Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

WNB.8361.38.2014.Mk.D2

Zachodniopomorski Wojewódzki                                           Szczecin, dnia

Inspektor Inspekcji Handlowej

ul. Wały Chrobrego 4

70-502 Szczecin

 

WNB.8361.38.2014.Mk

D2

 

            „MATTEO” Sp. z o.o.

            ul. Wesoła 46, lok. 46C

           05-552 Wólka Kosowska

          prowadzący działalność gospodarczą:

w sklepie „Chiński Market”
          ul. Flisacza 65 w Gryfini e

 

DECYZJA

 

Na podstawie art. 40 k ust. 1 w związku z art. 38 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 935 ze zm.) oraz art. 104 i 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz. 267)

 

Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej:

 

1)        zakazuje udostępnienia 1 partii (2 sztuki) sprzętu elektrycznego tj. przenośnej grzałki nurkowej COFFE Heater ??????D-015, kod EAN: brak na okres 2 miesięcy, przedsiębiorcy „MATTEO” Sp. z o.o., ul. Wesoła 46, lok. 46C, 05-552 Wólka Kosowska, prowadzącemu działalność gospodarczą w sklepie„Chiński Market”, ul. Flisacza 65 w Gryfinie,

2)        nadaje niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

 

Uzasadnienie

 

W dniu 18 marca 2014r. na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli Nr 00012718 z dnia 18.03.2014r. inspektorzy reprezentujący Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, rozpoczęli kontrolę u przedsiębiorcy: „MATTEO” Sp. z o.o., ul. Wesoła 46, lok. 46C, 05-552 Wólka Kosowska, prowadzącego działalność gospodarczą w sklepie „Chiński Market”, ul. Flisacza 65 w Gryfinie.

 

W toku czynności kontrolnych inspektorzy stwierdzili w sprzedaży m.in. 1 partię sprzętu elektrycznego (2 szt.), tj. przenośną grzałkę nurkową COFFE Heater ??????D-015, kod EAN: brak nieoznaczoną znakiem zgodności CE oraz danymi przedsiębiorcy, która dostarczona została do kontrolowanego przedsiębiorcy na podstawie faktury VAT nr VT/014/02/2014 z dnia 08.02.2014r. przez VND Sp. z o.o., ul. Złota 7, lok. Nr 18, 00-019 Warszawa.

 

Uwzględniając definicję określoną w § 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr 155, poz. 1089), zgodnie z którą przez sprzęt elektryczny należy rozumieć sprzęt przeznaczony do użytkowania przy napięciu nominalnym od 50V do 1000V prądu przemiennego lub od 75 V do 1500V prądu stałego uznano, iż wszystkie wymienione wyżej wyroby są sprzętem elektrycznym.

 

Dokonując oceny oznakowania ww. wyrobu znakiem zgodności CE stwierdzono, iż  przenośna grzałka nurkowa COFFE Heater ??????D-015, kod EAN: brak (1 szt. w opakowaniu) nie była oznakowana znakiem zgodności CE.

 

Mając na uwadze powyższe, w trakcie kontroli w dniu 18.03.2014r. przeprowadzono badanie organoleptyczne ww. produktu na zgodność z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1089) z uwzględnieniem zapisów norm:

-     PN-EN 60335-1:2004 Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego Bezpieczeństwo Użytkowania Część I: Wymagania ogólne (pkt 7.1,  7.12 i 22.12),

-     PN-EN 60335-2-74:2008 Bezpieczeństwo elektrycznych przyrządów do użytku domowego i podobnego. Wymagania szczegółowe dla przenośnych grzałek nurkowych (pkt 7.1 i pkt7.12).

-      PN-IEC 60884-1:2006/A1:2009„Gniazda wtyczkowe i wtyczki do użytku domowego i podobnego. Wymagania ogólne”, pkt 8 Znakowanie,

-     PN-E-93201:1997 „Gniazda wtyczkowe i wtyczki do użytku domowego i podobnego. Gniazda wtyczkowe i wtyczki na napięcie znamionowe 250V i prądy znamionowe do 16A”, pkt 4 Wymiary wtyczek.

 

W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że ww. partia sprzętu elektrycznego:

-          nie spełnia zasadniczych wymagań określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr 155, poz. 1089) ze względu na brak zamieszczenia, bezpośrednio na grzałce, mimo wystarczającego miejsca, podstawowych informacji, których znajomość i przestrzeganie jest warunkiem bezpieczeństwa podczas użytkowania tego sprzętu,takich jak symbolu rodzaju prądu, jeżeli nie podano oznakowania częstotliwości znamionowej prądu znamionowego, symbolu 5172 wg IEC 60417 -  II klasy ochronności elektrycznej, liczby IP odpowiedniej do stopnia ochrony przed wnikaniem wody, co jest wymagane pkt 7.1 normy PN-EN 60335-1:2004 „Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego Bezpieczeństwo Użytkowania Część I: Wymagania ogólne”. Ponadto zgodnie z pkt 7.1 normy PN-EN 60335-2-74:2008 „Bezpieczeństwo elektrycznych przyrządów do użytku domowego i podobnego. Wymagania szczegółowe dla przenośnych grzałek nurkowych”,grzałkinurkowepowinny mieć oznakowanie maksymalnej i minimalnej głębokości zanurzenia. Na grzałce brak było takich  oznaczeń. Do grzałki nie załączono instrukcji ich użytkowania co jest wymagane pkt 7.12 normy  PN-EN 60335-1:2004 „Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego Bezpieczeństwo Użytkowania Część I: Wymagania ogólne” oraz pkt 7.12 normy PN-EN 60335-2-74:2008 „Bezpieczeństwo elektrycznych przyrządów do użytku domowego i podobnego. Wymagania szczegółowe dla przenośnych grzałek nurkowych” przez co pozbawiono użytkowników wiedzy na temat między innymi  bezpiecznego użytkowania sprzętu w tym informacji dotyczących odpowiednich naczyń w których można używać grzałki, oraz że przed wyjęciem  grzałki z cieczy należy wyjąć wtyczkę z gniazdka, a także, że po wyjęciu wtyczki, element grzejny pozostaje gorący i nie należy go dotykać ani umieszczać na powierzchniach palnych. Brak danych o wyrobie zasilanym prądem elektrycznym stwarza dla użytkownika różnego rodzaju zagrożenia, w tym niebezpieczeństwo poparzenia gorącą grzałką i niebezpieczeństwo wynikające z przyłączenia do nieodpowiedniej instalacji elektrycznej, co może spowodować porażenie prądem elektrycznym i wywołanie  pożaru,

-          nie spełnia zasadniczych wymagań określonych w § 5 ust. 2 ww.  rozporządzenia ze względu na brak zamieszczenia, bezpośrednio na grzałce, nazwy producenta lub znaku towarowego mimo wystarczającego miejsca,

-          nie spełnia zasadniczych wymagań określonych w § 6 ust. 2 ze względu na   konstrukcję sprzętu. Zgodnie§ 6 ust 2 sprzęt elektryczny powinien być wytwarzany w sposób zapewniający jego bezpieczne oraz prawidłowe przyłączenie. Takiego przyłączenia nie zapewniają zastosowane w grzałkach wtyczki do gniazda sieciowego, których budowa jest niezgodna z  pkt 4.1 normy PN-E-93201:1997 „Gniazda wtyczkowe i wtyczki do użytku domowego i podobnego. Gniazda wtyczkowe i wtyczki na napięcie znamionowe 250V i prądy znamionowe do 16A”. Przedmiotowysprzęt elektryczny wyposażony w opisaną wyżej wtyczkę, nie zapewnienia użytkownikowi bezpiecznego oraz prawidłowego przyłączenia do sieci elektrycznej przez co  stwarza zagrożenie porażenia prądem elektrycznym i powstania pożaru jak również może powodować  inne zagrożenia   wynikające  ze specyfiki  tego sprzętu. Ponadto element grzejny grzałki  zmontowano  z  uchwytem w taki sposób, że oba elementy dają się łatwo przemieszczać względem siebie co powoduje ich obluzowanie, co nie jest zgodne z pkt 22.12 normy PN-EN 60335-1:2004 „Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego Bezpieczeństwo Użytkowania Część I: Wymagania ogólne”.W obluzowane części uchwytu grzałki  może dostać się  woda powodując zwarcie w instalacji elektrycznej i porażenie  użytkownika prądem.

-          nie spełnia innych wymagań określonych w§ 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr 155, poz. 1089)  z uwagi na brak umieszczenia bezpośrednio na sprzęcie oznakowania CE potwierdzającego zgodność sprzętu z przepisami tego rozporządzenia, mimo istnienia takiej możliwości ze względu na wystarczającą ilość miejsca  bezpośrednio na sprzęcie.

Ponadto z uwagi na brak oznaczeń na wtyczce: prądem znamionowym w amperach, napięciem znamionowym w woltach, symbolem rodzaju prądu, nazwą wytwórcy lub odpowiedzialnego sprzedawcy, znakiem towarowym lub znakiem identyfikacyjnym oraz  typem, którym może być numer katalogowy wyrób nie spełnia wymagań  pkt 8.1 PN-IEC 60884-1:2006/A1:2009 „Gniazda wtyczkowe i wtyczki do użytku domowego i podobnego. Wymagania ogólne”.

 

Powyższe udokumentowano w sprawozdaniu z badań organoleptycznych Nr 00001713 z dnia 19.03.2014r.

 

Zgodnie z przepisem art.10 § 1 ustawy kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 poz. 267), organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

 

Odstępstwo od opisanej wyżej zasady reguluje art. 10 § 2 kpa, zgodnie z którym w przypadkach gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego (…) organ administracji publicznej może odstąpić od zasady określonej w art. 10 § 1 kpa.

 

Nadto zgodnie z przepisem art. 21 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008r. ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszącego się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218/30 z dnia 13 sierpnia 2008r. przed przyjęciem środka określonego w ust.1 (tj. m.in. zakazania lub ograniczenia udostępniania produktu na rynku) zainteresowany podmiot gospodarczy ma możliwość przedstawienia swojego stanowiska w odpowiednim terminie, nie krótszym niż 10 dni, chyba że takie konsultacje nie są możliwe ze względu na stopień pilności środka, który ma być podjęty, uzasadniony wymogami zdrowia lub bezpieczeństwa, albo z uwagi na innego rodzaju powody związane z interesem publicznym objęte odpowiednim prawodawstwem wspólnotowym. Jeżeli działanie zostało podjęte bez wysłuchania podmiotu, powinien on mieć możliwość bycia wysłuchanym jak najszybciej, a podjęte działanie powinno zostać natychmiast poddane przeglądowi.

 

Stąd biorąc pod uwagę opisane wyżej realne zagrożenie dla życia i zdrowia użytkownika, jakie nieść może użytkowanie przedmiotowych grzałek nurkowych Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 10 § 2 ustawy kpa oraz art. 21 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszącego się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218/30 z dnia 13 sierpnia 2008 r.), odstąpił od zasady umożliwienia stronie wypowiedzenia się w sprawie co do zebranych dowodów i materiałów.

 

Zgodnie z art. 40k ust. 1 ustawy o systemie oceny zgodności, w przypadku, gdy w wyniku kontroli organ wyspecjalizowany, który ją przeprowadził, stwierdzi, że wyrób nie spełnia zasadniczych, szczegółowych lub innych wymagań, może w drodze decyzji zakazać udostępniania wyrobu na okres nie dłuższy niż 2 miesiące.

 

W świetle przedstawionych okoliczności zakazanie przedsiębiorcy „MATTEO” Sp. z o.o., ul. Wesoła 46, lok. 46C, 05-552 Wólka Kosowska, prowadzącego działalność gospodarczą w sklepie „Chiński Market”, ul. Flisacza 65 w Gryfinie, udostępniania przenośnej grzałki nurkowej COFFE Water Heater ??????D-015, kod EAN: brak jest uzasadnione.

 

Zgodnie z przepisem art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r., poz 267), organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej, w związku z powyższym Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej orzekł jak w sentencji.

 

Zgodnie z przepisem art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r., poz 267), jeżeli jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony, decyzji od której służy odwołanie może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej argumenty, uznać należy, że w niniejszej sprawie zaistniała jedna z przesłanek, o której mowa w wyżej przytoczonym przepisie (zagrożone życie konsumenta), dające organowi podstawę do nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, stąd w niniejszym zakresie orzeczono jak w sentencji.

 

Pouczenie

 

Zgodnie z art. 127 § 1, 2 oraz art. 129 § 1, 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz. 267),od powyższej decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, w terminie 14 dni od doręczenia niniejszej decyzji za pośrednictwem Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, ul. Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin .

Jednocześnie Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wskazuje na możliwość wypowiedzenia się przez stronę w sprawie w odwołaniu wniesionym od niniejszej decyzji.

 

Zgodnie z treścią przepisu art. 130 § 3 pkt. 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz 267),wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.

 

                                                                                                           

                                                                                       

                                                                                   Z up. Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej

                                                                                                                                    Paweł Kryzan

                                                                                                                      Z-ca Wojewódzkiego Inspektora

 

Otrzymują:

1)       „MATTEO” Sp. z o.o., ul. Wesoła 46, lok. 46C, 05-552 Wólka Kosowska,

2)        aa.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Wilkosz 16-05-2014 09:34
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 16-05-2014
Ostatnia aktualizacja: - 16-05-2014 09:34