Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

WPN.8361.217.2014

Szczecin, dnia 22.01.2015

 

   ZACHODNIOPOMORSKI

WOJEWÓDZKI INSPEKTOR

  INSPEKCJI HANDLOWEJ

INTER CARS S.A.

ul. Powsińska 64

02-903 Warszawa

 

DECYZJA Nr WPN.8361.217.2014

        wymierzająca karę pieniężną

 

 

Na podstawie art. 56 ust.1 pkt. 12 w związku z art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013r., poz. 888 ), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wymierza przedsiębiorcy INTER CARS S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Powsińskiej 64, karę pieniężną w wysokości 5000,00 zł (słownie: pięć tysięcy złotych 00/100) z tytułu nie wykonania obowiązków wymaganych postanowieniami art. 42 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013r., poz.888 ze zm.), tj. z uwagi, na to, iż jako przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który sprzedaje produkty w opakowaniach, nie przekazał użytkownikom tych produktów, co najmniej przez wywieszenie w miejscu sprzedaży, informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, w zakresie:

1. dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych;

2.   właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi.

 

Uzasadnienie

 

W dniach 17, 21 i 23 października 2014r. na podstawie art. 3 ust.1 pkt 1,1c ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. z 2014 r., poz.148, ze zm.), art.29 pkt 3 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. Nr 63,poz.322 ze zm), art. 54 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2013 poz. 888) w związku z art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o Inspekcji Handlowej, zgodnie  z upoważnieniem nr 00014076 z dnia 17 października 2014r., inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej przeprowadzili kontrolę u przedsiębiorcy INTER CARS S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Powsińskiej 64, w miejscu sprzedaży przy  ul. Zimowej 4 w Szczecinie,  zwanego dalej również „stroną”.

 

Podczas przeprowadzonej kontroli ustalono, iż przedsiębiorca prowadził handel detaliczny oraz hurtowy produktów w opakowaniach,  m.in. takich jak:

- płyn do chłodnic samochodowych Typu G11 „Antifreeze Coolant” -35°C, 5 litrów;                           

-  Cartechnic Inter Cars koncentrat zimowego płynu do spryskiwaczy -60 °C, 5 litrów;

-  płyn do chłodnic koncentrat G48 Glysantin, 1,5 litra.

 

W związku z powyższym, zgodnie z zakresem przedmiotowym kontroli, sprawdzono przestrzeganie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2013 poz. 888) zwanej dalej „ustawą”.

 

Podczas kontroli stwierdzono, iż w miejscu sprzedaży tych produktów przedsiębiorca uwidocznił informacje dla użytkowników o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie oznaczeń stosowanych na opakowaniach, co jest zgodne z wymaganiami wskazanymi w art. 42 pkt 3 ustawy.

 

W miejscu sprzedaży produktów w opakowaniach przedsiębiorca nie dopełnił natomiast obowiązku przekazania, użytkownikom tych produktów, informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:

1. dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych;

2.   właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi;

- co najmniej przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży.

Powyższe niezgodne jest z wymaganiami przepisu art. 42 pkt 1 i 2 ustawy.

 

Mając na względzie ustalenia kontroli oraz uwzględniając brzmienie przepisu art. 42 pkt 1 i 2 ustawy, stwierdzono, że zachodzi podstawa do wszczęcia postępowania w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 56 ust 1 pkt 12 ustawy.

Pismem z dnia 24 grudnia 2014r. Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zawiadomił stronę o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie wymierzenia kary pieniężnej, z tytułu nie wypełnienia obowiązków określonych w art. 42 pkt 1 i 2 ustawy, tj. nie przekazania, użytkownikom produktów w opakowaniach - co najmniej przez wywieszenie               w miejscu sprzedaży - informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych oraz właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi.

 

Ponadto w w/w piśmie organ poinformował stronę, iż  ma ona możliwość, na zasadzie brania czynnego udziału w każdym stadium postępowania, wypowiedzenia się co do zebranych materiałów i dowodów oraz zgłoszonych żądań w opisanej sprawie, tj. o uprawnieniach przysługujących jej na podstawie art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.).

Strona ze swojego uprawnienia nie skorzystała.

 

 

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej ustalił i stwierdził:

 

Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust.1 ustawy opakowaniem w rozumieniu ustawy jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych. Natomiast art. 5 stanowi, że przepisy ustawy stosuje się do wszystkich opakowań, niezależnie od zastosowanego do ich wykonania materiału oraz  do powstałych z nich odpadów opakowaniowych.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 42 ustawy, przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który sprzedaje produkty w opakowaniach, jest obowiązany przekazywać użytkownikom tych produktów informacje o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie:

1) dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,

2) właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,

3) znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach

– co najmniej przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży.

Strona wypełniła ów obowiązek tylko w zakresie podania znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach, nie wypełniła więc nałożonego obowiązku w całości.

 

Nadzór nad przestrzeganiem przepisu art. 42 ustawy sprawuje Inspekcja Handlowa, działając na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, co wynika wprost z treści art. 54 ustawy. Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi stanowi w art. 56 ust. 1 pkt 12, iż kto wbrew przepisowi art. 42 ustawy, prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego sprzedaje produkty w opakowaniach, nie przekazując użytkownikom tych produktów informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie określonym w art. 42 podlega karze pieniężnej. Wysokość kary pieniężnej, zgodnie z art. 57 ust 1 ustawy , wynosi od 5000 zł do 500 000 zł.

 

Organem obowiązanym do wymierzenia kary pieniężnej, w myśl przepisu art. 58 ust. 2  ustawy, jest właściwy wojewódzki inspektor inspekcji handlowej, który wymierza karę pieniężną  w drodze decyzji.

Przepis art. 58 ust. 3 ustawy stanowi, iż przy ustalaniu wysokości kary pieniężnej uwzględnia się zakres naruszenia przepisów ustawy oraz dotychczasową działalność gospodarczą przedsiębiorcy.

Uwzględniając zakres naruszenia przepisów ustawy Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wskazuje, iż strona nie wypełniła swojego obowiązku, o którym mowa w art. 42 ustawy, w całości. Umieszczenie takich informacji, o których mowa w art.42, jest obligatoryjne dla wszystkich przedsiębiorców, których działalność gospodarcza hurtowa lub detaliczna obejmuje sprzedaż produktów w opakowaniach bez względu np. na rozmiar prowadzonej działalności. Brak zamieszczenia przez przedsiębiorcę wymaganej prawem informacji w sposób oczywisty narusza prawo użytkownika, w szczególności konsumenta, do informacji i stanowi naruszenie ww. przepisów.

Przy ocenie dotychczasowej działalności przedsiębiorcy organ uwzględnił okoliczność, że przedsiębiorca nie był dotychczas kontrolowany przez tutejszy Inspektorat oraz to, że prowadzi działalność detaliczną oraz hurtową przez stosunkowo długi okres czasu, tj. od 2001 r. oraz to, że na terenie Polski posiada oddziały – prowadzi zatem działalność nie tylko w jednym punkcie i powinien wykazać się znajomością przepisów dotyczących prowadzonej działalności. Jednocześnie Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej uwzględnił fakt, iż w toku kontroli przedsiębiorca usunął stwierdzone nieprawidłowości, w zakresie naruszenia art. 42 ustawy, poprzez wywieszenie w miejscu sprzedaży wymaganych informacji dla użytkowników w zakresie dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych oraz właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi.

 

Zdaniem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej opisane wyżej okoliczności stanowią podstawę do wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej z art. 56 ust. 1 pkt 12 ustawy. Przepis ten w sposób nie wymagający dodatkowych założeń i wykładni nakazuje właściwym organom wymierzyć karę podmiotowi, który nie wykonuje obowiązków określonych ww. przepisem, choćby naruszenie prawa miało jednostkowy charakter i nastąpiło niezwłoczne usunięcie stwierdzonych naruszeń. Wykazanie, iż podmiot nie wykonał powyższego obowiązku, powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej. Należy zaznaczyć przy tym, że dolna granica wymiaru kary w przypadku naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 42 ustawy, wynosi 5000 zł, natomiast górna granica wynosi 500 000 zł. Stąd też przy uwzględnieniu wszystkich opisanych wyżej przesłanek Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej postanowił wymierzyć na przedsiębiorcy karę pieniężną w wysokości 5000 zł (słownie: pięć tysięcy złotych 00/100), tj. w najniższym możliwym wymiarze. Jednocześnie w tym miejscu Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wskazuje, że przepisy ww. ustawy nie przewidują możliwości odstąpienia od wymierzenia kary.

 

Wskazać w tym miejscu należy, że cechą charakterystyczną sankcji administracyjnej, a taką właśnie jest kara pieniężna nakładana na podstawie przepisów ustawy, jest jej automatyczne stosowanie wobec podmiotu ponoszącego przypisaną mu obiektywną odpowiedzialność  za naruszenie ciążących na nim obowiązków. Samo stwierdzenie faktu braku informacji, jest wystarczającą przesłanką do nałożenia kary pieniężnej. Nie ma przy tym znaczenia czy niedopełnienie obowiązku uwidocznienia informacji, o których mowa w ustawie, nastąpiło z winy (umyślnej czy nieumyślnej) danego podmiotu, czy też nie. Organ wskazuje również, że ustawa nie przewiduje możliwości badania przez organ Inspekcji Handlowej istnienia winy, bądź jej braku po stronie podmiotu, u którego ujawniono nieprawidłowości. Zatem samo stwierdzenie w wyniku kontroli, że określony podmiot nie zrealizował ciążącego na nim obowiązku ustawowego powoduje konieczność nałożenia kary pieniężnej, która jest karą administracyjną.

 

W myśl art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm.) organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.

 

 

Pouczenia:

  1. Informacja o sposobie uiszczenia kary pieniężnej:

Na podstawie art. 58 ust. 5 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz art. 2 § 2 w związku z art. 47 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) należności z tytułu kar pieniężnych stanowiące dochód budżetu państwa przedsiębiorca INTER CARS S.A., ul. Powsińska 64, 02-903 Warszawa, powinien wpłacić na rachunek bankowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, nr 02101015990028572231000000 Bank: NBP Oddział Szczecin w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna.

 

Kara niezapłacona w terminie staje się zaległością podatkową w rozumieniu art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.), od której naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.

 

  1. Pouczenie o sposobie i trybie wniesienia odwołania:

Na podstawie art. 127 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stronie przysługuje prawo do wniesienia odwołania od niniejszej decyzji, które zgodnie z art. 129 § 1 i 2 Kpa wnosi się do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej

Ewa Kryjom

               ................................................                      

(podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska

                                                                                                                                                                                       służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji)       

 

Otrzymują:

  1. INTER CARS S.A., ul. Powsińska 64, 02-903 Warszawa
  2. A/a.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Wilkosz 06-03-2015 10:17
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 06-03-2015
Ostatnia aktualizacja: Paweł Pacała 25-06-2015 14:39