzględniając przypadki, gdy uwidocznienie ceny jednostkowej towaru (usługi) nie byłoby przydatne ze względu na rodzaj lub przeznaczenie towaru (usługi).

Zgodnie z art. 25 ustawy dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r., poz. 385) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2015 r.

W związku z brakiem przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ww. art. 4 ust. 2 ustawy, obowiązującym aktem prawnym pozostaje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. z 2015 r., poz. 568).

W świetle art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy, ceną jednostkową jest cena ustalona za jednostkę określonego towaru, którego ilość lub liczba jest wyrażona w jednostkach miar w rozumieniu przepisów o miarach.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia cena jednostkowa uwidoczniona przy towarze na wywieszce lub w innej formie dostępnej dla kupującego powinna dotyczyć ceny za 1 litr lub metr sześcienny - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości, 1 kilogram lub 1 tonę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według masy, 1 metr lub 1 metr kwadratowy - dla towarów sprzedawanych według długości lub powierzchni, 1 sztukę - dla towarów sprzedawanych na sztuki. Ceny jednostkowe towarów sprzedawanych według objętości mogą także dotyczyć 100 mililitrów lub 0,1 litra, a towarów sprzedawanych według masy - ilości za 100 gramów albo 100 kilogramów, jeżeli te jednostki są stosowane zwyczajowo i powszechnie dla tych towarów (§ 8 ust. 2). W myśl § 8 ust. 7 rozporządzenia, w szczególnych przypadkach uzasadnionych rodzajem, przeznaczeniem oraz zwyczajowo oferowaną ilością towarów masowych, towarów pakowanych i towarów o małych gabarytach przy uwidacznianiu cen jednostkowych dopuszcza się stosowanie dziesiętnych wielokrotności i podwielokrotności legalnych jednostek miar, innych niż określone w ust. 2. Przepisy nie przewidują odstępstwa od uwidocznienia ceny jednostkowej towaru, poza jednym przypadkiem, gdy cena jednostkowa jest identyczna z ceną sprzedaży tego towaru (§ 8 ust. 3).

Ustawa w art. 6 ust. 1 stanowi, że jeżeli przedsiębiorca nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 4, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w drodze decyzji, karę pieniężną do wysokości 20.000 zł.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 3 tej ustawy, przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej uwzględnia się stopień naruszenia obowiązków oraz dotychczasową działalność przedsiębiorcy, a także wielkość jego obrotów i przychodu.

Mając na względzie powyższe, w toku prowadzonego postępowania administracyjnego zmierzającego do nałożenia kary pieniężnej Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę, zgodnie z przepisem art. 6 ust. 3 ustawy o informowaniu o cenach, wszystkie przewidziane w nim kryteria wymiaru kary. Uwzględnił dodatkowo przesłanki określone w art. 8 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (Dz.U.UE.L.1998.80.27, Dz.U.UE-sp.15-4-32), w myśl którego nałożone kary pieniężne powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Dokonując zatem oceny stopnia naruszenia obowiązków przedsiębiorcy stwierdzono, że przedsiębiorca nie uwidaczniając cen jednostkowych towarów w jakiejkolwiek formie dostępnej dla kupującego naruszył bardzo poważnie obowiązek określony w art. 4 ust. 1 ustawy.  Cena jednostkowa jest bowiem podstawowym kryterium obiektywnej informacji o wartości towaru wyrażonej w jednostkach pieniężnych, szczególnie w kontekście porównania jej z takimi wartościami innych towarów – podobnych, o odmiennych cechach co do marki, producenta, ilości, wzornictwa, poziomu technicznego, itp. Brak zatem uwidocznienia cen jednostkowych przy towarach uniemożliwia kupującym porównanie cen towarów z cenami towarów podobnych, o innej masie, objętości czy długości, a przez to utrudnia kupującym dokonanie optymalnego i właściwego dla nich wyboru towaru, naruszając ich interesy ekonomiczne oraz prawo do rzetelnej informacji o cenie. Same uwidocznione przy towarach ceny, bez uwidocznienia cen jednostkowych tych towarów, nie zapewniają jednoznacznej oraz niebudzącej wątpliwości informacji o wysokości tych cen. Przy ocenie przedmiotowej przesłanki uwzględniono okoliczność, że brak cen jednostkowych dotyczył około 90% ogółu asortymentu towarów pakowanych oferowanych do sprzedaży, podlegających obowiązkowi uwidocznienia cen jednostkowych.

Przy ocenie dotychczasowej działalności przedsiębiorcy organ wziął pod uwagę, że przedsiębiorca nie był wcześniej objęty kontrolą organu. Uwzględniono również fakt niezwłocznego usunięcia przez przedsiębiorcę stwierdzonych nieprawidłowości. Z drugiej jednak strony Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wziął pod uwagę okoliczność, iż strona stosunkowo długo wykonuje działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej towarów, tj. od 14.04.2010r. i powinna wykazać się znajomością podstawowych przepisów dotyczących tej działalności istotnych z punktu widzenia interesów i praw konsumentów, tym bardziej, że powszechny obowiązek uwidaczniania cen jednostkowych towarów istnieje w polskim prawie od 12 grudnia 2001r., a więc przez cały okres wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej (przed wejściem  w życie ustawy wymóg ten wynikał z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach (Dz. U. z 2013 r., poz. 385).

Biorąc pod uwagę trzeci czynnik wpływający na wymiar kary pieniężnej, tj. wielkość obrotów i przychodu przedsiębiorcy, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej na podstawie przedłożonej przez stronę informacji, tj. zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2014 (PIT-36) oraz  podsumowania księgi przychodów i rozchodów za rok 2014 stwierdził, że w świetle ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 584 ze zm.), strona należy do kategorii  mikroprzedsiębiorców, w związku z czym wzięto pod uwagę okoliczność, że jej udział w obrocie rynkowym jest najmniejszy spośród wszystkich innych kategorii przedsiębiorców, o których mowa w ww. ustawie.

Mając na uwadze ustalenia kontroli i dokonaną ocenę wyżej opisanych kryteriów, a także uwzględniając fakt, że górna granica wymiaru kary w przypadku naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 4 ustawy wynosi 20000 zł, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uznał, że w sprawie uzasadnione jest nałożenie na przedsiębiorcę na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach kary pieniężnej w wysokości 340  zł (słownie: trzysta czterdzieści złotych).

Wskazać w tym miejscu należy, że cechą charakterystyczną sankcji administracyjnej, a taką właśnie jest kara pieniężna nakładana na podstawie przepisów ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, jest jej automatyczne stosowanie wobec podmiotu ponoszącego przypisaną mu obiektywną odpowiedzialność za naruszenie ciążących na nim obowiązków. Samo zaś stwierdzenie – udowodnienie faktu braku właściwej informacji w zakresie m.in. ceny jednostkowej towaru, jest wystarczającą przesłanką do nałożenia kary pieniężnej. Nie ma przy tym znaczenia czy niedopełnienie obowiązku uwidocznienia cen w określony sposób nastąpiło z winy (umyślnej czy nieumyślnej) danego podmiotu, czy też nie. Dodatkowo wskazać należy, że ustawa nie przewiduje możliwości badania przez organ Inspekcji Handlowej istnienia winy, bądź jej braku po stronie podmiotu, u którego ujawniono nieprawidłowości. Zatem samo stwierdzenie w wyniku kontroli, że określony podmiot nie zrealizował  ciążącego na nim obowiązku ustawowego powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej, która jest karą administracyjną.

Przy ustalaniu wysokości kary uwzględniono wymagania art. 8 dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (Dz.U.UE.L.1998.80.27, Dz.U.UE-sp.15-4-32), w myśl którego nałożone kary pieniężne powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Zważywszy na stwierdzone naruszenie, wymierzona kwota kary spełnia te wymagania.

W myśl art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.) organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, natomiast § 2 tego artykułu stanowi, że decyzje rozstrzygają sprawę co do jej istoty w całości lub w części albo w inny sposób kończą sprawę w danej instancji. W związku z powyższym organ orzekł jak w sentencji.

Pouczenia:

Informacja o sposobie uiszczenia kary pieniężnej:

Na podstawie art. 7 ust. 1 i 3 ustawy o informowaniu o cenach karę pieniężną stanowiącą dochód budżetu państwa przedsiębiorca powinien wpłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, nr 02101015990028572231000000 Bank: NBP Oddział Szczecin w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna. Kara niezapłacona w terminie staje się zaległością podatkową w rozumieniu art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.), od której naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia odwołania od niniejszej decyzji nie należy uiszczać kary pieniężnej do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez organ odwoławczy.

Pouczenie o sposobie i trybie wniesienia odwołania:

Na podstawie art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji, które zgodnie z art. 129 § 1 i 2 Kpa wnosi się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

Z up. Zachodniopomorskiego
Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej
Andrzej Kuśpiel
Dyrektor Delegatury

Otrzymują:

  • Urszula Lipińska, ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 5D lok. 7, 78-449 Borne Sulinowo,
  • aa.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 12-01-2016 14:41
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 12-01-2016
Ostatnia aktualizacja: - 12-01-2016 14:41