Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa zabawek

Termin: III kwartał 2017 rok

Cel kontroli: sprawdzenie i ocena, czy wprowadzone do obrotu zabawki spełniają wymagania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek[1].

Spełnianie wymagań określonych w przepisach rozporządzenia MRiF

Zakres podmiotowy kontroli: kontrolami objęto 10 przedsiębiorców, w tym:

  • 1 sprzedawcę hurtowego,
  • 3 sprzedawcę detalicznego,
  • 6 importerów.

U 4 przedsiębiorców przeprowadzono kontrole dwukrotnie. Doręczano sprawozdania z badań dla zabawek zakwestionowanych laboratoryjnie.

Zakres przedmiotowy kontroli: skontrolowano 80 partii zabawek.

Wyniki kontroli: łącznie zakwestionowano 62 partie zabawek (77,5 % ogółu skontrolowanych).

Stwierdzone niezgodności w zakresie formalnym dotyczyły głównie:

PRZYKŁADY

  • nieprawidłowo wystawionej deklaracji zgodności – w 26 przypadkach,
  • braku danych producenta – w 21 przypadkach,
  • przed treścią ostrzeżeń braku słowa „ostrzeżenie” – w 20 przypadkach,
  • braku bądź niepełnych danych importera – w 13 przypadkach,
  • braku informacji umożliwiającej identyfikację zabawki – w 10 przypadkach,
  • braku, niepełnej lub zbędnie podanej (gdyż baterie były niewymienne) instrukcji bateryjnej – w 9 przypadkach,
  • braku informacji o szczególnych zagrożeniach do ostrzeżenia dotyczącego wieku – w 7 przypadkach,
  • niezgodności pod względem konstrukcyjnym – w 3 przypadkach,
  • braku deklaracji zgodności – w 14 przypadkach,
  • braku w zabawkach latawiec ostrzeżenia o treści: „Ostrzeżenie. Nie używać w pobliżu napowietrznych linii elektrycznych, ani podczas burzy” – w 2 przypadkach,
  • niezgodnego ze wzorem znaku graficznego ostrzegawczego dotyczącego wieku „0-3” – w 1 przypadku,
  • braku znaku graficznego ostrzegawczego dotyczącego wieku „0-3” lub słownie – w 1 przypadku
  • zbędnego umieszczenia znaku graficznego ostrzegawczego dotyczącego wieku „0-3”– w 1 przypadku,
  • zastosowania wykluczających się oznaczeń dotyczących wieku, wprowadzających konsumenta w błąd: podano „zabawka dla dzieci powyżej 12 miesięcy” oraz umieszczono znak graficzny ostrzegawczy dotyczący wieku „0-3”– w 1 przypadku.

Badania laboratoryjne

W Specjalistycznym Laboratorium Badania Zabawek w Lublinie przeprowadzono łącznie badania 8 próbek zabawek, stwierdzając niezgodności w zakresie konstrukcji, wykonania
i zastosowanych materiałów w 3 próbkach (37,5 proc. ogółu zbadanych).

Były to:

  • pociąg (oznaczony: Art.#.168-10B, kod kreskowy: 5902706304718, China - w wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych stwierdzono, że zabawka nie jest zgodna z pkt 1.4.2 i 1.4.3 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek (Dz. U. z 2016 r., poz. 1730), z uwagi na pojawienie się w wyniku badania elementów mieszczących się całkowicie w cylindrze do badania małych części, tj. w trakcie przykładania momentu obrotowego od zabawki odłączył się komin oraz w trakcie przykładania siły 90 N od zabawki odłączyło się lewe tylne koło i dostępne stało się zakończenie metalowej osi o gładko zaokrąglonych krawędziach. Obecność małych części może stwarzać ryzyko połknięcia lub wprowadzenia do jakiegokolwiek otworu w ciele dziecka i może stanowić ryzyko uduszenia lub udławienia (pkt 5.1 b normy PN-EN 71-1:2011 Bezpieczeństwo zabawek Część 1: „Właściwości mechaniczne i fizyczne”);
  • jo-jo (oznaczone: wzór nr TC4115, kod kreskowy: 5907714415654) - w wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych stwierdzono, że zabawka w zakresie wykonanych badań nie jest zgodna z pkt 1.4.1 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek (Dz. U. z 2016 r., poz. 1730) z uwagi na przekroczony dopuszczalny stosunek masy do współczynnika sprężystości k piłki jo-jo, co może stwarzać ryzyko uduszenia użytkownika (dziecka) wskutek owinięcia się wokół szyi (pkt 4.24 normy PN-EN 71-1:2015-01 „Bezpieczeństwo zabawek. Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne”);
  • gitara (oznaczona: kod kreskowy: 5901662178371) - w wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych stwierdzono, że zabawka w zakresie wykonanych badań nie jest zgodna z normą PN-EN 71-1:2015-01 „Bezpieczeństwo zabawek. Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne” z uwagi na: brak funkcji rozłączenia na pasie przeznaczonym do noszenia całkowicie wokół szyi (pkt 5.14 ww. normy) oraz zaniżoną grubość folii opakowania (pkt 6a ww. normy), a także z normą PN-EN 62115:2013 „zabawki elektryczne. Bezpieczeństwo użytkowania” z uwagi na: brak instrukcji dla zabawek bateryjnych (pkt 7.4 ww. normy) i dostępność baterii (pkt 14.7 ww. normy).

W Specjalistycznym Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej w Łodzi przeprowadzono łącznie 6 badań laboratoryjnych zabawek pod kątem występowania ftalanów, stwierdzając w 3 przekroczenie dopuszczalnego stężenia ftalanów.

Były to:

  • LALKA DanCing (oznaczona: No. 5581, kod kreskowy: 5901669215628) - w zakresie wykonanych badań nie jest zgodna z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek (Dz. U. z 2016 r., poz. 1730) i załącznikiem nr 1 (pkt 3.1.1) do ww. rozporządzenia z uwagi na stwierdzenie zawartości ftalanu bis (2-etyloheksylu) (DEHP) w ilości (22,9 ± 3,7)%;
  • Ghost Girl (oznaczona: No: JD165-5, kod kreskowy: 5901669214614) - w zakresie wykonanych badań nie jest zgodna z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek (Dz. U. z 2016 r., poz. 1730) i załącznikiem nr 1 (pkt 3.1.1) do ww. rozporządzenia z uwagi na stwierdzenie zawartości ftalanu bis (2-etyloheksylu) (DEHP) w ilości (21,2 ± 3,4)%;
  • LALKA WRÓŻKA (oznaczona: C5153, kod kreskowy: 5902510211530) - w zakresie wykonanych badań nie jest zgodna z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek (Dz. U. z 2016 r., poz. 1730) i załącznikiem nr 1 (pkt 3.1.1) do ww. rozporządzenia z uwagi na stwierdzenie zawartości ftalanu bis (2-etyloheksylu) (DEHP) w ilości (21,1 ±3,4%).

Ponadto przesłano:

  • 2 próbki do badania pod kątem występowania bisfenolu - badania wykazały, że zabawki są zgodne z przepisami (nie stwierdzono bisfenolu),
  • 2 próbki do badania pod kątem występowania formaldehydu – badania wykazały, że zabawki są zgodne z przepisami (nie stwierdzono formaldehydu.

Działania Inspekcji Handlowej: w przypadku niezgodności o charakterze formalnym, które można łatwo wyeliminować, inspektorzy IH występowali do przedsiębiorców z wnioskiem
o podjęcie dobrowolnych działań - przesłano 2 pisma, natomiast kolejne 3 zostaną przesłane w najbliższym czasie.

Działania UOKiK: w przypadku 3 zabawek inspektorzy IH skierowali do Prezesa UOKiK akta kontroli z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego.

W przypadku 3 zabawek akta zostaną przekazane do UOKiK celem wszczęcia postępowania i wymierzenia kary.

4 przedsiębiorców podjęło działania podczas kontroli i poprawiło oznaczenia kwestionowanych zabawek

CIEKAWE PRZYPADKI, NOWE KATEGORIE ZABAWEK

Do tut. Inspektoratu wpłynęła informacja, że producent zabawek z Wielkiej Brytanii, na swojej stronie internetowej dla każdego produktu deklaruje wiek dziecka, dla którego zabawka jest przeznaczona. Dla tych samych produktów sprzedawanych w Polsce przez dystrybutora, firmę w Szczecinie wiek jest znacznie zaniżony. Przedmiotem informacji była zabawka - latawiec, którego wiek użytkownika został określony przez producenta na 8 lat, natomiast przez dystrybutora na 3 lata.

Podczas kontroli w Szczecinie wytypowano do kontroli m.in. latawiec.

Kontrola wykazała, że zabawka posiadała oznaczenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 października 2016 r. w sprawie wymagań dla zabawek (Dz. U. z 2016 r., poz. 1730). Zgodnie z ww. przepisami zabawki są przewidziane dla dzieci do lat 3 bądź powyżej 3 lat. W przypadku latawca umieszczono znak graficzny ostrzegawczy dotyczący wieku „nieodpowiednie dla dzieci poniżej 3 lat” oraz podano przyczynę takiego ograniczenia „Ostrzeżenie! Zabawka nieodpowiednia dla dzieci poniżej 3 lat! Długa linka. Niebezpieczeństwo uduszenia. Ostrzeżenie! Nie puszczaj latawca przy kablach napowietrznych jakiegokolwiek rodzaju, blisko lądowiska lub w trakcie burzy”.

Zgodnie ze Sprawozdaniem Technicznym ISO/TR 8124-8 Bezpieczeństwo zabawek. Część 8: Wytyczne dotyczące określania wieku dziecka, zabawki typu latawiec są zaliczane
do podkategorii 2.07 (Obiekty latające). Zgodnie z ww. kategorią zabawki zalecane są
dla dzieci od 5 roku życia. Jednak decyzję o umieszczeniu takiego zalecenia podejmuje producent/importer na wyłączną swoją odpowiedzialność.

 

Beata Manios- rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie
Tel. 0-91 4225239 wew. 36

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Paweł Pacała 30-10-2017 09:29
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 30-10-2017
Ostatnia aktualizacja: - 30-10-2017 09:29